Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke ordrett skrevet det.

 

Ikke noe i nærheten engang.

 

Men det er i alle fall det jeg leser ut av setningen "Oslo ser ut som en landsby fra middelalderen med alle de gamle, kjedelige steinbyggningene sine som knapt har noen varriasjon i det hele tatt". For å få bort alle de gamle, kjedelige steinbyggningene så må de rives. Så bygges nye bygg, som om 50-100 år garantert er like gamle og kjedelige som du nå synes disse byggene fra 1800-1920 tallet er.

 

Er det nødvendig å jevne alt det gamle og kjedelige med jorden for å gi en by et nytt, moderne og spennende utsende? Nei, selvsagt ikke. Dersom Oslo fikk ny og moderne arkitektur i tillegg til all den gamle og kjedelige ville det nok bli en spennende kontrast og de gamle steinbyggningene ville ikke tatt seg så dårlig ut lenger fordi de ikke var alene om å dominere byen.

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

Definitivt!

Lenke til kommentar
Er det nødvendig å jevne alt det gamle og kjedelige med jorden for å gi en by et nytt, moderne og spennende utsende? Nei, selvsagt ikke. Dersom Oslo fikk ny og moderne arkitektur i tillegg til all den gamle og kjedelige ville det nok bli en spennende kontrast og de gamle steinbyggningene ville ikke tatt seg så dårlig ut lenger fordi de ikke var alene om å dominere byen.

Men da vil jo Oslo fortsatt ha "de gamle, kjedelige steinbyggningene sine som knapt har noen varriasjon i det hele tatt". De du tydeligvis ikke har noe sansen for.

Nå høres det jo plutselig ut som disse "gamle, kjedelige steinbyggningene" ikke er gamle eller kjedelige lenger. Disse byggene blir jo ikke yngre av at det bygges et hypermoderne bygg i glass og stål tvers over gaten.

 

Bestem deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo er kort å greit en fin by med flott kolektiv trafikk faktis. Resturanger er plenti og mange parker og noe skjer der nesten hele tiden.

 

Perfekt oppsummering :)

 

Bortsett fra at du må legge til arkitekturen, museene og shoppingmulighetene.

 

Åja, glemte Arkitektur ja. Elsker de museene de har i Oslo!

Lenke til kommentar

Jeg har én stor drøm som ville hjelpe Oslo.

 

Innlemme alle kommunene i tettstedet Oslo inn i Oslo kommune. Da hadde alt blitt mye enklere. Bedre T-banetilbud etc.

 

For min del kunne man gjerne bygget alle tettsteder sammen med Oslo så det ble en større by. Kunne gjerne utvidet den til å innfatte Drammen og for min del. En by med mer størrelse og folketall hadde ikke akkurat gjort noe for å si det slik.

 

Byens estetikk i dag er storartet.

 

På hvilken måte?

 

Vel, å være verdens 24. tryggeste by er faktisk en JÆVLIG god prestasjon. Dessuten, her er en ting jeg ofte har lagt merke til. Når man regner ut dette med hvor trygg en by er, bruker man politidistriktet. Dette er svært upresist.

 

God og god... Norge kåres ustanselig til verdens beste land å bo i av FN, men selve hovedstaden klarer vi ikke å holde trygg eller imponerende...Oslo har bltt den virkelige skammen og feilen med Norge!

 

I København og Stockholm er det samme politidistrikt i hele storbyområdet. I Oslo er det så mange som FIRE politidistrikt bare i tettstedet Oslo. Hvis man da setter Oslo politidistrikt opp mot København eller Stockholms politidistrikt får man et helt galt bilde, ettersom Stockholm og København politidistrikt dekker hele storbyområdet mens Oslo politidistrikt bare dekker Oslo kommune.

 

Hvilken metode foretrekker du å regne utifra?

 

Deler av sentrum ser ut som en byggeplass, ja. Hva forventer du? At byen bare skal oppgradere seg selv?

