Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan vi kreve ny lærer?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om vi har krav på å bytte lærer om vi er misfornøyd? Jeg går nå på VGS og syns det er viktig at jeg lærer faga. Jeg gidder ikke komme ut med 1/2 i naturfag pga læreren vår ikke klarer å lære bort. Og jeg er ikke aleine om det i klassen. Hele klassen klager på hu. Er det noen måte vi kan få byttet lærer på, eller har vi ikke noen krav på å få byttet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ofte at elever overdriver voldsomt, ikke at det nødvendigvis er tilfellet her. Jeg har hatt flere lærere opp gjennom årene som jeg personlig har vært enten begeistret for eller i det minste syntes var flink nok, men som andre mener "ikke lærer vekk noe bla. bla.". Det er uansett viktig å kunne lære på egen hånd, og naturfag er ikke akkurat rakattforskning.

 

Og selvsagt skal ikke lærere sparkes umiddelbart dersom noen klager. Det bør selvsagt tas til etterretning, og ledelsen får vurdere om de skal vurdere om de skal gi noen sanksjoner eller eventuelt gi de sparken dersom de har begått noen grove forhold. Etter gjentatt klaging fra ulike elever og elevgrupper kan det derimot være grunnlag for avskjed fordi de rett og slett ikke er flinke nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ofte at elever overdriver voldsomt, ikke at det nødvendigvis er tilfellet her. Jeg har hatt flere lærere opp gjennom årene som jeg personlig har vært enten begeistret for eller i det minste syntes var flink nok, men som andre mener "ikke lærer vekk noe bla. bla.". Det er uansett viktig å kunne lære på egen hånd, og naturfag er ikke akkurat rakattforskning.

 

Og selvsagt skal ikke lærere sparkes umiddelbart dersom noen klager. Det bør selvsagt tas til etterretning, og ledelsen får vurdere om de skal vurdere om de skal gi noen sanksjoner eller eventuelt gi de sparken dersom de har begått noen grove forhold. Etter gjentatt klaging fra ulike elever og elevgrupper kan det derimot være grunnlag for avskjed fordi de rett og slett ikke er flinke nok.

Jeg kan love deg at dette ikke er overdriving! Det eneste jeg har lært av denne læreren er at jeg må lære ALT på egenhånd. Om du hadde kommet på besøk hos oss i en naturfagstime, så hadde du sett 2 stk i klassen som hadde rukket opp hånda. Ingen fler..

Lenke til kommentar

Der er som regel ingen som holder oppe hånden i de timene jeg har. Hva har det med saken å gjøre?

 

Du sier selv at du ikke vil komme ut med 1 eller 2. Da sier jeg bare begynn og les boken, se hva dere skal ha prøve i og forbered deg til den datoen. Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å være noen fronter i en eventuell klaging. Det kan backfire, og det kan bli stygt.

Lenke til kommentar

Der er som regel ingen som holder oppe hånden i de timene jeg har. Hva har det med saken å gjøre?

 

Du sier selv at du ikke vil komme ut med 1 eller 2. Da sier jeg bare begynn og les boken, se hva dere skal ha prøve i og forbered deg til den datoen. Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å være noen fronter i en eventuell klaging. Det kan backfire, og det kan bli stygt.

Hva det har med saken å gjøre er at når folk i klassen først skjønner noe, så rekker de opp hånden. Og jeg har et krav på å lære noe av læreren. Og skolen krever at læreren lærer bort.

Lenke til kommentar

Det får fort konsekvenser å være vrang. Såpass må du skjønne.

 

I beste fall får dere flyttet læreren over til et annet fag. Men for å komme så langt så tar det fort år med gjenntatt klaging.

 

Tenk over konsekvensene. Det skal til en stor skandale for å få lærere sparket. Og uansett hva man oppnår så tar det så lang tid at det kun gagner de som eventuelt ville fått læreren noen år etter at du selv er ferdig.

 

Ta det som en nyttig forberedelse til livet etter vgs - det er ikke meningen at du skal få ting inn med teskje.

Lenke til kommentar

Har samme dilemma, svaret vi fikk? Klagebrev til rektor med saklige argument. Da det var sagt, ble egentlig hele saken lagt på is. Skal så mye mer enn "dårlig undervisning" til for å få en lærer sparket og eventuelt flytte hun/han til en annen klasse.

 

Det var litt rart egentlig, for når de sa at de kunne eventuelt flytte han/henne til en annen klasse, vil det jo bare bli å flytte problemet og utsette det?

 

Men så er hun helt ny da, og regner med hun har prøvetid - er jo mulig å si opp innen dette vel? Eller må det sterke grunnlag for å få gjort dette her og?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...