Gå til innhold

Diskusjon og spørsmål om/rundt paragliding


Redalon

Anbefalte innlegg

Leste igjennom store deler av tråden fra 2010 til 2016. Kjekt å se hvordan dere har gått fra "ferske" til proffe piloter.

 

Jeg har selv vurdert å ta kurs lenge. Men har aldri hatt penger/tid. Pluss om man tar ett kort googlesøk på paraglider/hanglider + ulykke så finner man ganske mange stygge ulykker.

 

Er det så risikofyllt som man kan få uttrykk av? Noen av dere som har kommet i usynlige "rotor" situasjoner?

 

Hvordan er ulykkesstatisikken mot f.eks. å kjøre bil?

 

Godt å høre at du har vurdert kurs, da er du ihvertfall litt på vei. Plutselig en dag så bestemmer du deg :)

Min anbefaling er ihvertfall å bare kjøre på!

 

Paragliding er en risikoutsatt sport, det er ikke noen hemmelighet det, men du som utøver kan gjøre veldig veldig mye for å unngå at du blir en del av statistikken. De aller fleste tilfellene så er det utøveren sin skyld at det går galt. Det er piloten som tar feil manøvre, flyr i forhold som ikke er bra, flyging med for heftig utstyr, for lite trening osv. Så det er viktig å trene, trene, trene og trene litt mer. Bygge opp erfaring og kompetanse før du går videre med mer avansert flyging. 

 

Vi har en fin bok som kalles håndboka, her står det ganske greit forklart hva man skal beherske før man går videre til neste trinn. Den regulerer hvor og når man kan flyge og hva man har lov til. Boka er laget for å beskytte utøverene, ikke laget for å begrense vår frihet. Den er laget med utgangspunkt i andre folks feil slik at nye piloter skal slippe å gjøre de samme feilene som andre har gjort. Lære av andre er topp lærdom!

 

Angående rotor så skal man lære på kurset hvor slike kan dannes og ved å lytte til erfarne piloter på flystedet så vil man få informasjon om hvor på akkurat dette flystedet det kan dannes rotor. I tillegg kan man ta egne sikkerhetskurs (pålagt når man når et vist nivå) der man lærer å håndtere en paraglider som har sluttet å fly, feks hvis den kollapser.

 

Angående ulykkesstatisikk så litt fakta iløpet av 2014:

Totalt ble det logget 37388 turer av norske piloter. Ca 8000 av disse turene i utlandet.

Det var 1 dødsulykke i 2014.

Totalt  30 ulykker registrert på 37388 turer eller en ulykke pr 1246 tur.

Dette varierer noe fra år til år.

 

(http://nlf.no/hangglidingparagliding/sikkerhetsuinformasjon-hangglider-og-paraglider)

 

 

Det er litt vanskelig å sammenligne tallene med bil. Men er nok ikke noe tvil på at bil er tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Takk for ett solid svar. Har vert i prøvebakke 1 dag, hang i skjermen i 4sekunder. Kjekk følelse.

 

Statistikken for 2014 var ikke så altfor skremmende. Driver med dykking, hvor vi typisk har flere dødsulykker årlig. Ser ikke på dykking som noen risikosport, det er bare enkeltindivider som ikke tar risikoen på alvor.

 

Hvorfor er det så lett å få "riser twist" før takeoff? Det kan jo ha en veldig alvorlige konsekvenser.

 

Er det bare folk som tar for lett på presjekk?

Lenke til kommentar

Husker godt mine første turer, veldig spesiell opplevelse.

Spesielt min første høydetur, ca 700 meter over bakken. Det var skikkelig skrekkblandet fryd. :)

 

Driver også med dykking, sålenge alt går bra så er det trygt. Men som i paragliding, fallskjermhobbing etc så er det når det går galt man skal klare å kunne holde hodet kaldt og gjøre akkurat det man har trent på. Det meste av feilsituasjoner finnes det en eller annen form for prosedyre for for å fikse. Så det er trening som gjelder, og ikke ta unødige sjanser.

 

Å få snurr på riserne er ikke helt bra, hvis vi snakker om det samme. Dvs riserne er montert i seletøyet med en snurr. 
Har gjort det et par ganger selv, men da flyr jeg bare ned og landet og deretter går opp til ny start. Ene og alene piloten sin feil på grunn av for dårlig presjekk. Etterhvert som man blir mer erfaren blir denne sjekken mer og mer automatisert og den sitter bra.  Dette terper man på i skolebakken.

 

Men forstyrrelser på start kan gjøre at enkelte glemmer noen punkt, feks du står i fester deg i seletøyet så kommer det bort en kar og snakker med deg. Da kan man bli forstyrret og glemmer noe. Så aldri prat med en paragliderpilot som står og fester seg inn i seletøyet :)

 

På dykkinga er jeg rå å glemme draktslangen fordi jeg ofte prater med de andre når jeg står og kler på meg. Samme prinsipp, hodet er opptatt med noe annet.
 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Spennende lesning i denne tråden, så vekker den like godt til live igjen med et spørsmål..

Har veldig lyst på et kurs, men ser at intensivkursene i sommer ikke passer med ferien. Er det noen som vet om det planlegges noen sammenhengende kurs i det ganske land utover høsten?

Lenke til kommentar

Hvor har du sjekket angående intensivkurs?

OPK, ser deres siste starter 12. august, dessverre litt for tidlig for meg i år.

Voss HPK, deres siste ser ut til å starte 5. august.

Også sjekket Bergen og Hardanger, deres siste planlagte kurs er enda tidligere. Skjønner jo at det kan være vanskeligere å holde slike kurs senere, da instruktørene vel også er avhengige av å få seg fri fra deres jobber.. Helgekurs er jo så klart et alternativ. :)

Lenke til kommentar

Røros! Så blir vel Nidaros Luftsportsklubb som blir en av de nærmeste. Ser de planlegger noe helgekurs i høst.

 

Personlig ville jeg nok heller ventet på kurs og tatt det med den lokale klubben. Da blir du kjent med de du forhåpentligvis skal fly mest med, og du får god kjennskap til de lokale flystedene. 

Paragliding er jo en modningsgreie, så å kjøre kurs som går over flere helger er nødvendigvis ingen dum greie.. 

 

Nice, HrSteen! Jeg har ikke fått flydd på evigheter :O Satser på utsjekk med motor asap, så jeg kan komme meg i lufta igjen. 

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok heller ventet på kurs og tatt det med den lokale klubben. Da blir du kjent med de du forhåpentligvis skal fly mest med, og du får god kjennskap til de lokale flystedene. 

Paragliding er jo en modningsgreie, så å kjøre kurs som går over flere helger er nødvendigvis ingen dum greie..

Det er nok helt klart det smarteste. Vi får se hva tiden bringer.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...