Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannlege: Kom en gang hvert år eller aldri kom.


MysticoN

Anbefalte innlegg

Hei kjære forumbrukere.

 

Jeg har for første gang store problemer med ei tann, har ikke hatt NOEN problemer de siste årene med tenner og har derfor ikke vært hos tannlegen på 6 år. For ei ukes tid siden mistet jeg en del av ei tann, og har no problemer med å spise og drikke da dette medfører en voldsom smerte. Gikk derfor til mitt trofaste tannlege kontor hvor jeg har hatt fast tannlege siden jeg fikk min første tann (så og si).

 

Fortalte at det var lenge siden jeg hadde vært hos tannlegen, men hadde no mistet en bit av ei tann og hadde vondt når jeg spiser drikker. Ho tastet inn fødsels nummeret mitt og jeg fortalte mitt navn. Ho så litt paff ut og skreiv ned navnet mitt og gikk til tannlegen min (tror jeg). Kom tilbake og fortalte at jeg nesten måtte finne meg et annet tannlege kontor.

 

Jeg vart paff, jeg spurte hvorfor og hun svarte: Det er normalt å komme en gang pr år, det eller ikke kom i hele tatt. Jeg vart mer paff og litt irritert og spurte.

 

Så du forteller at siden jeg ikke har kommet hvert år så er jeg uøsnket her? Det sleit ho med å svare på og vi sto der og så på hverandre som 2 idioter 1 lite min før jo svarte ja det er normalt å komme en gang pr år, jeg kan anbefale et annet tannlege kontor nedi sentrum.

 

Jeg spurte om ho var seriøs i dette og at og forlangte et svar på hvorfor jeg var uønsket på kontoret, fikk jeg beskjed om at jeg kunne få en time ETTER sommerferien. Jeg flirte og spurte om ho mente at jeg skulle gå med smerter til da? Da jeg er fornøyd med både kontor og tannlege og ikke har lyst å bytte. Hele familien min har gått hos ho.

 

Er det virkelig slik? Burde de vertfall ikke sendt ut et varsel om at vist jeg ikke kom på en sjekk eller en time i nær fremtid ville jeg bli fjernet fra "pasient listen" eller no? Er det bare jeg som overreagerer?

 

Jeg har aldri hatt noe betalings problemer der, jeg har ikke vært uhøfelig eller laget kvalme der så dette føler jeg som et person angrep.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skremmende. Fortjener offentliggjøring og et oppslag i lokalavisa.

 

Det finnes nok ikke noen lovverk som regulerer at du skal gå til tannlegen hvert år etter fylte 18 år. Tennene er ditt ansvar, og om du vil gå en gang hver 6 måned eller 6 år er opp til deg.

 

Dog, en selger(tannlegen) kan vel så vidt eg vet velge sine kunder på lik linje som andre selgere. Så lenge det ikke er rasistisk eller diskriminerende. Om tannlegen synes du tar for dårlig vare på tennene og derfor ikke vil ha deg som kunde vil eg tro er opp til vedkommende. Dog en veldig rar holdning ettersom det samtidig kan gi økte inntekter fra nettopp den ene kunden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt det personlig. Mange tannleger har mer enn nok å gjøre og foretrekker å ha faste pasienter som kommer én gang i året slik at tannlegen kan vedlikeholde og holde seg "oppdatert" med hele sin pasientebase. Dette er et slags minimumskrav, 1 gang i året, som tannlegen setter som en slags "garanti" på at ikke noe uventet skjer. Skulle det alikevel skje noe eller man fikk en akutt skade, yter selvfølgelig tannlegen service for pasienten utenom denne faste en gang i året timen.

 

Pasienter som kun kommer når noe er galt blir ikke prioritert og satt nederst på ventelista. I ditt tilfellet har du tydeligvis blitt "nedprioritert" og jeg forstår godt at tannleger ikke har mulighet til å øyeblikkelig hive deg inn blant faste pasienter fordi du var der for 7 år siden.

 

edit: Unnskyl,d det var selfølgelig 6 år, men poenget er det samme. Man kan ikke forvente seg øyeblikkelig service når man hopper av de faste rutinene og er ute av systemet. Om noe, er det kanskje kritikkverdig oppførsel av kontordamen som var lite behjelpelig.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Takker for svar. Fint at jeg fikk 2 såpass forskjellige svar også:) Ser poenget ditt Dassen, men som jeg sa og skreiv så kunne de no sende meg en skriv om at jeg burde komme innom for en undersøkelse snart vist ikke ville de fjerne meg fra pasient listen. De ordla seg også på en veldig personlig måte, de sa jeg burde finne meg et nytt tannlege kontor og ikke en ny tannlege. Altså de ville ikke at jeg skulle komme tilbake til de overhode. Skal ned igjen på onsdagen og ta en prat igjen. Men da be om å få snakke med tannlegen og ikke ho i skranken.