 

Saken er at ingen ting har blir gjort på årevis så nå de siste årene blir alt gjort. Vi hadde unngått byggeplasstilstander hvis prosjekter kunne vært gjort etter hverandre gjennom årene istedefor alt sammen på en gang.

 

Voldtektsraten har økt betraktelig, men ligger ikke mye over det vi ser i Stockholm og København.

 

Hva har andre byer med dette å gjøre? Vi her i Norge får konsentrere oss om å ordne opp nettopp her i Norge.

 

At det var? At det var?

 

Du mener altså at en av Europas mest særegne stilarter, middelalderbyen i Oslo, er kjedelig? Du er ikke riktig.

 

Jo, faktisk den eneste som er riktig later det til! Det kunne gjerne vært strøk med middelalderpreg i Oslo som hadde gjort seg dersom det ikke hadde gjeldt hele sentrum og mere til. Byen trenger modernisme, framskritt og ny stil I TILLEGG!

 

Det er bare turister fra Norge som sier det. De kommer fra en langt mindre by, og blir overveldet. Utlendingene ser ikke det. De er vant til langt verre ting fra sine hjemland. De synes byen er vakker!

 

Så fordi det står dårlig til i andre byer rundt om i verden skal vi altså forsømme vår egen hovedstad? Glimrende logikk...

 

Snakk gjerne om modernisering. Jeg har ikke noe imot noen flere skyskrapere. Men vi må sette pris på Oslos særpreg. Selge det til tusen! Så får vi flere turister.

 

Da trengs det først et særpreg som kan imponere. Nå er det bare tragisk!

 

Dessuten. Visste du at de fleste skyskraperne i NYC ble bygget på 1800-tallet?

 

Så kan du jo tenke litt på NÅR på 1800-tallet det er snakk om... Med New York City var det på slutten og ikke på begynnelsen:

 

Symbolet på New York er skyskraperen, selv om denne egentlig oppstod i Chicago. De første skyskraperne ble bygget på slutten av attenhundretallet, da ny byggeteknologi gjorde det mulig å konstruere bygninger rundt kraftige stålskjeletter. Denne byggeteknikken erstattet de tidligere bygårdene i europeisk stil, bygget i stein. Det var New Yorks enorme innbyggertall og tilhørende tomtepriser som gjorde at man måtte begynne å bygge i høyden.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/New_York

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Jo, faktisk den eneste som er riktig later det til! Det kunne gjerne vært strøk med middelalderpreg i Oslo som hadde gjort seg dersom det ikke hadde gjeldt hele sentrum og mere til. Byen trenger modernisme, framskritt og ny stil I TILLEGG!

Som har har bedt deg svare på før, hvordan skal du løse dette?

Skal du rive hele "sentrum" og bygge det hypermoderne, kjedelig og kaldt og la gamlebyen så?

Da trengs det først et særpreg som kan imponere. Nå er det bare tragisk!

Siden det ser ut til at det bare er du som mener det, så er det ganske greit.

Tror Oslo tjener mer på turister fra andre land enn en bitter kar.

Særpreget er at Oslo ikke prøver å være noen hypermoderne kald og stil-løs by.

 

Kunne gjerne utvidet den til å innfatte Drammen og for min del. En by med mer størrelse og folketall hadde ikke akkurat gjort noe for å si det slik.

Huff...

Hvorfor er det viktig at byen skal være så stor i størrelse og i folketall?

Det hadde blitt helt på tryne om Drammen skulle blitt samme by som Oslo.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg faktisk ikke noe på, ut i fra innleggene du skriver så virker det som om du har ekstremt lite kjennskap til hovedstaden og "storbyer" generelt.

 

Om du ønsker å tro feil er det ditt valg. Forøvrig er det feil å sammenligne Oslo med storbyer generelt da Oslo definitivt ikke er noen storby på verdensbasis. Ovenfor andre byer i Norge ja, men ikke noe mer.

 

Og det er jo tross alt det vi her på forumet må dømme deg etter. Du kan si hva du vil, men jeg tror rett og slett ikke på deg.

