Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Har aldri hørt om ein side som heiter document.no. Grunnen til at arabera er våre fienda er fordi dei oppfører seg som våre fiendar. Er ikkje vanskligare enn det.

 

Det finnest ingen andre nordmenn enn nordmenn. Arabera i Noreg er arabera.

 

Hvordan er det araberne oppfører seg som gjør dem til våre fiender? Nevn konkrete eksempler, svaret ditt er like vagt som ditt opprinnelige innlegg; å si at noens oppførsel gjør dem til dine fiender sier ingenting om hva de faktisk gjør, bare at du ikke liker oppførselen deres. Hva er det de gjør?

 

Luringen som driver og plusser innleggene dine er også velkommen til å redegjøre for sitt hat.

 

Det er ikkje hat som er grunnen til at eg meinar det eg meinar, heller erfaring. Konkrete eksempel finner du over alt, frå terrorisme til den vanlige mannen i gata sin oppførsel. Mine fiendar er dei som springer rundt i gata og er hatfull, og ikkje minst øydelegg ting uten grunn. Berre følg med på korleis dei oppfører seg i media, og du kan umulig meine at media i Noreg noko fientlige mot araberar, heller holder dei tilbake mykje av det mindre gode som kjem derifra. Ikkje minst er mange av landa ganske negativt innstilt mot oss, eksempel er nå eksportblokaden av olje på sytti-tallet, og det er mange andre eksempel på dette.

 

Både det arbiske folk, nasjonane og enkeltgrupperingar, som terroristar er fientleg innstilt mot oss. Noko som gjør dei til våre fiendar. Noko eg misslikar mest er kanskje folket, på grunn av jævelskapet dei driver på med uansett kor dei befinner seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje hat som er grunnen til at eg meinar det eg meinar, heller erfaring. Konkrete eksempel finner du over alt, frå terrorisme til den vanlige mannen i gata sin oppførsel. Mine fiendar er dei som springer rundt i gata og er hatfull, og ikkje minst øydelegg ting uten grunn. Berre følg med på korleis dei oppfører seg i media, og du kan umulig meine at media i Noreg noko fientlige mot araberar, heller holder dei tilbake mykje av det mindre gode som kjem derifra. Ikkje minst er mange av landa ganske negativt innstilt mot oss, eksempel er nå eksportblokaden av olje på sytti-tallet, og det er mange andre eksempel på dette.

 

Både det arbiske folk, nasjonane og enkeltgrupperingar, som terroristar er fientleg innstilt mot oss. Noko som gjør dei til våre fiendar. Noko eg misslikar mest er kanskje folket, på grunn av jævelskapet dei driver på med uansett kor dei befinner seg.

 

Jeg synes ikke du kan klandre de arabiske landene for å være negativt innstilt mot oss, av mange grunner. For det første, din egen holdning representerer den gjennomsnittlige europeer sin holdning, så "vi" er ikke noe mindre fiendtlig innstilt enn dem. For det andre, fiendligheten er da velbregrunnet nok, ikke har ett eneste vestlig land noensinne satt fot i Midtøsten uten lumske baktanker. Det finnes mange eksempler på dette, alt fra korstogene for århundrer siden, kolonialismen for ikke så mange århundrer siden, fram til dags dato med opprettelsen av staten Israel, Sovjets herjinger i Afghanistan og NATOs invasjon av Afghanistan og Irak med påfølgende okkupasjon. Alt sammen har vært europeere og/eller amerikanere sitt verk.

 

Jeg har da heller ikke noe til overs for, som du kaller dem, hatefulle folk som springer rundt og ødelegger, det være seg muslimer, jøder, kristne eller ateister, men jeg klarer å skille mellom hva folk gjør og rasen eller religionen deres. Jeg har aldri hatt en lengre samtale med en kristen uten at han har prøvd å konvertere meg, senest i dag ble jeg fotfulgt av to Jehovas vitner som ville prakke på meg Vakttårnet, men jeg går jo ikke rundt og hater kristne av den grunn! Israel er jo også et eksempel, dette landet som jeg hater og ønsker skal avgå med døden snarest mulig, men jeg hater ikke jøder heller. Tvert imot har jeg stor sympati for jødene og deres sak, som har blitt forfulgt og fått skylden for all mulig faenskap siden tidenes morgen. Det finnes da like mange kristne og jøder som begår faenskap som muslimer og arabere, f.eks. kristenfanatikere som dreper abortleger i USA, eller voldelige jødiske bosettere. Men disse nevner du ikke? Husk at de som føler arabisk terror mest på kroppen, er arabere selv. De hater fanatikerne like mye som oss andre. Og det er vår krigføring og misjonering som har gjort dem til fanatikere, ikke tro noe annet.

