Gå til innhold

Artikkel: Reddet fra skrothaugen!


Anbefalte innlegg

Artig artikkel Alexander. Du vet at Dell har lagt ut service-manualen på nettet?

http://docs.us.dell.com/support/edocs/systems/ins6400/en/sm/index.htm

 

Du får forøvrig nytt originalt Dell-batteri på eBay til 46$ + frakt (mange av disse selskapene på ebay feilmerker automatisk slike deler som "gift" slik at de går rett gjennom tollen)

 

Jeg har forøvrig gjort nesten det samme som deg med min 6 år gamle Dell 8600:

- Byttet CPU (fra 1.6 Centrino til 2.0)

- Mer RAM (fra 512MB til 2GB)

- Byttet harddisk (fra 60GB til 120GB)

- Byttet hovedkort (det gamle gikk i stykker)

- Byttet skjermlokk (krevde full demontering av skjermen)

- Satt inn original bluetooth-modul

- Byttet Palmrest (den gamle ble etterhvert misfarget)

 

Er nå på mitt 3. batteri! :)

 

eBay er et kjekt sted...

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SINNSYKT random at dette ble postet i dag, når jeg tilfeldigvis for 2 timer siden skrudde fra hverandre dama sin IBM fra 2006 for å oppdage at den lett kunne oppgraderes. Har aldri skrudd en laptop helt fra hverandre før i dag... Ny strømplugg er bestilt, og en T7200 er bydd på. Skal skaffe nytt batteri og 1-2GB med RAM også, og muligens en større harddisk.

 

Har en -litt- teknisk innsikt er det lite som skal til for å oppgradere en laptop, idioti å kjøpe en ny en!

Lenke til kommentar
Fordelen med mange "billige" laptopper er jo at du kan oppdatere for en billig penge. ..er det mulig med Macbooks, Air osv?

Mac-er bruker stort sett standard PC-deler, så deler som f.eks harddisker og ram kjøpes av de fleste Mac-brukere på komplett.no eller tilsvarende lavprisleverandører. :whistle:

 

Standard cpu i nyere modeller.

Din har ikke minne oppgradering.

cpu.

skjermkort.

etc..

 

Nye trenger ECC minne, dette er dyrere og mer skjeldent.

Apple liker å lodde fast chippset ( skjermkort iallefall)

Air har cpu lodda, og mange macbooks har det

 

Din har Power cpu har vanskeligheter å tru at du kommer lett rundt med en powerpc cpu i en mac per dags dato, jeg hadde kasta driten å kjøpt med en x86 basert maskin, samme om det er windows apple eller ja.. svært få ibm baserte mac rundt om dagen, og utviklere har stort sett forlatt hele platformen

 

No offense against mac..

Jeg liker macs(tastaturet fordrar jeg absolutt ikke, og heller ikke touchpaden)

Maskinvaren er god, kvaliteten er rimelig bra, svake skjermkort stort sett er også litt kjipt.

men ibm sine cpu'r er litt for gammelt i mac for snart 2011...

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Kjempebra artikkel! Vi ønsker flere slike artikler, og færre oversatte pressemeldinger to dager etter at de er lagt ut på engadget eller andre store nettsteder. Det var pga slik artikler jeg, og sikkert mange andre, begynte å besøke Hardware for mange herrens år siden.

 

Igjen, kjempebra artikkel!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg må bare slenge meg på bølgen av ros. Dette er en knallbra artikkel på flere måter. Ikke bare er det interessant og egenprodusert materiale, men det gir også en inspirasjon med dypere mening. I stedet for dagens bruk og kast så er det fullt mulig å både spare penger og miljø på å gjøre en solid oppussing av en eldre maskin. Ikke at 2006 er så veldig gammelt. Jeg har selv bærbare maskiner tilbake til 2001 som er i drift etter diverse oppgraderinger (hovedsaklig minne og harddisk).

Lenke til kommentar

Gammel laptop + SSD = win :)

For laptopper som brukes til "arbeid" og annet generellt bruk så er dette lett den beste oppgraderingen du kan gjøre - og frolenger lett levetiden med flere år.

 

Faktisk så er i min erfaring ofte en mange år gammel laptop med en halvveis annstendig SSD langt mer responsiv i bruk enn en splitter ny high-end laptop med konvensjonell disk. Den "føles" raskere, og det betyr utrolig mye i generellt bruk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvor/hvordan fikk du den i maskinen og brukte den som hdd?

CompactFlash kommuniserer over IDE standarden som betyr at du kan "omtrent" koble det direkte i samme port som din CD-ROM eller eldre harddisker bruker. Min Thinkpad X40 er så gammel at den har IDE-harddisk (1.8" 44 pin) slik at jeg bare trengte å kjøpe et $2 adapter for å bruke et hvilket som helst CF-minnekort til harddisk. Jeg tror jeg har et 300x (45MB/s les/skriv) 8GB kort som kostet rett under en tusenlapp på ebay et par tre år siden om jeg ikke er helt full.

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10310

Lenke til kommentar

Hvor/hvordan fikk du den i maskinen og brukte den som hdd?

Google "cf as hdd", øverste søk: http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/adsahdcf.asp

Sniker seg fint under 200-ørekronersgrensen også (i skrivende stund).

 

Men finfin artikkel! Når brodern er ferdig med den Fujitsu-Siemensen, kanskje jeg gjør noe med den.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Meget bra! Her viser dere intiativ og tar sakene i egne hender. Det liker jeg. Noe av det mere hyggelige jeg har lest om på lenge. Det er liksom med på å heve nivået på HW.no en god del.

 

Ps!Hvis noen trenger en sinnsykt rask hardisk med enorm kapasitet så har jeg denne liggende! Den er kun for de mere "kresne".

 

http://bildr.no/view/775174

 

Edit:ok, det er kanskje ikke det råeste...men med 4GB lagringsplass og sexy flatkabel rett inn, så stiger verdien en god del!

 

Skal ha en 2GB her også et sted..hmm. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...