Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan vi kreve ny lærer?


Anbefalte innlegg

Hvis det er undervisningsmetoden som ikke fungerer kan dere prøve å hinte/be om en annen type undervisning? Man kan klare å gjennomføre det uten å fornærme læreren, spesielt om man bruker litt tid.

 

- "Kunne vi muligens fått gjort flere oppgaver underveis i timen? Jeg lærer lettere når jeg får jobbe med stoffet rett etter jeg har lært det, og det kan av og til være litt vanskelig å holde konsentrasjonen på topp nå som det er siste time og alt."

 

Eksempel på tilbakemelding om læreren er ekstremt glad i egen stemme og snakker to timer sammenhengende. Som du ser inneholder tilbakemeldinger ingen klager på lærer, kun på omliggende faktorer eller deg selv. Skal mye til før noen klikker av en sånn tilbakemelding (håper jeg.)

 

 

 

Vet hvor umotiverende det er med dårlige lærere, men prøv å gjør en innsats. Les godt over stoffet før timen, og spør om alt du ikke forstår. Hun/han klarer vel å svare på spørsmål? Spør helt til du får et svar du skjønner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall lettere å si opp folk under prøvetid. Problemet er at alt går på karakterer. Det er ingen som griper inn tidlig i utdannelsesløpet og forteller folk at de faktisk ikke har det som trengs for å bli god i faget selv om de skulle bestå med glans. Da hjelper det ikke at det i tillegg er ganske lett å bli lærer.

Lenke til kommentar

Thor Heyerdahl skal liksom bli omtalt som "europas flotteste skole". den er kanskje fin å se på, men den er stappet full av hjernedøde lærere, spesielt denne naturfagslæreren. timene hennes består av 90 minutters japping, hun kunne like så godt snakket russisk og klassen hadde skjønt like lite. naturfagsstoffet er veldig tørt, og derfor må hun gjøre noe ut av timene. det finnes ikke et eneste spor av en oppegående læringsmetode som hun bruker! jeg har ikke lært den minste ting av hun. er ikke lærere ment for å lære bort? dessuten er hun drøyt gammeldags og streng, samtidig som hun gir bort anmerkninger for moro skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har hatt samme problem på både vgs og på høyskole. begge ganger tok klassen det opp med avdelingsleder, og læreren fikk da høre hvordan vi opplevde undervisningen, og hvordan vi ville ha det. begge gangene ble undervisningen forbedret :)

 

det er viktig å si fra om dette på en ordentlig måte, og ikke gå ut personlig og usaklig mot personen, heller fortelle hva dere synes ikke fungerer. tar dere det opp på en voksen måte, så kan nok det hjelpe mye.

Lenke til kommentar

som andre har sagt. skriv hva som er feil, nøye, få underskrifter fra de som er enige. Lever dette til rektor. De vi greide, var at vi jobbet sammen med læreren, og kom fram til en ny måte for henne å lære oss på. Vi ble enige blant annet om mer praktiske øvelser i timene og diverse. (Fysikk dette altså). I stedet for å bytte ut læreren jobbet vi sammen til en løsning som ble bedre for alle parter. Læreren vår var da blant de som er veldig åpen for konstruktiv kritikk :)

Endret av mikaelvr
Lenke til kommentar

Thor Heyerdahl skal liksom bli omtalt som "europas flotteste skole". den er kanskje fin å se på, men den er stappet full av hjernedøde lærere, spesielt denne naturfagslæreren. timene hennes består av 90 minutters japping, hun kunne like så godt snakket russisk og klassen hadde skjønt like lite. naturfagsstoffet er veldig tørt, og derfor må hun gjøre noe ut av timene. det finnes ikke et eneste spor av en oppegående læringsmetode som hun bruker! jeg har ikke lært den minste ting av hun. er ikke lærere ment for å lære bort? dessuten er hun drøyt gammeldags og streng, samtidig som hun gir bort anmerkninger for moro skyld.

