Gå til innhold

Rapport om Mac-virus


Anbefalte innlegg

Fra artikkelen: "Det vanligste skadelige programmet som ble oppdaget var Mal/ASFDldr-A, et program som utnytter scriptefunksjonen i Windows Media Player til å sende brukeren til skadelige nettsider. Dette viruset er mer vanlig i Windows-maskiner, men skal altså også kunne angripe Mac."

 

Det er helt feil, denne trojaneren kan ikke angripe OS X.

Graham Cluley fra Sophos skriver følgende i diskusjonen under kilden som artikkelen er basert på:

"Some of them (like Conficker and Mal/ASFDldr-A) aren't direct threats to Mac users, but could pose a risk if passed onto Windows users."

 

Også fra artikkelen: "Det ble ikke funnet mange skadelige programmer som er Mac-spesifikke, men et eksempel på dette er OSX/Jahlav-C (OSX/DNSCha-E). Dette er virus som kidnapper datamaskinen og endrer DNS-innstillinger"

 

Nok en gang feil, DNSCha-E er ikke et virus, det er en trojaner.

 

Det mest utbredte "Mac-viruset" er altså for det første ikke et virus, for det andre er det ikke i stand til å angripe OS X i det hele tatt. Heller ikke de to Mac-spesifikke "virusene" er virus, de er trojanere.

Det er direkte skuffende at man på hw.no nok en gang publiserer en artikkel om et såpass viktig tema og likevel presterer så vesentlige feil og en så tabloid framstilling at man skulle tro det var på ITavisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått et inntrykk av at hw.no liker å ta inn noen nyheter om Mac-virus og lignende, og at de da med fullt overlegg skriver disse nyhetene mest mulig tabloid. Ikke for å informere eventuelle Mac-brukere om virustrusselen, men for å gi Windowsbrukerne (som tradisjonelt utgjør flesteparten av brukerne her) noe å applaudere. Windowsbrukere elsker nemlig nyheter om Mac-virus, dette betyr jo at Windows-brukerne ikke har gjort et dårlig valg av OS likevel. Dette gir mange artikkeltreff (som gir hw.no gode reklameinntekter), mange artikkelanbefalinger til Facebook (se kolonnen for Facebook-anbefalinger der Apple/Mac-nyheter skorer høyt hver gang) og så videre.

 

Min påstand er altså at hw.no ikke skriver Apple/Mac-artikler for å informere, men for å tekkes Windows-brukerne. Og da gir den tabloide skrivestilen "mest valuta for pengene".

Correct me if I'm wrong. :whistle:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Også fra artikkelen: "Det ble ikke funnet mange skadelige programmer som er Mac-spesifikke, men et eksempel på dette er OSX/Jahlav-C (OSX/DNSCha-E). Dette er virus som kidnapper datamaskinen og endrer DNS-innstillinger"

 

Nok en gang feil, DNSCha-E er ikke et virus, det er en trojaner.

Virus og trojanere er ikke gjensidig utelukkende. Malware kan falle under både trojaner og virus kategorien. Den ligger til og med under "Viruses and Spyware" kategorien på lenka du oppga.

 

Virus er programmer per definisjon som spres seg ved å kopiere seg selv til andre deler av systemet, eller andre systemer. Ormer er virus som bruker sikkerhetshull til å få til dette. Trojanere kan være begge deler, eller ingen av dem.

 

Wikipedia:

A Trojan horse may itself be a computer virus, either by asking other users on a network, such as a instant-messaging network, to install the said software, or by spreading itself through the use of application exploits.

