Gå til innhold

Diskusjon og spørsmål om/rundt paragliding


Redalon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har noen grunnleggende nybegynner spm til dere som er inni i gamet.

 

1. Hvordan er sikkerheten i denne sporten. Skjer det ofte ulykker? Er det mulig og ha fallskjerm i backup hvis liner skulle ryke eller noe?

2. Og er det vanskelig?

3. Hvilket vær er ideelt? Varmt sommervær med relativt lite vind?

4. Og kan en fly alene uten instruktør med PP2?

Lenke til kommentar

Har noen grunnleggende nybegynner spm til dere som er inni i gamet.

 

1. Hvordan er sikkerheten i denne sporten. Skjer det ofte ulykker? Er det mulig og ha fallskjerm i backup hvis liner skulle ryke eller noe?

 

2. Og er det vanskelig?

 

3. Hvilket vær er ideelt? Varmt sommervær med relativt lite vind?

 

4. Og kan en fly alene uten instruktør med PP2?

 

1. Hvor sikkert det er, er litt opp til deg selv egentlig. Mange flyr hundrevis av timer, kanskje flere tusen, uten ulykker. Hvis du setter deg inn i hvordan vær og vind funker, samt ikke overvurderer dine egne evner til å fly, så tror jeg du kommer ganske langt uten de alvorlige ulykkene.

De aller fleste flyr med en reserveskjerm som kan løses ut hvis uhellet skulle inntreffe. Mener å ha hørt at det er påbudt med to reserver for dem som flyr i world cup fra i år (?). Det skal sies at det er veldig sjeldent at en line ryker!

 

2. Er det vanskelig å kjøre bil? Er det vanskelig å spille spill? Er det vanskelig å sykle? Øvelse gjør mester. :) Men nei, jeg vil ikke påstå at det er spesielt vanskelig. Det begynner kanskje å bli litt komplisert når du skal fly distanseturer, hvor du må lese terrenget, kunne skru termikkbobler (varm oppadstigende luft) og kunne ta de rette valgene til rett tid. Men det tar ofte noen år og en del timer før man begynner å fly distanse.

 

3. Det kommer helt an på hvor flink du er. En varm sommerdag kan være ganske brutal med tanke på termikk og overutvikling av vær, da skal du vite hva du holder på med for å si det sånn. Meteorologi er en stor del av denne hobbyen, og det er mye å sette seg inn i hvis du vil bli en dyktig pilot. Lite vind kan være en fordel hvis du flyr termikk, men hvis du vil fly på heng (soaring) så er du avhengig av en jevn og laminær vind. Det går også fint an å fly om vinteren.

 

4. Ja, men det krever at du har utsjekk på det stedet du vil fly. Jeg er PP3 og ser helst at jeg flyr sammen med noen. Det er alltid greit å kunne diskutere vær- og vindforhold med en annen, kanskje h*n har et annet syn på det enn deg. Gjør det litt mer sikkert også at du har en i nærheten om det skulle skje et eller annet. Syns egentlig en del av fjellvettreglene appelerer veldig mye til dem som flyr paraglider.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

 

Har noen grunnleggende nybegynner spm til dere som er inni i gamet.

 

1. Hvordan er sikkerheten i denne sporten. Skjer det ofte ulykker? Er det mulig og ha fallskjerm i backup hvis liner skulle ryke eller noe?

 

2. Og er det vanskelig?

 

3. Hvilket vær er ideelt? Varmt sommervær med relativt lite vind?

 

4. Og kan en fly alene uten instruktør med PP2?

 

1. Hvor sikkert det er, er litt opp til deg selv egentlig. Mange flyr hundrevis av timer, kanskje flere tusen, uten ulykker. Hvis du setter deg inn i hvordan vær og vind funker, samt ikke overvurderer dine egne evner til å fly, så tror jeg du kommer ganske langt uten de alvorlige ulykkene.

De aller fleste flyr med en reserveskjerm som kan løses ut hvis uhellet skulle inntreffe. Mener å ha hørt at det er påbudt med to reserver for dem som flyr i world cup fra i år (?). Det skal sies at det er veldig sjeldent at en line ryker!

 

2. Er det vanskelig å kjøre bil? Er det vanskelig å spille spill? Er det vanskelig å sykle? Øvelse gjør mester. :) Men nei, jeg vil ikke påstå at det er spesielt vanskelig. Det begynner kanskje å bli litt komplisert når du skal fly distanseturer, hvor du må lese terrenget, kunne skru termikkbobler (varm oppadstigende luft) og kunne ta de rette valgene til rett tid. Men det tar ofte noen år og en del timer før man begynner å fly distanse.

 

3. Det kommer helt an på hvor flink du er. En varm sommerdag kan være ganske brutal med tanke på termikk og overutvikling av vær, da skal du vite hva du holder på med for å si det sånn. Meteorologi er en stor del av denne hobbyen, og det er mye å sette seg inn i hvis du vil bli en dyktig pilot. Lite vind kan være en fordel hvis du flyr termikk, men hvis du vil fly på heng (soaring) så er du avhengig av en jevn og laminær vind. Det går også fint an å fly om vinteren.

 

4. Ja, men det krever at du har utsjekk på det stedet du vil fly. Jeg er PP3 og ser helst at jeg flyr sammen med noen. Det er alltid greit å kunne diskutere vær- og vindforhold med en annen, kanskje h*n har et annet syn på det enn deg. Gjør det litt mer sikkert også at du har en i nærheten om det skulle skje et eller annet. Syns egentlig en del av fjellvettreglene appelerer veldig mye til dem som flyr paraglider.