Læring er en toveisprosses. Jeg er ekstremt lei av elever som klager over dårlige lærere, og forventer at ALT skal komme til dem på sølvfat. Det er elevene, ikke lærerene, som er undergangen for norsk skole.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg har selv hatt mange lærere som alle andre syntes er dårlige. Det handler om hva en legger i det selv. Norske elever er generelt late. Om en forbereder seg til timene, forstår en mer. Enkelt og greit.

Det er verken enkelt eller greit! Hvis jeg skal lese til meg et helt kapitel før hver eneste time for å skjønne noe, så er det noe feil her? Er du så trangsynt at du ikek skjønner at lærerene SKAL LÆRE BORT? :)

Lenke til kommentar

Barneskole=Opplæring

Ungdomsskole=Opplæring+læring

VGS=Læring+interaksjon+egenlæring

Universitet/Høyskole=egenlæring

 

Om du skjønner hvor jeg vil...

 

Man får mer og mer "AFEL" ettersom man vokser, skulle bare mangle...

Det er DITT liv og DU har ansvaret for det...

Du må rett å slett si til deg selv "føkk snuten" å sette deg ned med naturfagsbøkene hjemme og LESE og LÆRE deg selv pensumet om du ikke føler læreren gir deg noe. Du har ikke tid til noe annet med tanke på hvor fort man skal lære nå...

 

Gjør dette i stedenfor å skru på xboxen eller playstationen om ettermiddagen...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg har selv hatt mange lærere som alle andre syntes er dårlige. Det handler om hva en legger i det selv. Norske elever er generelt late. Om en forbereder seg til timene, forstår en mer. Enkelt og greit.

Det er verken enkelt eller greit! Hvis jeg skal lese til meg et helt kapitel før hver eneste time for å skjønne noe, så er det noe feil her? Er du så trangsynt at du ikek skjønner at lærerene SKAL LÆRE BORT? :)

Hvordan skal en lære bort til elever som ikke er mottalige for læring? Elever som har så dårlig syn på hele saken at det er forkastelig at de i det hele tatt får et tilbud som skole? Som elev i den videregående skole må du jobbe litt selv òg. Slik er det med utdanning. Så klart, det er lett å skylde på lærerene fordi en får dårlige karakterer, men feilen ligger nok i de aller fleste tilfeller hos eleven selv. Lathet og utakknemlighet.

Lærerene har lettere for å lære bort om eleven følger litt med selv. Det er flere veier til erkjennelse. Du kan lese alt selv og droppe å følge med, du kan lese noe selv og bli supplementert av en lærer, eller du kan jobbe godt med stoffet selv OG følge med i timene.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er enstemmig i klassen (evt flere klasser) at læreren er fullstendig innhabil og innkompetent til å utføre yrket sitt etter behov må stillingen til vedkommende bedømmes (i min mening hvertfall).

 

Ofte tar rektorer og andre lærer parti med den aktuelle læreren fordi de ikke vil fremstå som urimelige og tvilende mot sin kolega. Det er ingen løgn at hvor enn mye elever klager så overdøves det av lærere/rektorer som desperat fomler etter å ikke komme i dårlig lys fremfor å fremme den beste læringen.

 

Har noen kompiser på Bygg og Anlegg som har en helt jævlig lærer. Skriker og skjeller ut ungdommene og med en bortlæringsevne på høyde med et esel. Elevene fikk fremmet et forslag om å snakke personlig med læreren om problemet (lærer kontra klassen). For en gangs skyld hadde de en lærer på laget som heller ikke likte den dårlige læreren. Er det da riktig, når det er et tydelig tegn på at læreren er ubrukelig å beholde han i stillingen?

 

Når dette er sagt er man i stor grad ansvarlig for egen læring. Problemet er at mye av egenlæringen skjer gjennom boka. Å klamre seg til boka gjennom et helt semmester går bare ikke! Det skjønner til og med dere hardbarka moralister som på død og liv ikke kan skille mellom lærere og elendige lærere. Man må ofte stille spørsmål og har ikke læreren en bortlæringsevne som er høy nok kan h*n ikke betraktes som en kompetent lærer.

Endret av Hestekølle
Lenke til kommentar

Problemet er at mye av egenlæringen skjer gjennom boka. Å klamre seg til boka gjennom et helt semmester går bare ikke! Det skjønner til og med dere hardbarka moralister som på død og liv ikke kan skille mellom lærere og elendige lærere. Man må ofte stille spørsmål og har ikke læreren en bortlæringsevne som er høy nok kan h*n ikke betraktes som en kompetent lærer.

