Gå til innhold

FM-radioen skal bort i 2017


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Drittløsninger, DAB er noe søppel i kvalitet, stabilitet og mottak

 

DAB er en på alle måter dårligere løsning enn FM.

 

Tja, DAB (MPEG2) støtter jo mange komprimeringer så det å konsekvent avvise lydkvaliteten i teknologien som helhet blir litt vel enkelt. Stasjonene varierer komprimering fra 32 kb/s til 256 kb/s etter tid på døgnet og hva som sendes.

 

Dessuten har markedet blitt plaget av mange radioer med relativt dårlig analogdel for å presse prisen. El-kjedene selger teknologien (DAB) og ikke på lydkvalitet.

 

DAB med høy samplefrekvens er helt greit å lytte til (med riktig utstyr).

 

PS;

Det er vanlig å regne detaljene i FM for å tilsvare 192kbs.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du føler derfor det er nødvendig at alle må skaffe radioer med middelmådig kvalitet til godt over 1000kr?

 

Har ikke rds på min radio, ikke akkuratt slik at det er noen tvil om hvilken kanal man hører på, de forteller det lykkelig annenhvert minutt.

Vil ikke en gang tenke på hvor mye jeg må ut med for å få en dab radio som kan matche den jeg har i dag på kvalitet.

Kanalsøking er vel heller ikke et problem, min radio er 30+ år gammel, og kan fint huske opp til 18 kanaler, det er vel fler enn det er i hele norge.

 

Jeg klarer bare ikke å se at fordelen skal være verdt utskiftning av flere millioner radiomottagere og sendere for flere millioner.

Lenke til kommentar

Eneste radioen vi bruker er Squeezbox Radioen på badet...

Ellers går det i SD-kort og USB i bilene...

 

DAB var dødt før det kom, de sendinger som ble sendt i starten hørtes ut som en svett ullsokk, derav laber / ingen entusiasme for DAB.

Den europeiske DAB-standarden ble utviklet mellom 1981 og 2000

Heldigvis har det skjedd endel siden 1981 med trådløs teknologi, i dag er trådløse standarder og komprimeringsmetoder modne for en (ny)løsning.!

 

Bilradioer og alle radioer kan muligens ville få en liten modul man kan bruke,

"DAB-FM modulator" lignende løsning til noen hunde kroner foreksempel...

 

Dette er ikke noe å rope høyt for egentlig, helt greit at FM forsvinner

(lokale radiostasjoner skal fortsatt bruke FM etter 2017, å tipper jeg så fortsetter også de riksdekkende å sende på FM også...)

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe å rope høyt for egentlig, helt greit at FM forsvinner

(lokale radiostasjoner skal fortsatt bruke FM etter 2017, å tipper jeg så fortsetter også de riksdekkende å sende på FM også...)

Er det bare nrk som blir borte?

De uttalelser som jeg har fått med meg har vært så varierende og uklare at jeg vet ikke hvem som forsvinner og forblir...

 

Lokale radiostasjoner får fortsette med FM, så FM blir ikke "skrudd av" på samme måte som det ble gjort med TV.

Sålenge FM forblir åpent, så ser jeg for meg at før 2017 er i havn, så kommer også de store til å fortsette med FM...

 

Her er en nettside som er ganske nyansert angående sitt syn på DAB (i forhold til meg) med det fine navnet :

 

http://neitilradio.no/

Lenke til kommentar

Det er som sagt NRK som har feilaktig investert stort i DAB og dermed er forpliktet til å anbefale det, litt på samme måte som da Telenor satset stort på ISDN og fortsatt med utbyggingen lenge etter at resten av verden gikk for ADSL før de omsider innså at de måtte bare gi seg og bygge ut ADSL de også

Lenke til kommentar

Facebook aksjon mot nedleggelsen av FM nettet og innføring av DAB:

http://www.facebook.com/#!/pages/Bevar-FM-nettet-NEI-til-DAB-radio/186695148020040

Jeg er faktisk ikke enig med den gruppen heller...

 

Jeg mener det er på HØY tid å gå digitalt med også radio, det er DAB som krinkastingsteknologi jeg er mot...

 

Give : FLAC-Stream! :new_woot: (skjer ikke)

Endret av Tore
Lenke til kommentar

DAB har plass til dritmange kanaler.... bare at utvalget i norge er ubrukelig uansett, vi har mer enn nok plass i fm-nettet.

