Gå til innhold

FM-radioen skal bort i 2017


Anbefalte innlegg

Om det er 100kb/s du mener så kan jeg si at 128kb/s mp3 ikke har en sjanse mot en radio med middels kvalitet.

 

Det er ikke min erfaring, men det kan jo hende jeg har svakere FM signaler der jeg vanligvis ferdes.

For meg så minner FM om lydkvaliteten jeg har på filene jeg kodet til MP3 for 10 år siden. Brukte da 128kb/s CBR.

 

Men så kan man jo også lure på hvilken bitrate radiostasjonene har musikken sin kodet i.

Har du en god radio da? Eller har du noe billig-ræl av en bilstereo?

Merker god forskjell når jeg skifter fra mp3 192 eller spotify og over til fm-båndet.

 

Hører mest på en kanal som ligger på 104.noe, og lyden jeg får gjennom radioen er nesten på nivå med cd, men så bruker jeg en radio som er betraktelig bedre enn snittet. Nå er 104 en veldig heldig frekvens for kvalitet siden frekvensen er såpass høy, men selv nrk mp3 og radio1 som er godt ned på 90-tallene har ingen problemer.

Nettstreaming er en vits, å finne noe over 96kbit er et herk, og de kanalene som faktisk har såpass er gjerne ikke de feteste kanalene, der har de ingenting på fm-radio.

 

I bil så har spillerne stort sett vært det samma på cd og og radio, men her spiller jo mange faktorer inn, men det er mange biler og mange spillere med skikkelig bedriten radio i, med en antenne som ikke får inn signalene ordentlig om du så parkerer på senderen.

 

På andre siden har jeg vært borti biler som får inn FM klart som dagen mange mil ut i hutaheiti der mobildekning og annet har svunnet hen.

 

Hva menes med trangt på fm båndet? Det er tross alt 20mhz å gå på, og du får fint inn 2 kanaler per mhz uten at de forstyrrer hverandre, finnes det 40 kanaler i norge til sammen?

 

Jeg vet ikke hva du mener med ukurrant frekvens, men etter hva jeg husker så er p4 på 102 og 98 på østlandet, ikke akkuratt døden av frekvenser. Får jo inn P4 flere mil inn i sverige. Tror ikke den faller ut en eneste gang mellom oslo og svenskegrensene. Eller i områdene rundt.

 

FM avhenger mer av mottakeren enn dab, dab vil ha mer fokus på en god dac. Til gjengjeld må du gjerne ut med minst en faktor på 10 for å matche en vanlig FMradio med en dabradio.

 

Radiostasjonene jeg har vært borti bruker cder, og ukomprimerte/lossless komprimerte utgaver av disse. For ikke å snakke om at radiostasjonene både har dacer og fm-modulatorer som koster i prisklassen rundt en fin bil. Det er klart at dacen i en dab ikke nødvendigvis har så mye å stille opp med i den sammenligningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor legge ned FM nettet, det er jo direkte idiotisk. Samme med Tv, hvorfor tvingge oss inn på riksTv?

 

Føler at vi blir herset med; hvorfor ikke bare la Fm radio ligge som et alternativ?

 

Folk blir hersa med fordi dei ikkje sjølve er villige til å ofre bittelitt for noko mykje bedre. I alle fall då det var snakk om tv-signal. Å gå frå analogt til digitalt tv-signal var ein revolusjon. ( I alle fall for dei som ikkje allereie hadde fiksa seg digitalt tv-signal for lenge sidan, via f.eks parabol) Og det er forøvrig ingen som tvinger deg til å bruke rikstv. Get, Canal Digital, viasat osv er alle gode konkurrentar.

 

Jeg vet ikke hva du mener med ukurrant frekvens, men etter hva jeg husker så er p4 på 102 og 98 på østlandet, ikke akkuratt døden av frekvenser. Får jo inn P4 flere mil inn i sverige. Tror ikke den faller ut en eneste gang mellom oslo og svenskegrensene. Eller i områdene rundt.

Eg veit kva han meiner med ukurrant frekvens. No får eg inn Radio Norge over alt. Men aldri P4. Rimelig ukurrant spør du meg :thumbdown: (Dog bedre enn sin forgjengar Kanal 4/Kanal 24, som var tragisk dårlig)

Lenke til kommentar

Hvorfor legge ned FM nettet, det er jo direkte idiotisk. Samme med Tv, hvorfor tvingge oss inn på riksTv?

