Gå til innhold

Test: HTC Desire Z


Anbefalte innlegg

Det er helt utrolig hvor lite jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg har nå en Desire Z og hadde en vanlig Desire før dette. Disse to telefonene er uten tvil de råeste mobilene jeg noensinne har hatt før. Jeg skal innrømme at jeg ikke har hatt en iPhone, men etter å ha jobbet i mobilbutikken i Norge som muligens har solgt flest iPhones pluss at jeg har hatt iPod touch og iPad så føler jeg at jeg er kjent med disse systemene. Før android-telefonene hadde jeg Nokia N900, Nokia 5800 og Htc touch som smarttelefoner og alle var i en viss form greie telefoner, men gav meg aldri den helhetlige følelsen av en solid og gjennomført telefon som jeg sitter med følelsen av nå. Har ikke prøvd ut windows phone så der skal jeg ikke uttale meg.

 

HTC Sense syns jeg fungerer glimrende og jeg gikk tilbake til dette etter at jeg hadde prøvd "renere" versjoner av OSet ved root.

 

Berøringsfølsomheten har jeg heller absolutt ingen ting å utsette på, klarer virkelig ikke å merke forskjell på Desire og en iPhone 4.

 

Nei denne testen syns jeg virkelig ikke var godt gjennomført, jeg lurer på hvor mye trekk som "kun et spill" osv spiller inn. Ble iPhone 4 trukket for sin mangel her, eller andre telefoner i grunn? Klagingen på at grensesnittet er for komplisert er jeg også uenig i. Folk må huske at dette ikke er en telefon for hvem som helst, men en profftelefon som åpner for store tilpasningsmuligheter gjennom bla full frihet på startskjermene. "til tider for mye av det meste" høres rett og slett bare dumt ut. Hele den sekvensen med "jommen" er virkelig ikke en journalist verdig. Talekvaliteten har heller ikke vært et problem for meg og tastaturet syns jeg er virkelig glimrende, men så er kanskje ikke jeg en "kresen" bruker heller da.

 

Nei det her var på mange måter et makkverk av en test, men for all del man har lov til å mene det man vil.

Det var akkurat dette svaret jeg forventet å få. Android 2.1> har vært hakkete i UI (skrolling f.eks. og panorering), og 2.2 er fortsatt ingen solskinnshistorie. Må jeg virkelig filme hvor mye det hakker og hvor mye brukeren må konsentrere for å treffe riktig UI-element? Et slikt produkt skal ikke kreve så mye tilvenning. Og "smooth" er ikke akkurat ordet for UI-et. At det kommer forbedringer vet jeg at det gjør. Jeg snakker om produktet nå og hvilket fokus Google egentlig bør ha. Brukervennlighet og funksjonelt design. Kanskje det er positivt at det kommer i andre rekke, men det er klart at Google ikke lengre kan ha fokus på å implementere nye funksjoner uten å tenke ut i fra en helhetlig plan - også i forhold til design. Hvordan skal en applikasjon til Android se ut forresten?

 

Ang. Sense, så igjen forstår jeg ikke hvorfor folk kan like det. Men man skal få lov til å ha sin egen mening om det. Flott design er det ihvertfall ikke. Systemet blir treigere av det? Selvfølgelig.

 

Har desire, kjenner meg desverre ikke igjenn i dette "det hakker og hvor mye brukeren må konsentrere for å treffe riktig UI-element"... Og jeg liker sense, gjør jobben sin utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være den mest useriøse testen jeg noen gang har lest i tek-nettverkets historie. Jeg bryr meg ikke om at det var relativt dårlig skrevet noen plasser (feks Jommen som flere har påpekt; er kanskje korrekt, men en elendig repetisjon). En slik slakt av småfunksjoner kunne kansje vært på sin plass i en ironisk test av en kinesisk billigkopi. Men å slakte en toppmodell, med så grunnleggende mye bra funksjonalitet og innovative funksjoner er lagt forbi hva jeg kunne tenke meg. Om ikke denne testen avpubliseres eller endres vil jeg nok se min tid som amobil leser forbi. Dette går forbi hva jeg tolerer.

