Gå til innhold

Store prisforskjeller på Blu-ray


Anbefalte innlegg

De trekker fra britisk mva f.eks. ta Harry Potter 1-6 Blu-Ray boksen som har norske undertekster. Den koster £22.99 og gir fri frakt til Norge (bare prøv). Totalprisen blir da £19.06 noe som er godt under momsgrensa på 200kr. Play selger samme boksen for £24.99.

 

Andre eksempler (alle er inkl frakt)

Inception

£14.99 Play

£14.42 Amazon

 

Wall Street

£16.99 Play

£16.09 Amazon

 

Piranha 3D

£8.99 Play

£9.47 Amazon

 

Mao er Amazon billigere på 2 av de 3 første artikkelene til Nettavisen, dersom man kjøper f.eks. Inception og Piranha sammen kommer prisen på £19.93.

 

Med litt planlegging og struktur er Amazon.co.uk nesten alltid billigere enn play. Unntak vil man alltid finne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Men det kan stemme med vår MVA. Har ikke finlest vilkårene før, men ser nå:

 

£25 or more of eligible products (including VAT at the European destination rate)

Mulig dette kan være en utilsiktet konsekvens av at ordre til Norge ikke passer inn i det dynamiske momssystemet de bruker. Kan vel sjekkes ved å gå til handlekurven med en svensk leveringsadresse. Eller så har de kanskje bare satt grensen for lavt. Frem til i fjor høst trakk de jo ikke fra VAT på varer flagget med "Indigostarfish" heller, men sånn som det fungerer nå klager i alle fall ikke jeg.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit at artikkelforfatteren hadde presisert uttalelsen fra Elkjøp sin presseansvarlig. Filmer under 200 kroner slipper mva. Filmer som koster over 200 over må betale mva ved innførsel. Det finnes mange filmer der med norsk tekst. Men også mange uten. Informasjon om dette finnes oftest et stykke ned på siden som omhandler filmen. Så direkte feilaktige påstander fra Elkjøp burde ikke fått stått uimotsagt.

 

De aller fleste enkeltfilmer koster under 200kr fra play.com, så synes ikke elkjøp uttalte seg noe feilaktig. Det er også mange utgivelser jeg ikke har kjøpt fra play.com pga manglende norske undertekster, så det er også et godt poeng.

 

Jo, men slik det ble lagt fram hørtes det som om ingenting hadde mva. Greit nok at Play ikke trenger å tenke på det, men forbrukeren må være bevisst på grensen. Det skal ikke mer enn en nyere tv-serie eller en komplett serie av en film så bikker man fort 200 kroner. I og med at dette er en artikkel som henvender seg til de som ikke er så erfarne på utenlandskjøp, så burde tollreglene vært presentert.

 

 

Hadde vært greit at artikkelforfatteren hadde presisert uttalelsen fra Elkjøp sin presseansvarlig. Filmer under 200 kroner slipper mva. Filmer som koster over 200 over må betale mva ved innførsel. Det finnes mange filmer der med norsk tekst. Men også mange uten. Informasjon om dette finnes oftest et stykke ned på siden som omhandler filmen. Så direkte feilaktige påstander fra Elkjøp burde ikke fått stått uimotsagt.

 

Hva konkret er det som er direkte feilaktig i det elkjøps representant sier?

 

AtW

 

Først og fremst at det ofte ikke er norske undertekster. I tre av de ni filmene som er nevnt her var det norsk undertekst. Nå var utvalget lite, men vil ikke si at det ofte mangler. Og, greit at ikke Play trenger å forholde seg til norsk MVA, men norske forbrukere må det ved innførsel.

 

Dette er ting jeg mener artikkelforfatteren burde nevnt.

 

Så direkte feilaktige påstander fra Elkjøp burde ikke fått stått uimotsagt.

Dette er ikke påstander fra Elkjøp.

Dette er en journalists gjengivelse av angivelige påstander fra Elkjøp.

Det er ikke alltid disse to tingene er det samme, noe som alle som har blitt intervjuet av en journalist sikkert kan skrive under på ...

 

 

Ja, det er selvsagt en mulighet, men jeg velge å anta at det er rimelig korrekt gjengitt. Dersom man ikke har det utgangspunktet, blir det håpløst å diskutere. :)

 

Forøvrig er det litt morsomt å høre at Elkjøp presiserer at produktet ikke er helt likt. Elkjøp er vel en mester i å selge et produkt som ikke er helt likt det andre selger.

