Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Staten Israel viser igjen sitt sanne ansikt og sin tørst etter konflikt og krig:

 

Svarer på fredsutspill med krigserklæring

 

Den israelske regjeringen la i dag byggingen av nesten 1300 nye boliger på palestinsk land ut på anbud. Den kontroversielle avgjørelsen kom rett etter at palestinernes president tok til orde for nye fredsforhandlinger.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8385681

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt?

 

Om jeg får tippe vil jeg ikke tro det er noe poeng. Hat mot jøder finner man stort sett innen alle religioner og livssyn, og blandt svært mange folkeslag. Det er jo ingen som har begått så mange forbrytelser mot jødene som de kristne, men det er selvsagt ikke så interessant å tenke på om man skal bygge opp fiendebilder(jøder mot muslimer).

 

Nazistene hadde sympatisører i mange deler av verden.

 

Hitler killed five million Jews. It is the greatest crime of our time. But the Jews should have offered themselves to the butcher's knife. They should have thrown themselves into the sea from cliffs. As it is, they succumbed anyway in their millions.

 

-Mohandas Ghandi

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Abbas søker FN om medlemskap denne måneden

 

Palestinernes president Mahmoud Abbas sier han kommer til å søke FN om å bli tatt opp som ikke-statlig medlem i løpet av november.

 

– Vi kommer til å henvende oss til FN i november 2012, ikke i 2013 eller 2014, sa Abbas søndag, under en markering av åtteårsdagen for den tidligere palestinske lederen Yasser Arafat.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8392380

 

Godt å se at palestinerne fortsetter sin kamp for Staten Palestina og at den representative delen av dem gjør det på fredelig vis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Feil! Israel har fått tilbudet om full anerkjennelse fra hele Den arabiske liga for flere år siden! Alt de trenger å gjøre er å trekke seg tilbake til grensene fra før Seksdagerskrigen og anerkjenne Staten Palestina. Men de vil ikke...

 

Dette er fortsatt ditt argument? Når vi diskuterte daglig for et par år siden fikk du svar på akkurat det du skriver her.

 

Svaret mitt er, og kommer alltid til å være: Israel kan ikke godta en "fredsløsning" som setter landets eksistens i fare.

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Eg fryktar det vil gå mot ein bakkekrig etterkvart. Når det no verte skote rakettar mot Tel Aviv har ikkje Israel mykje valg. Dei må få teke ut lagera av rakettar som kan nå desse måla.

 

Eg trur bakkekrig er noko Israel har veldig lyst til å unngå, både på grunn av tapstala det vil bli på begge sider. Men ikkje minst på grunn av måten omdømmet vil verte sett på prøve igjen. Dei tapte mykje omdømme på forrige bakkeinvasjon. Men det som er viktigare enn omdømmet er sikkerheiten til innbyggjarane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, men hvorfor ikke grensene etter seksdagerskrigen, eller før Yom kippurkrigen, eller før 1948 osv. Hvorfor akkurat før seksdagerskrigen?

 

Hadde de ikke hatt som mål å ta hele Israel, så ville Palestinerne sikkert hatt sin egen stat for lenge siden, med en eller annen grense. Slik det er nå, så håper jeg Israel aldri aksepterer noen Palestinsk stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen gi meg EN ENESTE GOD GRUNN til at Israel bygger på okkupert land år etter år etter år???

 

FINNES det noen som helst god grunn, utenom å provosere?

At det bor masse arabere i Israel uten at de kalles for "bosettere",

mens enhver jøde i de palestinske områdene blir "bosettere", er en god "grunn".

 

 

Når det er sagt er det det helt nødvendig i en eventuell fredsavtale, og med en gang palestinerne er villige til å inngå permanent fred bør Israel ofre majoriteten av bosettingene sine...noe jeg også tror de vil gjøre.

 

Jeg mistenker du "spør"(og jeg mistenker du ønsker egentlig ikke noe seriøst svar) om dette, fordi du forsøker å fremstille det som om det er Israel som prøver å provosere frem denne konflikten med villje.

 

Jeg kan forsikre deg, selv om Israel hadde fjernet alle bosettingene sine, og gått tilbake til 1967-grensene, og et delt jerusalem, hadde ingen vært villige til å inngå noen permanent fredsavtale med Israel.

 

Hamas sitt mål er utslettelsen av Israel, enten det er vestbredden eller tel aviv.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Palestinians shoot down Israeli F-16 fighter jet in Gaza: Hamas

http://www.presstv.i...t-down-in-gaza/

esmaeeli20121116174208180.jpg

 

IDF må finne ut hva slags raketter Hamas har før en bakkeoperasjon. Det kan forsinke hele invasjonen :(

 

Dersom Hamas har kreftfremkallende DIME våpen :( ...

 

(å få det i ansiktet vil resultere i at soldat blir seende ut som et monster ... med behov for cellegiftkur, strålebehandling, operasjoner, medikamenter og plastisk kirurgi til slutt)

 

... bør da Obama teppebombe Gaza for å unngå invalidisering av israelske soldater?

 

Og hvis Hamas har fått DU-ammo av Iran, som går som smør gjennom panser? :(

 

(mange etiske problemer her)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

 

Jeg kan forsikre deg, selv om Israel hadde fjernet alle bosettingene sine, og gått tilbake til 1967-grensene, og et delt jerusalem, hadde ingen vært villige til å inngå noen permanent fredsavtale med Israel.

 

 

Dine forsikringer er ikke verd mye. *Noen* hadde ikke vært villige til å inngå noen permanent fredsavtale, men selvsagt er det krefter på palestinsk side som faktisk ønsker fred. Om Israel ikke hadde fortsatt å ødelegge ethvert fremtidsåp for palestinerne så hadde også det endret maktbalansen. Israel kan ikke bombe seg til fred. Men så er jo problemet at en hel haug israelere ikke ønsker fred.

 

Men denne krigen kommer jo ypperlig for Likud da. Rett etter amerikansk valg, rett før Israelsk valg. Snakk om tilfeldigheter du. Griskeflaks for et parti som trenger konflikten for å beholde makta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...