 

Jeg forhåndsbestilte telefonen og fikk fra første parti som kom til Norge. Selv med store forventninger, har den ikke skuffet meg på noe punkt. At det er for mange valg i menyen, hvorfor ikke bare bruke søkeknappen i menyen da? Så finner du programmet ditt med en gang. Som beskrevet her tidligere vil en kunne bruke de 7 startskjermene til å sortere programmene der en vil ha dem. Og skal en først ha mobil med tastatur, antar jeg at det ikke er bestemor som er hovedmålgruppen. Stort sett vil nok slike brukere ønske litt mer valgfrihet. Selv om jeg har lastet ned en god bunke med programmer, klarer min sønn på 3 helt fint å finne frem i menyen og velge Lynet-McQeen-spillet sitt.

 

Hengslene er ikke dårlige. De fungerer helt fint, og virker solide. Jeg har aldri opplevd at mobilen har åpnet seg uten at jeg har villet det. At den faktisk trenger en del plass for å åpne seg gjør at den aldri vil åpne seg i lommen.

 

Interfacet fungerer raskt og fint, uten hakking og problemer som andre har nevnt. Det har hendt at når jeg åpner tastaturet, slik at den snur skjermen, samtidig som jeg gjør neo annet, at jeg har måttet vente 1 sekund. Ellers har den alltid vært rask og responsiv. Skjønner ikke hva kritikken der går på.

 

Selvfølgelig leveres den med ett spill, som de fleste andre slike mobiler. Jeg vil da ikke ha poker og kortspill inn på den. Så da kan jeg velge ut de spillene jeg ønsker meg heller, fra markedsplassen. Det er jo drøssevis av gratisspill. Og mange som bruker den på jobben vil ikke ha en liste med spill i menyen. En kan da ikke trekke for dette!?!

 

Jeg skjønner heller ikke kritikken mot tastaturet. Det fungerer helt fint, og tastene er ikke for lave. Min vurdering er at det faktisk er et tastatur for de kresne.

 

Og hva gjør Desire HD til en bedre, og mer "komplisert" telefon? HD er for stor for meg. Desire Z er akkurat passe. Og vekten merker en ikke.

 

Jeg kan heller ikke se at det er tatt med at den er blant få mobiler som har direkte støtte for www.htcsense.com. Der en kan fjernstyre og ta backup av telefonenkontakter og meldinger. Til og med ubesvarte anrop registreres der, og en kan se hvor den befinner seg.

 

Vær så snill, fjern hele testen, og la noen andre teste den på nytt. Dette var direkte lavmål. Flaut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei, Audun! Jeg har brukt iPhone helt siden 1.gen kom ut for en del år tilbake. Dette har ingen relevans, men jeg sier det bare for å presisere at jeg absolutt ikke er noen Android-fanboy.

 

Jeg har en del kompiser som har Desire Z, og de virker strålende fornøyde med sin telefon. Hengslene til tastaturet kan virke litt pinglete ved første øyekast, men de har ikke klaget noe på det enda. En ting jeg legger merke til her; hvorfor får Desire Z negativ omtale rundt rotete menyer osv, mens Desire HD ikke har fått det? Har ikke disse samme Software?

 

Har selv tenkt å skaffe meg ny telefon, og derfor er jeg nysgjerrig på dette (vurderer Desire Z eller Nexus S).

 

Det er også ganske absurd at den skal få trekk for å inneholde "bare" ett spill. Jeg får ikke håpe at noen kjøper en profftelefon for å ha innlagte spill. Dessuten er ikke grensesnittet noe som helst komplisert i mine øyne, sammenliknet med min iPhone 4 og 3GS, og disse telefonene klarer til og med min bestemor å håndtere!

 

For meg virker det nesten som at du har en personlig agenda mot Desire Z, og det ser ut som at det er mange fler som føler det på den måten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

enhres, hengslene på Desire Z er litt dårlige.. På samme måte som iphone 4 har litt dårlig dekning vist man holder den på en viss måte.. Det er ett "problem" som mange ikke merker, også er det de som får en dårlig utgave hvor dette faktisk er ett problem.. At du mener at de er gode, så betyr det ikke at alle som får Desire Z vil ha gode hengsler.. Du finner nok av eksempler på forumer, youtube og forskjellige tester at henglsene på desire Z kunne vært mye bedre.

