Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

De jødiske settlerne har da stort sett bosatt seg i områder der det ikke bodde noen alt, har de ikke? Dessuten ble jøder kastet ut derfra tidligere, og de returnerer ofte til steder familien bodde før.

israelske innbyggere har bosatt seg i områder som ikke tilhører den israelske staten og blir beskyttet av den israelske staten. Dermed oppretter staten Israel et voldsmonopol i et område de tidligere ikke har hatt og som ifølge delelinjene IKKE tilhører Israel.

 

 

Jeg støtter forsvarskrig, som er det Israel driver med.

Nei. De forsvarer okkuperte områder på Vestbredden og bestemmer de facto hva den folkelig valgte regjeringen på Gaza kan gjøre og ikke kan gjøre. Israel har laget sin egen Frankenstein(Hamas) og nå er det helt ute av kontroll. Hvis de virkelig vil svekke fundamentalistiske og ytterligående organisasjoner, så er det å sørge for at folk har et godt liv en god metode. Det motsatte, fører også til mer ekstreme meninger og metoder. Jeg har (desverre) full forståelse for at mange i Israel støtter angrepene mot Gaza, og jeg har også forståelse for at Palestinere på Gaza støtter angrepene mot Israel. Begge er svært destruktive og tjener ingen andre enn de ekstreme partiene og organisasjonene. Det er en selvdestruerende prosess hvor innbyggere i både Gaza og Israel taper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke rart at gjennom flere hundre år så bodde det ikke folk der, men når jødene slår seg ned så skal alle plutselig klage over at de ikke får bo der?

 

Tror du det kan ha noe å gjøre med firedoblingen av befolkningen siste 50 år?

 

( Pluss : Ble ikke områdene brukt som beiteland før de ble beslaglagt? )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

"Allegations of stolen land are as old as the Israeli-Palestinian conflict itself, particularly in the occupied West Bank. Some settlers are taking this to ridiculous extremes, however, renting tractors and literally stealing dirt by the ton from Palestinian farmers."

 

http://news.antiwar.com/2012/10/11/settlers-continue-to-attack-palestinian-farms-orchards-with-impunity/

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/west-bank-settlers-stealing-tons-of-soil-from-palestinian-land.premium-1.469522&hl=no&prmd=imvns&strip=1

Lenke til kommentar

Forsvarskrig er det Palistina driver med, de kjemper mot okkupajonen. akkurat på lik linje som vi gjorde da vi ble okkupert.

du har tydeligvis ikke fått med deg at det var Gaza som startet å fyre raketter på Israel, da er det naturlig at Israel svarer tilbake. Hadde Sverige gjort det samme mot Norge, ville du da sittet i stua å tenkt "drit i det, dette går fint"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Israel har vært åpen for fred, og sette grensene tilbake slik de var i 1967 lenge. Grunnen til at de ikke har gitt fra seg vestbredden ennå, er fordi de ikke har blitt garantert sikkerhet fra Palestina. Når Israel i 2005 tok ut 35 000 israelere fra Gaza, var det ikke fordi de skulle få tusenvis av raketter mot seg de 7 årene etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å støtte en part i denne konflikten, fordi jeg synes det er alt for mye dritt på begge sider, men hver gang det blusser opp, slik som nå, så heller jeg klart mest mot Israel, i akkurat disse situasjonene. Anngrepene fra palestinsk side har ingen håp om å treffe militære, og det er på ingen måte noe forsvar, så lenge eneste målet er å drepe sivile. Det Israel gjør er faktisk forsvar, all den tid hensikten er å stoppe rakettanngrepene, som igjen er rettet mot Israelske sivile. Derfor blir det også for meg uforståelig med de som går med plakater og roper "stopp bomberegnet over Gaza", all den tid "rakettregnet" over Israel ikke stopper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å støtte en part i denne konflikten, fordi jeg synes det er alt for mye dritt på begge sider, men hver gang det blusser opp, slik som nå, så heller jeg klart mest mot Israel, i akkurat disse situasjonene. Anngrepene fra palestinsk side har ingen håp om å treffe militære, og det er på ingen måte noe forsvar, så lenge eneste målet er å drepe sivile. Det Israel gjør er faktisk forsvar, all den tid hensikten er å stoppe rakettanngrepene, som igjen er rettet mot Israelske sivile. Derfor blir det også for meg uforståelig med de som går med plakater og roper "stopp bomberegnet over Gaza", all den tid "rakettregnet" over Israel ikke stopper.

 

Det har vel sammenheng med det jødehatet som ligger innprentet i sosialismen fra Marx sine dager.

 

Forsvarskrig er det Palistina driver med, de kjemper mot okkupajonen. akkurat på lik linje som vi gjorde da vi ble okkupert.

