Gå til innhold

Test: HTC Desire Z


Anbefalte innlegg

For det første må det nevnes at denne tlf har ytterst få konkurenter, ja du har diverste telefoner både fra Nokia og Blackberry med Blackberry-style taster, dette er utrolig brukervennlig, men dette går på bekostning av skjermen osv. det finnes i dag ikke spesielt mange high-end telefoner med en stor skjerm (over 3") og et fult tastatur man kan trekke ut.

både Omnia pro, og Touch pro2 har vel mer eller mindre gått ut på dato. og Nokia sine N97 og N97 Mini kjører symbian s60 og det sier vel sitt..

 

Denne telefonen er ikke for de som ønsker en tynn multimediatelefon som er ganske god på alt, den går etter den kundegruppen som ønsker fleksibilitet, et fult tastatur, og god e-post støtte. og jeg personlig syns den passer ypperlig til dette.

er strålende fornøyd med tasturet, tok meg bare en dag å bli helt fortrolig med det.

 

syns ikke karakteren er fortjent, virker som anmelder har noe personlig inne i bildet her spør du meg.

 

til sammenligning:

Amobil ga 4/6 = 67%

mobilen.no ga 6/6 = 100%

Pocketnow.com ga 4,5/5 = 90%

Techradar ga 4,6/5 = 92%

Engadget ga 8/10 = 80%

 

og dette er bare tester jeg har lest, bare jeg som ser et mønster her?

Endret av zimmn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Svært gode alternativer dersom du fortsatt vil ha en proff telefon, men ønsker at den skal være enklere å bruke, er Apples Iphone 4 og HTCs Windows-telefon Trophy."

 

Hva i all verden er det du holder på med her?

Her roser du først telefonen for tastaturet så anbefaler du heller telefoner uten??

Det virker som du hater Android OS, mulig du ikke gjør det, men nå må du ta deg sammen.

Regner med at tom. du ser sammenhengen her å at dette blir for dumt!

Lenke til kommentar

Jeg bare må si min mening i denne saken...

 

Dette er en helt gal karakter etter min mening.

Dere i Amobil har virkelig dummet dere ut på denne :(

Dere hadde gøts til å sette Ip4 ned to karakterer, og etter min mening er denne testen helt urettferdig, og dermed kan dere vise litt gøts og sette den opp i_hvert_fall ett terningkast :w00t:

 

+ Android med fulltastatur

- Tastaturet skuffer kresne brukere

 

Hva er dette for noen utsagn??

 

og denne "- For mye av det gode"

 

HVORDAN kan en helproff telefon ha FOR MYE AV DET GODE??

 

Dere ødelegger sjansene for en av de beste telefonene på markedet

 

:nei:

 

Trodde dere skulle gjøre en god test her på amobil, men neida :no:

Lenke til kommentar

Hva gjelder hva som er best av ditt og datt kommer det helt og holdet an på bruksmønsteret til brukeren. Desire Z er naturlig nok bedre å skrive feks. epost og SMS med, mens Desire HD er bedre på multimedia og film. Da også pga. Desire HD sin skjerm som er større. Det er begge gode telefoner for sitt bruk.

 

Den originale Desire er også en helt kurant telefon. Dessuten har prisen på denne falt meget den siste tiden.

Lenke til kommentar

Wow, sykt mye hat på artikkelforfatter da.

Leste bare siste siden, men det må gå an å kritisere et os uten å bli stemplet som fanboy eller android-hater.

 

Jeg skal dog innrømme at "for mye av det gode" ikke falt så godt i smak her heller. Hvis forfatter mener grensesnittet er rotete og uoversiktlig, hadde jeg foretrukket at forfatter skrev nettopp det.

 

Selv syns jeg iOS fremstår som et mye mer velpolert og gjennomført OS. Hadde håpet at Gingerbread skulle løfte utseendet et par hakk, men det ser ut til at det kommer først i Honeycomb.

 

Ellers er jeg fornøyd med Android. Jeg liker valgmulighetene, men neste gang jeg kjøper en telefon har jeg lyst å prøve noe annet.

Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldinger.

