Gå til innhold

FM-radioen skal bort i 2017


Anbefalte innlegg

Alt er jo teknisk mulig ?......

Alle aksesspunkter, mobiltelefoner og liknende gjør jo det.

Prøv å legge mobilen inntil bilradioen og ring til den.

Det er mange problemer med den modulasjonsformen som er valgt, og man er jo fullt klar over det......

 

Så av nevnte grunn tror jeg ikke det finnes i salg, men er bare en anskelse fra min side da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig og få DAB-Sender slik som man har FM-sender i bilen? Eneste jeg bruker FM til, og det er på jobb.

Altså en fm sender vil jo selvsagt fortsatt fungere selv etter 2017, det er bare at FM stasjonene blir lagt ned. Så du trenger ikke en DAB-sender.

 

Radio er etter min mening en dødende musikk kilde uansett. Jeg regner med at i løpet av de neste 5 år så blir det flere og flere som bruker trådløs internett i bilen, enn radio.

Lenke til kommentar

Altså en fm sender vil jo selvsagt fortsatt fungere selv etter 2017, det er bare at FM stasjonene blir lagt ned. Så du trenger ikke en DAB-sender.

 

Radio er etter min mening en dødende musikk kilde uansett. Jeg regner med at i løpet av de neste 5 år så blir det flere og flere som bruker trådløs internett i bilen, enn radio.

 

Hvorfor skal det være døende ? Det er et billig system uten at du må betale mere en radioen koster. Om man skal ha internet radio eller lignende vil det mest sannsynelig kommer en regning på det hver måned likt mobilt bredbånd er i dag. Når man i tillegg har spotify mobile der man kan få musikk uten internett forbindelse er dette bare idiotisk.

Lenke til kommentar

Eldar gjorde jo også oppmerksom på en ide' for å beholde husets Fm-radioer der. Man kjøper 1stk DAB radio og kobler den til en Fm sender.....

 

Så håper jeg at en radio forblir en radio også i framtia - og ikke en TV, som flere forslag går ut på. Jeg mener vi først og fremst tenger et u-komplisert stabilt radiosystem uten flere tilbydere enn det er nå. Og det har vi jo.....

 

Dekning i Norge vil by på problemer uansett system. Kjøp et kart....

 

Større bruksområde.

Trengs det ?

Hvis du drar på ferie vil du vel høre på radioen de har der. Det er vel også begrenset nytte av å høre på radioen til et annet distrikt enn det du selv tilhører ?

Spørsmål som burde kunne besvares av en brukeranalyse ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Radio er etter min mening en dødende musikk kilde uansett. Jeg regner med at i løpet av de neste 5 år så blir det flere og flere som bruker trådløs internett i bilen, enn radio.

Dersom alle begunner å benytte internett radio tror jeg en del tjenere får problemer. Hvor mange samtidige klienter kan f.eks. NRK fore på sine servere ? 30.000 ?

Nettradio er mest genialt når du er utenlands.

Eldar gjorde jo også oppmerksom på en ide' for å beholde husets Fm-radioer der. Man kjøper 1stk DAB radio og kobler den til en Fm sender.....

Du får neppe en DAB radio til å videreformidle alle kanalene samtidig. Det medfører at alle FM radione alltid må spille samme kanal/frekvens.

Lenke til kommentar
Radio er etter min mening en dødende musikk kilde uansett. Jeg regner med at i løpet av de neste 5 år så blir det flere og flere som bruker trådløs internett i bilen, enn radio.
Dersom alle begunner å benytte internett radio tror jeg en del tjenere får problemer. Hvor mange samtidige klienter kan f.eks. NRK fore på sine servere ? 30.000 ?

NRK sine servere og nettlinjer er jo umulig å oppgradere i framtida :whistle:

 

</ironi>

 

Eldar gjorde jo også oppmerksom på en ide' for å beholde husets Fm-radioer der. Man kjøper 1stk DAB radio og kobler den til en Fm sender.....
Du får neppe en DAB radio til å videreformidle alle kanalene samtidig. Det medfører at alle FM radione alltid må spille samme kanal/frekvens.