 

Til slutt vil jeg bare legge til at hadde du visst hvor mange arabere som lever hele sitt liv uten å gjøre en flue fortred, hadde du printet ut siste setning i posten din og spist arket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg synes ikke du kan klandre de arabiske landene for å være negativt innstilt mot oss, av mange grunner. For det første, din egen holdning representerer den gjennomsnittlige europeer sin holdning, så "vi" er ikke noe mindre fiendtlig innstilt enn dem. For det andre, fiendligheten er da velbregrunnet nok, ikke har ett eneste vestlig land noensinne satt fot i Midtøsten uten lumske baktanker. Det finnes mange eksempler på dette, alt fra korstogene for århundrer siden, kolonialismen for ikke så mange århundrer siden, fram til dags dato med opprettelsen av staten Israel, Sovjets herjinger i Afghanistan og NATOs invasjon av Afghanistan og Irak med påfølgende okkupasjon. Alt sammen har vært europeere og/eller amerikanere sitt verk.

 

Personlig er eg veldig usikker på om mine tankar om araberar er den generelle holdninga her i Europa, det trur eg er ein heil diskusjon i seg sjølv. Og din karaktrestikk om at Sovietunionen var eit vestlig land finner eg litt merkelig, eller er det land med kvite personar du meinar? Når det gjelder korstoga var det jo grunna at dei muslimske araberane hadde tatt over det vi såg, nokon ser, på som det hellige land og nekta kristne tilgang til dei hellige plassane. Det er vel eigentlig til sist dei som er grunnen til den konflikten. Og skal det nå og seiast at det vart lysten på profitt som gjorde at britane og franskmenna (er dei heile vesten?) kolloniserte området. Men så var området allerede kollonisert av Det Ottomanske riket fra før da, så vi kan ikkje kalle det for eit stort tap for araberane. NATO har nå heller aldri invadert Irak.

 

Jeg har da heller ikke noe til overs for, som du kaller dem, hatefulle folk som springer rundt og ødelegger, det være seg muslimer, jøder, kristne eller ateister, men jeg klarer å skille mellom hva folk gjør og rasen eller religionen deres. Jeg har aldri hatt en lengre samtale med en kristen uten at han har prøvd å konvertere meg, senest i dag ble jeg fotfulgt av to Jehovas vitner som ville prakke på meg Vakttårnet, men jeg går jo ikke rundt og hater kristne av den grunn!

 

Vel, så er nå ikkje araberane ein eigen rase heller. Og det er godt at du ikkje liker jævelskapen dei driver med. Når det gjelder trua di om at alle kristne du har ein lenger samtale med prøver å konvertere deg, trur eg det har mest med at du ikkje veit at folk er kristne uten at dykk ingår ein slik samtale.

 

Israel er jo også et eksempel, dette landet som jeg hater og ønsker skal avgå med døden snarest mulig, men jeg hater ikke jøder heller. Tvert imot har jeg stor sympati for jødene og deres sak, som har blitt forfulgt og fått skylden for all mulig faenskap siden tidenes morgen. Det finnes da like mange kristne og jøder som begår faenskap som muslimer og arabere, f.eks. kristenfanatikere som dreper abortleger i USA, eller voldelige jødiske bosettere.Men disse nevner du ikke? Husk at de som føler arabisk terror mest på kroppen, er arabere selv. De hater fanatikerne like mye som oss andre. Og det er vår krigføring og misjonering som har gjort dem til fanatikere, ikke tro noe annet.

 

Kvifor skal eg nemne nokon få kristne som dreper abortlegar? Når det ikkje er ein kristen handling. Eller jødiske busettarar når dei blir tvungne av landet som vart stjelt fra dei av arabiske krigerar? Men uansett var aldri desse ein del av tema i eit av innlegga mine.

