Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Du snakker så fint om min "lemfeldige omgang med fakta", mens du selv slenger rundt deg med påstander som at palestinerne ikke var en folkegruppe før 1968, og henger deg opp i definisjonen av "land". Land trenger ikke bety selvstendig stat, det kan også bety f.eks. område. Eksempler er Sameland eller Sørlandet. Når jeg bruker ordet hjemland, tenker jeg et område som skiller seg ut fra omkringliggende områder, enten historisk, religiøst, kulturelt eller språklig eller på andre måter. Palestina er religiøst og kulturelt stort sett det samme som omkringliggende områder, språklig eksisterer det kun en viss forskjell i dialekter, mens historisk er området vidt forskjellig fra f.eks. Libanon eller Syria. Slik var det også før Israel ble opprettet, ordet Palestina (og varianter) daterer seg vel tilbake til noe sånt som 500 år før år null. Så jeg tror de fleste vil være enig i at påstanden "palestinerne ble fordrevet fra sitt hjemland" er språklig korrekt, så kan vi diskutere de faktiske hendelser til det gror mose på oss. Og jeg spør igjen, som jeg spurte i stad: Hvis dette området ikke var Palestina, hva var det da? Hva er palestinernes hjemland om det ikke er Palestina?

 

Angående annektering, så er jeg fullstendig klar over at Israel offisielt ikke har annektert Vestbredden, men når halve området er under fullstendig israelsk kontroll, det bor hundretusener av israelere der i byer grunnlagt av staten Israel og israelsk lov blir praktisert overalt, hva vil du da kalle det? Jeg synes det har gått litt lenger enn okkupasjon. Gaza er under okkupasjon, Vestbredden derimot er i praksis en del av staten Israel, og derfor i praksis annektert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker så fint om min "lemfeldige omgang med fakta", mens du selv slenger rundt deg med påstander som at palestinerne ikke var en folkegruppe før 1968, og henger deg opp i definisjonen av "land". Land trenger ikke bety selvstendig stat, det kan også bety f.eks. område.

 

Når man bruker ordet "land" så villeder man andre til å tro at det er snakk om en stat. Det er derfor viktig å presisere at innbyggerne i Palestina aldri hadde selvstyre eller et eget land/stat.

 

Når det gjelder palestinere som folkegruppe så vet du kanskje ikke at araberne på Vestbredden ikke hadde noe imot å bli en del av Jordan og regnet seg som jordanere (siden Jordan annekterte området og ga statsborgerskap til araberne som bodde der). Det var vel først da Jordan ga opp å kreve tilbake omrdådet fra Israel i 1988 at innbyggerne på Vestbredden begynte å ta til seg identiteten som palestiner.

 

Så jeg tror de fleste vil være enig i at påstanden "palestinerne ble fordrevet fra sitt hjemland" er språklig korrekt, så kan vi diskutere de faktiske hendelser til det gror mose på oss.

 

Problemet er at de ikke ble fordrevet fra sitt hjemland. Israel utgjør en ørliten del av Palestina-området. Jordan var også en del av mandatområdet Palestina.

 

Flyktningene fra 1948 kommer av at flere araberland og arabere innenfor Israel prøvde å utslette landet. Hadde ikke disse angrepene skjedd, hadde ikke Israel hatt noen grunn til å beskytte seg med våpenmakt.

 

Angående annektering, så er jeg fullstendig klar over at Israel offisielt ikke har annektert Vestbredden, men når halve området er under fullstendig israelsk kontroll, det bor hundretusener av israelere der i byer grunnlagt av staten Israel og israelsk lov blir praktisert overalt, hva vil du da kalle det?

 

At Vestbredden er okkupert/under kontroll er ikke relevant. Det er fortsatt en okkupasjon.

 

De israelske nybyggerne bor vel stort sett langs grensen, og hele området er jo uavklart. Noe av grunnen til situasjonen er jo at araberne prøvde å hindre jødene fra å ha tilgang til Jerusalem. Men siden jødene var sterkere klarte de å slå fra seg og sikre seg tilgang dit, og når de først har det så er det forståelig at de klamrer seg til dette for å ikke gi araberne sjansen til å kaste dem ut igjen.

 

Jeg synes det har gått litt lenger enn okkupasjon. Gaza er under okkupasjon, Vestbredden derimot er i praksis en del av staten Israel, og derfor i praksis annektert.

 

Gaza er ikke under okkupasjon. Gaza er under blokade.