 

@Madros, jeg hadde vel ikke svart på alt du skrev: Som du sier har for eksempel Iphone mulighet for sortering og mapper i menyene, Desire Z har det ikke. Så da har du jo selv skrevet hvordan noen kan være bedre enn Android på dette feltet. Noen vil selvsagt synes at skallene gjør samme nytten, men det er på langt nær alle som synes skall og hjemmeskjermer automatisk kan erstatte en oversiktlig meny.

Du har også helt rett i at jeg er milevis unna å være fanboy for Android eller noe annet OS ;)

 

@Mobifil: Vil anbefale deg å lese konklusjonen igjen, spesielt setningen "Vil du ha en telefon med utskyvbart fulltastatur, er det ikke så mange andre alternativer". Det er da mange proffbrukere som ikke vil ha fysisk tastatur på touch-telefonen sin, så da er det vel ikke akkurat uhørt å nevne gode alternativer uten tastatur?

 

@Desire_z: Det kan helt fint bli for mye av det gode nesten uansett hva man snakker om. For eksempel så er kanskje en meny med 15 ikoner oversiktlig, har den 50 ikoner så tja.. og har den 500 ikoner...for mye av det gode.

 

@Desire_z: Alle tre er gode telefoner, og jeg er helt enig i det R083r7 skriver.

 

 

På generelt grunnlag så synes jeg vel karakterene jeg og andre i Amobil har gitt gjør at utsagt som går på fanboy faller på stengrunn. Når noen kommer med fanboy-utsagn så blir ihvertfall ikke jeg overbevist om at her snakker en objektiv person som har noe å fare med ;)

Så kan man selvsagt diskutere om "for mye av det gode" er det ideelle uttrykket å bruke, men etter det som skrives her så har det i det minste fått folk nysgjerrige, og leser man selve testen så bør det gå klart frem hva som menes, samt at dette for mange proffbrukere ikke vil være noe stort minus.

 

Hva gjelder Iphone 4 og trekket den fikk i karakter så ble vi med Desire Z skuffet over lydkvaliteten under samtale, noe som selvfølgelig trekker ned for enhver telefon. I tillegg er tastaturet et viktig punkt ved denne telefonen, og da synes vi tastaturet burde vært bedre.

Vi hadde som de fleste store forventinger til Desire Z når vi leste spesifikasjonene, men når vi endelig fikk testet den så skuffet den nok litt. Allikevel, og som det går frem av testen, er Desire Z en god og forholdsvis komplett telefon, og hvis man er klar over og kan leve med ankepunktene som kommer frem så er det bare å løpe til butikken.

 

Håper dette var klargjørende!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å gi meg over for den manglende kompetanse du har når det kommer til Android mobiler:(

Flott at du registrerte deg kun for dette.

 

Nå kommer Android-ranten min. Fanboys eller hva f. dere vil kalle dere, hold på hatten.

 

Jeg har en iPhone 4. iPhone 4 har mangler. Jeg har lyst på en WP7-telefon. WP7 har sine mangler. Jeg ser potensialet i Android, men jeg HATER hvordan det blir styrt.

 

Her er det geeken som får lov til å designe. Det får meg virkelig til å lure: hvordan kan firmaet som er ansvarlig for den mest brukervennlige og lettkjørte nettleseren (Google Chrome) tillate seg å servere et slikt fragmentert makkverk for brukerne?

 

Jeg mener at enhver telefon med Snapdragon-prosessor på 1 GHz bør kunne kjøre sitt OS raskt. På touch-skjermer er respons det viktigste. 2.3 ser ut til å fikse mye av dette, men det er klart at designerne bak Android ikke har en helhetlig tanke på hvordan ting skal fungere, designes og implementers på telefoner som bruker Android. For å ha det sagt; jeg er en av de som virkelig HATER Sense. Greit nok at man ønsker et unikt brukergrensesnitt, men jeg er større tilhenger av at Google får fingeren ut av ræven og virkelig lager et intuitivt grensesnitt. Widgets som integreres i mye større grad og som ikke er 3-4 elementer som kjemper om plass kan ikke være så vanskelig. Det er morsomt å se at WP7 på mange måter dekker de behovene man har i forhold til widgets uten å se rotete ut.

 

Det som virkelig er synd er det at selve Android-prosjektet har et ENORMT potensiale. Funksjonsmessig er den alene-rådende, designmessig har den nå falt i en bunnkategori. Dere kan angripe meg så mye dere vil, men jeg plages virkelig av hvor stygt operativsystemet er - hvor frustrert jeg blir av å se rotet på samtlige HTC-telefoner, og hvor skuffet jeg blir når jeg tester touch-responsen.

