Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål folkens: Koffår prøver ikke FN å løse denne konflikten selv om den kan være kjempe farlig når jeg tenker over det?

 

Ezio :)

 

 

De gjør det ikke pga at usa passer på israel. De har faktisk ikke styrke nok til å fordømme. det eneste de har klart å koke sammen er en liste på 100 punkter med forslag over hva israel kan gjøre for å bli mere populær rundt i værden :)

 

nato kunne fort løst dette med litt strategisk bombing slik de bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål folkens: Koffår prøver ikke FN å løse denne konflikten selv om den kan være kjempe farlig når jeg tenker over det?

 

Ezio :)

 

Enhver større handling FN foretar seg, f.eks. fordømming eller anerkjennelse av andre stater, må gjennom Sikkerhetsrådet først. Sikkerhetsrådet har 15 medlemmer, fem av disse er permanente og har aldri gjort noenting som ikke har vært i deres egne interesser. Beleilig nok kan disse fem også nedlegge veto mot allting uten noen spesifikk grunn. USA er et av disse medlemmene, og legger følgelig ned veto mot enhver handling som kan ramme Israel negativt. FN blir derfor vingeklippet, da de i teorien sitter på makten til å løse enhver konflikt i verden, men i praksis ikke kan gjøre annet enn å sitte å se på fordi knapt noenting er i samtlige fem medlemlands interesser. Legg til i ligningen at Israel nekter å stanse annekteringen av palestinsk land, byggingen av bosetninger, utkastingen av arabere i Jerusalem, administrativ forvaring, eller noe annet palestinerne forutsetter for å gå tilbake til forhandlingsbordet, så har du dagens situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål folkens: Koffår prøver ikke FN å løse denne konflikten selv om den kan være kjempe farlig når jeg tenker over det?

 

Ezio :)

 

 

De gjør det ikke pga at usa passer på israel. De har faktisk ikke styrke nok til å fordømme. det eneste de har klart å koke sammen er en liste på 100 punkter med forslag over hva israel kan gjøre for å bli mere populær rundt i værden :)

 

nato kunne fort løst dette med litt strategisk bombing slik de bruker.

 

Og andre passer på Israels fiender. Er alltid to sider. Dessuten har Israel ensidig blitt fordømt av et veldig arabisk-dominert FN over lang lang tid.

Endret av cFc
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skremmende å se hvor lav kunnskapen til endel forumbrukere er. Jeg har bare skumlest deler av tråden, men jeg har enda ikke sett et godt argument på hvordan noen kan forsvare den israelske bosettingen på palestinsk jord.

 

Selv har jeg bakgrunn fra å være i både Palestina og Israel, stort sett med et objektivt syn. Natteraid med store bevæpnede styrker mot palestinske landsbyer, husrivning og unødvendig sikkerhet fra israelsk side er mye av det jeg sitter igjen av tanker og refleksjoner etter besøket.

 

Tror dere forresten at Israel hadde latt palestinsk land være om Hamas hadde anerkjent Israel? Aldri i verden. Ta dere en tur selv til konflikten så skal dere se hvor uvitne de fleste av dere egentlig er (ref: sympati i konflikten spørsmålet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ja men jeg skjønner ikke folkens. Det er bare så enkelt å løse konflikten.

Jødene har Israel, Vestbredden og Gaza blir et land og BANG vi er ferdig med konflikten. Ser dette skikkelig vanskelig ut?

 

Sionistene vil ha hele landet for seg selv, det er det som er problemet. De mener hele det historiske Palestina, det vil si dagens Israel, Vestbredden og Gazastripen, er jødisk land fra gammelt av, dette ifølge diverse eldgamle religiøse myter. Mange sionister mener også at omkringliggende områder, f.eks. Sinai, Jordan, sør-Syria og sør-Libanon, også tilhører Israel. De har jo også ved flere anledninger prøvd å okkupere disse områdene, og selv den dag i dag tviholder de på Golanhøyden i Syria og en liten flik av Libanon. Dessuten, mange palestinere har blitt fordrevet fra hjemmene sine siden 1947, og det er ingen grunn til å tro at noen av dem vil få vende tilbake selv om Palestina skulle oppnå selvstendighet, hverken arabere til Israel eller jøder til Palestina. Det er også dette som er hovedargumentet mitt mot en tostatsløsning: Hverken jøder eller arabere vil bli fornøyde. Begge parter sitter på land den andre parten mener tilhører dem.

 

Ellers kan The Guardian melde at Israel nå skal rive flere landsbyer og fordrive vel 1500 mennesker utenfor Hebron, for å rydde plass til en militærleir for IDF. Sjarmerende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+513

Israels eksistens er Guds vilje. Hvis ikke ville den opphørt å eksistere.

Er det ikke slik at Gud eksisterer i alle mennesker?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Uansett kva vår moral så må tilsei er arabia og dets folk vår fiende. Vi bør støtte Isreil for å svekke dei, uansett om vi kanskje er ueinig om dei har rett å ha landet eller ikkje.

Lenke til kommentar

Uansett kva vår moral så må tilsei er arabia og dets folk vår fiende. Vi bør støtte Isreil for å svekke dei, uansett om vi kanskje er ueinig om dei har rett å ha landet eller ikkje.

hvis du tenker på denne måten kommer det aldri til å bli fred mellom muslimene/arabere og europere. hvis den norske regimer tenker som deg så da er den ingen forskjell mellom regimet og Nazi Tyskland.