 

Det med en minus for 1 spill har jeg skrevet om lengre nede..

 

Om ett tasteratur er bra eller ikke, er en smakssak fra person til person.. Dette falt ikke helt i smak hos testeren på amobil, som jobber med testing av mobiler.. Men du likte tasteraturet godt.. Da betyr ikke i det at testeren har feil..

Jeg har ikke testet tasteraturet, men jeg blir meget overrasket vist slår Nokia E90 og Touch pro2 sitt tasteratur.

 

Så hvorfor du syntes det er flaut og helt på tur at en "din" telefon får karakter 4 ser jeg ikke helt..

 

Det virker ikke som alle her inne har forstått dette med + og -.

I testene til Amboil så er plusser og minuser positive og negative sider. Som ikke nødvendigvis har noen effekt på karakteren, men ut i fra disse plussene og minusen, så får man ofte en anelse om hva slags karakter telefon vil få..

At det er en minus med kun 1 spill, så er dette bare en minus.. Jeg føler meg sikker på at dette ikke ha noen som helst effekt på karakteren.. Men på telefoner flest, kommer telefoner med mer en 1 spill installert.. Dermed en minus, men rimelig urelevnt for karakteren..

 

For en noen år tilbake var det en telefon som man kunne trykke på en knapp også åpnet skjermen seg.. Denne telefonen fikk en pluss for dette, men dette hadde overhode ikke noe med karakteren og gjøre, bare en fancy funksjon som var verd og merke seg..

 

Det som ofte gir trekk, er negative sider med de primære sidene ved en telefon.. Alt som dreier seg rundt samtaler, sms, batteritid og vist det er en telefon som er rett mot en spesiell målgruppe, så blir det også tatt hensyn til hvor godt denne utfyller denne rollen. Men testene skal være sammenlignbare, så amobil ser ikke helt blidt på dette med målgruppen..

 

Slik har jeg forstått testsystemet til Amobil.

 

Desire_Z, vist du ikke takler at noen er negative til den telefon du vil ha, så er nok ikke amobil plassen for deg uansett..

Det går ann og være uenig, og dra frem punker fra f.eks tester gjort av sider som GSMarena, engadget eller phonearena(eller en av alle de andre store test sidene).. For å vise at testeren har gjort noen feil i sin test. Selvsagt også personlige erfaringer med akkurat den telefon, men din/min mening er ikke nødvendigvis fakta(og det er hvertfall ikke testeren sin mening heller, bare så det er sagt). Gjør man dette vil forhåpentligvis kvaliteten på testene holde ett bra nivå.. Men å komme med innlegg som ditt siste innlegg i denne tråden, at du vil at testeren skal bare slette hele testen og at du ikke gidder du ikke lese mer her, basert på 1 test. Bidrar ikke til noe som helst..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

@Desire_Z & @Ehres: Jeg er ikke enig i det at jeg svarer på kritikk og prøver å forklare og utdype de punktene det er spørsmål om, betyr at jeg "defansiv og setter seg på bakbeina".

Hvis jeg hadde vært enig i at jeg "ikke liker Android", "lukter en fanboy", "burde aldri ha anmeldt en Android-telefon", "dum", "lat", "ta meg sammen", "for dumt", "manglende kompetanse", "makkverk", "useriøs", "lavmål", "flaut" så hadde jeg neppe skrevet testen ;)

 

...

Jeg ser at dette er ditt første innlegg her på forumet. Velkommen!

Som et lite innspill til forumetikkette så vil nok kritikk bli tatt mer seriøst om det kommer fra en person som har markert seg med fornuftige innlegg tidligere, og som ikke bruker sitt første innlegg til å lire av seg en krass klagepost.

(Som forøvrig virker å gå ut på at Desire Z er feilfri, og at det er praktisk å måtte gå inn på internett for å sjekke sine ubesvarte anrop ;) ).