 

Få fingeren ut Google og lag et enhetlig produkt som har gode muligheter for segmentering, ikke fragmentering.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å gi meg over for den manglende kompetanse du har når det kommer til Android mobiler:(

Flott at du registrerte deg kun for dette.

 

Nå kommer Android-ranten min. Fanboys eller hva f. dere vil kalle dere, hold på hatten.

 

Jeg har en iPhone 4. iPhone 4 har mangler. Jeg har lyst på en WP7-telefon. WP7 har sine mangler. Jeg ser potensialet i Android, men jeg HATER hvordan det blir styrt.

 

Her er det geeken som får lov til å designe. Det får meg virkelig til å lure: hvordan kan firmaet som er ansvarlig for den mest brukervennlige og lettkjørte nettleseren (Google Chrome) tillate seg å servere et slikt fragmentert makkverk for brukerne?

 

Jeg mener at enhver telefon med Snapdragon-prosessor på 1 GHz bør kunne kjøre sitt OS raskt. På touch-skjermer er respons det viktigste. 2.3 ser ut til å fikse mye av dette, men det er klart at designerne bak Android ikke har en helhetlig tanke på hvordan ting skal fungere, designes og implementers på telefoner som bruker Android. For å ha det sagt; jeg er en av de som virkelig HATER Sense. Greit nok at man ønsker et unikt brukergrensesnitt, men jeg er større tilhenger av at Google får fingeren ut av ræven og virkelig lager et intuitivt grensesnitt. Widgets som integreres i mye større grad og som ikke er 3-4 elementer som kjemper om plass kan ikke være så vanskelig. Det er morsomt å se at WP7 på mange måter dekker de behovene man har i forhold til widgets uten å se rotete ut.

 

Det som virkelig er synd er det at selve Android-prosjektet har et ENORMT potensiale. Funksjonsmessig er den alene-rådende, designmessig har den nå falt i en bunnkategori. Dere kan angripe meg så mye dere vil, men jeg plages virkelig av hvor stygt operativsystemet er - hvor frustrert jeg blir av å se rotet på samtlige HTC-telefoner, og hvor skuffet jeg blir når jeg tester touch-responsen.

 

Få fingeren ut Google og lag et enhetlig produkt som har gode muligheter for segmentering, ikke fragmentering.

 

Det er helt utrolig hvor lite jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg har nå en Desire Z og hadde en vanlig Desire før dette. Disse to telefonene er uten tvil de råeste mobilene jeg noensinne har hatt før. Jeg skal innrømme at jeg ikke har hatt en iPhone, men etter å ha jobbet i mobilbutikken i Norge som muligens har solgt flest iPhones pluss at jeg har hatt iPod touch og iPad så føler jeg at jeg er kjent med disse systemene. Før android-telefonene hadde jeg Nokia N900, Nokia 5800 og Htc touch som smarttelefoner og alle var i en viss form greie telefoner, men gav meg aldri den helhetlige følelsen av en solid og gjennomført telefon som jeg sitter med følelsen av nå. Har ikke prøvd ut windows phone så der skal jeg ikke uttale meg.

 

HTC Sense syns jeg fungerer glimrende og jeg gikk tilbake til dette etter at jeg hadde prøvd "renere" versjoner av OSet ved root.

 

Berøringsfølsomheten har jeg heller absolutt ingen ting å utsette på, klarer virkelig ikke å merke forskjell på Desire og en iPhone 4.

 

Nei denne testen syns jeg virkelig ikke var godt gjennomført, jeg lurer på hvor mye trekk som "kun et spill" osv spiller inn. Ble iPhone 4 trukket for sin mangel her, eller andre telefoner i grunn? Klagingen på at grensesnittet er for komplisert er jeg også uenig i. Folk må huske at dette ikke er en telefon for hvem som helst, men en profftelefon som åpner for store tilpasningsmuligheter gjennom bla full frihet på startskjermene. "til tider for mye av det meste" høres rett og slett bare dumt ut. Hele den sekvensen med "jommen" er virkelig ikke en journalist verdig. Talekvaliteten har heller ikke vært et problem for meg og tastaturet syns jeg er virkelig glimrende, men så er kanskje ikke jeg en "kresen" bruker heller da.

