Gå til innhold

FM-radioen skal bort i 2017


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Fordelen er i beste fall marginal, ikke akkuratt lcd vs crt verdig, mer type forskjellen mellom en god lcd og en god led. Ikke akkuratt noe hele norge løper til butikkene for.

Det er jeg enig i og nettopp siden forskjellen for forbruker ikke er allverden forstår jeg heller ikke helt den "FM fanatismen" enkelte har.

 

Fordelen til DAB er primært billigere distribusjon fordi det kreves mindre effekt og sendere er enklere å plassere samt rimeligere å konstruere. Rimeligere drift av sendenett gir kringkaster bedre økonomi som potensielt kan benyttes til økt programutvikling.

Forbruker kan oppnå en fordel pga bedret signaltilgang, dette gjelder spesielt mobile mottagere. Ulempen kan være at det er mulig å sende med dårligere kvalitet enn ønskelig, men etterhvert vil allt utstyr støtte så høy bitrate at dette antagelig blir mer teori enn praksis (det sendes neppe med dårligere kvalitet sålenge det ikke finnes noen fordel ved å gjøre dette).

 

På sikt gir altså DAB noen fordeler (flest for kringkaster), men det er langt fra noen revulosjon.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det som er poenget, hvorfor skal man måtte punge ut alt for mye penger når man allerede har meget gode radioer som gjør jobben, jeg vil ikke tenke på hva jeg må ut med for å få en dab-radio med tilsvarende lydkvalitet som en av de bedre technics-radioene fra 80-tallet. Per i dag er det ikke så alt for lett å høre forskjell på spotify eller fm-radioen på sparket. Og da er det ikke forsterker eller høytalere som er "weak-link" her. Nettopp derfor ser jeg ikke noe behov for å legge ut flere tusen kr for noe som høres likt ut.

 

(og ja, det er mulig å høre forskjell på radio og spotify, spesielt lengst opp i diskanten blir mer definert, men vi snakker ikke akkuratt en forskjell som hopper opp og forstyrrer med mindre du hører etter den)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kan forstå motviljen med bakgrunn i at man har noe som allerede fungerer og investeringen ikke gir andre fordeler i tillegg.

 

Jeg bruker selv ikke Spotify pga mangel på flac og benytter heller ikke radio via anlegget mitt så der blir det vanskelig å ha noen bestemt mening om FM vs MP3/DAB kvalitet.

 

Jeg har imidlertid byttet ut radioene rundt i huset (3 stk; kjøkken, soverom og kontor) med FM/DAB/NET bokser alá Pinell og Vita. Byttet har skjedd etterhvert som aldrene FM radioer har sagt takk for seg (potmetere har en tendens til å feile etterhvert, gitt).

På disse boksene vil en neppe høre forskjell på DAB/NETT vs FM (ihvertfall gjør ikke jeg det).

 

Når det gjelder pris så koster vel f.eks Pinell iConnect under tusenlappen. Da kan du bruke hvilken DAC du vil siden boksen har SPDIF utgang. Pinell (dvs TT Micro på Skullerud som bygger greiene) brukte (bruker fortsatt?) forholdsvis gode DAB mottagere. iConnect gir deg jo også nettradio på anlegget (danskene har noen ok kanaler) i tillegg til DAB.

 

Personlig har jeg ingenting mot hverken DAB eller FM, men ser på DAB som bedre mht. mobile mottagere (les: i bil). De bør imidlertid dekke hele landet geografisk før de evt kutter ut FM.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt håpløst når folk snakker om at DAB gir forbedring, da vil jeg gjerne be de komme med tekniske spesifikasjoner og tekniske argumenter her, for det er faktisk et ubestridelig faktum at DAB per definisjon av den tekniske standarden, ALDRI har muligheten til å komme opp på likt nivå med FM forutsatt at FM mottakeren har gode mottaksforhold.

Det er kun dersom FM mottakeren har dårlige mottaksforhold at DAB kan være bedre, og da kun hvis DAB har godt mottaksforhold.

 

I tillegg kommer en person her med GROV feilinformasjon.

Brukeren Tiltman kommer med følgende PÅSTAND:

"Fordelen til DAB er primært billigere distribusjon fordi det kreves mindre effekt"

 

Dette er helt riv ruskende feil. En DAB senders effektivitetsgrad tilsier at man for å oppnå tilsvarende effekt ut forbruker ca 8 ganger mer watt på å sende i DAB enn å sende i FM.

Så ille er det faktisk! Ikke kom her å påstå ting du ikke vet noe om, Tiltman.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt håpløst når folk snakker om at DAB gir forbedring, da vil jeg gjerne be de komme med tekniske spesifikasjoner og tekniske argumenter her, for det er faktisk et ubestridelig faktum at DAB per definisjon av den tekniske standarden, ALDRI har muligheten til å komme opp på likt nivå med FM forutsatt at FM mottakeren har gode mottaksforhold.