Hvis Norge støtter Terror da er det ingen poeng å kalle Al-Qaida en terrorist organisasjon, siden den er akkurat som Norge da.

hvis norge støtter Palestine så skal muslimene endre synet sitt på Europa og Vesten

men du skrev at arabere er våre fiender. På hvilken måte?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Uansett kva vår moral så må tilsei er arabia og dets folk vår fiende. Vi bør støtte Isreil for å svekke dei, uansett om vi kanskje er ueinig om dei har rett å ha landet eller ikkje.

 

Nøyaktig hvorfor er arabere våre fiender? Hvem er vi? Etnisk hvite nordmenn? Hva med nordmenn med arabisk bakgrunn, altså arabiske foreldre, men født i Norge? Eller andre veien, hva med nordmenn med arabisk statsborgerskap? Hva med mulatter? Israelske arabere? Beduiner? Iranere? Muslimer? Sekulære arabere? Kristne arabere? Når du svarer så husk at ikke alt som står på document.no nødvendigvis er sant. Lykke til!

Lenke til kommentar

Skremmende å se hvor lav kunnskapen til endel forumbrukere er. Jeg har bare skumlest deler av tråden, men jeg har enda ikke sett et godt argument på hvordan noen kan forsvare den israelske bosettingen på palestinsk jord.

 

Selv har jeg bakgrunn fra å være i både Palestina og Israel, stort sett med et objektivt syn. Natteraid med store bevæpnede styrker mot palestinske landsbyer, husrivning og unødvendig sikkerhet fra israelsk side er mye av det jeg sitter igjen av tanker og refleksjoner etter besøket.

 

Tror dere forresten at Israel hadde latt palestinsk land være om Hamas hadde anerkjent Israel? Aldri i verden. Ta dere en tur selv til konflikten så skal dere se hvor uvitne de fleste av dere egentlig er (ref: sympati i konflikten spørsmålet)

Skremmende å se hvordan de fleste av dere er mer fiendtlige til Israel og dets innbyggere.

For å si det sånn, en gjennomsnittlig velutdannet iraner fra Tehran er mindre israel-fiendtlig enn dere.

 

Det er jøder i områdene FN tiltenkte den palestinske staten. Disse jødene blir kalt "bosettere" og skal kastes ut.

Det er 20% arabere i Israel også. Men disse skal ikke kastes ut.

Dobbeltmoral much?

 

Dere maler et rett og slett demoniserende bilde av jøder utenfor israels grense("bosetterne").

For litt mer nyanser:

http://www.youtube.com/watch?v=lggPqu525Gg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Uansett kva vår moral så må tilsei er arabia og dets folk vår fiende. Vi bør støtte Isreil for å svekke dei, uansett om vi kanskje er ueinig om dei har rett å ha landet eller ikkje.

 

Nøyaktig hvorfor er arabere våre fiender? Hvem er vi? Etnisk hvite nordmenn? Hva med nordmenn med arabisk bakgrunn, altså arabiske foreldre, men født i Norge? Eller andre veien, hva med nordmenn med arabisk statsborgerskap? Hva med mulatter? Israelske arabere? Beduiner? Iranere? Muslimer? Sekulære arabere? Kristne arabere? Når du svarer så husk at ikke alt som står på document.no nødvendigvis er sant. Lykke til!

 

Har aldri hørt om ein side som heiter document.no. Grunnen til at arabera er våre fienda er fordi dei oppfører seg som våre fiendar. Er ikkje vanskligare enn det.

 

Det finnest ingen andre nordmenn enn nordmenn. Arabera i Noreg er arabera.

Lenke til kommentar

Uansett kva vår moral så må tilsei er arabia og dets folk vår fiende. Vi bør støtte Isreil for å svekke dei, uansett om vi kanskje er ueinig om dei har rett å ha landet eller ikkje.

 

Nøyaktig hvorfor er arabere våre fiender? Hvem er vi? Etnisk hvite nordmenn? Hva med nordmenn med arabisk bakgrunn, altså arabiske foreldre, men født i Norge? Eller andre veien, hva med nordmenn med arabisk statsborgerskap? Hva med mulatter? Israelske arabere? Beduiner? Iranere? Muslimer? Sekulære arabere? Kristne arabere? Når du svarer så husk at ikke alt som står på document.no nødvendigvis er sant. Lykke til!

 

Har aldri hørt om ein side som heiter document.no. Grunnen til at arabera er våre fienda er fordi dei oppfører seg som våre fiendar. Er ikkje vanskligare enn det.

 

Det finnest ingen andre nordmenn enn nordmenn. Arabera i Noreg er arabera.

vi spør deg hvordan? Skriv hvordan og hvorfor? Hvis jeg sier for eksempel at jeg hater USA så det må være en grunn ...

grunnen din?

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om ein side som heiter document.no. Grunnen til at arabera er våre fienda er fordi dei oppfører seg som våre fiendar. Er ikkje vanskligare enn det.

 

Det finnest ingen andre nordmenn enn nordmenn. Arabera i Noreg er arabera.

 

Hvordan er det araberne oppfører seg som gjør dem til våre fiender? Nevn konkrete eksempler, svaret ditt er like vagt som ditt opprinnelige innlegg; å si at noens oppførsel gjør dem til dine fiender sier ingenting om hva de faktisk gjør, bare at du ikke liker oppførselen deres. Hva er det de gjør?

 

Luringen som driver og plusser innleggene dine er også velkommen til å redegjøre for sitt hat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...