 

Takk for svar!

Har noen spm til svaren dine igjen;

1. Så liner ryker sjelden. Har sett på youtube at skjermen av og til bare kollapser plutselig. Hva skyldes det.

 

2. Greit nok at øvelse gjør mester, men nå er det litt tryggere å trene på ting på bakken, enn for en nybegynner i lufta. Du kan vell ikke akkurat trene paragliding på bakken...

 

3. Så hva er det ideelle været for en nybegynner? Trodde varm vær uten nevneverdig var best da du bare kunne seile på termikken?

4. Så jeg må opp til PP3 før jeg kan gå opp på hvilket som helst fjellknaus å kaste meg ut?

 

 

Lenke til kommentar

Har noen spm til svaren dine igjen;

1. Så liner ryker sjelden. Har sett på youtube at skjermen av og til bare kollapser plutselig. Hva skyldes det.

 

2. Greit nok at øvelse gjør mester, men nå er det litt tryggere å trene på ting på bakken, enn for en nybegynner i lufta. Du kan vell ikke akkurat trene paragliding på bakken...

 

3. Så hva er det ideelle været for en nybegynner? Trodde varm vær uten nevneverdig var best da du bare kunne seile på termikken?

4. Så jeg må opp til PP3 før jeg kan gå opp på hvilket som helst fjellknaus å kaste meg ut?

 

 

 

 

1. Det kan skyldes flere ting. Skjermen kan kollapse grunnet kraftig termikk og lite aktiv flyving. Aktiv flyving er kontinuerlige inputs via bremseliner/styreliner, litt som når du hele tiden korrigerer mens du kjører bil. Den kan også kollapse grunnet feil inputs i vingen, ved at du feks drar for mye brems og "steiler" vingen. Dette lærer du alt om på kurs og etter en stund anbefales det at du tar et såkalt SIV kurs (sikkerhetskurs), hvor du går gjennom forskjellige øvelser. Eksempler her er at du med vilje steiler vingen, øver på spin, spin-stop, asymmetrisk kollaps osv. Har sett at øvelsene du må gjennom kan variere ut i fra hvor du tar kurset. Søk opp "SIV Course" på youtube.

 

Første som kom opp:

https://www.youtube.com/watch?v=qZjvEwrMEJ0

 

2. Du kan faktisk trene på bakken. Det sies vel at det skjer flest ulykker under start og landing. Det å mestre en god start kan trenes på ved "ground handling". Det er å stå og kite med vingen på bakken, bli kjent med hvordan den oppfører seg når du drar i de forskjellige linene osv.

Men jeg har inntrykk av at de fleste kursene har et ganske bra opplegg. Man starter som regel i en liten bakke hvor du får et par meter under beina, også avanserer du ettersom du føler deg komfortabel. Til slutt flyr du fra et sted, hvor høydeforskjellen er min. 400m mellom start og landing.

 

Her er min fjerde høydetur under kurset:

 

3. Ideelle forhold forhold er vel når du kan fly i fin og lite turbulent luft. Det kan fort bli ganske humpete når sola har stått på og det har blitt veldig termisk. Så tidlig på dagen og ut på ettermiddagen er nok best når man er PP2.

 

4. Ja, med mindre du har med deg en litt mer erfaren pilot. Lurer på om han ikke må være instruktør (?). De fleste klarer å avansere til PP3 i løpet av en sesong, litt avhengig av hvor aktiv du er og hvor tidlig du tar kurset.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Løkken er gøy! Fikk bare en kort tur der i fjor, men fikk noen timer i lufta på et par andre heng litt lengre syd i landet. Danmark er et ganske bra PG-land egentlig, tro det eller ei.

 

Årets høydare blir Mexico med Termikk og Rotor i Desember, ellers skal man ikke se bort i fra at jeg tar en uke eller to i Danmark. Litt avhengig av jobbsituasjonen her hjemme.

 

Hvor er det dere særpinger flyr egentlig? Drar dere til Oslo og Hvittingfoss når dere skal fly, eller har dere noen lokale spots?

Lenke til kommentar

Hørtes deilig ut med Mexico, er noen i klubben som pleier og være med på de truene der :-)

 

Tja, vi har en lokal spot, Bjønnåsen, Ise, i Skjeberg (Sarpsborg), en gammel hangliderrampe.

http://www.flightlog.org/fl.html?l=1&a=22&country_id=160&start_id=339

 

Ellers bli det Sundvollen, Hvittingfoss, Stokkelia, Grøtterud... Så vi må ut av fylket for å komme oss litt opp

i høyden :-)

 

Danmark har jo en nydelig vestkyst, med mye flott laminær vestavind, så landet er egentlig helt perfekt for PG :-)

Lenke til kommentar

Bjønnåsen så jo ikke så dum ut. Mest heng dere flyr der da?

 

Jeg har enda til gode å prøve stedene rundt Oslo, får satse på at jeg får litt tid til overs når jeg kommer hjem til sommern. Har jo endelig blitt PP3, så nå kan jeg i teorien fly fra disse stedene med stupstart.

 

Det er like før man klarer en dagstur til Danmark. Om man reiser tidlig, rekker fergen fra Gøteborg og rasker seg fra Hirtshals over til andre siden av Jylland. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...