Det er kun dersom FM mottakeren har dårlige mottaksforhold at DAB kan være bedre, og da kun hvis DAB har godt mottaksforhold.

 

I tillegg kommer en person her med GROV feilinformasjon.

Brukeren Tiltman kommer med følgende PÅSTAND:

"Fordelen til DAB er primært billigere distribusjon fordi det kreves mindre effekt"

 

Dette er helt riv ruskende feil. En DAB senders effektivitetsgrad tilsier at man for å oppnå tilsvarende effekt ut forbruker ca 8 ganger mer watt på å sende i DAB enn å sende i FM.

Så ille er det faktisk! Ikke kom her å påstå ting du ikke vet noe om, Tiltman.

 

Javel, du må gjerne forklare det tekniske bak at det ubestridelig er sånn at dab aldri har mulighet til å komme opp på FM-nivå.

 

Tiltman snakker vel forøvrig om det som faktisk teller, nemlig effekt per kanal per forbruker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Morsomt å se at folk på død og liv skal tviholde på FM teknologi, mens man kaster ut brukbare fjernsyn/monitorer for å få LCD i hus. Da er det ikke dyrt, nei... En DAB-radio koster rundt 1/10 av et TV.

Ja for forskjellen mellom en lcd-tv og crt tv er like liten som forskjellen mellom dab og radio?

Du blir tvunget til å kjøpe lcd fordi crt ikke lenger er støttet?

Du vil få en dårligere opplevelse med lcd?

 

Ikke det nei, hvordan er det da sammenlignbart?

 

Du får ikke en dårligere opplevelse med DAB. Når du kjøper deg er selv så forstår du.

Du ble tvunget over på digitalt bakkenett fra analogt... Det var ikke slik syting da...

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt håpløst når folk snakker om at DAB gir forbedring, da vil jeg gjerne be de komme med tekniske spesifikasjoner og tekniske argumenter her, for det er faktisk et ubestridelig faktum at DAB per definisjon av den tekniske standarden, ALDRI har muligheten til å komme opp på likt nivå med FM forutsatt at FM mottakeren har gode mottaksforhold.

Det er kun dersom FM mottakeren har dårlige mottaksforhold at DAB kan være bedre, og da kun hvis DAB har godt mottaksforhold.

 

Når har du gode mottaksforhold for FM? I stua? Kanskje der ja etter å ha rigget opp ei antenne, men prøv å putt en radio i lomma di og gå rundt med den for å høre FM mot DAB.

 

Hvilke forbedringer gir nettradio som folk snakker om da? De har jo som regel enda dårligere bitrate...

Lenke til kommentar
Du ble tvunget over på digitalt bakkenett fra analogt... Det var ikke slik syting da...

Hvor har du vært de siste årene? Det var selvsagt et stort oppstyr rundt dette, folk som protesterte mot dårligere dekning, at de måtte kjøpe en boks de ikke så visen med osv. Saken verserte i avisene, media, forbrukerrådet var innkoblet, diskusjonene på nett gikk høyt, el-kjedene godtet seg i hendene og hauset opp hvor viktig det var med ny antenne, at man trengte denne boksen osv.

 

DAB har en MYE lengre overgangsfase, men kritikken har likevel ikke uteblitt. Denne tråden er bare et snøkorn på toppen av isfjellet.

 

Selv ser jeg på DAB som teknisk bedre for brukeren på bekostning av dekning, samt at det kanskje koster mer enn det smaker for både NRK og brukerne. Jeg har ikke hastet meg til å kjøpe noe DAB-produkt ennå, blant annet på grunn av pris. FM fungerer bra nok for meg helt til det slåes av. Vi får se da om lysten på DAB øker eller om jeg vil høre radio på andre måter (nettet) eller kutte ut radio.

Lenke til kommentar

Du får ikke en dårligere opplevelse med DAB. Når du kjøper deg er selv så forstår du.

Du ble tvunget over på digitalt bakkenett fra analogt... Det var ikke slik syting da...

Jeg har hatt en dab, og den var betraktelig dårligere enn technics fm-radioen jeg hadde (st-s6 for de nysgjerrige) så den gikk rett i retur.

 

Når tv gikk fra analogt til digitalt fikk vi betraktelig bedre bilde, flere kanaler, og ikke minst hd-oppløsning.

 

Jeg har digital tv rett i veggen, så dekning er en ikke-sak.

 

Hva tjener jeg på dab?

Flere kanaler? Er ikke akkuratt tett med kanaler i området jeg bor, det er plass til mange flere om det skulle være slik. Raskere søking? Jeg søker en gang, og så har jeg kanalene ferdig tilgjengelig på et knappetrykk.

 

Nei, argumentene er ikke sammenlignbare i mine øyne. TV ga støyende og dårlige bilder, dette ble _betraktelig_ bedre.

 

DAB vil ikke bli _betraktelig_ bedre, det vil ikke en gang bli marginalt bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...