Lenke til kommentar

Mange tannleger har mer enn nok å gjøre og foretrekker å ha faste pasienter som kommer én gang i året slik at tannlegen kan vedlikeholde og holde seg "oppdatert" med hele sin pasientebase. Dette er et slags minimumskrav, 1 gang i året, som tannlegen setter som en slags "garanti" på at ikke noe uventet skjer.

 

Syns det høres merkelig ut, jeg. Kan forstå at det er enklere for dem dersom pasientene kommer regelmessig, men kan man virkelig kreve at det skal være slik hele tiden? Det hadde vært enklere for leger om pasienten var direkte og ærlig hele tiden eller om rørleggeren slapp slike som har prøvd seg som "mr fix-it" hjemme. Men der er så mange ulike folk, at jobben vil ikke være like enkel hver gang.

 

Er det offentlig eller privat? Offentlige tannlegekontor tar kun betalende pasienter hvis de har tid til overs etter å ha tatt seg av de pasientene som har krav på gratis tannbehandling.

 

Så vidt jeg forstod kom ikke reaksjonen før de fant ut at det var lenge siden sist han var der. De sa ingenting om alder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tannlegen krever det jo ikke, de gav jo TS et tilbud. Alt jeg sier er at dette tilbudet hadde antakelig vært bedre om han hadde vært en "fast kunde". Jeg forstår tannlegekontoret godt, hvorfor skal de gi ekstraordinær service til en "dårlig kunde"? Blir litt som å spørre hvorfor du ikke får samme dealen på tomater som MacDonalds får. Jeg kjenner tannleger som har dratt på jobb sent på kvelden eller i ferien for å hjelpe en pasient. Grunnen til at de yter denne servicen er fordi pasienten gir litt tilbake.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at heg skulla få ekstraodrinær service? De tar sikkert imot nye kunder, så hvorfor kan de ikke ta imot sinde gammle kunder? Hadde de sakt at liv (min tannlege) var fullbooket for tiden, men jeg kunne få time hos en annen tannlege hadde det vært noe annet. MEn annet kontor. Altså ingen av tannlegene der kan hjelpe meg.

 

Tror det er privat ja, aldri snakk om gratis behandling.

 

 

Lenke til kommentar

Tannlegen krever det jo ikke, de gav jo TS et tilbud. Alt jeg sier er at dette tilbudet hadde antakelig vært bedre om han hadde vært en "fast kunde". Jeg forstår tannlegekontoret godt, hvorfor skal de gi ekstraordinær service til en "dårlig kunde"? Blir litt som å spørre hvorfor du ikke får samme dealen på tomater som MacDonalds får. Jeg kjenner tannleger som har dratt på jobb sent på kvelden eller i ferien for å hjelpe en pasient. Grunnen til at de yter denne servicen er fordi pasienten gir litt tilbake.

 

Ekstraordinær? Er det ikke bare å sette opp en time? Skadede tenner er da en del av jobben og ikke noe ekstraordinært, sådan. Var vel ikke snakk om noe kveldsjobbing.

 

Så er der jo personer som ikke går til tannlegen på flere år pga tannlegeskrekk for eks. Hva om ts hadde vært en sånn, endelig klart å mane seg opp til å møte, for deretter å bli møtt på denne måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er mildt sagt overraskende. Jeg har ikke engang et ønske om å forsøke å skjønne hvorfor de skulle ønske å holde på slikt. Man har såklart ingen rett til å bli behandlet av en gitt tannlege eller et gitt kontor, de står fritt til å velge siden pasienter og kunder. Allikevel finner jeg det særdeles urimelig at man skal gå til tannlege minst hvert år, og at man regelrett krever dette for å yte behandling. Det er da vitterlig ingen andre servicetjenester med samme praksis i samfunnet? Fastlegen krever da aldri noe slikt, ei heller bilverkstedet eller frisøren man går til, så hvorfor skal da tannlegen gjøre det? Det er da ikke tannlegens ansvar om jeg tar vare på mine tenner, det er da vitterlig mitt ansvar.

