Gå til innhold

Artikkel: Reddet fra skrothaugen!


Anbefalte innlegg

Jeg har akkuratt denne også. Dette er en SOLID laptop. Mistet i bakken fra 2,5m og knuste skjerm, den skiftet jeg samt oppgraderte fra 500mb RAM til 1,5gb. For et år siden kjøpte jeg Acer timeline og den holdt 1 år(ble sendt til reperasjon 4 ganger før jeg fikk hevet kjøpet...), og nå bruker jeg den gode gamle dellen:P . Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke kan streame HD, så det ville vært intressant om det ble skiftet skjermkort/hovedkort i denne artikkelen.. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordelen med mange "billige" laptopper er jo at du kan oppdatere for en billig penge. ..er det mulig med Macbooks, Air osv?

Mac-er bruker stort sett standard PC-deler, så deler som f.eks harddisker og ram kjøpes av de fleste Mac-brukere på komplett.no eller tilsvarende lavprisleverandører. :whistle:

Din har ikke minne oppgradering.
Jo, men den er allerede oppgradert til maks (2 GB). Og en greit stor harddisk. Dessuten har jeg en diger eksterndisk tilkoblet via Firewire når jeg trenger det. Skanner og skriver som fungerer brillefint. Trådløst nettverk. Eller kablet.

 

Din har Power cpu har vanskeligheter å tru at du kommer lett rundt med en powerpc cpu i en mac per dags dato, jeg hadde kasta driten å kjøpt med en x86 basert maskin, samme om det er windows apple eller ja.. svært få ibm baserte mac rundt om dagen, og utviklere har stort sett forlatt hele platformen
Kaste "dritten"? Jeg kjører 10.4 Tiger på begge maskinene, men har vurdert å få tak i 10.5 Leopard på den nyeste (noe som skal fungere greit). Jeg kjører bl.a Photoshop/Indesign CS4 på den, det funker greit, spesielt hjemme med ekstern skjerm tilkoblet.

 

Jeg jobber i 3D på den, jeg lager musikk på den, koder websider, lager logoer og designer brosjyrer. Ingen kunder har noensinne klaget på farten, så hvorfor den er så voldsomt utdatert og ikke skulle være brukbar lengre har jeg problemer med å forstå?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Alltid moro å skrive litt utenfor "malen", kanskje kommer vi til å gjøre litt mer av dette fremover i Hardware.no. Særlig siden vi ser at folk blir såpass engasjerte :thumbup:

 

Forumet sier at jeg må "skrive inn en post", selv om jeg har skrevet en hel masse... Får dele opp svaret i to, og se om det hjelper :hmm:

http://www.dellbatteryprogram.com/

 

Jeg fant ut at min 6 år gamle bærbare muligens hadde et batteri som det var feil med. Så dell sendte meg et flunkende nytt batteri og nå har pcen min et batteri i hvertfall 3år til :D

 

Du burde sjekke batteri nummeret ditt der, kansje du er heldig og får et nytt :thumbup:

 

Nei, dessverre!

Hvor kan man få kjøpt slike display, utenom på ebay?

 

Jeg kjøpte skjermen på www.laptopscreen.com, hvor de var veldig behjelpelige, og prisene ganske gode.

 

Jeg vil tro at det batteriet trenger en erstatning ja, pluss kanskje tastaturet? Eller er det bare meg som har tastatur som forbruksvare?

 

Tastaturet mitt har faktisk holdt seg veldig bra, så trenger nok ikke oppgradere det med det første :)

 

Artikkelforfatter klager på høy pris på original batteriet...

http://www.dealextre...ls.dx/sku.29008 (9 celler)

Deal Extreme sitt batteri koster 51.76$ altså rundt 300 kr + frakt og moms.

Jeg har batteri derfra, har hatt det i 5 mnd og er storfornøyd :)

 

Batteryclub har batteri til 539 kr

http://www.batterycl...l=Inspiron+6400 (9 celler)

 

En GOD del billigere en de 1276,75kr/1459,10kr(6celler/9celler) som Dell skal ha for original batteriet...

 

Har lest så mange varierte erfaringer med uoriginale batterier, er blitt litt skremt av dette. Dessuten har jeg en Acer Timeline med god batteritid for lange turer og til å ha med på skolen.

Denne gamle traveren er mest brukt på én plass uansett...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Artig artikkel Alexander. Du vet at Dell har lagt ut service-manualen på nettet?

Bruksanvisning er alltid siste utvei :tease:

Hvor kjøpte du skjermen og cpu'en? Der hvor jeg har sett etter slikt er det alltid enormt overpriset.

 

Skjerm på www.laptopscreen.com, CPU på Ebay.

 

Om eier av laptoppen har PCMark Vantage hadde det vært morro å se scores :)

Kan alltids fyre av en omgang i nær fremtid, og slenge opp en graf ;)

Lenke til kommentar

Vil det fungere å montere et dedikert skjermkort på en utgave som har et integrert? Jeg ser at det er plass til det i det ene artikkelbildet.

Og isåfall må man ha et av de støttede skjermkortene (feks ATI x1400) eller kan man montere et nyere?

 

Edit: Ser visst ut som om det er umulig. PCIe-porten på bærbare med integrert grafikk er visst deaktivert på hovedkortet.

http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermarket-upgrades/86864-upgrading-mobile-graphics-cards-read-before-posting.html

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Fordelen med mange "billige" laptopper er jo at du kan oppdatere for en billig penge. ..er det mulig med Macbooks, Air osv?