 

@Andrz: Takk for konstruktiv tilbakemelding. Det er flott at noen kan være uenig uten å gå i skyttergraven. Jeg mener ikke at hengslene på Desire Z er dårlige, de fremstår som jeg skrev som litt pinglete, men telefonen er fast og fin når først er åpnet. Hvis dette er det eneste du er usikker på vedr. kjøp av Desire Z så er det ingen grunn til å holde igjen!

Hvis du er usikker på tastaturet, ville jeg derimot testet en Desire Z i butikken for å forsikre deg om at tastaturet fungerer for deg. Vi lot noen "vanlige brukere" teste Desire Z, og den første tilbakemeldingen vi fikk var nettopp at tastaturet ikke virket å være spesielt bra.

Hva gjelder Desire HD så vil mye av det samme vedr. menyene gjelde. Men, som jeg har forsøkt å forklare her og i testen, hvis du er vant med Android og/eller er en avansert bruker som ikke har noe imot et avansert, men kanskje ikke så intutivt ved første øyekast, grensesnitt, så vil du sannsynligvis finne deg godt til rette med Froyo.

(Men du tar nok feil når du lurer på om jeg har en personlig agenda mot Desire Z :) )

 

Som Lionel_Luthor så har ikke det at Desire Z leveres med ett spill noe å si for hvilket terningkast den får. Det er allikevel tatt med som en opplysning da det sikkert er noen som ønsker å vite dette. Hvis man leser testen så ser man at jeg skriver:

"Vel så moro kan du ha det med den overfloden av spill som lar seg laste ned fra Androids Market. Her finnes det en drøss av kjente og ukjente, gratis og betalbare, spill".

 

Det som derimot har stor innvirkning for karakteren på en telefon, er ting som lydkvalitet under samtale, og for en tastaturmobil sin del, hvordan tastaturet fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg ser ved en ny gjennomlesning at mitt innlegg ble mer krasst en det som var meningen i går. Jeg mener at testens resonnement ikke står i forhold til karakteren. Generelt var det mange avsnitt i testen som holdt god standard, men det var frustrerende å lese noe jeg oppfattet som en anti-android holdning en ofte finner hos iPhone folk. Om det skal være holdningen, sier jeg takk for meg. Det kan være jeg tar feil her. Beklager et for krasst uttrykk i mitt innlegg, selv om jeg mener jeg har noen poeng inni der.

Lenke til kommentar

om det trekker såpass ned ... hvor dårlig er lyden når man snakker?? Er det et stort problem??

 

Lyden er etter min mening bra, men det er et problem at det skal ikke mye til før du ikke hører noe hvis du holder telefonen feil, men om det er stort problem? neeeh tar jo bare et øyeblikk å rette opp hånda.

Endret av sn0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

om det trekker såpass ned ... hvor dårlig er lyden når man snakker?? Er det et stort problem??

 

Lyden er etter min mening bra, men det er et problem at det skal ikke mye til før du ikke hører noe hvis du holder telefonen feil, men om det er stort problem? neeeh tar jo bare et øyeblikk å rette opp hånda.

 

Takker :) Det var en lettelse. Kjøper denne 1 januar med nytt abbo ;)

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke hørt om folders ;)

Det holder vel neppe som argument så lenge det var snakk om brukervennlighet "ut av esken"?

Nå har jeg aldri brukt iphone, men forstår denne tråden som at mappene er noe man setter opp selv. Og det blir jo tilsvarende at man i android kan lage sine egne mapper på "forsiden". Så da er vel kanskje ikke brukervennligheten på dette punktet så forskjellig "ut av esken" da?

 

 

 

Og uavhengig av hvor mye det har påvirket karakteren: Det er udiskutabelt at store deler av testen fokuserer på at det er for mange muligheter - og andelen av testen som er brukt på dette har jo minst like mye å si som hvor mye det har påvirket karakteren! Vil tro det er like mye dette, og ikke nødvendigvis selve karakteren, som mange reagerer på.