På den andre siden trenger man ikke stille kanal på FM-radioene lengre. :) Noen FM-radioer har ikke forhåndsvalg av kanaler så man trenger bare stille de inn en eneste gang. Å bytte kanal på DAB-radioer er enklere og mange DAB-radioer har også fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

NRK sine servere og nettlinjer er jo umulig å oppgradere i framtida :whistle:

Sikkert mulig. 1.000.000 (?) klienter på 192Kbps kan jo bli en utfordring de nærmeste årende. De må oppgradere trådløs infrastrukturen også slik at alle bilister i kø hver morgen får hørt på nettradio.

 

De har jo hatt noen år og øve på, men fortsatt er det ikke lønnsomt å ha det d.eks. slik at alle får sendt SMS på nyttårsaften.

 

På den andre siden trenger man ikke stille kanal på FM-radioene lengre. :) Noen FM-radioer har ikke forhåndsvalg av kanaler så man trenger bare stille de inn en eneste gang. Å bytte kanal på DAB-radioer er enklere og mange DAB-radioer har også fjernkontroll.

Allikevel, mor i første må høre på samme kanal som poden i kjelleren.

Lenke til kommentar

Så du regner altså med at NRK ikke klarer å skalere opp servere og nettlinjer etter behov? Da tror vi rett og slett forskjellig.

 

Jeg skjønner problemet med å sende mange unike lydstrømmer vs en enkelt lydstrøm til mange brukere men tror likevel ikke at nettradio blir noe problem om 5 år. De klarer jo tross alt å levere video til mange titusen brukere samtidig og video er jo langt mer krevende enn lyd. Dette klarer de i dag. Regn med at kapasitetene deres er ganske mye forbedret allerede om 5 år. Det er bare å se 5 år bakover i tid. 384 kbps (EDGE) var det råeste man hadde på mobilnettet. På bare 5 år er dette 10-doblet. Om 5 år er det kanskje 10-doblet ennå en gang.

Lenke til kommentar

Nettradio er kun gunstig der sluttbrukeren ikke spiser av en båndbreddekake som er dyr å gjøre større.

 

Vanlige hjemmebrukere sitter gjerne på en kablet internettilkobling som er vesentlig enklere å oppgradere for større last enn det man opplever i trådløse nettverk som er beregnet på å dekke større områder.

 

Det skal ikke mange biler til før 192kbits til hver tar opp enormt med båndbredde. Man når fort det punktet der det faktisk lønner seg med dedikert multicast-kringkasting på egne frekvenser, når alternativet er skyhøy tetthet av mobilmaster.

 

Uten tvil så er konseptet nettradio kommet for å bli. Men hvor fornuftig det er til bruk i bil er diskutabelt. Jeg skulle gjerne sett nettradio i virkelig høy kvalitet for hjemmebruk + DAB-dekning på nivå med dagens FM-dekning for bruk i bil.

 

Når leverandørene allerede i dag sliter med å levere oppgitt kapasitet på dagtid + dekning for høyeste hastighet i mobile bredbåndsnett så tviler jeg på at det ville blitt verre om alle bilister benyttet seg av mobilt bredbånd til radiolytting.

 

Geografien og befolkningsmønsteret her i landet gjør det også ugunstig å dekke bilistenes radiobehov via mobilt bredbånd. Man skal ikke lete lenge for å finne øde transportetapper med mye bilister der det er direkte uøkonomisk å bygge ut mobilt bredbånd med nok kapasitet til å ta seg av bilistenes radiobehov.

 

Med DAB kan man sende rimelig, sammenlignet med både FM og mobilt bredbånd, og få vesentlig bedre lydkvalitet enn FM, i alle områder der FM-mottaksforholdene ikke er 100% optimale. Der jeg opplever såpass med skurring at FM er ubrukelig er DAB-signalene like fine - med enkelte tilfeller av "bobling" der ting blokkerer signalene totalt.

 

Det er synd at det ikke er mulig å få høykvalitets-streamer fra radiokanalene. Det er jo teknisk sett ingenting i veien med å streame i vilkårlig kvalitet over nett, verken når det gjelder programvarestøtte eller infrastruktur. De produserer allerede streamene i høy kvalitet, men får man tilgang med en vanlig pc? (Merker enorm forskjell i lydkvalitet på p4's vanlige nettradio, og den streamen de sender til altibox-boksen min.)

Lenke til kommentar

Altså en fm sender vil jo selvsagt fortsatt fungere selv etter 2017, det er bare at FM stasjonene blir lagt ned. Så du trenger ikke en DAB-sender.