Lenke til kommentar

Jeg har fått et inntrykk av at hw.no liker å ta inn noen nyheter om Mac-virus og lignende, og at de da med fullt overlegg skriver disse nyhetene mest mulig tabloid. Ikke for å informere eventuelle Mac-brukere om virustrusselen, men for å gi Windowsbrukerne (som tradisjonelt utgjør flesteparten av brukerne her) noe å applaudere. Windowsbrukere elsker nemlig nyheter om Mac-virus, dette betyr jo at Windows-brukerne ikke har gjort et dårlig valg av OS likevel. Dette gir mange artikkeltreff (som gir hw.no gode reklameinntekter), mange artikkelanbefalinger til Facebook (se kolonnen for Facebook-anbefalinger der Apple/Mac-nyheter skorer høyt hver gang) og så videre.

 

Min påstand er altså at hw.no ikke skriver Apple/Mac-artikler for å informere, men for å tekkes Windows-brukerne. Og da gir den tabloide skrivestilen "mest valuta for pengene".

Correct me if I'm wrong. :whistle:

Her tror jeg du traff spikeren på hodet. De skrives rett og slett slik at Mac-hatere kan poste kommentarer som "OWNED alle dere som trodde Mac ikke fikk virus! hahaha!!" eller "HAHA! Da var den myen avlivet!" osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tacomodo : Det er da besynderlig at med en gang man nevner eventuelle risikoer man kan ha på Mac, så reagerer en del brukere som om Pcen hadde tatt fyr.

Min konklusjon er at dette er et veldig hårsårt tema og at man dermed har lett for å reagere med en gang det er en artikkel som vinkler "O holly Mac" på en måte som ikke er godkjent av "O holly Jobs".

 

Realiteten er at Mac's begynner å bli mer og mer utsatt for angrep etter hvert som populariteten øker og ser man på Apple generelt så ser man at det har kommet flere typer hacks på forskjellige enheter .

 

Apple med sine produkter har fått en "corona" /ustråling av sikkerhet som sannsynligvis er mer ødeleggende for gjennomsnittsbrukeren enn det er for de erfarne Apple produkt brukerne.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Min påstand er altså at hw.no ikke skriver Apple/Mac-artikler for å informere, men for å tekkes Windows-brukerne. Og da gir den tabloide skrivestilen "mest valuta for pengene".

Correct me if I'm wrong. :whistle:

Her tror jeg du traff spikeren på hodet. De skrives rett og slett slik at Mac-hatere kan poste kommentarer som "OWNED alle dere som trodde Mac ikke fikk virus! hahaha!!" eller "HAHA! Da var den myen avlivet!" osv

Å, HW.no er nå flinke til å servere lissepasninger til alle former for "haters", spør du meg.

En ser stadig vekk innlegg fra SeaLion der han uttrykker sin store glede over at Microsoft/Windows har feilet igjen på en eller annen måte. HW.no er nok tabloide, men ettersom de stort sett får kritikk fra alle hold er det vanskelig å si at de favoriserer noen.

 

Forøvrig: Det er bare datanerder som insisterer på å skille mellom virus, ormer, trojanere, etc.

Folk flest kaller det "virus" når de får det på maskinene sine.

Lenke til kommentar

Også fra artikkelen: "Det ble ikke funnet mange skadelige programmer som er Mac-spesifikke, men et eksempel på dette er OSX/Jahlav-C (OSX/DNSCha-E). Dette er virus som kidnapper datamaskinen og endrer DNS-innstillinger"

 

Nok en gang feil, DNSCha-E er ikke et virus, det er en trojaner.

Virus og trojanere er ikke gjensidig utelukkende. Malware kan falle under både trojaner og virus kategorien. Den ligger til og med under "Viruses and Spyware" kategorien på lenka du oppga.

 

Virus er programmer per definisjon som spres seg ved å kopiere seg selv til andre deler av systemet, eller andre systemer. Ormer er virus som bruker sikkerhetshull til å få til dette. Trojanere kan være begge deler, eller ingen av dem.

 

Wikipedia:

A Trojan horse may itself be a computer virus, either by asking other users on a network, such as a instant-messaging network, to install the said software, or by spreading itself through the use of application exploits.

Like fullt, DNSCha-E er en trojaner, og har ikke virus-lignende egenskaper - dvs. det har ingen selvstendig spredningsmekanisme eller evne til å replikere seg selv, og slik er det også at Sophos definerer en trojaner.