 

Nei det her var på mange måter et makkverk av en test, men for all del man har lov til å mene det man vil.

Lenke til kommentar

@Imono: Jeg er enig i det du skriver om at Android kan bli fragmentert og lite helhetlig. Forskjellen med Chrome er vel at med Android så gjør produsentene selv tildels store tilpasninger, mens med Chrome så er det stort sett Google som bestemmer selv. Så kan man selvsagt diskutere om det å "låse" menysystemene slik Apple og Microsoft har gjort på mobilen er det beste, det er jo ulemper og fordeler ved begge alternativer, slik jeg har prøvd å poengtere tidligere.

 

@Elcurry: Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal gjenta meg selv her, men en mobil hvor lydkvaliteten og tastaturet (som kanskje er akkurat denne mobilens største force på papiret) tildels svikter vil ikke få terningkast 6.

Jeg forstår det slik at vi er enige om at Desire Z ikke har det meste oversiktlige brukergrensesnittet ut av esken, men at en avansert bruker kanskje vil sette pris på de store tilpasningsmulighetene. Dette står da også i testen, og hvis man leser mer enn bare overskriftene og pluss- og minuspunktene skal det godt gjøres å sitte igjen med et annet inntrykk.

Hvis man blir såret og vonbroten av at vi kommenterer Desire Z's doble og triple ikoner og funksjoner med et glimt i øyet så har man kanskje ikke det mest objektive synet på Android? ;)

Lenke til kommentar

Synes det har vært merkelig karaktergivning på både denne og Desire HD..

@audunms du skal være objektiv i testen.. du sa selv at du hadde høye forventninger til telefonen, noe som selvfølgelig er utslagsgivende for terningkastet..

 

Edit:leif

Endret av MiKA77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neimen audunms da ... kommer du og påstår at en Android fra HTC kan ha mangler eller ting som er mindre bra gjennomført?! Det er uhørt!!

 

Å ja ... legger til en ;) jeg, det kan være noen som ikke skjønner ironien.

 

Er selv android HTC-bruker, og har den som favoritt, men har ingen problemer med hverken å se eller skjønne de ankepunktene du kommer med. Såkalte "fanboys" skjønner ikke sånt, selvsagt.

Lenke til kommentar

"Det er fullt av ikoner og småprogrammer, og rent og ryddig kan skjermen du møtes med ikke sies å være. Når du har trykket på den noe bortgjemte menyknappen og kommer inn i hovedmenyen, risikerer du nærmest å få sjokk. Hvis du for eksempel kommer fra en annen HTC-telefon som Trophy, med det rene og enkle Windows Phone 7-grensesnittet, risikerer du å få hjerteflimmer første gang du bruker en Desire Z"

 

Slik oppsett har jo forsåvidt alle Android mobiler. Også har iphone et slikt lignende oppsett, bare man har et mulighet for "sortering". Android mangler denne sorteringen, men har jo 7 "hjemmeskjermer" som man kan sette opp akuratt som man vil. dermed forsvinner det hele argumentet ditt at adroid er så rotete og komplisert. Iphone blir mer rotete. Anbefaler deg heller å lære deg å bruke adroid før du skriver slike tåpelige kommentarer.

 

Og her har du bilde at oppsettet til Iphone, og eneste forskjellen her er at ikoner er større enn hos android. På hvilken måte kan dette være mer oversiktlig enn det oppsettet hos android? Og på hvilken måte er dette bedre??

 

Og har du også trukket dette hos iphone? Nei, det har du ikke.

 

Du burde aldri ha anmeldt en android telefon.. Lukter en fanboy milevis unna. Er nok siste gang jeg gidder å lese slike anmeldelser fra Amobil.