Lenke til kommentar

Først og fremst at det ofte ikke er norske undertekster. I tre av de ni filmene som er nevnt her var det norsk undertekst. Nå var utvalget lite, men vil ikke si at det ofte mangler. Og, greit at ikke Play trenger å forholde seg til norsk MVA, men norske forbrukere må det ved innførsel.

 

Synes ikke akkurat at det ikke er norsk tekster i 6 av 9 akurat viser at uttalelsen at det ofte ikke er norske undertekster er feilaktig. Norske forbrukere slipper i praksis å betale moms. Begge deler er helt relevante poeng.

 

AtW

Lenke til kommentar

Var på tide, svindyrt var det før!

 

Men likevel så skal jeg ikke nekte at jeg kommer til å leke pirat (kjøper noen filmer da) frem til prisene evt. går ytterligere ned :)

 

 

 

btw, er dum regel at moms kommer ved bestillinger på over 200 kr fra utlandet:S Forstod jeg det slik at play.com ikke tok moms, uansett hvor mye det koster?

Lenke til kommentar

Det er mange ting som er viktig ang om man først skal kjøpe filmene. Feks et stort problem for en del folk er at de nordiske utgavene bare har nordiske tekst språk + noen få andre. Det vil si feks dersom man er i et forhold med noen som snakker spansk og foretrekker det, har man store problemer med nesten alle nordiske utgaver av filmer.

 

Sjekket dette hos en kammerat av meg på DVD utgavene (regner med det er likt med blueray dessverre), av de ørten filmene han hadde liggende, var det nesten ingen av de som hadde spansk tekst.

 

Hadde vært fint om noen kunne svare på hva typiske undertekster Amazon og Play filmene selges med, med andre ord hva utgaver det er.

 

jarle

Lenke til kommentar

baguett: Play har gratis frakt på alle varer, men mva/moms kommer i tillegg på alt som koster mer enn 200 NOK. Det må du betale på posten når du henter pakken + et behandlingsgebyr som er på 110 eller 210 kr (avhengig om verdien er mellom 200-1000 eller over 1000).

 

JarleGutt: De engelske utgivelsene ser ikke ut som de er noe bedre enn de nordiske når det kommer til spansk tekst (så over noen av de jeg har). Derimot de amerikanske har nesten bestandig spansk tekst. Men her er endel også region A som krever sonefri eller amerikansk spiller.

Endret av datating
Lenke til kommentar
...kvaliteten på spillefilmer er milevis bedre på fysiske formater. Da tenker vi både på utvalg, kvalitet og brukervennlighet.

 

Er det fremdeles slik at man risikerer å måtte spole seg gjennom (eller i værste fall måtte sitte å se alle) reklamer på kjøpefilmer?

I så fall vil jeg ikke si at de er bedre på Brukervennlighet.

 

pirate_vs_original.jpeg

 

Slik var det i alle fall på mange DVD'er. Også med standard TV produktreklamer.

Har ikke sett en Blu-ray film på lenge, de står i hylla men har ikke sett så mange av dem, men er det slik på BD filmene og?

 

 

Forøvrig så er det lenge siden jeg begynte å handle filmene mine på play.com. Det må være supertilbud for å få meg til å kjøpe lokalt.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg kjøper jevnlig på den lokale jokeren som også driver med filmutleie:

Filmene er ca 4 uker gamle, blu-ray eller DVD etter fritt ønske og etter hva du finner, 10 stk, 300kr.

 

Det betyr i praksis at jeg kan få 10 nesten helt nye blu-rays til 300kr ^^

 

Nja, til og med på Blu-rays reklamerer de for hvor bra blu-ray er xD

Lenke til kommentar
...kvaliteten på spillefilmer er milevis bedre på fysiske formater. Da tenker vi både på utvalg, kvalitet og brukervennlighet.

 

Er det fremdeles slik at man risikerer å måtte spole seg gjennom (eller i værste fall måtte sitte å se alle) reklamer på kjøpefilmer?

I så fall vil jeg ikke si at de er bedre på Brukervennlighet.

 

Slik var det i alle fall på mange DVD'er. Også med standard TV produktreklamer.

Har ikke sett en Blu-ray film på lenge, de står i hylla men har ikke sett så mange av dem, men er det slik på BD filmene og?

 

Forøvrig så er det lenge siden jeg begynte å handle filmene mine på play.com. Det må være supertilbud for å få meg til å kjøpe lokalt.

 

Kan ikke si jeg har opplevd problemet i like stor grad som på dvd , men ja desverre så gjør filmprodusentene dette enda. Utrolig egentlig at de ikke har forstått det hele... :-(

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...