 

I tillegg er jeg her helt uenig i grunntanken: De mange mulighetene er jo noe av det geniale, uten alle valgene finner ikke jeg kombinasjonen som jeg er fornøyd med. Noen vil på forsida se en kalenderwidget som viser aktiviteten som nå pågår, andre vil se den neste aktiviteten. Det er jo bare knallbra at man selv kan velge hva som passer seg selv best? Jeg vil si at for en telefon som denne så er det tvert imot en forutsetning, ikke et problem. Det at den har mange valgmuligheter slik at jeg kan få den akkuratt slik jeg vil, er jo noe av det som gjør at man er villig til å betale litt ekstra for en telefon. Hvis man ønsker noe enkelt, hvorfor i h****** gidder man da å bruke opp 4.000 sølvpenger?

 

Dessuten blir det jo surrealistisk at dette opptar store deler av denne testen, når både Hero, Desire og Desire HD har omtrent de samme funksjonene og dette ikke har vært noe (stort) problem/fokus der.

 

Forøvrig har jeg selv Hero og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har kommet så kjapt inn i bruken av en telefon før. Det er selvsagt subjektivt, men for meg var "alt" rett og slett intuitivt og det aller mest gikk lekende lett. Så jeg kjøper ikke argumentet med at bare de som har brukt android kommer lett inn i OS'et.

 

Selvsagt er det åpenbart at det er riktig å trekke for dårlig kvalitet på telefonlyden, forutsatt at det er et reelt problem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter å ha eid HTC Magic i godt over ett år, fikk jeg HTC Desire Z for 3-4 uker siden. Jeg er rimelig godt fornøyd med tlf (og den virker ørlite raskere etter dagens softwareoppdatering), men er ikke helt fornøyd med lydkvaliteten på samtaler. Som det nevnes tidligere her, så må man holde telefonen helt riktig for at samtalelyden skal være god. I tillegg hender det at skjermen "sklir ut" slik at tastaturet kommer til synet (hengslene er altså litt løse/har lite friksjon) om man holder mobilen på bestemte måter.

 

HTC Magic'en min (brandet som Vodafone) ble oppgradert til Android 2.2 for et par uker siden (like etter at jeg hadde gitt den til dama, grrr ;-) og jeg må innrømme at jeg liker den rene Android-varianten uten HTC Sense bedre, men det er vel smak og behag. Det har også vært en liten irriterende bug ved bruken av det fysiske tastaturet sammen med "Scandinavian keyboard" (lastet ned fra Android Marked, og som jeg liker bedre enn det som følger med) som av og til har gjort at æ, ø og å alltid blir til store Æ, Ø og Å.

 

Totalt sett er jeg likevel veldig fornøyd med HTC Desire Z. Den er rask og enkel å bruke. Jeg setter stor pris på valgfriheten man får i Android ved å kunne sette opp de ulike hjemmeskjermene på den måten man ønsker, og å kunne bruke widgets (f.eks. er "Android widget" flott å bruke på hjemmeskjermen for å følge med på dagens kalenderoppføringer). Tastaturet gjør det enklere å skrive lengre meldinger og mailer.

 

Mitt personlige terningkast ville kanskje vært 5, men er enig med anmelderen i at den ikke fortjener 6. Dere som kritiserer må også huske på at en anmeldelse SKAL være farget av forfatterens egne meninger, ellers hadde det bare blitt en oppramsing av fakta. En anmeldelse vil aldri være 100% objektiv, og det skal/kan den heller ikke være. ;-)

Endret av labrekke
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Forrige uke kjøpte jeg meg en Desire Z, og nå som jeg har fått testa den skikkelig, kan jeg dele noen erfaringer med dere.

 

En av grunnene til at jeg valgte Desire Z, var alle skriveriene på forumet her fra folk som er uenige med Audun (som testa den for amobil). Så amobil.no funker jo på sett og vis, selv om anmeldelsene ikke alltid treffer blink :)

 

Min bakgrunn: Jeg har hatt et utall forskjellige HTC-telefoner siden den første (Qtek 1010) kom for nesten ti år siden. De siste årene har jeg i tillegg hatt et par Androider. Jeg har også lekt meg mye med iPhone, men aldri hatt en selv.