 

Som sagt, du må gjerne tro feil.

 

Men det er jo oss som Osloborgere som bor her, du mener vel du fra ett eller annet gudsforlatt sted skal ha mer stemmerett ovenfor hvordan byen _VÅR_ skal se ut?

Det er vi som bor her, ergo vår by. Det er landets hovedstad, men det er innbyggerens by.

 

For siste gang: Har du forstått poenget med tråden eller ikke? Det er hovedstaden, den representative byen og den eneste noenlunde kjente blant norske byer. Selvsagt er det tragisk at den ser ut som en middelalderlandsby som aldri kommer seg videre! Og selvsagt er det tragisk at den fylles opp med både materielt og menneskelig søppel!

 

Dersom du ønsker å leve i en storby burde du virkelig ta det jeg skriver her på alvor for Oslo er så definitivt ikke en! Og at de møtes så enormt med motstand hver gang noen vil gi byen et preg av det er både dystert og skremmende.

 

Jeg må ærlig innrømme at de fleste diskusjoner du er en del av ofte går over til å bli usaklige, men nå ha du faktisk svart(!) på noen av motargumentene så nok om det.

 

Skulle jeg begynne å ramse opp de brukerne som er konstant usakelige hadde listen blitt lang...

 

Det gjør jo tydeligvis det, da du mener ditt og du mener datt, de fleste her inne er uenig med deg, men du uttaler deg fortsatt som om du sitter med fasiten.

 

Jeg endrer som sagt ikke mening bare fordi noen synes det er grusomt å høre at modernisering betyr at de kan miste noe av sin elskede utsikt!

 

Det er nettopp det som gjør det ekstremt vanskelig å diskutere med deg, fordi du klarer ikke se en sak fra flere sider. Enten så er man enig med deg fordi du har jo alltid rett, ellers er man helt på jordet. Det er ofte derfor du for noen usaklige og useriøse svar. Fordi du ikke tar stilling til argumentene.

 

Jeg har ofte snakket om saker fra flere sider, men denne synes jeg ikke har noen enkelt og greit fordi jeg synes Oslo som by er STYGG! Og det blir bare værre og værre der! Det må renskes opp i byen en gang for alle! Fjern tiggere, alkoholikere og narkomaner fra gaten. Utnevn et eget miljøpoliti som tar seg av hærverk og forfall så det vanelige politiet slipper å tenke på det og kan ta seg av utelukket alvorlig kriminalitet. Innfør nulltoleranse for kriminalitet slik det ble gjort i New York City. Og så begynne å modernisere. Få opp høyblokker og deretter skyskrapere og lag et ekte bypreg. Dette trenger som sagt ikke å gjelde hele byen, men hovedsakelig sentrum.

 

Dette er ikke ment som ett personangrep, men mer som en observasjon.

 

Du går på person og ferdig med det! Det er nettopp det som gjør at jeg ikke tar deg seriøst.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan budsjettene til Glimit hadde sett ut når han mener man ikke kan ha "gamle og kjedelige" (eller som andre mennesker ser det, flotte historiskebygg).

 

Snakker om nivå... For jeg har jo virkelig sagt at man ikke kan ha slike bygg i tillegg til moderne... :roll:

 

Hvor ofte må man rive og bygge opp igjen for å få byen du er ute etter.

 

Jepp, det var dette med nivået da... Jeg har jo absolutt sagt at byen må rives først... :roll:

 

Er det skyline du vil ha? Eller bare hypermoderne kald og kjedelig by?

 

Du som priser hullet Oslo slik det ser ut nå må være den siste til å snakke om en kjedelig by!

 

Jeg må si du har en meget spesiell smak når det kommer til byer og priser meg lykkelig for at du ikke har jobben til Stig Hagelid Fjeldstad (byplanlegger i Oslo).

 

Jada... :roll::roll:

 

Edit: Når er utløpsdatoen på Operaen? Mener du vi bør rive/fjerne Frognerparken, det er jo tross alt bare "gamle og kjedelige" statuer. Hva med Universitetet, det er jo ganske gammelt nå. På tide å få opp ett nytt sterilt og kaldt bygg vel?!