 

Vestbredden er under okkupasjon, og ikke en del av staten Israel.

 

Begrepsforvirringen din er jo total.

Lenke til kommentar

Nei vet du hva, jeg gidder da virkelig ikke fortsette denne håpløse diskusjonen. Du kaller meg uvitende og forvirret og hva har du, mens du selv slenger rundt deg med påstander så fjollete at til og med den gjengse sionist vil avkrefte dem (det nyeste eksempelet er nå at de israelske bosetningene ligger langs grensen, og at grensen er uavklart. I seg selv et motstridende utsagn). Du henger deg unødvendig opp i betydningen av ord (som dette med hjemland) og nekter å svare på kritiske oppfølgende spørsmål (hva er palestinernes hjemland om ikke Palestina, undrer jeg). Så jeg melder meg egentlig litt ut av denne diskusjonen til Snartenkt får roet seg ned litt.

Lenke til kommentar

Tenk om Norge blir delt i to.

 

Skal noen da påstå at menneskene på Østlandet aldri har vært et eget folk??

Palestinerene har vært en del av det Osmanske Riket i mange hundre år før England, Russland og Frankrike kuttet opp midtøsten med saks og Israel praktisk talt be GITT til europeiske jøder -- SELV om hele området ble lovet palestinerene før en del ble lovet bort til de europeiske jødene.

Lenke til kommentar

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

sønne ting har skjedd hele tida. Det e ikke noe nytt.

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

 

Om vi skal prøve å være litt redlige her, og det skal man jo, så kan man jo sammenligne med en eventuell demonstrasjon i Norge. En demonstrant hopper på en politibil og oppildner andre demonstranter samtidig som dette gjør det vanskelig/risikabelt for politiet å flytte bilen. Vil demonstranten bli fjernet? Antagelig. Vil vedkommende bli pågrepet? Overveldende sansynelig. Så her er ikke handlingen i utgangspunktet noe unormalt eller ille.

 

Vedkommende pågripes dermed. Her bruker de "nonlethal" våpen (som er det riktige navnet) pepperspray/cs som i utgangspunktet er temmelig harmløst, og prøver å dra personene fra hverandre. Legg merke til at soldatene ikke bruker brutale eller skadelige grep eller teknikker men prøver å dra dem fra hverandre og bruke spray for å "løsne" dem opp. Det hadde antagelig blitt en mye styggere scene og de skulle gjort dette uten CS.

 

Jeg tror dette er enda en situasjon der alt blir galt. Uansett hvordan de hadde taklet situasjonen hadde de endt opp som skurker. Kritiser heller Israel for de tingene de fortjener kritikk. Å hakke på enkeltsoldater blir bare trist.

 

Ellers så er vell IDF heller i verdenstoppen på helt andre ting. Dette vet selvfølgelig alle med litt militær innsikt.

Ja, selvfølgelig skal politiet finne en måte for å få meg vekk fra bilen men de skal ikke banke meg opp etterhvert og det har soldatene gjort, dermed er Israel ikke et demokratisk land.

Jeg tror ikke at noe sånt ville ha det skjedd i Norge ;)

Lenke til kommentar

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

sønne ting har skjedd hele tida. Det e ikke noe nytt.

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

 

Om vi skal prøve å være litt redlige her, og det skal man jo, så kan man jo sammenligne med en eventuell demonstrasjon i Norge. En demonstrant hopper på en politibil og oppildner andre demonstranter samtidig som dette gjør det vanskelig/risikabelt for politiet å flytte bilen. Vil demonstranten bli fjernet? Antagelig. Vil vedkommende bli pågrepet? Overveldende sansynelig. Så her er ikke handlingen i utgangspunktet noe unormalt eller ille.

 

Vedkommende pågripes dermed. Her bruker de "nonlethal" våpen (som er det riktige navnet) pepperspray/cs som i utgangspunktet er temmelig harmløst, og prøver å dra personene fra hverandre. Legg merke til at soldatene ikke bruker brutale eller skadelige grep eller teknikker men prøver å dra dem fra hverandre og bruke spray for å "løsne" dem opp. Det hadde antagelig blitt en mye styggere scene og de skulle gjort dette uten CS.

 

Jeg tror dette er enda en situasjon der alt blir galt. Uansett hvordan de hadde taklet situasjonen hadde de endt opp som skurker. Kritiser heller Israel for de tingene de fortjener kritikk. Å hakke på enkeltsoldater blir bare trist.

 

Ellers så er vell IDF heller i verdenstoppen på helt andre ting. Dette vet selvfølgelig alle med litt militær innsikt.