 

Desire Z er den beste telefonene jeg har prøvd. Dette er noen punkter jeg vil trekke frem:

 

- Skjermen er fantastisk skarp og klar. Den svikter litt i sollys, men ikke så mye at det er noe problem. Jeg har bare brukt to telefoner som kan måle seg med denne når det gjelder skjerm: Samsung Galaxy S og iPhone 4. Men jeg klarer ikke uten videre å kåre en vinner blant de tre.

 

- Tastaturet er svært godt å skrive på. Men det har bare fire rader med taster. Min forrige fulltastaturtelefon (HTC Touch Pro) hadde en femte rad med talltaster og spesialtegn. Jeg skal innrømme at jeg savner den litt. Men det er ikke noe stort problem å måtte trykke en gang ekstra når jeg skal skrive et tall. Og selve tastaturfølelsen på Desire Z er av ypperste kvalitet. Tastene er myke og gode, og det er godt med plass mellom dem, så det er ikke noe problem å treffe riktig, selv med store fingre. De gir også en veldig klar og behagelig feedback når man trykker på dem, sånn at man vet at trykket er registrert. Jeg har ikke noe problem med å skrive mailer på denne telefonen, uten å se på tastaturet. Det er lett å føle seg raskt frem til riktig tast.

 

- Jeg ser at amobil.no (dvs Audun) har gitt trekk for at tastaturet er felles-nordisk, og derfor har et par overflødige taster (dvs de svenske tegnene Ä og Ö). Jeg er enig i at det beste ville vært å ha en helt norsk versjon av tastaturet (så kunne vi f eks brukt de to tastene til piltaster). Men det er neppe marked for det. Absolutt alle fulltastaturtelefoner jeg har sett, har hatt en felles-nordisk løsning. Det er kjipt at det må være sånn, men hvis du skal trekke for det i en test, betyr det i realiteten at du gir telefonen et minus for å ha fulltastatur.

 

- Hengslene på Desire Z har fått mye oppmerksomhet. Ifølge telefonpusheren min, hadde de første partiene litt slappe hengsler, men de er strammet opp i de eksemplarene som selges nå. Det stemmer godt med min erfaring. Da jeg testet de første eksemplarene som kom i butikkene, hadde de "slapp hengsel"-syndromet: skjermen falt ned hvis man holdt telefonen vertikalt, sånn som man f eks gjør når man ligger i sofaen. På min telefon (og alle de jeg har prøvd i butikker de siste månedene), er dette ikke et problem. Hengslene virker dessuten veldig solide. Jeg er ikke det minste bekymret for at de skal ryke.

 

- Den er rask. Ifølge testen til amobil.no er den "kjapp, men ikke superkjapp". Jeg lurer på hva amobil har sittet og ventet på som får dem (Audun) til å konkludere med at den ikke er superkjapp. Alt jeg ber den gjøre, gjør den superkjapt nok for meg i hvert fall. Jeg mistenker Audun for å ha sett på spesifikasjonene, og tenkt at en 800 MHz kan ikke være superkjapp - ergo er den ikke superkjapp.

 

- Lyden er god med øreplugger. Når man plugger i noen gode øreplugger i minijacken, er det overraskende god lyd i dingsen. Den er en fullgod erstatter for en hvilken som helst mp3-spiller. Og jeg har mange mp3-spillere :)

 

- Lyden er dårlig uten øreplugger. Dette er det punktet hvor Desire Z har skuffet meg mest. Lyden fra høyttaleren er uklar, metallisk og lav. Den er helt ubrukelig som musikkspiller hvis du bare skal legge den på bordet og spille en låt for kompisene dine. Her når den ikke iPhone til anklene engang. Det betyr også at ringetoner og lignende ikke er så høye og skarpe som du kunne ønske deg.

 

- Lyden i samtaler er imidlertid god. Jeg ser at amobil har gitt telefonen et minus her, men min erfaring er at jeg hører alle jeg snakker med klart og tydelig. Jeg har heller ikke fått noen klager på at de hører meg dårlig (og jeg har spurt), selv når det dundrer trikker og trailere forbi noen få meter unna. Men nå hører det med at jeg bor midt i Oslo. Mulig det er annerledes hvis man har dårligere dekning.