 

Føler at vi blir herset med; hvorfor ikke bare la Fm radio ligge som et alternativ?

 

Fordi frekvenser i lufta er en begrenset ressurs, det er idiotisk å kate bort store frekvensområder på TV ved å sende paralellt.

 

AtW

 

I tester jeg og bekjente har utført kommer dab fryktelig dårlig ut. Jeg var av samme oppfattelse som deg atw, at digitale signaler holder seg bedre, men dab er virkelig ubrukelig.

 

Problemet er at slike "hjemmetester" er fyllt av variable, vet dere at dere får fra samme antenne? Hva med sendestyrke? Er mottakerene av tilsvarende kvalitet osv?

 

AtW

Lenke til kommentar

I tester jeg og bekjente har utført kommer dab fryktelig dårlig ut. Jeg var av samme oppfattelse som deg atw, at digitale signaler holder seg bedre, men dab er virkelig ubrukelig.

 

Problemet er at slike "hjemmetester" er fyllt av variable, vet dere at dere får fra samme antenne? Hva med sendestyrke? Er mottakerene av tilsvarende kvalitet osv?

 

AtW

Fm-radio til 300kr, en dab til 2500, daben var daværende testvinner.

Testet hjemme, i bilen, ved stranda, hos venner, i byen. Fantes ikke et eneste tilfelle der dab var bedre.

Lenke til kommentar

I tester jeg og bekjente har utført kommer dab fryktelig dårlig ut. Jeg var av samme oppfattelse som deg atw, at digitale signaler holder seg bedre, men dab er virkelig ubrukelig.

 

Problemet er at slike "hjemmetester" er fyllt av variable, vet dere at dere får fra samme antenne? Hva med sendestyrke? Er mottakerene av tilsvarende kvalitet osv?

 

AtW

Fm-radio til 300kr, en dab til 2500, daben var daværende testvinner.

Testet hjemme, i bilen, ved stranda, hos venner, i byen. Fantes ikke et eneste tilfelle der dab var bedre.

 

Men vet du at de samme senderene brukes til dab når du testet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om signalet kom fra samme master?

Aner ikke, men jeg testet over et område på nesten 10 mil, så burde vel ha skiftet mast en gang eller tre.

 

Er du sikker på det? Jeg trodde det bare var omlag 50 FM-sendere (ihvertfall "hovedsendere") i norge. Tror de har ganske lang rekkevidde.

 

EDIT: hmm, 50 høres dog lite ut,selv om det er boradcast, er bare et tall jeg fikk oppgitt en gang. Hadde vært interessant å få noe mer data på dette. Hvor mange sendere er det, er alle oppgradert til dab, osv?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

En vanlig lokalradiosender har stabil "100% dekning" rekkevidde på ca en mil, med en sender på ca 20 watt, de mer massive har gjerne firedobbel effekt -rundt 100 watt, altså rundt dobbel rekkevidde. Under optimale forhold som dalganger eller veldig flate områder og refleksjoner i ionosfæren så kan det mangedobles, men det vil ikke akkuratt være i en sirkel rundt senderen som får slik rekkevidde. Men jeg har opplevd å få inn en lokalradio sikkert 7-8 mil når været er riktig, og andre dager kommer man ikke 2 mil før den blir borte på samme strekken.

 

 

Mulig det er større sendemaster i omløp også, men noe særlig mer enn 100 watt tror jeg ikke noen vil bruke da ting som vedlikehold og kostnader fort skyter i været, for ikke å snakke om hva statens strålevern sier om slikt. Men det blir uansett over mitt hode.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Teoretisk så skal DAB være bedre, og DAB koster ikke lengre flere tusen kroner. Mener jeg har sett enheter til under 1000-lappen og de FM enehetene som ble nevnt i artikkelen tror jeg kun 10% blir brukt, hvor mange er det som ikke har HiFi hjemme som aldri bruker radio. 2017 er alikevel så langt frem at prisen på DAB blir nok latterlig liten.

 

Hvordan noen av dere kan sammenligne FM med 192 kbps mp3 er helt uforståelig for meg da FM på en bilstereo spiller skal ikke kunne gi bedre signal/støy forhold på ca 80db, i motsetning til minst 95DB via CD eller USB.