Hvorfor går ikke det?

Jeg nekter ikke at det finnes dårlige lærere, men jeg sier at det som regel skyldes dårlig egeninnsats. Om ikke læreren kan faget sitt, er ikke læreren kompetent, og burde aldri ha blitt ansatt.

Lenke til kommentar

Problemet er at mye av egenlæringen skjer gjennom læreren. Å klamre seg til boka gjennom et helt semmester går bare ikke! Det skjønner til og med dere hardbarka moralister som på død og liv ikke kan skille mellom lærere og elendige lærere. Man må ofte stille spørsmål og har ikke læreren en bortlæringsevne som er høy nok kan h*n ikke betraktes som en kompetent lærer.

Hvorfor går ikke det?

Jeg nekter ikke at det finnes dårlige lærere, men jeg sier at det som regel skyldes dårlig egeninnsats. Om ikke læreren kan faget sitt, er ikke læreren kompetent, og burde aldri ha blitt ansatt.

 

Ja, jeg er jo enig med deg :) Beklager om det kom feil frem. Ser forresten en skrivefeil.

Lenke til kommentar

Thor Heyerdahl skal liksom bli omtalt som "europas flotteste skole". den er kanskje fin å se på, men den er stappet full av hjernedøde lærere, spesielt denne naturfagslæreren. timene hennes består av 90 minutters japping, hun kunne like så godt snakket russisk og klassen hadde skjønt like lite. naturfagsstoffet er veldig tørt, og derfor må hun gjøre noe ut av timene. det finnes ikke et eneste spor av en oppegående læringsmetode som hun bruker! jeg har ikke lært den minste ting av hun. er ikke lærere ment for å lære bort? dessuten er hun drøyt gammeldags og streng, samtidig som hun gir bort anmerkninger for moro skyld.

Var på omvisning på skolen der gjennom forrige jobben da skolen åpna, den var helt forferdelig å være i, ble uvell av alle de ekstreme fargene.

 

Det hjelper heller ikke på at skolen har tatt inn for mange elever allerede samme året den ble åpnet, og folk må bokstavelig talt sitte som sild i tønne.

Det blir heller ikke noe bedre arbeidsro med glassvegger overalt, som kun gjør at ting utenfor trekker oppmerksomhet bort fra tavla.

Lenke til kommentar

Lærere og deres bortlæringsevner har mye med innstilling å gjøre.

Vi har en samfunnsfaglærer som var veldig delte meninger om. Jeg kunne ikke fordra ham, fordi han stod framme og snakket hele timen. Jeg og flere andre sa det da vi var på utviklingssamtale med kontaktlæreren vår; at vi ikke lærte noe, og at vi ville gjøre flere oppgaver i timene. Kontaktlæreren vår tok det opp med samfunnsfaglæreren. Jeg kan med hånden på hjertet si at han egentlig er en av de bedre lærerene! Han trengte bare en liten dytt i en annen retning.

 

Kanskje dette kan være deres tilfelle også? :)

Lenke til kommentar

..

 

Ta vekk teksten, da. :)

 

Uansett: Du må kunne regne med å få noen lærere som du trives med, og noen som du ikke gjør det. Jeg er ganske sikker på at læreren kan sitt, og at det er heller du som sliter med å fungere med læreren. Spør læreren hvordan du best skal forberede deg til timene, og samtidig få frem at slik det er nå lærer du absolutt ingenting.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

..

 

Ta vekk teksten, da. :)

 

Uansett: Du må kunne regne med å få noen lærere som du trives med, og noen som du ikke gjør det. Jeg er ganske sikker på at læreren kan sitt, og at det er heller du som sliter med å fungere med læreren. Spør læreren hvordan du best skal forberede deg til timene, og samtidig få frem at slik det er nå lærer du absolutt ingenting.

 

feil. hele klassen vår hater læreren! dette tilfellet er ekstremt. folk har utviklet sadistiske tanker om hun :wallbash:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...