 

FM har varierende mottak, men gjør ikke feilen å tro at dab er bedre, ikke i nærheten. Med en god FM radio plukker jeg opp signaler fra over 10 mil bort, ikke akkuratt noe du gjør med dab for å si det slik. På optimalt signal gir fm bedre kvalitet.

 

 

Så hvor var fordelen med dab?

 

Og det her er uten å ta med prisen på å skifte ut sendere norge over, og ikke minst de 15 millioner fm-mottakere der ute. Er dette virkelig en nødvendig pris å betale for en dårligere løsning?

 

Har du noen kilder på dette? Dab bruker samme frekvens¨bånd, og tradisjonelt tåler digitale signaler signalforstyrrelse bedre enn analoge. Det virker som dette er tilfellet med dab også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke i tvil om at digital radio kunne blitt en god lydoppgradering, men det er et tidlig og uferdig system i flere versjoner som har blitt tatt i bruk.

Ukomprimert digital radio er unødvendig. Det tar bare unødvendig plass/båndbredde.

 

Selv synes jeg FM radio har en skarpere lyd enn de MP3-ene jeg spiller fra CD-spilleren i bilen. MP3 på under 100kB/s høres bedre ut enn FM.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor negativiteten kommer fra.

 

Selv har jeg hatt DAB-radio i bilen i over et år, og erfaringen min er udelt positiv.

 

Men det er ganske enkelt fordi jeg hører på en kanal som grunnet dårlige beslutninger av politikerne ble flyttet over på en ukurant FM-frekvens.

 

Ja, jeg er en P4-lytter, og for noen år tilbake ble signalene flyttet over til en frekvens med elendig dekning. Der jeg kun får inn skurring ved FM-mottak, får jeg helt grei lydkvalitet med DAB.

 

Men hører man på kanaler som har vært heldige når de har fått utdelt FM-frekvens, så vinner FM. NRK har vært spesielt flinke til å sikre seg de beste frekvensene.

 

Er DAB en ideel løsning? Nei. Kan DAB konkurrere med FM på subjektiv lytteopplvelse under ikke-ideelle mottaksforhold? Ja. Kan DAB konkurrere med FM på subjektiv lytteopplevelse under ideelle mottaksforhold? Nei.

 

Hvor finner man de mest elendige mottaksforholdene? Når man beveger på seg.

 

Hvor finner man de beste mottaksforholdene? Hjemme, der man gjerne har mulighet for mer moderne teknologi. (Internettradio.) Dog er utvalget enda dårlig i høykvalitets-streamer.

 

FM-kapasiteten er sprengt om man ser på hvilke frekvenser det lar seg gjøre å dekke landet vårt med uten at det går ut over kvaliteten. Man har allerede en kanal som er ubrukelig over større arealer. (P4) Så å påstå at FM er godt nok blir feil.

 

FM er modent for utskiftning. Selv skulle jeg gjerne sett DAB+ med en gang, men selv vanlig DAB er en verdig erstatter, for de fleste bruksområder bortsett fra kritisk lytting på et stasjonert anlegg av høy kvalitet. Og der fins det alternativer som teoretisk sett er bedre, men det mangler bare vilje hos radiostasjonene før det blir gjort noe. (Høykvalitets-streaming over nett.)

 

Når det gjelder teknisk lydkvalitet så har det vært litt å gå på, samtidig som radiokanalene har blitt bedre i det siste. Spesielt enkelte reklamer var dårlig mikset mtp digital sending når jeg nettopp hadde investert i DAB-radio.

 

I områder der man er på kanten signalmessig så liker jeg kaklingen/boblingen fra DAB-mottakeren bedre enn skurringen man får ved FM-mottak.

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er 100kb/s du mener så kan jeg si at 128kb/s mp3 ikke har en sjanse mot en radio med middels kvalitet.

 

Det er ikke min erfaring, men det kan jo hende jeg har svakere FM signaler der jeg vanligvis ferdes.

For meg så minner FM om lydkvaliteten jeg har på filene jeg kodet til MP3 for 10 år siden. Brukte da 128kb/s CBR.

 

Men så kan man jo også lure på hvilken bitrate radiostasjonene har musikken sin kodet i.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...