 

Radio er etter min mening en dødende musikk kilde uansett. Jeg regner med at i løpet av de neste 5 år så blir det flere og flere som bruker trådløs internett i bilen, enn radio.

 

Hvorfor skal det være døende ? Det er et billig system uten at du må betale mere en radioen koster. Om man skal ha internet radio eller lignende vil det mest sannsynelig kommer en regning på det hver måned likt mobilt bredbånd er i dag. Når man i tillegg har spotify mobile der man kan få musikk uten internett forbindelse er dette bare idiotisk.

 

Fordi folk generelt bruker ikke like mye radio som før, andel folk som bruker heller cder eller andre signalkilder enn radio blir større for hver dag.

 

Pga av folk flest er ikke intr i all tompratet rundt musikken.

Lenke til kommentar

Pga av folk flest er ikke intr i all tompratet rundt musikken.

 

Jeg tror du tar feil.

 

Man har forskjellige kanaler, noen har mye snakk, andre mindre og noen ikke noe i det hele tatt.

 

Vi er forskjellig, har forskjellige behov og nettopp derfor er radio et perfekt medium.

Lenke til kommentar

Pga av folk flest er ikke intr i all tompratet rundt musikken.

 

Jeg tror du tar feil.

 

Man har forskjellige kanaler, noen har mye snakk, andre mindre og noen ikke noe i det hele tatt.

 

Vi er forskjellig, har forskjellige behov og nettopp derfor er radio et perfekt medium.

 

Det tror jeg også, NRK podcasts er populære selv om det ikke er musikk, NRK har de mest populære kanalene, selv om musikkprosenten er blant de laveste.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så du regner altså med at NRK ikke klarer å skalere opp servere og nettlinjer etter behov? Da tror vi rett og slett forskjellig.

 

Jeg skjønner problemet med å sende mange unike lydstrømmer vs en enkelt lydstrøm til mange brukere men tror likevel ikke at nettradio blir noe problem om 5 år. ...

 

 

Det skal ikke mange biler til før 192kbits til hver tar opp enormt med båndbredde. Man når fort det punktet der det faktisk lønner seg med dedikert multicast-kringkasting på egne frekvenser, når alternativet er skyhøy tetthet av mobilmaster.

 

Uten tvil så er konseptet nettradio kommet for å bli.

 

Jeg er forsåvidt enig i at Nettradio ("Nettradio" er forøvrig et underlig ord) vil være målet i fremtiden. Det vil si at enheter er konstant oppkoblet i nettet og støtter mer enn bare lyd datastrømmer.

 

Imidlertid tror jeg det er et stykke igjen før infrstrukturen vil støtte noe sånt. Jeg har selv hytte uten mobildekning, men FM er tilstede (solcelle drift er fine saker).

 

FM sendingene i dag når stort sett overalt i landet selv om kvaliteten varierer noe. Radio er vel det mest mobile mediet vi har. Et digitalt alternativ bør kunne ha samme dekningsgrad. Det bør også kunne innfri behov i spesielle peroder hvor lyttertettheten langt overstiger det normale (Bilkøer, påskefjellet etc).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Så du regner altså med at NRK ikke klarer å skalere opp servere og nettlinjer etter behov? Da tror vi rett og slett forskjellig.

 

Jeg skjønner problemet med å sende mange unike lydstrømmer vs en enkelt lydstrøm til mange brukere men tror likevel ikke at nettradio blir noe problem om 5 år. De klarer jo tross alt å levere video til mange titusen brukere samtidig og video er jo langt mer krevende enn lyd. Dette klarer de i dag. Regn med at kapasitetene deres er ganske mye forbedret allerede om 5 år. Det er bare å se 5 år bakover i tid. 384 kbps (EDGE) var det råeste man hadde på mobilnettet. På bare 5 år er dette 10-doblet. Om 5 år er det kanskje 10-doblet ennå en gang.

 

Hvorfor skal alt gå igjennom nettet? Det medfører et mer sårbart samfunn. Et angrep på internett vil da kunne slå ut all kommunikasjon over radio i landet. Da hjelper det lite at "Lytt til Radio"-sirene uler over landet.

 

Forstår ikke hva som er problemet med DAB. Fungerer fint, men nettet må utbygges mer i tiden fremover.

