Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan vi kreve ny lærer?


Anbefalte innlegg

Måten jeg ville gått frem på:

 

- Bli enige i klassen om å møtes og diskuter hvilke forandringer dere ønsker i timen. Å si "læreren suger så jævlig, vi vil ha ny!1!!" hjelper ikke. Prøv heller å kom opp med konstruktiv kritikk som "Mer diskusjon i timene", eller "mer tavleundervisning", eller "mer bruk av andre medier" osv.

- Tillitseleven i klassen skriver dette opp (pass på at det skrives ordentlig og uten skrivefeil og støtende ord) og be ham levere til læreren over den læringsplattformen dere bruker, f.eks. It's learning. Si at det er klassen som ønsker at timen endres litt.

- Gi læreren et par uker. Hvis hun ikke endrer seg eller tar opp temaet, så snakker du til foreldrene dine og ber de andre i klassen snakke med sine foreldre.

- Foreldrene vil da forhåpentligvis ringe til rektor på skolen, og si ifra om at barna ikke er fornøyd med undervisningen.

- Rektor vil da mest sannsynlig ordne et møte med læreren (ingen elever er innblandet)

- Læreren vil mest sannsynlig endre seg i en positiv retning, og gjennom hele prossessen er det ikke en person som har stukket seg ut og klaget, men en hel klasse. Derfor får det ikke konsekvenser.

 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde en ganske så inkompetent lærer i 2mx eller 3mx. Noen i klassen satte seg ned og skrev et brev til rektor, med underskrift fra alle. Lærer ble innkaldt til møte med rektor og rådgiver, noe som endte opp med at vi fikk ny lærer.

Hurra for det tenkte mange av oss, men vi hadde også mistet et halvt år med matte, noe som gjorde det ekstra hardt å lese seg opp på det gamle stoffet i tillegg til det nye.

Lenke til kommentar

feil. hele klassen vår hater læreren! dette tilfellet er ekstremt. folk har utviklet sadistiske tanker om hun :wallbash:

 

At dere hater læreren er jo så konstruktiv kritikk, er det ikke? Ærlig talt, når dere gjør så lite for å møte læreren med problemet, så får dere bare ha det så godt for min del!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thor Heyerdahl skal liksom bli omtalt som "europas flotteste skole". den er kanskje fin å se på, men den er stappet full av hjernedøde lærere, spesielt denne naturfagslæreren. timene hennes består av 90 minutters japping, hun kunne like så godt snakket russisk og klassen hadde skjønt like lite. naturfagsstoffet er veldig tørt, og derfor må hun gjøre noe ut av timene. det finnes ikke et eneste spor av en oppegående læringsmetode som hun bruker! jeg har ikke lært den minste ting av hun. er ikke lærere ment for å lære bort? dessuten er hun drøyt gammeldags og streng, samtidig som hun gir bort anmerkninger for moro skyld.

 

Du må nesten gå litt i deg selv. Naturfagsstoffet er i grunn enkelt og ganske overfladisk, og det krever ikke en altfor stor innsats for å få en god karakter. Fokuser heller på egen læring enn læreren.

Lenke til kommentar

feil. hele klassen vår hater læreren! dette tilfellet er ekstremt. folk har utviklet sadistiske tanker om hun :wallbash:

 

At dere hater læreren er jo så konstruktiv kritikk, er det ikke? Ærlig talt, når dere gjør så lite for å møte læreren med problemet, så får dere bare ha det så godt for min del!

 

hva vet du om at vi ikke har snakket med læreren?

Lenke til kommentar

Thor Heyerdahl skal liksom bli omtalt som "europas flotteste skole". den er kanskje fin å se på, men den er stappet full av hjernedøde lærere, spesielt denne naturfagslæreren. timene hennes består av 90 minutters japping, hun kunne like så godt snakket russisk og klassen hadde skjønt like lite. naturfagsstoffet er veldig tørt, og derfor må hun gjøre noe ut av timene. det finnes ikke et eneste spor av en oppegående læringsmetode som hun bruker! jeg har ikke lært den minste ting av hun. er ikke lærere ment for å lære bort? dessuten er hun drøyt gammeldags og streng, samtidig som hun gir bort anmerkninger for moro skyld.

 

Du må nesten gå litt i deg selv. Naturfagsstoffet er i grunn enkelt og ganske overfladisk, og det krever ikke en altfor stor innsats for å få en god karakter. Fokuser heller på egen læring enn læreren.

 

gå i meg selv, hæ? hva er vitsen med lærere da? skal de ikke lære bort da eller? da hadde vi ikke trengt lærere eller undervisninger, whatsoever.