 

iPhone4MultiTask-3.png

 

Du har tydeligvis ikke hørt om folders ;)

 

Enig med karakteren, syntes både desire hd og desire z skuffet

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Det er helt utrolig hvor lite jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg har nå en Desire Z og hadde en vanlig Desire før dette. Disse to telefonene er uten tvil de råeste mobilene jeg noensinne har hatt før. Jeg skal innrømme at jeg ikke har hatt en iPhone, men etter å ha jobbet i mobilbutikken i Norge som muligens har solgt flest iPhones pluss at jeg har hatt iPod touch og iPad så føler jeg at jeg er kjent med disse systemene. Før android-telefonene hadde jeg Nokia N900, Nokia 5800 og Htc touch som smarttelefoner og alle var i en viss form greie telefoner, men gav meg aldri den helhetlige følelsen av en solid og gjennomført telefon som jeg sitter med følelsen av nå. Har ikke prøvd ut windows phone så der skal jeg ikke uttale meg.

 

HTC Sense syns jeg fungerer glimrende og jeg gikk tilbake til dette etter at jeg hadde prøvd "renere" versjoner av OSet ved root.

 

Berøringsfølsomheten har jeg heller absolutt ingen ting å utsette på, klarer virkelig ikke å merke forskjell på Desire og en iPhone 4.

 

Nei denne testen syns jeg virkelig ikke var godt gjennomført, jeg lurer på hvor mye trekk som "kun et spill" osv spiller inn. Ble iPhone 4 trukket for sin mangel her, eller andre telefoner i grunn? Klagingen på at grensesnittet er for komplisert er jeg også uenig i. Folk må huske at dette ikke er en telefon for hvem som helst, men en profftelefon som åpner for store tilpasningsmuligheter gjennom bla full frihet på startskjermene. "til tider for mye av det meste" høres rett og slett bare dumt ut. Hele den sekvensen med "jommen" er virkelig ikke en journalist verdig. Talekvaliteten har heller ikke vært et problem for meg og tastaturet syns jeg er virkelig glimrende, men så er kanskje ikke jeg en "kresen" bruker heller da.

 

Nei det her var på mange måter et makkverk av en test, men for all del man har lov til å mene det man vil.

Det var akkurat dette svaret jeg forventet å få. Android 2.1> har vært hakkete i UI (skrolling f.eks. og panorering), og 2.2 er fortsatt ingen solskinnshistorie. Må jeg virkelig filme hvor mye det hakker og hvor mye brukeren må konsentrere for å treffe riktig UI-element? Et slikt produkt skal ikke kreve så mye tilvenning. Og "smooth" er ikke akkurat ordet for UI-et. At det kommer forbedringer vet jeg at det gjør. Jeg snakker om produktet nå og hvilket fokus Google egentlig bør ha. Brukervennlighet og funksjonelt design. Kanskje det er positivt at det kommer i andre rekke, men det er klart at Google ikke lengre kan ha fokus på å implementere nye funksjoner uten å tenke ut i fra en helhetlig plan - også i forhold til design. Hvordan skal en applikasjon til Android se ut forresten?

 

Ang. Sense, så igjen forstår jeg ikke hvorfor folk kan like det. Men man skal få lov til å ha sin egen mening om det. Flott design er det ihvertfall ikke. Systemet blir treigere av det? Selvfølgelig.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Siste fra meg:

 

Det er greit du sier din mening i denne teksten, men - og ja, det er alltid et men - den burde blitt amobil-anbefalt.

 

Det er bare det at de som har kjøpt den, og som har prøvd mange andre telefoner faktisk liker denne - og ofte foretrekker den.

 

Nå er det spesielt til det som blir skrevet av Elcurry jeg sikter til, men også mange andre rundt om på nettet. :thumbup:

 

(den trenger ikke en 6, men 5 og anbefalt kunne vært på sin riktige plass :yes: )

Lenke til kommentar

det jeg syns er det rareste med denne saken er at mange andre android 2.2 telefoner, desire Optimus one f.eks har fått 6'er selvom disse kjører nøyaktig det samme OS'et med de samme problemene, men her er ikke det trukket ned..

Og det hjelper ikke at tester blir defansiv og setter seg på bakbeina med en gang noen har kritikk mot saken. :thumbdown:

 

takk for meg

Lenke til kommentar

 

Du har tydeligvis ikke hørt om folders ;)

 

Enig med karakteren, syntes både desire hd og desire z skuffet

 

Og du har tideligvis ikke LEST innlegget mitt.

 

En mappe gir mindre oversikt enn et eget hjemmeskjerm skreddersydd etter eget behov. Iphone vil uansett hvordan dere argumenter være mindre oversiktlig.

 

Dette kommer fra en som har brukt android snart i et år.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...