 

- Minijacken kommer i veien for tastaturet. Ettersom amobil (Audun) bare ga denne telefonen en firer på terninga, overrasker det meg at de ikke har fremhevet dette irritasjonsmomentet. Hvis man plugger inn hodetelefoner/øreplugger/hva-som-helst i minijack-utgangen på telefonen, kommer pluggen i veien for venstrehånden din når du skal bruke tastaturet. I dag satt jeg og prøvde å høre på musikk mens jeg skulle skrive et par mail. Det var bare å gi opp. Den forbanna pluggen gjorde det klin umulig å skrive på tastaturet. Heldigvis har jeg et bra A2DP-hodesett liggende, så det løser problemet for min del. Men dette er etter min mening en alvorlig designfeil ved Desire Z.

 

- Jommen. Audun har fått mye tyn her for jommenene sine. Jeg kan være enig i at han språklig sett kunne vært heldigere med uttrykksformen, men samtidig mener jeg at fyren har et poeng. Selv er jeg blant dem som sletter all bloatware med en gang jeg får telefonen, og setter den opp sånn som jeg vil ha den. Det kan jeg gjøre fordi jeg vet hvordan det skal gjøres. Men den jevne bruker vet ikke det, og da er det helt fair at Audun anmelder telefonen fra deres perspektiv. Han anmelder den ut fra hvordan den funker "out of the box". Og out of the box, er det voldsomt mange overflødige funksjoner her. Jeg brukte selv en halv dag på å renske ut alle de overlappende funksjonene. Derfor synes jeg den kritikken er rettferdig. Samtidig er dette en vanskelig problemstilling. Selv foretrekker jeg et så rent OS som mulig, så kan jeg selv velge hvilke programmer jeg vil installere. Men for bestemor, som aldri finner frem til Market, er det selvfølgelig viktig hvilke programmer som følger med.

 

Så hva blir mitt terningkast? Jeg vipper mellom en sterk femmer og en svak sekser. Men jeg er opplært til å la tvilen komme tiltalte til gode, så da bli det en knepen sekser (selv om det er jævlig irriterende at ledningen fra minijacken gjør det umulig å skrive).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Nå har jeg brukt en Desire Z noen uker sjøl, og jeg må på de fleste punktene slutte meg til tolv sin gjennomgang 15. mars. Generelt, vil jeg gi den en 5'er, og den har veldig mye av det jeg som daglig bruker trenger, omtrent slik jeg trenger det. Jeg synes også anmeldelsen var av de dårligere, for verken styrker eller svakheter kom skikkelig fram.

 

* Tastaturet er ganske så bra, og fornuftig. Har jamført med Nokias konkurrent, som har litt større taster, men for meg vil være mye dårligere i bruk. Dette skulle vært regna som et pluss, ikke et minus. Og i en sånn anmeldelse burde testeren sjekka ut opplevelsen til daglige brukere av tastaturet. Den ser ut til å sammenfalle mye med tolv's og min.

 

* Telefonen er veldig kjapp i daglig bruk, når en ikke lesser på med samtidige applikasjoner. Grafikkfunksjonene er til dels imponerende.

 

* Radiofunksjonen er glimrende, lydavspillingen er generelt meget bra, og den kjører YouTube veldig fint.

 

* Kameraet er slett ikke så dårlig som noen vil ha det til, og ganske greit i bruk.

 

* Skjermen er helt flott å bruke ute i terrenget med Googles kart/satelittbilder - det hadde vært perfekt om GPS hadde fungert for meg, og Googles bilder/kart kunne lastes ned på forhånd, slik at en ikke er avhengig av forbindelse.

 

Jeg er helt enig med Audun når det gjelder bloatware og uoversiktlig overlapping på applikasjoner, sjøl om det burde vært lagt fram litt mer presist, og formulert litt annerledes. Så til noen til dels grove svakheter, som ikke kom fram i anmeldelsen.

 

* Plasseringen av minijackuttaket, som tolv påpeker. Det burde bytta plass med av/på-knappen. På en tastaturtelefon må en regne med at tastaturet brukes _mye_.