 

Nei, det kontoret der virker det som man bare kan droppe med en gang. De gangene jeg har vært hos tannlegen har de spurt om jeg ønsker en ny time om et år. Sist gang sa jeg at det ikke var nødvendig siden jeg nesten garantert flytter på meg til sommeren. Det var i orden, og jeg var hjertelig velkommen igjen ved en seinere anledning om ting skulle endre seg. Ingen tannlege har noen gang sagt at jeg skal ha en ny time om et år, og hadde noen sagt det så hadde jeg droppet kontoret på flekken på tross av at jeg allikevel kommer til å bestille en time et år seinere et annet sted. Det er noe galt hvis noen nærmest må presse meg til å fortsette å benytte meg av en gitt tjeneste. Stoler de ikke på at servicen de yter er god nok til at kundene kommer tilbake? Nei, som nomore sier, dette er mat for lokalavisen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rart tannleger i Norge har lite tid til pasienter i stolen når staten krever sinnyke mengder papirarbeid og atpåtil skal de ta seg av vriene pasienter, hvor trådstarter gjør et fantastisk eksempel ved å gå til lokalavisa for en liten greie som dette. Neste gang jeg ikke får time på dagen hos frisøren, skal jeg gå til avisa ass!

Lenke til kommentar

Når jeg gikk til tannlegen for første gang på 10 år så ble jeg tatt meget godt imot. fikk time dagen etter og hadde i løpet av en måned lagt igjen over 20.000. Dette er et tannlegekontor sentralt på Østlandet, mange kunder og gode skussmål. Jeg tror dette er mer normalt en hva TS presenterer.

 

Hvordan du Dassen også kan mene at TS er en dårlig kunde syntes jeg er rart. En tannleges mareritt må jo være å bare ha pasienter som gjør akkurat sånn som tannlegen sier.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rart tannleger i Norge har lite tid til pasienter i stolen når staten krever sinnyke mengder papirarbeid og atpåtil skal de ta seg av vriene pasienter, hvor trådstarter gjør et fantastisk eksempel ved å gå til lokalavisa for en liten greie som dette. Neste gang jeg ikke får time på dagen hos frisøren, skal jeg gå til avisa ass!

 

Men han fikk time, det var problemet. Saken var at hadde de ikke sjekket når han var inn sist, hadde han fått time. Noe som impliserer at det er ledig og de har tid å allokere.

Dermed så er dette i fulleste orden noe å klage på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rart tannleger i Norge har lite tid til pasienter i stolen når staten krever sinnyke mengder papirarbeid og atpåtil skal de ta seg av vriene pasienter, hvor trådstarter gjør et fantastisk eksempel ved å gå til lokalavisa for en liten greie som dette. Neste gang jeg ikke får time på dagen hos frisøren, skal jeg gå til avisa ass!

Problemet var at de ikke en gang orket å se etter om det var en time til meg. De var helt klar på at jeg skulle finne meg et nytt kontor. Kun etter en lengre diskusjon fikk jeg en time etter sommer ferien, og det synest jeg var for dumt når jeg kom og "klaget" over at jeg hadde vondt i munnen når jeg spiser/drikker. Hadde jeg vært en ny kunde hadde de sikkert hatt en helt annen tone.

 

 

XanderZ:

Dette var et tannlege kontor i Molde.

 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke rart tannleger i Norge har lite tid til pasienter i stolen når staten krever sinnyke mengder papirarbeid og atpåtil skal de ta seg av vriene pasienter, hvor trådstarter gjør et fantastisk eksempel ved å gå til lokalavisa for en liten greie som dette. Neste gang jeg ikke får time på dagen hos frisøren, skal jeg gå til avisa ass!

Vriene pasienter? Er du i det heltatt seriøs her? Er man virkelig vrien når man selv ønsker å bestemme når man går til tannlegen? Skal det virkelig være slik at man gå til den samme tannlege årlig for å ha kunne bli behandlet der? Jeg får det rett og slett ikke til å virke logisk på noe plan. Ønsker dette tannlegekontoret i det heltatt å ha kunder?

 

Sammenligningen med frisøren er jo forøvrig bak mål. Jeg har aldri vært borti en frisør som krever at jeg går dit hver 6.-8. uke for å klippe håret. Her har TS avdekket at et tannlegekontor krever at man går til årlig kontroll. Dette er det få til ingen andre som gjør i samfunnet, uavhengig av serviceyrke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Det å avvise en fast kunde med akutt tannpine vil jeg si er uforsvarlig drift. Greit nok at du ikke har vært på kontroll på mange år, men det å slå ut et stykke av en tann er en problemstilling som kan skje alle og virker mest som en unnskyldning å ikke ta det. At det kan oppstå komplikasjoner med denne type skade er vel det som gjør tannlegen urolig nok til å ikke ville behandle deg, siden du er potensiell stor risiko. Det eller at man vil statuere et eksempel / har for mye å gjøre.

Du burde absolutt få gjort noe med problemet ditt så fort som mulig.

Hvis ingen tar jobben er det normalt en tannlege som har vakt-tjeneste som kan ta akutt-saker (de ulike tannlegene i området pleier å rullere i en slik ordning), men da må du som regel betale ekstra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...