 

Til slutt vil jeg bare legge til at hadde du visst hvor mange arabere som lever hele sitt liv uten å gjøre en flue fortred, hadde du printet ut siste setning i posten din og spist arket.

 

Sikkert mange araberar som lever livet sitt uten å gjøre noko gale, men vi må og hugse på at dei burde ha litt ansvar for å stoppe den jævelskapen andre araberar gjer. I vertfall burde foreldra gjere noko, eller prøve å gi barna ein skikkelig oppdragelse slik at dei ikkje gjer noko tull. Eg vil aldri slutte å misslike araberar inntil at eg blir vist på ein ordentlig og logisk måte at eg ikkje har noko grunn til å misslike dei, og at araberane likevel har ein begrunnelse til sine tilsynelatande ubegrunna oppførsel.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det finnes mange eksempler på dette, alt fra korstogene for århundrer siden, kolonialismen for ikke så mange århundrer siden, fram til dags dato med opprettelsen av staten Israel, Sovjets herjinger i Afghanistan og NATOs invasjon av Afghanistan og Irak med påfølgende okkupasjon. Alt sammen har vært europeere og/eller amerikanere sitt verk.

 

Det der var voldsomt ubalansert, araberne har prøvd å presse seg inn i Europa og alle andre regioner de grenser til de siste 1000 årene. De hadde haugevis av slaver, og det er ganske dumt å tro at de ikke ville kolonalisert Europa (og resten av verden) om de hadde klart det. Det er også MYE verre å være kristen eller hvit i midtøsten enn det er å være araber eller muslim i Europa. At du utelukkende legger skylden på Europeere for hvordan noen fanatikere oppfører seg er også ganske kunskapsløst.

 

Siden du sier at arabernes fiendlighet er velbegrunnet, hvorfor er ikke europeernes?

Endret av 1Q84
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant lesning:

http://www.israelhay...cle.php?id=5727

 

En Israelsk arabisk muslim som søkte om å få bli med i IDF, og er nå major i den Israelske hæren,

og har ansvaret for å trene opp Israelske soldater - "å forme dem som soldater", som han sier.

 

"From the age of zero I was told that Israel stole Palestine from us, but when I was 14 I woke up. I discovered that Jews are not bad."

 

134700795478983154a_b.jpg

 

Han har blitt mer eller mindre utstøtt av landsbyen sin på grunn av valget sitt, og de eneste som besøker han på fritiden er kolleger fra IDF.

 

"“I still remember, to this day, the looks I would get. Children would follow me around calling me ‘Jew’ and ‘traitor"

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

USA advarer palestinerne mot nytt FN-framstøt

 

USA forsøker å overtale palestinerne til ikke å gå til FNs hovedforsamling med krav om anerkjennelse for en palestinsk stat.

 

Senere i måneden vil Abbas be FNs hovedforsamling om å oppgradere de palestinske selvstyreområdenes status til stat uten FN-medlemskap.

Palestinerne har i dag observatørstatus i FN og har nå godt håp om å vinne fram med sitt krav om anerkjennelse.

 

I september 2011 gikk palestinerne til FNs sikkerhetsråd med sitt krav om anerkjennelse, neo som ikke førte fram. USA truet da med å bruke vetoretten for å stanse en slik anerkjennelse.

 

I FNs hovedforsamling vil situasjonen være annerledes, ettersom verken USA eller andre land har vetorett.

 

– 133 land anerkjenner oss som stat med Øst-Jerusalem som hovedstad, og vi har ambassader der palestinske flagg vaier i disse landene, sier Abbas.

 

For å vinne fram i hovedforsamlingen trenger palestinerne bare halvparten av de 194 landene i ryggen, noe Abbas er overbevist om at de vil få.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8317758

 

Godt å se at palestinerne ikke viker. Lille Israel kan bare sitte der og furte for det er helt tydelig at Staten Palestina er i ferd med å bli en realitet uansett hva jødiske rasister mener!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at det kan bli værre i Midtøsten igjen. Bråket om den nye filmen og protestene i arabiske land er det Israel som har skylden for ifølge Mamdouh Assem fra Egypt sentralstyre. Samtidig sier en demonstrant at støtten til AL Qaida og avdøde Osama bin Laden øker blant dem:

 

Gir jødene skylden for Muhammed-bråket

 

Egypts nye makthavere mener Israel står bak de voldelige demonstrasjonene i Midtøsten.