 

Men ja, det finnes selvsagt hybrider, som kombinerer egenskaper fra forskjellige klasser av malware - og du må gjerne lage en lengre redegjørelse om dette. Men spesielt relevant i forhold til det jeg skrev var det ikke. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

For min del må dere Macbrukere fortsette å leve i fornektelse. Jeg postet ikke for å rakke ned på mac, men for å poengtere det faktum at Mac ikke er så usårbart som mange her tydeligvis tror.

 

Dere mener dere kjører en tanks? Greit nok, men det skal ikke mer til enn noen vellplasserte sandkorn før det maskineriet også begynner å harke.

 

Det kunne ikke bry meg mindre rent personlig, jeg har ikke noe kjærlighetsforhold til noen av delene, og jeg finner ikke glede i å bruke tid på å finne negative sider ved mac for å rettferdiggjøre min egen bruk av PC. Har da for svarte mer enn nok å gjøre ellers om dagen. For meg er det utelukkende verktøy, og grunnen til at jeg kjører pc er ene og alene tilgang på de verktøy jeg bruker, samt at jeg spiller litt.

Lenke til kommentar

@serpentbane666: Fornektelse? Man må være idiot eller svært kunnskapsløs for å benekte at det finnes malware og trusler rettet mot Mac-plattformen. Det finnes sikkert en og annen idiot blant Mac-brukere også, men jeg ser ingen her som hevder at Mac er usårbar.

Dessuten - at noen forsøker å rydde opp i begrepsbruken og påpeker faktiske feil i artikkelen, det er alt annet enn fornektelse. Skal man i det hele tatt være i stand til å forholde seg til trusselbildet på en relevant måte så må man i det minste få fakta på bordet. Du bidrar lite til det, og kommer med feilinformasjon om trojan.osx.boonana.a - som faktisk krever to runder med brukerinteraksjon og ignorering av alle advarsler for å kunne fungere. Så kanskje du heller skulle holde deg til det du har mer greie på, dine PC-verktøy og spill, ja... ;)

Lenke til kommentar

Dere mener dere kjører en tanks? Greit nok, men det skal ikke mer til enn noen vellplasserte sandkorn før det maskineriet også begynner å harke.

 

Pfff ... Jeg bruker ikke OS X som mitt hoved-OS. Det finnes tryggere OS. Jeg drifter flere servere som står åpent tilgjengelig på 100Mbit linjer, det er svært lite som er mer attraktivt for hackere og malware-utviklere enn det.

 

Mine poeng var at

 

1) Sophos bruker skremselstaktikk og overdriver forekomsten av sikkerhetshull på OS X.

 

2) Det er ikke tilfeldig at de som prøver å dra frem eksempler på virus som utnytter sikkerhetshull i denne tråden har bare endt opp med å nevne ting som krever aktiv brukermedvirkning. Det er synd for deg hvis du velger å installere et virus/trojaner/... men kan vanskelig klandre Apple for dette. Ja, det finnes fra tid til annen sikkerhetshull som gir virus tilgang til systemet uten at brukeren trenger å gjøre noe dumt, men dette forekommer mye mer sjeldent og risikoen for å bli rammet er en helt annen enn i Windows 9x/ME tider.

 

3) Jeg kan i disse dager t.o.m. finne på å bruke en oppdatert windows-versjon uten antivirus, så lenge jeg er bak en brannmur/ruter med NAT og har kontroll på programvaren som kjøre, og ikke skal bruke maskinen til noe som krever spesiell sikkerhet. Det hadde vært utenkelig for noen år siden.

Lenke til kommentar

Det er kun en myte at OSX er sikrere enn andre OS. Det er faktisk klinkende motsatt, det er jo skrevet bøker om hvor usikkert det er. Saken er vel heller at mac er for pingler og fashion slaver som ikke kunne bry seg mindre om å utvikle malware.