 

* GPS skal visstnok kunne være svært bra, men på min telefon har jeg ikke engang, på tross av lang samtale med HTC support, kunnet fastslå sikkert om den virker eller ikke! Det beror på at for å bruke Google Maps, må nettverk også være slått på, og da triangulerer telefonen vha basestasjoner. Og dette virker jo bra. Jeg tør ikke sende telefonen til reparasjon fordi jeg vil få regning dersom GPS-enheten er i orden. Jeg mistenker at den er nesten ubrukelig. Og det er ikke samsvar mellom telefonmanualen og de faktiske funksjonene på dette området, sånn for sikkerhets skyld.

 

* Overlappende med Google Maps er HTC's Locations. Disse kartene blir, i motsetning til Googles, lasta ned til telefonen, og det er jo fint. De kan brukes offline. Men akkurat nå driver telefonen med kveldens andre runde av "nødvendige" kartoppdateringer - blir virkelig kartene oppdatert så ofte? Det dreier seg om flere GB som lastes ned i hver runde, og hvis jeg hadde brukt direkte oppkopling, kunne dette ruinert meg.. Samtidig er det uråd å få noen oversikt over hva og hvorfor. Det er visst TomToms kart. "Systemet" er komplett idiotisk, potensielt dritdyrt og veldig frustrerende å ha med å gjøre.

 

* Google Navigation funker ikke fordi "GPS er avskrudd" - det er visst Google maps som har myndighet til å skru på denne - sjøl om den er satt på i innstillingene, og trekker batteristrøm som bare fy...

 

* Den berøringsfølsomme skjermen er overfølsom og "uintelligent", noe som gir en mengde feiltastinger, også etter hvert som en blir mer vant til den. Programlogikken er heller ikke helt god, og jeg lurer litt på om det med HTCs eget Sense-grensesnitt sammen med det originale Android-snittet kan bli vel mange kokker og tilsvarende mye søl.

 

* Batterilevetida ved avskrudde trådløsfunksjoner og vanlig tale/tastebruk er ganske bra, men når mange funksjoner er i bruk samtidig (og det er jo noe av vitsen med en sånn telefon), så tappes batteriet i løpet av noen få timer. Det holder ikke, det er rett og slett underdimensjonert, og for første gang på mange mobiltelefoner må jeg ha med meg reservebatteri.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

* GPS skal visstnok kunne være svært bra, men på min telefon har jeg ikke engang, på tross av lang samtale med HTC support, kunnet fastslå sikkert om den virker eller ikke! Det beror på at for å bruke Google Maps, må nettverk også være slått på, og da triangulerer telefonen vha basestasjoner. Og dette virker jo bra. Jeg tør ikke sende telefonen til reparasjon fordi jeg vil få regning dersom GPS-enheten er i orden. Jeg mistenker at den er nesten ubrukelig. Og det er ikke samsvar mellom telefonmanualen og de faktiske funksjonene på dette området, sånn for sikkerhets skyld.

 

* Batterilevetida ved avskrudde trådløsfunksjoner og vanlig tale/tastebruk er ganske bra, men når mange funksjoner er i bruk samtidig (og det er jo noe av vitsen med en sånn telefon), så tappes batteriet i løpet av noen få timer. Det holder ikke, det er rett og slett underdimensjonert, og for første gang på mange mobiltelefoner må jeg ha med meg reservebatteri.

 

Oppdatering på disse to punktene:

 

* GPS-sensoren i denne telefonen er tydeligvis ikke spesielt bra, behandlinga av signalene derimot mye bedre, såvidt jeg har oppfatta. Men den fungerer sånn noenlunde utendørs nå, muligens har noen grep jeg fant i en Galaxy-tråd også hjulpet. Med Norgeskart, som er anbefalt her på forumet, har en akkurat så detaljerte kart som en kan ønske seg (fliser fra Statens kartverk)- innen Norge. Og verken brukermanualen eller HTC support var det altså særlig hjelp i - forumet her derimot var nyttig! :)

 

* Ved å skru av hele plasseringstjenesten, sparer en veldig mye batteri under standby, sånn at batteriet såvidt kan holde arbeidsdagen ved litt forsiktig bruk. Det er jo sjølsagt fortsatt kraftig underdimensjonert, men mye mer til å leve med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...