Ja, selvfølgelig skal politiet finne en måte for å få meg vekk fra bilen men de skal ikke banke meg opp etterhvert og det har soldatene gjort, dermed er Israel ikke et demokratisk land.

Jeg tror ikke at noe sånt ville ha det skjedd i Norge ;)

 

Om det er samme film som jeg kommenterte banket de vell ikke opp noen? Har du sett noen filmer fra demonstrasjoner i Oslo der politiet møter med langkøller og skjold? Greit med folk som får juling der og, men det anses som nødvendig bruk av vold. Er ikke Norge da ett demokrati? Hva med USA der det jevnlig blir rapportert om tilfeller av politivold?

 

Såklart, vi kan bruke våre egne definisjoner og si at israel er en terrorstat, ikke demokratisk eller nazister, men da blir det også kun navnekalling, ingen givende diskusjon.

Lenke til kommentar

Ekstra ekstra, read all about it: Arafat ble forgiftet av radioaktivt polonium.

 

Dette hadde til og med ikke jeg trodd om Israel, og jeg er ganske Israel-fiendtlig... Viser vel egentlig bare hvor mye fred sionistene ønsker, og nøyaktig hvor langt de er villige til å gå for å knuse enhver form for palestinsk nasjonalisme.

 

Oppdatering: Vurderer å grave opp Arafats lik. Tenk hva det kan sette i gang hvis Arafats lik faktisk viser seg å være radioaktivt. Ikke engang IDF med sine murer og chekpoints kan stagge det sinnet det kommer til å utløse. Så da er det vel egentlig bare å krysse fingrene?

Endret av Kjeven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

sønne ting har skjedd hele tida. Det e ikke noe nytt.

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

 

Om vi skal prøve å være litt redlige her, og det skal man jo, så kan man jo sammenligne med en eventuell demonstrasjon i Norge. En demonstrant hopper på en politibil og oppildner andre demonstranter samtidig som dette gjør det vanskelig/risikabelt for politiet å flytte bilen. Vil demonstranten bli fjernet? Antagelig. Vil vedkommende bli pågrepet? Overveldende sansynelig. Så her er ikke handlingen i utgangspunktet noe unormalt eller ille.

 

Vedkommende pågripes dermed. Her bruker de "nonlethal" våpen (som er det riktige navnet) pepperspray/cs som i utgangspunktet er temmelig harmløst, og prøver å dra personene fra hverandre. Legg merke til at soldatene ikke bruker brutale eller skadelige grep eller teknikker men prøver å dra dem fra hverandre og bruke spray for å "løsne" dem opp. Det hadde antagelig blitt en mye styggere scene og de skulle gjort dette uten CS.

 

Jeg tror dette er enda en situasjon der alt blir galt. Uansett hvordan de hadde taklet situasjonen hadde de endt opp som skurker. Kritiser heller Israel for de tingene de fortjener kritikk. Å hakke på enkeltsoldater blir bare trist.

 

Ellers så er vell IDF heller i verdenstoppen på helt andre ting. Dette vet selvfølgelig alle med litt militær innsikt.

Ja, selvfølgelig skal politiet finne en måte for å få meg vekk fra bilen men de skal ikke banke meg opp etterhvert og det har soldatene gjort, dermed er Israel ikke et demokratisk land.

Jeg tror ikke at noe sånt ville ha det skjedd i Norge ;)

 

Om det er samme film som jeg kommenterte banket de vell ikke opp noen? Har du sett noen filmer fra demonstrasjoner i Oslo der politiet møter med langkøller og skjold? Greit med folk som får juling der og, men det anses som nødvendig bruk av vold. Er ikke Norge da ett demokrati? Hva med USA der det jevnlig blir rapportert om tilfeller av politivold?

 

Såklart, vi kan bruke våre egne definisjoner og si at israel er en terrorstat, ikke demokratisk eller nazister, men da blir det også kun navnekalling, ingen givende diskusjon.

Når det gjelder vold i USA så har det blitt et annet tråd for den: https://www.diskusjon.no/index.php?

showtopic=1436100&st=0

så la oss ikke gå i en diskusjon i den siden den har en egen tråd :)

men kan du vise meg noe videoer når det gjelder vold i norge?

Så tilbake til Isarel.