 

Nja, man må huske på at Apple brukere ikke helt liker at man rokker ved myten deres.

Sist i går var en venn av meg innom en Apple butikk for å kjøpe en iMac til dama si og et av salgsargumentene han fikk av selgeren var jo at Mac var helt virusfri og han trengte ikke å bry seg om sikkerhet som på Windows, må si jeg lo litt av det når han fortalte meg om det på msn.

 

Det er utvilsomt SANT at Mac er tryggere enn windows på både Virus, trojanere og Malware , men det er en MYTE at platformen ikke er utsatt for de. Det er ikke snakk om et ugjennomtrengelig fort men om en platform som kan være like utsatt for skadelig programvare gitt de rette faktorene.

Lenke til kommentar

Det er kun en myte at OSX er sikrere enn andre OS. Det er faktisk klinkende motsatt, det er jo skrevet bøker om hvor usikkert det er. Saken er vel heller at mac er for pingler og fashion slaver som ikke kunne bry seg mindre om å utvikle malware.

Ja, for det er jo ikke skrevet bøker om hvor usikkert Windows er...

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=hacking+windows&x=0&y=0

Lenke til kommentar

Det er kun en myte at OSX er sikrere enn andre OS. Det er faktisk klinkende motsatt, det er jo skrevet bøker om hvor usikkert det er. Saken er vel heller at mac er for pingler og fashion slaver som ikke kunne bry seg mindre om å utvikle malware.

 

Nja, man må huske på at Apple brukere ikke helt liker at man rokker ved myten deres.

Sist i går var en venn av meg innom en Apple butikk for å kjøpe en iMac til dama si og et av salgsargumentene han fikk av selgeren var jo at Mac var helt virusfri og han trengte ikke å bry seg om sikkerhet som på Windows, må si jeg lo litt av det når han fortalte meg om det på msn.

 

Det er utvilsomt SANT at Mac er tryggere enn windows på både Virus, trojanere og Malware , men det er en MYTE at platformen ikke er utsatt for de. Det er ikke snakk om et ugjennomtrengelig fort men om en platform som kan være like utsatt for skadelig programvare gitt de rette faktorene.

Har selgeren feil mener du? :whistle:

Lenke til kommentar

Har selgeren feil mener du? :whistle:

 

Hysj, det er ikke lov til å banne i kirka vet du :p

 

Fra spøk til morro , antar at en selger på en Apple butikk er like ille som en selger på elkjøp , så de bruker vel de argumentene de har blitt fortalt de skal bruke.

Det er sjelden jeg har kommet borti noen virkelige erfarne selgerne som vet hva de prater på men morsomt når det skjer og man blir stående og prate om mineral-olje kjøling og andre morsomheter mens køen bak deg bare blir lengre he he.

 

Jeg tipper at om 2 års tiden så vil mye av virus / trojanere etc være myntet på Apple os og ikke minst iPad / iPhones.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at om 2 års tiden så vil mye av virus / trojanere etc være myntet på Apple os og ikke minst iPad / iPhones.

Ja, lignende dommedagstrusler har jeg sett en del av de siste årene...og det er i grunnen litt fornøyelig hver gang de viser seg å ta feil... ;) Men virustrusselen mot OS X er fortsatt ikke-eksisterende i praksis, og trusselbildet utgjøres i hovedsak av en del trojanere som brukere må lures til å installere selv. Ikke noe nytt, altså...bare de samme skremmebildene som dukker opp hver gang noen skal forsøke å selge sin løsning på truslene de forsøker å mane fram...

http://www.idg.no/macworld/article186110.ece

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg tipper at om 2 års tiden så vil mye av virus / trojanere etc være myntet på Apple os og ikke minst iPad / iPhones.