 

Formålet er å svekke de nye islamistiske regimene som har kommet til makten i Libya, Tunisia og Egypt, mener Mamdouh Assem (49), som sitter i sentralstyret for Det Muslimske Brorskaps politiske ving FJP (Freedom and Justice Party).

 

 

 

- Nei, jeg snakker om jødene. De er de eneste som har noe å vinne på å skape kaos og splittelse her, sier Assem.

Og politikeren, som har ansvaret for matforsyninger til landets fattige, helt avgjørende da brorskapet vant både parlamentsvalget og presidentvalget, mener flere av demonstrantene rett og slett er blitt betalt av israelske Mossad-agenter.

 

 

 

- De er de eneste som kan tjene på det. De ser at vår president Mohammed Morsi har et godt forhold til Vesten, og de vil ødelegge det. Det er en form for internasjonal kriminalitet.

 

 

 

I en sidegate har en folkemengde begynt å samle seg. 50 år gamle Nady Ahmed er blant de mange som vil uttrykke sitt sinne:

 

- Alt som skjer nå gjør at vi støtter al-Qaida. Nå ser vi at Osama bin Laden hadde rett i sin kamp. Vesten må vite at vi egyptere er veldig sensitive om vår religion og vår profet. Vi ville aldri sagt slik om Jesus eller Jomfu Maria, sier han til VG Nett.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10045671

 

Hva tror dere, er det sant at det er Israel som står bak? Det ville i så fall ikke være første gang de benyttet seg av den slags statestikker... Og vil dette føre til økende støtte til organisasjoner som Al Qaida?

 

I det tilfellet kan det sikkert føre til en forverring av konflikten mellom Israel og Palestina, men også også andre steder i Midtøsten.

Lenke til kommentar

Israel er lei av å holde seg rolige og ønsker seg en krig igjen:

 

Netanyahu: Iran kan bygge atomvåpen om et halvt år

 

Israels statsminister kom søndag med en følelsesladd apell om å legge press på iranske myndigheter, som han hevder vil kunne utvikle atomvåpen om kort tid.

 

 

I intervjuer med de amerikanske tv-kanalene NBC og CNN, som er gjengitt av nyhetsbyrået Reuters, hevder Benjamin Netanyahu at Iran bare er seks til syv måneder fra å kunne bygge sin egen atombombe.

 

Israel, som selv er en atommakt, frykter konsekvensene dersom det shiamuslimske presteregimet i Iran blir i stand til å utvikle kjernefysiske våpen.

 

- Man må sette en grense for dem nå, før det er for sent, sa Netanhayu, ifølge Reuters.

 

Israels statsminister Benjamin Netanyahu etterlyser et mye tøffere amerikansk press på Iran, og antydet at USA må komme med et ultimatum nå - før Israel blir tvunget til å ta saken i egne hender.

 

Han legger ikke skjul på at et såkalt «forebyggende angrep» på iranske atomanlegg kan bli aktuelt.

 

- Vi forbeholder oss alltid retten til å handle, sa Netanyahu.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Netanyahu-Iran-kan-bygge-atomvapen-om-et-halvt-ar-6992934.html

Lenke til kommentar

Interessant lesning:

http://www.israelhay...cle.php?id=5727

 

En Israelsk arabisk muslim som søkte om å få bli med i IDF, og er nå major i den Israelske hæren,

og har ansvaret for å trene opp Israelske soldater - "å forme dem som soldater", som han sier.

"From the age of zero I was told that Israel stole Palestine from us, but when I was 14 I woke up. I discovered that Jews are not bad."

Ser ut at han har blitt hjernevasket over hvor snill Israel er. dessuten så er det ingen som sier at jødene er dårlig eller noe sånt. Flere ganger har en del jøder protestert mot Israel. så problemet er Israel og ikke Jødedommen. I tillegg til det så er det flere jøder mot Israels politikk men de er israelere så man kan si at problemet er i den idiotisk regimet.

ta for eksempel det som skjedde i 2009. Koffår angrep de på Gaza?

Det som er veldig irriterende i denne konflikten er at Israel er en skikkelig bra stat. Livet dit er veldig bra jeg skøjnner rett og slett ka er det de vil mer enn det de har. Uansett hva de har fått er ikke nok.