Israel bruker vold mot en SPESIEL FOLKEGRUPPE som er palestinere. Ville Soldatene ha gjort det samme mot en israelsk jente? :)

Lenke til kommentar

Ezio:

 

http://www.youtube.com/watch?v=P8XkXWCY5QE

ett eksempel på pågripelse med makt. Om du følger de forskjellige linkene videre er det ikke mangel på eksempler på situasjoner der politiet bruker makt.

 

Om du fortsatt er i tvil kan du jo lese deg opp på Willy Haugli.

http://no.wikipedia.org/wiki/Willy_Haugli

 

Det er absolutt relevant hvorvidt politiet i andre land bruker makt mot demonstranter osv. fordi du der setter ett kunstig skille mellom demokrati og udemokratisk og skaper dermed en "umulig" terskel.

 

Jeg vil anta de ville gjort det samme mot en Israelsk jente, i og med at alle andre land også bruker makt mot egne som bryter loven.

 

At vold antagelig oftere forekommer i ett land som i praksis er i krig tviler jeg ikke på, men noe annet ville vell også vært underlig?

Lenke til kommentar

Ezio:

 

http://www.youtube.com/watch?v=P8XkXWCY5QE

ett eksempel på pågripelse med makt. Om du følger de forskjellige linkene videre er det ikke mangel på eksempler på situasjoner der politiet bruker makt.

 

Om du fortsatt er i tvil kan du jo lese deg opp på Willy Haugli.

http://no.wikipedia....ki/Willy_Haugli

 

Det er absolutt relevant hvorvidt politiet i andre land bruker makt mot demonstranter osv. fordi du der setter ett kunstig skille mellom demokrati og udemokratisk og skaper dermed en "umulig" terskel.

 

Jeg vil anta de ville gjort det samme mot en Israelsk jente, i og med at alle andre land også bruker makt mot egne som bryter loven.

 

At vold antagelig oftere forekommer i ett land som i praksis er i krig tviler jeg ikke på, men noe annet ville vell også vært underlig?

denne videoen har en mangel på informasjon. Fra starten ser vi at politiet begynner å bruke vold mot demonstrantene, fordi demonstrasjonen er ikke en fredelig demonstrasjon. Vi ser ikke begynnelsen på demonstrasjonen. Jeg mener hva har demonstrantene gjort slik at politiet grep inn?

 

Jeg mener ikke at vold bør ikke tillates men må brukes på en rettferdig måte ;)

 

Hvis du mener at Israelerne Kan bruke vold mot israelerne også så vis meg en video da ;)

i andre ord kilde

 

Ezio :)

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Ekstra ekstra, read all about it: Arafat ble forgiftet av radioaktivt polonium.

 

Dette hadde til og med ikke jeg trodd om Israel, og jeg er ganske Israel-fiendtlig... Viser vel egentlig bare hvor mye fred sionistene ønsker, og nøyaktig hvor langt de er villige til å gå for å knuse enhver form for palestinsk nasjonalisme.

 

Oppdatering: Vurderer å grave opp Arafats lik. Tenk hva det kan sette i gang hvis Arafats lik faktisk viser seg å være radioaktivt. Ikke engang IDF med sine murer og chekpoints kan stagge det sinnet det kommer til å utløse. Så da er det vel egentlig bare å krysse fingrene?

 

og ka ville ha skjedd det da? om israelerne var bak det

Ingen kan gripe inn så lenge USA støtter Israel.

 

Ezio

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

og ka ville ha skjedd det da? om israelerne var bak det

Ingen kan gripe inn så lenge USA støtter Israel.

 

Ezio

 

Jeg snakker ikke om en inngripen, jeg snakker om en ny intifada. Arafat var og er et ikon for palestinere og palestinavenner over hele verden, og hvis det kommer fram at Israel regelrett myrdet ham, vil det være et mye større overgrep mot palestinsk nasjonalisme enn godeste Ariel Sharons famøse besøk på Tempelhøyden, som blir ansett som den utløsende årsaken til den andre intifadaen. Israel kommer til å trenge en høyere mur, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

2006, mens bombingen av Libanon sto på :

 

"On a visit to the Hatzor air force base Monday, Olmert said Israel will get the three abducted soldiers back. "We will bring the boys home," he said. "It will take time, perhaps more time than we would like, but we will bring them back, because taking care of one another is our strength." "

 

http://www.haaretz.c...saster-1.193723

 

2012 :

 

"Olmert: Even before Hezbollah war, Israel knew it was hopeless to retrieve abducted IDF soldiers.

 

(...)