Ja, lignende dommedagstrusler har jeg sett en del av de siste årene...og det er i grunnen litt fornøyelig hver gang de viser seg å ta feil... ;) Men virustrusselen mot OS X er fortsatt ikke-eksisterende i praksis, og trusselbildet utgjøres i hovedsak av en del trojanere som brukere må lures til å installere selv. Ikke noe nytt, altså...bare de samme skremmebildene som dukker opp hver gang noen skal forsøke å selge sin løsning på truslene de forsøker å mane fram...

http://www.idg.no/ma...ticle186110.ece

 

 

Nå er da dette langt fra en dommedagstrussel eller Profeti, men en realitet om Apple fortsetter å kappre markedsandeler og blir langt mer populært hos brukerne.

Men for all del, benytt deg av alle skylappene du kan, dagen kommer når man må ta sikkerheten litt mer på alvor på Apple også og man kan ikke lenger påstå at platformen er uberørt. Inntil da får du leve i boblen din inntil den sprekker en vakker dag av realiteten som inntar Apple og Macs.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tipper at om 2 års tiden så vil mye av virus / trojanere etc være myntet på Apple os og ikke minst iPad / iPhones.

Ja, lignende dommedagstrusler har jeg sett en del av de siste årene...og det er i grunnen litt fornøyelig hver gang de viser seg å ta feil... ;) Men virustrusselen mot OS X er fortsatt ikke-eksisterende i praksis, og trusselbildet utgjøres i hovedsak av en del trojanere som brukere må lures til å installere selv. Ikke noe nytt, altså...bare de samme skremmebildene som dukker opp hver gang noen skal forsøke å selge sin løsning på truslene de forsøker å mane fram...

http://www.idg.no/ma...ticle186110.ece

 

 

Nå er da dette langt fra en dommedagstrussel eller Profeti, men en realitet om Apple fortsetter å kappre markedsandeler og blir langt mer populært hos brukerne.

Men for all del, benytt deg av alle skylappene du kan, dagen kommer når man må ta sikkerheten litt mer på alvor på Apple også og man kan ikke lenger påstå at platformen er uberørt. Inntil da får du leve i boblen din inntil den sprekker en vakker dag av realiteten som inntar Apple og Macs.

En realitet er gjerne noe som eksisterer og kan påvises/bevises. Noe som du påstår vil skje 2 år inn i framtiden er ikke en realitet.

 

Jeg vet ikke hvor du får det fra at man ikke tar sikkerheten på alvor, eller påstår at Mac-plattformen er uberørt. Inkludering av stadig flere sikkerhetsmekanismer i OS X, samt regelmessige sikkerhetspatcher, tilsier at man faktisk tar sikkerheten på alvor.

Eksistensen av en del trojanere, som jeg her nevnt flere ganger, tilsier jo at plattformen ikke er uberørt. Men skal man holde seg til realiteter så nytter det ikke å forsøke å framstille Windows-malware som trusler mot OS X slik artikkelen så feilaktig gjør, eller overdrive trusselbildet til de grader som enkelte med klare økonomiske motiver forsøker på. I diskusjonen her er det jeg som argumenterer med fakta og realiteter, og du som kommer med luftige spådommer - så om realitetenes verden er å "leve i en boble", så holder jeg meg gjerne der ;)

Lenke til kommentar

Det er kun en myte at OSX er sikrere enn andre OS. Det er faktisk klinkende motsatt, det er jo skrevet bøker om hvor usikkert det er. Saken er vel heller at mac er for pingler og fashion slaver som ikke kunne bry seg mindre om å utvikle malware.

Ja, for det er jo ikke skrevet bøker om hvor usikkert Windows er...

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=hacking+windows&x=0&y=0

Jeg tror ikke du helt har fortsått alle betydningene av ordet 'hacking' hvis du tror at alle Amazon-treffene på 'hacking Windows' har med hvor usikkert Windows er ...

 

På Mac-siden skal jeg gjøre jobben for deg og henvise deg til 2 bøker som tar for seg sikkerhetsaspektene rundt MacOS:

The Mac Hacker's Handbook (Charlie Miller)

Mac Security Bible (Joe Kissel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...