Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

De taper livet og det de har igjen av friheten sin. De har trossalt ikke oppnådd annet med angrepene hittil. Det er forøvrig flere steg mellom å skyte mot fiendens sivile og å la seg kue, som jeg har prøvd å forklare. Jeg tror presset å israel ville blitt mye større om palestinerne valgte å bare forsvare seg, heller enn å satse på terrorbombing.

 

Dette er imperialistisk tankegang. Definere verdien av noe eget om seg selv, og projiserer dette over på andre som er i en situasjon som man selv ikke er i. Glemt er de berømte ordene til Patrick Henry. De har nå havnet der de er fordi de har vært ettergivende, som altså medfører for Hamas at de er i et hjørne der eneste aksjonen som gjør at Israel gidder å reagere er våpen. Prosessen mellom PLO/Israel er grunnen. Israel hadde sjansen da, men var for glupske.

 

Å velge en taktikk som gjør at en kun skal svare på Israels aksjoner er nå rimelig tåpelig strategisk. Eller hvordan mener du palenstinernes mål ville blitt nådd ved at de hadde inntatt kun en defensiv posisjon. Tross alt har du historien mot deg. Så hva er det som blir annerledes.

 

Anngående siste avsnittet ditt så gidder jeg ikke bruke tid på sånne usakligheter. De beskytter ikke barna sine ved å trekke ild mot dem, såppas forstår vi begge to, uten miff (jeg mistenker at du er mer på den siden enn meg).

 

Jeg er fullstendig klar over at du ikke forstår at barn i MØ defineres veldig annerledes enn barn her i Norge. På begge sider av forskjellige grupperinger. Du er villig til å bruke det som argument. Jeg er ikke.

 

Uansett er argumentet tåpelig, da det like godt kan snus mot Israel. Og fremdeles være like tåpelig.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dette er imperialistisk tankegang. Definere verdien av noe eget om seg selv, og projiserer dette over på andre som er i en situasjon som man selv ikke er i. Glemt er de berømte ordene til Patrick Henry. De har nå havnet der de er fordi de har vært ettergivende, som altså medfører for Hamas at de er i et hjørne der eneste aksjonen som gjør at Israel gidder å reagere er våpen. Prosessen mellom PLO/Israel er grunnen. Israel hadde sjansen da, men var for glupske.

 

Å velge en taktikk som gjør at en kun skal svare på Israels aksjoner er nå rimelig tåpelig strategisk. Eller hvordan mener du palenstinernes mål ville blitt nådd ved at de hadde inntatt kun en defensiv posisjon. Tross alt har du historien mot deg. Så hva er det som blir annerledes.

 

 

 

Jeg er fullstendig klar over at du ikke forstår at barn i MØ defineres veldig annerledes enn barn her i Norge. På begge sider av forskjellige grupperinger. Du er villig til å bruke det som argument. Jeg er ikke.

 

Uansett er argumentet tåpelig, da det like godt kan snus mot Israel. Og fremdeles være like tåpelig.

 

Ja, livet er viktig. Jeg ser ikke hvordan det er en imperialistisk tankegang.

 

Hvordan du kan si at jeg har historien mot meg er for meg ett mysterium. De siste 70 årene i Midtøsten er ikke akuratt dominert av fred og ettergivenhet, snarere tvertimot. Historien viser tvertimot at israel har gitt tilbake områder i fredstid, og alle angrepene har snarere ført til mer elendighet for araberne, enn noen form for seiere.

Ikke dermed sagt at jeg synes israel gjør alt riktig her. Bosetningene er noe av det dummeste og mest kontraproduktive de kan drive med.