 

For et nivå... Rive ned, rive ned... Hva er poenget ditt med å delta i tråden egentlig?

Lenke til kommentar

Du vil ha ha skyline i sentrum med kalde og kjedelige bygg.

Du sier du har vært i Oslo før, dermed vet du at det er bygg i sentrum. Dvs disse må jo dermed rives.

Personlig bryr jeg meg ikke om utsikt, men om kulturarv.

Mens du vil ha høyblokker, noe som ikke er spesielt pent.

Altså du skal jo få lov til å mene det, vi har jo personer i landet vårt som går med sokker i sandalene også, men ikke prakk det på oss!

 

Du presenterer argumentene dine som at det "bare er å gjøre" og det er det eneste riktige.

Poenget mitt med å delta i tråden er jo for å informerer seg om at det ikke bare er å rive å bygge opp. Ting er litt mer komplisert enn som så.

 

Hva skal du gjøre med de hjemløse og narkomane feks? Det er veldig enkelt å si at de skal fjernes, men husk de er mennesker de også. De må ha ett sted å være.

 

Edit: Du stusser vel ikke over at det er ytterst få/ingen som støtter argumentene dine? Selv om du hardnakket mener at disse tingene må gjøres?

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du synes ikke selv at det er litt ironisk at du besvarer ett innlegg som tar for seg ditt argument på forrige side, med å beskylde meg for kun å ha lest de første postene? Vi har tross alt diskutert dette i noen sider. Forstår du ikke selv at jeg da må ha lest mer enn de første postene?

 

Siden du skriver det samme hele tiden synes jeg ikke det er det minste ironisk nei. Hvorfor skulle det være det? Du har gnålt og gnålt gjentatte ganger om at du tror jeg ikke kjenner Oslo i det hele tatt og siden jeg har skrevet om opphold i Oslo noen ganger nå så er det faktisk ganske enkelt å misstenke at du kun har lest de første sidene eller kansje bare åpningsinnlegget. Har du snart tenkt å skrive noe nytt?

 

Ellers er jeg ikke uenig i å bygge i høyden, men at det er noe voldsomt behov for skyskrapere i Oslo for å møte befolkningsveksten synes jeg det er lite som tyder på.

 

Nå var det ikke bare befolkningsvekst jeg snakket om. Men utenom det, er du uenig i at befolkningen øker både i etniske nordmenn og i innvandring?

 

Forøvrig har det blitt ramset opp veldig mange fine steder i Oslo gjennom denne tråden, til tross for at du bare kommer på to. Grunnen til at ingen tror på at du kjenner Oslo særlig er jo at du kun beskriver en liten del av byen for så å hevde at hele byen ser slik ut. Dette på tross av at folk som bor der kan nevne ommråder som passer dårlig med beskrivelsen din. Når du da er så påståelig, samtidig som det kommer frem at du kun har besøkt byen for lenge siden blir det vanskelig å ta deg serriøst. Da er det kanskje ikke så rart at responsen blir deretter.

 

Nei, det har blitt ramset opp mange steder som folk PERSONELIG SYNES ER FINE og det er en klar forskjell! Det kunne vært fint med eldre steinbyggninger ja, hvis det samtidig fantes en kontrast i nye, moderne byggninger i skikkelig høyde! Man trenger ikke å fjerne alt gammelt for å få inn noe nytt og spennende og slik skape kontraster. Man kan bevare det gamle og samtidig få inn noe nytt og moderne, men det virker det ikke som noen andre har forstått så langt!

 

Forøvrig har jeg sagt at du finner fine steder utenfor sentrum i Oslo. Nå ser jeg som sagt ikke mye til folk som bor der lenger siden jeg har bodd alene i årevis og det var folk jeg så da vi var på familiebesøk da jeg var liten, men jeg husker et av gatenavnene og det var Bjørneveien. Du finner mange fine smågater og steder, men du må ut av Oslo sentrum.