 

Jeg har hørt mye på radio selv i min bil på veldig gode spillere, og FM kunne aldri målt seg med bra konvertert 195kbps MP3 filer.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Tja, god spiller betyr ikke god fm-mottaker.

Av fm-mottakere i biler har jeg hatt best erfaring med kenwood, som har vært betraktelig bedre enn alpine til samme pris. Men de kommer ikke i nærheten av en ordentlig radio for hjemmebruk.

 

På samme måte som spilleren i bilen sjeldent kan måle seg med ordentlig utstyr for hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder refleksjoner, så har DAB den fine egenskapen at refleksjoner i terreng er med på å styrke signalet, i motsetning til ved FM-sendinger der refleksjoner er en uting.

 

Det er jo faktisk post&teletilsynet som regulerer effektbruken av sendere. Og de lar jo vanlige privatpersoner sende ut opp til 1000W på utvalgte frekvensbånd.

Lenke til kommentar

I mange land har DAB blitt nedlagt, fordi det ikke slo an. Bare England og norge som prøver å pushe det gang på gang. (Tror hva all satsing har kostet). Samme med digitalisering av tv. Det skal jo bli bedre. OK, bilde er vel blitt bra DER HVOR DU MOTTAR SIGNALET. Desverre er det dårligere dekning av rikstv en det har vært med analog signal!

Lenke til kommentar

I mange land har DAB blitt nedlagt, fordi det ikke slo an. Bare England og norge som prøver å pushe det gang på gang. (Tror hva all satsing har kostet). Samme med digitalisering av tv. Det skal jo bli bedre. OK, bilde er vel blitt bra DER HVOR DU MOTTAR SIGNALET. Desverre er det dårligere dekning av rikstv en det har vært med analog signal!

På Vestlandet er det bare bra FM-dekning i sentrum av byene.

Lenke til kommentar

FM-båndet, som det kalles - altså båndet mellom 87 og 108 mHz vil jo alltid ligge der. Ikke engang nedleggingshappye politikkere klarer å legge ned det.

De kan skru av sender som sender med FrekvensModulasjon, men båndet blir jo der.

Det som er på tapetet, er å endre modulasjonsformen som brukes i det båndet. FrekvensModulasjon ble jo i sin tid valgt for å få plass til flere sendere i båndet enn AmplitudeModulerte sendre ville gitt.

Og det er vel bare det som er på tapetet igjen ? Man vil ha plass til flere stasjoner, og vil digitalisere. Det vil si at de vil endre modulasjontypen til en digital form.

 

Det jeg mener må være relevant, er å diskutere hvilket av de digitale formater som er best egnet for Norske forhold.

Altså hvilket DataAssistertBroadcasting- system man skal velge.

Det er ikke problematisk å snekkre sammen et system som er mye bedre enn det systemet som de reformivrige foretrekker.

Det begynner ærlig talt å bli ganske utdatert nå.

Skal man sammenlikne lydkvaliteten med FM, eller med det som er mulig å oppnå idag ?

DAB+ er kommet til, DBM, skal vi sende bilder også ?

Vi vet vel ikke engang hva vi trenger, og burde vel heller diskutere det ?

Lenke til kommentar

1. Hvor er fornuften i å brakklegge FM-båndet og flytte det til høyere frekvenser ?

Det medfører uvergelig høyere sendertetthet og effekt. 174-240 er mellom kanal 12 og UHF-båndet. Det er også tildelt bånd med langt høyere frekvens - og dertil kortere rekkevidde. Ønsker vi det ?

2. Dagens utvalgte system har svært dårlig effektivitet i forhold til FM. DAB sender krever 1000W for hver 250W som går ut. FM modulasjon gir 700W ur for samme.

3. Et digitalt system uliggjør en masse teknikk som jeg vurderer som uønsket. Feks DRM. Skal vi gi politikere muligheten til å leke seg med oss ?

4. Så er det også slik, at dagens FM-kvalitet jo også begrenses av svakeste ledd. NRK benytter komprmerte lydsystemer for å nå ut til senderene. Så vidt jeg vet har man nylig forlatt MPEG1 til fordel for AAC+, men codekeren er jo bare et av mange valg på systemsiden. Mottakeren må imidlertid ha en dekoder, og stabilitet på området er mer enn ønskelig.

5. Slipper man skurringa ved lave signaler ? Det kjenner vi jo svaret på fra TV. Blir bursten borte så hakker det aldeles uforstålig - og uten forvarsel.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...