 

Palestinerne kan la være å anngripe og heller fokusere på å forsvare seg, dermed ta fra israel både grunn for og legitimitet til å holde på områder og bombe, men velger i steden å forsøke å drepe israelske sivile, og i prosessen trekke ild mot egne sivile. Ikke bare er israel villig til å ofre palestinske sivile for å redde egne, de som skyter raketter mot israel ofrer dem villig. Det kommer trossalt ikke som noen overraskelse at ilden blir besvart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager men jeg har store problemer med å forstå det du skriver. Mener du at israel konsekvent prøver å drepe sivile og voldtar barn? Isåfall ser jeg gjerne kilde på dette.

noe sånt prøvde jeg å si

Tja,

http://www.youtube.com/watch?v=bUvAQvel_CA

 

 

og kanskje dette i tilegg fra en tidligere tråd:

http://www.aftenpost...icle3567447.ece

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

det du sier er ulogisk. Et land ville aldri gjør noes sånt. Hvis du har kilde så ville det ha blitt fint.

 

Eit land ville aldri gjere noko slikt som kva? Å utvikle avanserte, sofistikerte våpen, slik at dei kan angripe fiendane sine med presisjon?

 

 

Du: Israel har meir avanserte våpen, difor klarar dei å drepe mange, mange fleire palestinarar enn kva palestinarar klarar å drepe israelittar.

 

Eg: Meininga med avanserte våpen er ikkje å maksimere tapa av menneskeliv. Det er eit nyttig middel for å angripe fiendane sine med presisjon.

 

Du: Trur du verkeleg at USA gjev dei verste våpna dei har til Israel? [sarkasme] Israel treng ikkje avanserte våpen, dei kan bruke sverd og spyd. [/sarkasme]

 

Eg: ???

 

Du: Det du skriv er ulogisk.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Eit land ville aldri gjere noko slikt som kva? Å utvikle avanserte, sofistikerte våpen, slik at dei kan angripe fiendane sine med presisjon? Du: Israel har meir avanserte våpen, difor klarar dei å drepe mange, mange fleire palestinarar enn kva palestinarar klarar å drepe israelittar. Eg: Meininga med avanserte våpen er ikkje å maksimere tapa av menneskeliv. Det er eit nyttig middel for å angripe fiendane sine med presisjon. Du: Trur du verkeleg at USA gjev dei verste våpna dei har til Israel? [sarkasme] Israel treng ikkje avanserte våpen, dei kan bruke sverd og spyd. [/sarkasme] Eg: ??? Du: Det du skriv er ulogisk.
Eit land ville aldri gjere noko slikt som kva? Å utvikle avanserte, sofistikerte våpen, slik at dei kan angripe fiendane sine med presisjon? Du: Israel har meir avanserte våpen, difor klarar dei å drepe mange, mange fleire palestinarar enn kva palestinarar klarar å drepe israelittar. Eg: Meininga med avanserte våpen er ikkje å maksimere tapa av menneskeliv. Det er eit nyttig middel for å angripe fiendane sine med presisjon. Du: Trur du verkeleg at USA gjev dei verste våpna dei har til Israel? [sarkasme] Israel treng ikkje avanserte våpen, dei kan bruke sverd og spyd. [/sarkasme] Eg: ??? Du: Det du skriv er ulogisk.

Når jeg tenker over det så er hele poenget med angrepene å skap "terror". Israel vet godt er at det er ikke sånn man skal løse problemet. Hvordan kan Israel løse porblemet gjennom å skyte hvert eneste person som mener er at det blir en palestinsk star????

den diskusjonen begynner å bli for dumt.

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Sier bare Sabra og Shatila jeg. En sak det virker som om Israelsupportere prøver å glemme.

 

Og hva med "feilbombingen" av en FN utpost for noen år siden?

 

Litt vanskelig å si hvilken feilbombing du snakker om, men mener du Israel har en overordnet strategi i å bombe FN? Eller kan det ha sammenheng med hvordan militante flere ganger brukte områder i tilknytning til bla. FN utposter til å skyte raketter?