 

Og det som viser Oslo som hovedstad internasjonalt og som turistene først og fremst får se er nettopp sentrum, et kjedelig og gammeldags sted som skjelden eller aldri fornyes utenom graving i fortau og bakken.

 

Hva synes du om dette forøvrig?

 

Norge er et av de få i-landene i verden som fortsatt ikke har noen skyskrapere. I Norge har det flere ganger blitt foreslått skyskrapere, men ingen har enda fått tillatelse til å bygge en skyskraper i Norge. Dette er på begrunnelsene at det ikke ser fint ut, det ikke er gunstig og at det ikke er nødvendig.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Skyskraper

Lenke til kommentar

Det at jeg ikke serverer informasjonen på et sølvfat til deg, men at det derimot krever litt research selv, gjør ikke det første innlegget mitt useriøst.

 

Enkelt og greit: Er det dine påstander får du selv underbygge dem og oppgi kilder.

 

Det andre, ja, for å ytre min mening om din diskusjonsteknikk som har vært trademark siden første diskusjon jeg så deg i. Det er også grunnen til at jeg ikke lenger ser poeng i å grave frem masse opplysninger, lenker e.l. da posten vil oversees og samme argument gjenntas et par uker senere av deg.

 

Det er nettopp en slik holdning du viser her som gjør at jeg ikke tar deg seriøst! Tror du at jeg er på forumet hele tiden? Tror du i det hele tatt at jeg er på datamaskinen hele tiden? Svaret er et ganske klart nei! Jeg har nemmelig et liv utenom forumet og utenom maskinen i det hele tatt. Jeg har en jobb og på fritiden har jeg de siste dagene tatt meg litt fri fra data fordi jeg har blitt lei. Dessuten er det mye å ordne nå i julen med å kjøpe og sende avgårde pakker samt pynte leiligheten, kjøpe inn nye lys til dekorasjoner som ikke lyser osv. Dessuten prøver jeg å være litt ute når jeg kan.

 

Jeg overser ikke innlegg, men det hender at jeg utsetter å svare dem. Nå har jeg fått unna noen, men snart må jeg gå til jobb og når jeg er hjemme igjen om flere timer må jeg selvsagt lage middag og om jeg gidder å sette meg på data etter det aner jeg ikke. Må sette av tid til trening og.

 

Spesielt utsetter jeg innlegg dersom de er lange og inneholder mye informasjon og jeg ikke har tid til å besvare der og da. Da hopper jeg over og besvarer heller korte innlegg som det går raskt å besvare. Men jeg prøver å få besvart alt.

 

Og forøvrig burde du ikke snakke for høyt om å gjenta argumenter...

Lenke til kommentar

Oslo er kort å greit en fin by

 

Fin er den ikke, den er direkte kjedelig. Men den har absolutt potensiale og kunne blitt noe med moderne skyskrapere som gav kontraster til de gamle steinbyggningene.

 

med flott kolektiv trafikk faktis.

 

Ingen ting i veien med akkurat kolektivtrafikken. Flere byer burde ha trikk og t-bane i tillegg til buss.

 

Resturanger er plenti

 

Ikke noe i veien med tilbudet av spisesteder, men det utgjør langt ifra hele byen.

 

og mange parker

 

Frognerparken er fin den. Slottsparken hadde vært fin uten det stygge slottet. Tenker du på noen andre parker?

 

og noe skjer der nesten hele tiden.

 

Jepp, i det siste har feks. voldtektene skutt i været...

Lenke til kommentar

Oslo er kort å greit en fin by

Fin er den ikke, den er direkte kjedelig. Men den har absolutt potensiale og kunne blitt noe med moderne skyskrapere som gav kontraster til de gamle steinbyggningene.

Igjen, du sitter på ingen måte med noen fasit, han må få lov til å til å mene at han syns byen er fin.

 

Parker er det plenty av, jeg har nevnt fler tidligere i tråden.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...