Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor fast har du stått med en bil?

xibriz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det kunne være morsomt å dele historier om hvor fast man har klart å stå med en bil. Jeg har to historier jeg kommer på i farta.

1. Toyota Carina 1982-mod RWD. Jeg stopper på en parkeringsplass som er ganske tom og dekket av polert blankis. Uten å tenke meg om kjører jeg rett fram for å parkere. Det er lite snø så fordekkene klarer å komme utfor asfaltkanten som er ganske høy. Rett fram er det en snøskavvel som er ganske hard. Der sto jeg å jokket i 30 minutter for å komme meg løs. Jeg spant meg nesten gjennom isen å ned til asfalten :p Ikke det smarteste jeg har gjort.

2. BMW 520i 1990-mod RWD. Jeg står nede i gården der jeg bodde på den tiden. Det er slakk helling hele veien opp til hovedveien. Jeg har piggfrie vinterdekk. Det er mørkt. Og det er blankis over alt. Jeg har ikke sjans. I øyeblikkets klokskap rygger jeg ned på plenen for å hente fart. Det er mørkt så jeg ser ikke at hele plenen er dekket av blankis. Det ender med at bilen til slutt står nede i hjørnet av plenen :p Jeg må dermed gå ned til Statoil å kjøpe en sandsekk, for så å gå tilbake å strø over alt. Selv etter dette var det bare såvidt jeg kom meg opp. Operasjonen tok rundt en time.

Kom med flere historier :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opel Astra Stv, 1994 modell, FWD med dårlige vinterdekk. Reiste til Bergen på familiebesøk rundt nyttårstider i fjor. Mye snø, travelt trafikkbilde og eg klarte å kjøre opp feil vei slik at eg hadde vikeplikt for møtende biler(trang vei). Kjørte så til siden og samtidig ut i dyp snø. Når det omsider ble min tur kom eg meg ikke av flekken. Stivpyntet og stresset måtte eg ut, grave frem dekkene og sette på kjettinger. Har byttet bil, dekk og meldt meg inn i NAF etter det :)

Skrevet

Dagen etter jeg fikk lappen. Var i april eller noe. Dro opp på fjellet med bilen, til en stor og øde parkeringsplass. (Kikut ved Geilo), da skisesongen var over. Der tok jeg fart en ~200 m, før jeg låste bremsene, vred på rattet osv. Var grisegøy. Slik holdt jeg på i hvert fall en time.

Så tok jeg litt for stor fart en gang, og skled over hele plassen. Sikkert flere 100 meter. Oppfattet ikke at det holdt på å gå gæli, hadde det bare gøy. Men jeg skled alt for langt, og skled opp på en stor snøhaug som brøytebilen hadde laget. Ingen dekk i snøen..

Prøvde å komme meg løs ganske lenge, helt til noen kom forbi og trakk meg ned. Takket dem veldig mange ganger, og har vært mer forsiktig siden. :p

Fortalte det aldri til noen, heller.

• Liker 1
Gjest Slettet+3165
Skrevet

Det morsomste var at det faktisk virker ut som hun tror den er fremhjulstrukken i begynnelsen ^^

Satt forsåvidt skikkelig fast på parkeringsplassen hjemme med helling etter 30cm snø fall i fjor, var med firmabil Touran 1,9 TDI DSG 09mod.

Brukte vel en god time før jeg fikk den løs med endeløs måking og alt jeg fikk tak i som jeg kunne legge under hjula.

Skrevet

Etter at vi flyttet hit vi bor nå, så er det lagt om og bygd ut veinettet i området litt, som innebærer at vi i en del år nå har hatt en 130-140 graders sving for å komme inn på gårdsplassen vår. Problemet er at før vi svinger inn så kjører vi nedover, mens etter at vi har svingt så går det oppover. Gaten vi bor i er nå også en blindgate med 8-10 hus og det tar litt tid før den blir brøytet. Så der har jeg dyttet en god del ja.

Bilde fra Google Streetview.

c0bf92f40c0e5e45db409eaff5f4dd83.png

Skrevet

Jeg satte meg fast tre ganger samme vinter (to år siden), og har tilfeldigvis bilde av alle tre.

Jeg møtte naboens varebil, og svingte da til høyre for å gjøre plass. Uheldigvis for meg hadde brøytebilen/traktoren brøytet litt for langt ut, så jeg havnet utenfor vegen og satt bom fast. Det går en liten vei opp til venstre foran bilen, så jeg kom verken fremover eller bakover. Pappa kom snart hjem og fikk dratt meg opp (slepetau

failim9.jpg

På vei til julebord kom jeg litt for fort inn i en sving, og fikk sleng på bilen. Jeg greide å rette den opp såpass at vi akkurat unngikk å skli sidelengs inn i et skilt (det hadde blitt stygt for passasjeren), men klarte likevel å bli stående med forhjulene i grøfta. Ingen skader på verken bil eller folk, men måtte dras opp med traktor.