 

Sabra og Shatila for dem som er interessert:

http://no.wikipedia.org/wiki/Massakrene_i_Sabra_og_Shatila

 

Fra ettermiddag 16. september til morgenen 18. september pågikk massakrene i de to flyktningleirene. Israelske militæravdelinger holdt til bare noen hundre meter fra leirene, men grep aldri inn, selv om israelske offiserer tidlig ble klar over at det ikke var kamper som pågikk, men rene nedslaktinger.
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si hvilken feilbombing du snakker om, men mener du Israel har en overordnet strategi i å bombe FN? Eller kan det ha sammenheng med hvordan militante flere ganger brukte områder i tilknytning til bla. FN utposter til å skyte raketter?

 

Sabra og Shatila for dem som er interessert:

http://no.wikipedia....abra_og_Shatila

 

De har jo bombet FN utposter i Libanon og Gaza f.eks. 2006 og 2009.

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/07/25/AR2006072500260_pf.html

 

http://www.huffingto...r_n_158078.html

 

 

 

Sabra og Shatila massakrene ble utført av Falangister lojale til Israel. Israelsk lederskap og utstyr attpåtil.

Endret av Northern
Lenke til kommentar
Når jeg tenker over det så er hele poenget med angrepene å skap "terror". Israel vet godt er at det er ikke sånn man skal løse problemet. Hvordan kan Israel løse porblemet gjennom å skyte hvert eneste person som mener er at det blir en palestinsk star???? den diskusjonen begynner å bli for dumt.

 

Vi har aldri hatt ein diskusjon om korvidt vald er eit føremålstenleg verkemiddel i Midtausten-konflikten. Spørsmålet var om korvidt dyre, avanserte våpen gjer at tapet av menneskeliv vert høgare eller lågare. Eg meiner at avanserte våpen gjer at israelittane vert meir presise i åtaka deira, utan at dei nødvendigvis gjer fleire åtak i det store og heile.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Jo, men din hjerne kan desverre ikket tolke på denne måten. Det finnes hundrevis av videoer, bilder og reportasjer over hele nettet.

den videoen som jeg ga viser i alle fall ukyldige folk som bli skutt uten en grunn.

 

Igjen, det du skriver gir lite mening. VI kan være enige i at du ikke har noen kilder som sier at Israel voldtar barn og har en doktrine der det gjelder å drepe flest mulig barn?

 

Om du mener du har dette er det bare å legge frem.

Lenke til kommentar

Sabra og Shatila for dem som er interessert:

http://no.wikipedia....abra_og_Shatila

 

En antar derfor at mer enn 800 ble drept. Ifølge den israelske etterretningen ble mellom 700 og 800 drept

 

Den isrealske rapporten var et falsum, 2500 palestinere var savnet, og de fleste ble drept utenfor leiren. IDF narret journalistene. Odd Karstein oppdaget det. En vel planlagt massedrap.

Endret av Rosario
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den isrealske rapporten var et falsum, 2500 palestinere var savnet, og de fleste ble drept utenfor leiren. IDF narret journalistene. Odd Karstein oppdaget det. En vel planlagt massedrap.

 

Den israelske rapporten var skarpere enn rapportene ifra Røde Halvmåne og det libanesiske sivilforsvaret. Hvis den israelske rapporten var et falsum, så var vel disse andre to rapportene det også? Men hva skulle motivasjonen der være? Hvilket grunnlag har du for å hevde at noen av rapportene er falske? Derimot tror du blindt på Odd Karsten Tveit som i tiår har dekket midtøstenkonflikten ifra sin egen navle og vennekrets?

Lenke til kommentar

Igjen, det du skriver gir lite mening. VI kan være enige i at du ikke har noen kilder som sier at Israel voldtar barn og har en doktrine der det gjelder å drepe flest mulig barn?

 

Om du mener du har dette er det bare å legge frem.

Nå har du fått det DU ville, kanskje du kan ikke se innlegget så jeg siterer det for deg:

En liten liste fra 50-årene og frem til i dag.

 

Lista viser ikke alt, og slettes ikke tall fra "gullårene" før 50-tallet.

 

http://en.wikipedia...._assassinations

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...