 

http://en.wikipedia....y-of-life_index rank 21

 

http://en.wikipedia....velopment_Index rank 17

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Ser ut at han har blitt hjernevasket over hvor snill Israel er. dessuten så er det ingen som sier at jødene er dårlig eller noe sånt.

Jo, det er det mange arabere læres opp til å tro, som han sier selv i intervjuet.

 

ta for eksempel det som skjedde i 2009. Koffår angrep de på Gaza?

Fordi Hamas og diverse andre terror-organiasjoner avfyrte nesten 4000 raketter mot Israel, på 3 år?

Hvordan tror du andre land i verden ville reagert hvis vi avfyrte 4000 raketter mot landene deres?

 

Granater kommer i tillegg...

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er Israelpatriot, noe Media ikke er i Norge. Så ble overasket når jeg så denne: http://www.vg.no/nyh...?artid=10054523

 

Nøyaktig hva er galt med den artikkelen? Og mener du at norsk media burde være Israelpatriotiske, og ikke nøytrale?

Det er akkurat nøytrale jeg ønsker de skal være, men de gjør til vanelig Israel om til et monster og Palestina som et offer uansett hva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er akkurat nøytrale jeg ønsker de skal være, men de gjør til vanelig Israel om til et monster og Palestina som et offer uansett hva som skjer.

 

Artikkelens tittel lyder "Hamas skjøt raketter mot Israel". Selve artikkelen forteller at Hamas har skutt raketter inn i Israel som svar på et israelsk luftangrep i forrige uke, som såret ti personer. Hvordan blir Israel framstilt som et monster og Palestina som et offer her? Dette er vel så nære en saklig og nøytral framstilling av saken som man kan komme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er akkurat nøytrale jeg ønsker de skal være, men de gjør til vanelig Israel om til et monster og Palestina som et offer uansett hva som skjer.

 

Artikkelens tittel lyder "Hamas skjøt raketter mot Israel". Selve artikkelen forteller at Hamas har skutt raketter inn i Israel som svar på et israelsk luftangrep i forrige uke, som såret ti personer. Hvordan blir Israel framstilt som et monster og Palestina som et offer her? Dette er vel så nære en saklig og nøytral framstilling av saken som man kan komme?

Det var jo det som var poenget mitt i det første innlegget, at det var uvanelig å se i norske aviser at Israel faktisk fikk støtte.

Lenke til kommentar

Det er akkurat nøytrale jeg ønsker de skal være, men de gjør til vanelig Israel om til et monster og Palestina som et offer uansett hva som skjer.

 

Artikkelens tittel lyder "Hamas skjøt raketter mot Israel". Selve artikkelen forteller at Hamas har skutt raketter inn i Israel som svar på et israelsk luftangrep i forrige uke, som såret ti personer. Hvordan blir Israel framstilt som et monster og Palestina som et offer her? Dette er vel så nære en saklig og nøytral framstilling av saken som man kan komme?

Det var jo det som var poenget mitt i det første innlegget, at det var uvanelig å se i norske aviser at Israel faktisk fikk støtte.

hvordan vil du at tittelen skal være:" Den snille Israel som drepte terroristisk barn" Israel er selve terrorisme. Hvordan kan norske media være på Israel side da?

Ser ut at han har blitt hjernevasket over hvor snill Israel er. dessuten så er det ingen som sier at jødene er dårlig eller noe sånt.

Jo, det er det mange arabere læres opp til å tro, som han sier selv i intervjuet.

 

ta for eksempel det som skjedde i 2009. Koffår angrep de på Gaza?

Fordi Hamas og diverse andre terror-organiasjoner avfyrte nesten 4000 raketter mot Israel, på 3 år?

Hvordan tror du andre land i verden ville reagert hvis vi avfyrte 4000 raketter mot landene deres?

 

Granater kommer i tillegg...

Hvis Israel ønsker fred så den kan annerkjenne en palestinsk stat. Selvsagt skal palatinerne reagere med noe sånt siden de blir torturert hverdag. Skremmende å se folk som deg forsvarer Israel
Jo, det er det mange arabere læres opp til å tro, som han sier selv i intervjuet.

Jeg mente faktisk i forumet, men selvsagt skjer det noe sånt, pga det Israel gjør.

I andre ord det er Israel som skaper dette hatet mot dem.

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...