13778529dn2.jpg

En natt i november samme år snødde det så til de grader, så jeg fikk den geniale idéen å parkere på en liten plass/slette ved naboen. Det jeg ikke tenkte på var at litt for bratt ned fra veien og til plassen, noe som resulterte i at fronten på bilen tok nedi og jeg ble stående bom fast. Det var meningsløs å prøve å rygge, og takket være 20 cm nysnø kom jeg heller ikke fremover. Jeg holdt vel på en times tid før jeg fikk tak i nok grus til å komme meg videre. På første bilde ser dere skråningen jeg kjørte ned, og andre bilde viser veien som går opp til naboen, og hvor mye snø det faktisk var.

nov1.jpg

nov2.jpg

Skrevet

Jeg var litt sent ute til julebordet for 2 uker siden med en Astra 1.6. Så har vi en nedoverbakke med en slak sving. Jeg kommer litt for fort. Det hadde regnet på dagen, men det så langt ifra glatt ut(glinset ikke noe på bakken). Problemet heter underkjølt regn. Jeg mister grepet på forhjulene, snurrer 2 ganger rundt på veien før jeg treffer brøytekanten og snurrer 1 gang i grøfta i ca 30-40cm snø før jeg står med bakhjulene nedi en bekk, og fremhjulene i brøytekanten. Måtte få far til å komme med den andre bilen å dra meg opp. Røyk slepetauet 2 ganger... Vi bor akkuratt i skille hvor det pleier å snø mye, så heldigvis at det var mer snø der oppe enn i sentrum så stoppet snøen meg. Hadde det ikke vært for snøen så hadde jeg nok rullet med bilen 3-4 ganger og kondemnert bilen.

Skrevet (endret)

Bra med historier her :new_woot:

Jeg kom på en til. Det var en vinter jeg hadde en BMW 320i 1990-mod RWD. Det hadde snødd som bare det (15-25 cm), og jeg brukte gode 20 minutter på å måke fram bilen å innkjørselen. Det snødde fortsatt som bare det, så jeg så ikke all verden når jeg kjørte ut fra innkjørselen. Det endte med at jeg kjørte rett i snøskavvelen på andre siden av veien (jeg svingte for lite og snøskavvelen var nærmere enn normalt :p)

Den eneste som var ute på denne tiden var en gammel dame, som jeg fikk til å sitte inne i bilen å rygge samtidig som jeg dyttet. Kunne likegjerne gjort slik som hun på filmen over her :p

Satt meg også fast på en ubrøytet parkeringsplass samme vinteren med samme bilen, da byttet jeg ut BMWen med en 4x4 Toyota 4Runner :D

Endret av xibriz
Skrevet (endret)

Det morsomste var at det faktisk virker ut som hun tror den er fremhjulstrukken i begynnelsen ^^

80% av BMW 1-serie eierne tror at bilen deres er fremhjulsdreven... Så hun er ikke akkurat alene.

Endret av ChristR
Skrevet (endret)

Siden denne dama mest sannsynlig ikke har egen bruker her på forumet, så velger jeg å poste for henne!

Har gjort det samme selv, dog så var det med beregning i og med bilen hadde solid støtfanger, det var en betongvegg foran og snø, og på tomgang gikk den så sakte at den bare stoppet i veggen så satte man seg inn, rygget og kjørte videre, rip i støtfangerene er jo en del av bilholdet så slikt bryr man seg ikke om.

Alternativet var og vente en evighet på hjelp til og dytte og slikt gidder man jo ikke.

Endret av agvg
Skrevet

Regner med denne personen heller ikke er bruker på forumet:

http://www.youtube.com/watch?v=1CpIZuh2gZ8

Så har jeg etpar egne historier, og siden det nærmer seg 20 år siden, har stolthetssårene grodd godt nok til at jeg gledelig kan dele historiene her :)

Det sies at ingen setter seg så grundig fast som de med 4-hjulstrekk. Dette kan jeg bekrefte :blush:

-87 Subaru Leone m/turbo, automat og "verdens beste" (trodde jeg) 4x4-system.

Brøyteskavler er ikke noe for en "sportsbil", 4x4 eller ei.

På en hundeutstilling i Skarphallen (for lokalkjente i Tromsø) var det selvfølgelig ingen ledige parkeringsplasser igjen siden jeg er barnefødt b-menneske og alltid "godt under pari" om morran. Men, så oppdager jeg et slikt "fjell" som brøytebilen har laget. Det var brøyteskavel ved vegen og ca én billengde inn til dette "fjellet". Basert på tidligere gode erfaring med å pløye meg litt opp i et slikt snøfjell uten nevneverdige problemer med å rygge ut igjen (dog uten brøyteskavel foran), fant jeg den glimrende idé å hente springfart og "pløye" meg gjennom brøyteskavlen og opp i snøfjellet.