 

Vel en ting som er negativt er at DAB-lommeradio vil sluke mer strøm enn en FM-lommeradio, men det vil en annen digital standard også gjøre.

 

Morsomt å se at folk på død og liv skal tviholde på FM teknologi, mens man kaster ut brukbare fjernsyn/monitorer for å få LCD i hus. Da er det ikke dyrt, nei... En DAB-radio koster rundt 1/10 av et TV.

 

Eller kjøper digital speilrefleks fremfor analog film kamera. Eller HD dekoder osv osv...

 

Blir som ulekoret når CD-en ble innført om at nå fikk man dårligere lyd, for man ikke kunne høre sprakingen og knitringen fra LP-plata lenger. Nå hyler man for at aac, mp3 filer en kjøper har for lav kvalitet i forhold til CD...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Morsomt å se at folk på død og liv skal tviholde på FM teknologi, mens man kaster ut brukbare fjernsyn/monitorer for å få LCD i hus. Da er det ikke dyrt, nei... En DAB-radio koster rundt 1/10 av et TV.

Ja for forskjellen mellom en lcd-tv og crt tv er like liten som forskjellen mellom dab og radio?

Du blir tvunget til å kjøpe lcd fordi crt ikke lenger er støttet?

Du vil få en dårligere opplevelse med lcd?

 

Ikke det nei, hvordan er det da sammenlignbart?

Lenke til kommentar

Morsomt å se at folk på død og liv skal tviholde på FM teknologi, mens man kaster ut brukbare fjernsyn/monitorer for å få LCD i hus. Da er det ikke dyrt, nei... En DAB-radio koster rundt 1/10 av et TV.

 

Forskjellen er jo at LCD tv faktisk ga kunden FORDELER.

DAB derimot gir kunden kun BAKDELER i forhold til FM!

Lyden er faktisk BETRAKTELIG dårligere enn på FM, det er TEKNISK OG TEORETISK BEVISELIG SLIK AT LYDKVALITETEN PÅ DAB ER ALT FOR DÅRLIG!

Dermed er DAB et produkt kundene IKKE VIL HA!

 

Det er kun i Norge vi er så nedsnødde at vi forsøker å tvinge på folk et produkt de absolutt ikke vil ha, DAB er utdatert teknologi! DAB+ derimot har betydelig bedre lyd enn DAB og bruker en annen standard for kompresjon, og har i realiteten ingenting til felles med DAB.

Politikerne og NRK har i fellesskap sunket hundrevis av millioner i DAB systemet, og nekter derfor å avskrive det, til tross for at ingen andre land går videre med DAB.

I England og Sverige er DAB for lengst avskrevet som avleggs og for dårlig.

 

http://www.facebook.com/pages/Bevar-FM-nettet-NEI-til-DAB-radio/186695148020040

Endret av Ideal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forskjellen er jo at LCD tv faktisk ga kunden FORDELER.

DAB derimot gir kunden kun BAKDELER i forhold til FM!

Det heter ulemper. Ordet "Bakdel" benyttes som betegnelse på kroppsdel (rompe). DAB kan ikke gi kunden rompe.

Lyden er faktisk BETRAKTELIG dårligere enn på FM, det er TEKNISK OG TEORETISK BEVISELIG SLIK AT LYDKVALITETEN PÅ DAB ER ALT FOR DÅRLIG!

Lydkvaliteten på DAB sendinger kan varieres fra minutt til minutt, så det er ingen absolutt sannhet at den alltid er dårligere enn FM. Sendes det på høyeste kvalitet vil DAB gi bedre detaljrikdom enn FM.

 

Jevnt over vil DAB bl.a. gi et bedre resultat for mobile mottagere.

Lenke til kommentar

Lydkvaliteten på DAB sendinger kan varieres fra minutt til minutt, så det er ingen absolutt sannhet at den alltid er dårligere enn FM. Sendes det på høyeste kvalitet vil DAB gi bedre detaljrikdom enn FM.

 

Jevnt over vil DAB bl.a. gi et bedre resultat for mobile mottagere.

Fordelen er i beste fall marginal, ikke akkuratt lcd vs crt verdig, mer type forskjellen mellom en god lcd og en god led. Ikke akkuratt noe hele norge løper til butikkene for.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...