Gå til innhold

Artikkel: Reddet fra skrothaugen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kjører i IDE modus. Det er en del å hente ved å bytte til AHCI. Du gjør det i BIOS. Tips; Les andre post i SSD benchmark tråden før du gjør det.

 

Du kan greit øke HDD score til godt over 30.000 i PCmark.

 

Hva får du i Windows Experience Index med laptopen?

 

Så etter dette valget i BIOS, men finner ikke noe som kan likne på en slik innstilling

 

Windows Experience Index på Windows 7 er 6,7

Lenke til kommentar

Det er under SATA mode. Alternativer IDE/Legacy, AHCI, og RAID. Kanskje ikke RAID på laptop :p

 

Gidder du poste SS av WEI siden med subscores? 6,7 er veldig bra for en litt eldre laptop, og laptopper generelt :thumbup:

 

Nei, for Dell Inspiron 6400/E1505 og mange andre Dell-maskiner er det ikke mulig å stille på SATA-mode. Har i alle fall ikke funnet en løsning for å gjøre dette enda. Kanskje finnes det en uoffisiell BIOS med dette valget...

 

Mente ikke 6,7 var laveste score for hele systemet, men scoren på HDD, for hele systemet er det:

 

Prosessor - 4,5

Minne - 4,5

Grafikk - 2,6

Spillgrafikk - 3,1

Primær harddisk - 6,7

Lenke til kommentar

Fortsatt greie tall. Jeg har en 3 år gammel Compal jeg puttet en 30GB OCZ Vertex i for snart 2 år siden, og den får

CPU: 5,1

RAM: 5,1

Grafikk: 4,7

Spillgrafikk: 5,9

Primær harddisk: 7,3

 

Den har AHCI mode så SSDen yter som på en stasjonær, 2,0Ghz C2D, 2GB DDR2 800, og NV 8600M GT. Nydelige specs for en student-PC, men litt kort batteritid (2,5-3 timer videoavspilling, 3,5 timer tekstbehandling).

Lenke til kommentar
Jeg jobber i 3D på den, jeg lager musikk på den, koder websider, lager logoer og designer brosjyrer. Ingen kunder har noensinne klaget på farten, så hvorfor den er så voldsomt utdatert og ikke skulle være brukbar lengre har jeg problemer med å forstå?

Klarer begge maskinene å vise 1080p video glatt? Eventuelt 1080p flash-video?

Det er nemlig en av de vesentlige tingene som har kommet de siste 5-6 årene.

Lenke til kommentar

Veldig god artikkel :thumbup:

Selv har jeg en Dell Latitude D820 med Intel Centrino Duo 2GHz og HD-skjerm (1920x1200). Hos meg takket skjermkortet for seg rett etter at garantien gikk ut (3 år).

 

Dell skulle ha 5000 kr. for bytte av hovedkort. Så kjøpte et brukt på Ebay for 1200 og skrudde hele greia fra hverandre og byttet hovedkortet selv.:new_woot: I samme slengen lakkerte jeg om hele PC'en. Noe dere kan lese mer om i denne tråden: Lakkere en bærbar PC

 

Noen som vet hvordan mulighetene er for å sette inn evt. et minnekort og bruke det som enten harddisk eller boot-disk for raskere oppstart av Windows?

Lenke til kommentar

Siden du er så godt i gang med DIY-arbeid og ramponering av garantier, hvorfor ikke lage din egen batteripakke? Les hva som står på din. Tipper det er noe sånt som 11.1V, 5000-6000mAh.

 

Batteripakken du har kan sikkert åpnes forsiktig, og så er det bare å erstatte batteriene med nye, f.eks. disse om specs stemmer med batteripakken din. 3 stk. av denne sorten i serie gir 3 * 3.7V = 11.1V, og parallellkobler du to slike serier har du 2 * 2500mAh = 5000mAh. Voila, din egen hjemmelagede 6-cellers batteripakke til knappe 140 kr. Kanskje du til og med klarer å utvide den og lage en 9 cellers?

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Skal se om jeg får gjort det i morra når jeg får lånt et kamera her :thumbup:

Det er en del som har gjort det rundt omkring på nettet ser jeg, så er bare å søke, fant ingen med den type batteriet jeg har.

Det er et kvadratisk batteri som stappes opp under laptopen.

De andre jeg har sett har ikke hatt muligheten til å stappe i flere celler, men er i bunn og grunn samme greia.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kult, skjermbytte har jeg ikke sett for meg var mulig uten mye komplisert arbeid... Selv bytta jeg CPU og RAM på min gamle ASUS, noe som gikk strålende. Da den beste mulige CPUen til hovedkortet fantes på ebay til rundt 1000-lappen var det ikke noe å nøle med, for den hadde 64-bit støtten jeg trengte til Vista og 4GB ram!

 

Good times - var jo ikke så vanskelig å bytte CPU på laptopen som man skulle tro :)

Lenke til kommentar

Artig å lese!

 

Har akkurat den samme pc'en. Kjøpte den etter konfirmasjon for 5 år siden, og det er min første pc.

 

For to år siden oppgraderte jeg ram'en (4GB. 3GB effektivt) og harddisken (250GB) fordi jeg syntes det ble litt for lite ytelse etterhvert, og plass selvfølgelig.

 

Maskinen har stått et halvt år siden jeg var usikker på om det var harddisken eller hovedkortet som slet, men skiftet om til min gamle harddisk og den fungerer fint! Men batteriet tok kvelden idag; måtte pensjoneres etter at det ble glovarmt å ta på og det luktet svidd.

 

Tror muligens jeg kommer til å gjøre som deg, men alt til sin tid. Har ikke akkurat peiling på hvordan jeg skifter verken prosessor eller skjerm, men det ordner seg.

 

Kommer nok til å oppgradere til ssd, men 40gb blir i minste laget for meg når hele adobe-pakken skal inn. Så foreløpig tror jeg at det blir 64GB crucial på meg (rundt 900 i pris).

 

Takk for artikkelen, ble mye mer sikker på at jeg skal oppgradere denne pcen enn min 3-4 år gamle macbook (som btw er tregere enn denne pcen originalt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...