Her kommer tidligere nevnte detalj angående den billengdes avstand mellom snøfjellet og brøyteskavlen. Gikk fint å "hoppe"/pløye seg gjennom brøyteskavla, men den nevnte billengden imellom viste seg å være myksnø som jeg landet oppå. Selvfølgelig mistet jeg med dette bakkekontakten med samtlige 4 hjul og med nesa trykket 2cm inn i snøfjellet foran meg. Ingen veg frem og ingen veg tilbake. Heldigvis hadde Pappa på den tiden en Pajero med kjetting og lavgear, så etter en god del "mobbing", ble jeg trukket løs.

Neste (og foreløpig siste) 4x4-sitte-fast-historie: Samme bil, og vinteren etter. Jeg er sjømann og hadde vært ute i rundt 3 måneder hvor bilen hadde fått snø godt inne der den sto. Jeg måket og måket for å få frem bilen, men den sedvanlige brøyteskavla var stor og tung, så den gadd jeg ikke å gjøre noe nevneverdig med. Så da jeg hadde fått leita frem bilen under sånn der 75cm snø og kostet vekk såpass at jeg fikk opp førerdøren, satte jeg meg inn for å "tenke" hvordan jeg skulle angripe saken. Logikken min kom frem til at sist vinter jeg sto fast var jo egentlig *etter* jeg hadde kommet meg gjennom/over brøyteskavla. Men denne gangen var det brøytet veg på andre siden og ikke et snøfjell, så da var det bare å sette i "D", koble inn 4x4 og klampen i bånn. Den logiske bristen kom meg i hu idet bilen kom seg akkurat opp på skavla og vippet frem og tilbake med samtlige 4 hjul i løse lufta. Logikkbristen er følgende: Denne gangen hadde jeg ikke springfart.. :whistle:

Heldigvis hadde Pappa fortsatt Pajeroen og kjettingene. :)

Skrevet (endret)

Hadde en småsliten Ford Scorpio med baktrekk før.. Litt småslitne dekk og inga diffbrems..

Sto litt fast her og der, men en gang presterte jeg å kjøre feil i tromsø..

Ikke byvandt, Dynamoen på bilen streiket og varmeapparatet døde, så ble ekstra stressa da..

Havnet iallefall en bratt bakke ned til en parkeringsplass, der parkeringsplassen og var en bakke..

Kom ned dit og prøvde å snu, men ikke sjangs, sto bom fast der, ulovelig parkert på en parkeringsplass, ikke turte jeg å stoppe bilen heller da jeg ikke viste om det var nokk strøm til å starte den igjenn..

Var og bare is der, og trangt (småe parkeringsplasser til en boligblokk elns)

Hadde akkurat slått nummeret til falken da en svær 4x4 bil kom og sa han kunne taue meg opp :)

Solgte bilen å kjøpte meg 4x4 etter det, slipper slikt tøv da :p

Endret av Complexity
Skrevet

Kjører MX-5 uten diffbrems, og dermed blir det ofte til at jeg må planlegge kjøringen litt.

I dag ble jeg stående "fast" et sted hvor det såvidt var helling idet jeg skulle ut på veien.

Google Streetview. Jeg sto der den hvite lastebilen står, men måtte rygge og ta fart for å komme opp bakken.

Har blitt stående fast i større eller mindre grad tidligere vintere også - både med for- og bakhjulsdrift. Det som tok lengst tid var kanskje da en kompis kjørte, og absolutt skulle sladde i en sving. Det viste seg at sladding ikke var hans sterkeste siden, og vi endte i brøytekanten med en BMW 1-serie. Brukte omtrent to timer på å få løs bilen igjen.

I fjor dro jeg i snøfonna med vilje, da jeg hadde valget mellom den og bilen foran. Heldigvis kom det en Viking-bil kjørende forbi, og han kunne bare nappe meg ut igjen. Har også blitt dratt ut av traktorer en del ganger, men det har vært på isbane, så det teller ikke. :)

Skrevet

80% av BMW 1-serie eierne tror at bilen deres er fremhjulsdreven... Så hun er ikke akkurat alene.

Hadde en morsom en rett oppi gaten for et par dager siden hvor en jente har klart å kjøre seg fast med en enldre C-klasse og presterer å si, "den spinner kun på bakhjulene" :p

Skrevet

Hadde en morsom en rett oppi gaten for et par dager siden hvor en jente har klart å kjøre seg fast med en enldre C-klasse og presterer å si, "den spinner kun på bakhjulene" :p

Tja, hun slo jo bare fast at bilen hadde en funksjonsfeil i forhold til sin rolle som vinterbil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...