 

Speaking on the Second Lebanon War on Thursday, Olmert said that Israel's leadership knew in advance that the retrieval of the two soldiers was a lost cause, saying that the war had "one objective which we did not achieve, and knew in advance that we couldn't achieve, and it was said in cabinet meetings." "

 

http://www.haaretz.c...ldiers-1.450701

 

All den bombingen og drepingen, hadde "one objective" - ett mål - og det var et mål de visste var umulig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2006, mens bombingen av Libanon sto på :

 

"On a visit to the Hatzor air force base Monday, Olmert said Israel will get the three abducted soldiers back. "We will bring the boys home," he said. "It will take time, perhaps more time than we would like, but we will bring them back, because taking care of one another is our strength." "

 

http://www.haaretz.c...saster-1.193723

 

2012 :

 

"Olmert: Even before Hezbollah war, Israel knew it was hopeless to retrieve abducted IDF soldiers.

 

(...)

 

Speaking on the Second Lebanon War on Thursday, Olmert said that Israel's leadership knew in advance that the retrieval of the two soldiers was a lost cause, saying that the war had "one objective which we did not achieve, and knew in advance that we couldn't achieve, and it was said in cabinet meetings." "

 

http://www.haaretz.c...ldiers-1.450701

 

All den bombingen og drepingen, hadde "one objective" - ett mål - og det var et mål de visste var umulig...

 

Nei målet var ikke bare å hente tilbake de bortførte soldatene, målet var å vise Hezbollah at Israel ikke forhandler med en gjeng mordere og kjeltringer, og at det skal svi skikkelig hver gang de prøver seg.

Nå vet Hezbollah at det ikke hjelper å bortføre Israelske soldater fordi det vill bare føre til en diger millitær operasjon som vil ødelegge alt som de har bygd opp.

De hadde jo håpet på at Israel ville forhandle med dem, men Israel gjorde helt rett i å ikke forhandle på bakgrunn av en forbrytelse, for hvis de hadde gjort det så hadde det betydd at det ville blitt enda flere slike borføringer i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei målet var ikke bare å hente tilbake de bortførte soldatene, målet var å vise Hezbollah at Israel ikke forhandler med en gjeng mordere og kjeltringer, og at det skal svi skikkelig hver gang de prøver seg.

Nå vet Hezbollah at det ikke hjelper å bortføre Israelske soldater fordi det vill bare føre til en diger millitær operasjon som vil ødelegge alt som de har bygd opp.

De hadde jo håpet på at Israel ville forhandle med dem, men Israel gjorde helt rett i å ikke forhandle på bakgrunn av en forbrytelse, for hvis de hadde gjort det så hadde det betydd at det ville blitt enda flere slike borføringer i framtiden.

 

Israel forhandler, som alle andre, med alle når det gavner en selv. Det kan selvsagt gjøres på mange måter, som f.eks da Israel snakket/forhandlet med Hamas gjennom Kairo. Og hvem som vant 2006 er høyst diskutabelt. Begge parter fikk seg en kilevink av den andre som de sent vil glemme. Noe Nasrallah innrømte direkte i media, mens det samme så man i israelsk overkommando som ble forskrekket over hvor på stedet hvil de hadde stått.

 

 

 

Skål

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8248225

Da er det slutt på regjeringssamarbeidet mellom Likud og Kadima. Får håpe dette svekker Netanyahus regjering og skaper mer politisk konkuranse i Israel. For med nåværende regjering vil aldri Israel gjøre noe for å slutte fred hverken med den palestinske befolkningen eller med den arabiske delen av verden!

 

Og hvor mye innsikt har du i israelsk politikk egentlig? Siden du mener dette vil skape "mer" konkurranse i israelsk politikk. Er det venstresiden du håper skal gjenreise seg f.eks?

 

Dessuten. Angående fred med andre arabiske land så har de alle muligheter til å reise til Jerusalem. Dog, det skjer vel ikke før man får et rush om Iran skulle få seg a-våpen. Men da kommer de.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Vesentlig mer innsikt enn deg tydeligvis! Og ja, dette kan skape konkuranse, Likud og Kadima samarbeidet ikke akkurat før denne kortlivede alliansen så hvorfor skulle de gjøre det etter? Ikke alle israelere er for okkupasjonen av Palestina og terrorismen av den palestinske befolkningen!

 

Akkurat. Ikke alle israelere er for å holde palestinere på frislipp heller. Så hva det er et argument for eller mot anes ikke. Men, du får heie på "de som er mot okkupasjon" i Israel, mens du samtidig ønsker boikott av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...