 

Og som Breivik gjorde?

Lenke til kommentar

Før eller etter seksdagerskrigen? og isåfall hvorfor?

Før, men jeg må vel innrømme at det er ganske urealistisk. Foreløbig hadde kanskje det beste vært en felles stat. Om Israel beholder de okkuperte områdene på Vestbredden er det noe som vil umuliggjøre en to-statsløsning, men som sagt tror jeg ikke det er særlig realistisk uansett.

Lenke til kommentar

Tvilsomt, da det meste av området er(var før israelerne tok det i bruk) ørken.

 

Så å si hele Vestbredden er vel semiørken. Men de har altså overlevd der i lange tider, blandt annet med sauer og geiter, som går på beite ( noe som krever mye plass i et landskap med lite beite pr kvadratmeter ).

 

Tilsvarende som i Negevørkenen :

 

"The Bedouins of the Negev historically survived chiefly on sheep and goat husbandry."

 

http://www.youtube.com/watch?v=xIGfnp_1m3E

 

Om å stjele sand og stein... :

 

"So the 10 or so expanding West Bank quarries that are the focus of the legal challenge now account for nearly a quarter of the sand and gravel Israel uses, 10 million tons out of 44 million yearly. Palestinians are incensed and say that if there is ever to be a prospering Palestinian economy, control over their natural resources is essential."

 

http://www.nytimes.c...07westbank.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Israel bomber ikke for gøy, de setter ikke opp gjerder for gøy og de gjennomfører ikke blokader for gøy, de gjør det fordi de prøver å beskytte innbyggerne sine. Dette er ikke tilfelle for de som skyter granater og raketter fra boligområder og trekker ild mot barn, tvertimot, der forsvarer ingen.

Jeg vet at dette e litt for gammelt til å bli diskutert men jeg har glemdt å si en ting:

Dette argumentet går på begge veier:

Palstinerne bomber ikke for gøy, de de gjenomfører ikke terroropperasjoner for gøy, de gjør det fordi de blir undertrykt. Nok å se på barn som blir voldtatt kun fordi de demonstrer og kaster stein mot israelske tropper. Det er jo Isael også som driver med terror?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Derfor blir det også for meg uforståelig med de som går med plakater og roper "stopp bomberegnet over Gaza", all den tid "rakettregnet" over Israel ikke stopper.

Åja så du sier på en måte er Israel bør fortsette med de gjør???

Det bor i Gaza omtrent 2 mil mennesker( eller noe sånt har jeg hørt), og jeg tror at vi begge vet at Israelske våpen er mye mer avanserte enn det palastinerne har, noe som gjør at tap av mennekseliv blir enorme.

men egentelig jeg har ikke fått med meg hvem som skyter med Israel? Var det Hamas?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Som alltid når det gjelder konflikter i midøsten er det fint å få nyhetene fra flere kilder. Det er interessant å observere forskjellene i nyhetsdekningen fra NrK, Tv2 og Cnn. Bør nok også supplere med ytterligere kilder som for eksempel svenske og danske.

 

NrK viste for eksempel ikke Obamas støtte til Israel fra Myanmar i går.

 

For å bøte på min dårlige samvittighet støtter jeg leger uten grenser (som ikke skal spørre etter politisk syn i slike konflikter) med et fast årlig beløp.

 

Midøsten er og blir et vepsebol hvor alt man gjør eller ikke gjør fort blir brukt mot en.

 

Det er forresten interessant å observere hvordan fokus nå tas bort fra borgerkrigen i Syria og rettes mot Israel / Palestina konflikten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Jeg vet at dette e litt for gammelt til å bli diskutert men jeg har glemdt å si en ting:

Dette argumentet går på begge veier:

Palstinerne bomber ikke for gøy, de de gjenomfører ikke terroropperasjoner for gøy, de gjør det fordi de blir undertrykt. Nok å se på barn som blir voldtatt kun fordi de demonstrer og kaster stein mot israelske tropper. Det er jo Isael også som driver med terror?

 

Men gjør de dette for å forsvare befolkningen sin? Er det slik at om de ikke skyter raketter mot israelske sivile så vil mange flere palestinere dø? Selvfølgelig ikke, snarere tvertimot.

 

Åja så du sier på en måte er Israel bør fortsette med de gjør???

Det bor i Gaza omtrent 2 mil mennesker( eller noe sånt har jeg hørt), og jeg tror at vi begge vet at Israelske våpen er mye mer avanserte enn det palastinerne har, noe som gjør at tap av mennekseliv blir enorme.

men egentelig jeg har ikke fått med meg hvem som skyter med Israel? Var det Hamas?

 

Israel bør stoppe dem som skyter raketter mot deres sivile ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...