Mac-er bruker stort sett standard PC-deler, så deler som f.eks harddisker og ram kjøpes av de fleste Mac-brukere på komplett.no eller tilsvarende lavprisleverandører. :whistle:

Din har ikke minne oppgradering.
Jo, men den er allerede oppgradert til maks (2 GB). Og en greit stor harddisk. Dessuten har jeg en diger eksterndisk tilkoblet via Firewire når jeg trenger det. Skanner og skriver som fungerer brillefint. Trådløst nettverk. Eller kablet.

 

Din har Power cpu har vanskeligheter å tru at du kommer lett rundt med en powerpc cpu i en mac per dags dato, jeg hadde kasta driten å kjøpt med en x86 basert maskin, samme om det er windows apple eller ja.. svært få ibm baserte mac rundt om dagen, og utviklere har stort sett forlatt hele platformen
Kaste "dritten"? Jeg kjører 10.4 Tiger på begge maskinene, men har vurdert å få tak i 10.5 Leopard på den nyeste (noe som skal fungere greit). Jeg kjører bl.a Photoshop/Indesign CS4 på den, det funker greit, spesielt hjemme med ekstern skjerm tilkoblet.

 

Jeg jobber i 3D på den, jeg lager musikk på den, koder websider, lager logoer og designer brosjyrer. Ingen kunder har noensinne klaget på farten, så hvorfor den er så voldsomt utdatert og ikke skulle være brukbar lengre har jeg problemer med å forstå?

 

Jeg ser ikke helt hva du vil frem til. Maskinen er fortsatt brukbar fordi du fortsatt klarer å bruke den. Akkurat som at en ikke-Apple PC fra samme tid kan gjøre de samme oppgavene, dersom brukeren ikke kjører nyere versjoner enn det som fungerer med maskinvaren.

 

Uansett hvordan du vrir på det, så er det ikke til å stikke under en stol at ingen av Apple sine Power-maskiner (og som fortsatt fungerer i dag) er noen racere sammenlignet med moderne PCer, men det betyr ikke at en 8 år gammel PC ikke fortsatt kan være "rask".

 

Med mindre du klarer å kjøre Leopard på maskinen, så må du nok uansett snart forvente å oppgradere CPU; det ser ut til å være en stund siden Apple slapp en sikkerhetsoppdatering til Tiger.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Kaste "dritten"? Jeg kjører 10.4 Tiger på begge maskinene, men har vurdert å få tak i 10.5 Leopard på den nyeste (noe som skal fungere greit). Jeg kjører bl.a Photoshop/Indesign CS4 på den, det funker greit, spesielt hjemme med ekstern skjerm tilkoblet.

Du kjører et 5 år gammel operativsystem, altså omtrent det samme som å kjøre Windows XP. Forøvrig går Windows XP brillefint på originalmaskinvaren til maskinen i artikkelen, og selv fire år gamle SP3 går glatt (installerte det nettopp på en lik maskin hvor disken døde). Men når man ønsker ny funksjonalitet og høyere produktivitet gjennom et mer moderne OS vil det naturligvis kreve bedre hardware.

Forøvrig kom 10.5 ut 4 år etter den nyeste Macen din, og dette skal altså fungere greit (høres litt ullent ut i mine ører). W7 kom ut 3 år etter maskinen i artikkelen og gikk forøvrig også ganske greit på den maskinen, men etter oppgraderingen går den nå kjapt som fy.

 

Stasjonærmaskinen hjemme kostet 4000 kr i 2003 og er i daglig bruk når jeg er hjemme på ferie. Det går også greit (Win2000 og Ubuntu).

Lenke til kommentar

Flott prosjekt :)

 

Spørsmål til artikkelforfatter:

Hvordan ble regnestykket i forhold til frakt, mva og fortollingsgebyr på skjermen?

 

Takk!

 

Skjerm + frakt kom på 970 kroner. Toll er jo noe som kommer i tillegg. Uten at jeg oppfordrer til noe ulovlig, stiller nettsiden jeg bestilte fra seg villige til å "feilmerke" verdien på skjermen, slik at den glir rett igjennom tollen :whistle:

 

Toll kan innebære en solid utgift, særlig hvis man lar fraktselskpet gjøre jobben, da snakker vi minst 150 kr i avgift + 25 % av hele forsendelsesverdien (gjenstand + frakt).

 

Dersom man gjennom tollvesenet "forhåndsfortoller" varen, får man ikke den sure avgiften fra UPS eller liknende.

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Mac OSX pleier ikke å vokse fra versjon til versjon slik Windows som regel gjør, men faktisk ofte krympe (mer effektiv kildekode). Resultatet har ofte vært at også eldre maskiner fungerer bedre med nyere OS-versjon. 10.6 tar f.eks vesentlig mindre plass på harddisken enn 10.5, mest fordi man droppet ppc-støtten. 10.5 har fortsatt full ppc-støtte og fungerer derfor på min maskin.

 

Apple har foretatt to vellykkede migrasjoner det siste tiåret, først fra klassisk Mac OS til unix-basert Mac OSX som de begynte med høsten 2000, og senere altså migrasjonen til ny prosessorarkitektur noen år senere. OSX 10.4 var den siste OSX-versjonen som kunne kjøre Mac OS9-programmer, foutsatt at man hadde en ppc-maskin.

 

Jeg har selv ei systemmappe for Mac OS9 på min maskin, men innrømmer gjerne at det begynner å bli noen år siden selv jeg hadde nytte av denne pre-2000 Mac OS-versjonen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Vil også rose forfatter. Dette var god og interessant lesing. Er selv gjenbruksfan.

 

Kan jeg få lov å spørre hvor man får tak i nye skjerm-panel? Har en asus som det hadde vært gøy med bedre skjerm på.

 

EDIT: Etter å ha trålet tråden fant jeg at du har svart på det tidligere. Takk for det :) www.laptopscreen.com

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...