 

okay, jeg kom ut fra ungdomsskolen med 4,6 i snitt, hvor jeg hadde en sterk 5'er i naturfag. i et halvt år nå på thvs, har jeg ikke lært den minste ting i naturfag, og ligger på en 2'er. og jeg er ikke aleine!

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg har selv hatt mange lærere som alle andre syntes er dårlige. Det handler om hva en legger i det selv. Norske elever er generelt late. Om en forbereder seg til timene, forstår en mer. Enkelt og greit.

Det er verken enkelt eller greit! Hvis jeg skal lese til meg et helt kapitel før hver eneste time for å skjønne noe, så er det noe feil her? Er du så trangsynt at du ikek skjønner at lærerene SKAL LÆRE BORT? :)

 

Dette høres veldig ut som en lærer jeg selv hadde i første klasse på thvs. Vedkommende tok utspørring hver eneste time, og gikk sjeldent igjennom noe på tavla (bare et par ganger jeg ba henne om det). Resultatet ble at mange nok ble slått ut allerede den første måneden. Det eneste positive jeg fikk ut av det året var at jeg lærte å arbeide selvstendig, noe som tilslutt gav meg toppkarakter i faget. Dessverre var ikke situasjonen sånn for flere av medelevene mine. Mye av det som er i VG1 pensumet er vanskelig, spesielt kapitlet om redoks, og dette trengs det lærere til å gjennomgå.

Lenke til kommentar

hva vet du om at vi ikke har snakket med læreren?

 

Det kommer ikke frem i teksten. Ikke forvent at jeg skal forholde meg til noe mer enn det du skriver, det blir bare tåpelig. Så langt har du ikke klart å komme med noe mer konkrèt enn at du ikke lærer noe, og at du hater læreren din. Kanskje det å bare ignorere og benekte det første innlegget jeg skrev ikke var så konstruktivt av deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva vet du om at vi ikke har snakket med læreren?

 

Det kommer ikke frem i teksten. Ikke forvent at jeg skal forholde meg til noe mer enn det du skriver, det blir bare tåpelig. Så langt har du ikke klart å komme med noe mer konkrèt enn at du ikke lærer noe, og at du hater læreren din. Kanskje det å bare ignorere og benekte det første innlegget jeg skrev ikke var så konstruktivt av deg?

 

læck, for det første; slutt å skriv "konstruktiv" i hvert innlegg du skriver, du virker ikke smartere av den grunn. for det andre, hvorfor nevne det hvis det ikke har vært noe snakk om det i det hele tatt? det synes jeg var sykt random av deg. og sist; da tror jeg du må lese hva jeg skreiv en gang til, for jeg nevnte opptil flere ganger andre ting enn "jeg hater læreren, jeg lærer ikke noe". les teksten en gang til, braindead.

Lenke til kommentar

..

..

 

læck, for det første; slutt å skriv "konstruktiv" i hvert innlegg du skriver, du virker ikke smartere av den grunn. for det andre, hvorfor nevne det hvis det ikke har vært noe snakk om det i det hele tatt? det synes jeg var sykt random av deg. og sist; da tror jeg du må lese hva jeg skreiv en gang til, for jeg nevnte opptil flere ganger andre ting enn "jeg hater læreren, jeg lærer ikke noe". les teksten en gang til, braindead.

 

Dette var første gangen jeg skrev "konstruktiv". Du får prøve deg på andre herseteknikker, jeg faller ikke for dine barnsligheter så lett.

 

Prøv i det minste å fokuser på budskapet i innleggene du får. Det er ikke det at du bare sier at du "hater læreren" og "ikke lærer noe", men alt i alt er det ingenting mer du har klart å få frem. Det jeg ber om er konkrete mangler ved lærerens undervisning.

 

Det får være grenser på hvor hårfin man er på kritikken man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..

..

 

læck, for det første; slutt å skriv "konstruktiv" i hvert innlegg du skriver, du virker ikke smartere av den grunn. for det andre, hvorfor nevne det hvis det ikke har vært noe snakk om det i det hele tatt? det synes jeg var sykt random av deg. og sist; da tror jeg du må lese hva jeg skreiv en gang til, for jeg nevnte opptil flere ganger andre ting enn "jeg hater læreren, jeg lærer ikke noe". les teksten en gang til, braindead.

 

Dette var første gangen jeg skrev "konstruktiv". Du får prøve deg på andre herseteknikker, jeg faller ikke for dine barnsligheter så lett.

 

Prøv i det minste å fokuser på budskapet i innleggene du får. Det er ikke det at du bare sier at du "hater læreren" og "ikke lærer noe", men alt i alt er det ingenting mer du har klart å få frem. Det jeg ber om er konkrete mangler ved lærerens undervisning.

 

Det får være grenser på hvor hårfin man er på kritikken man får.

 

nei, det var ikke første gang.

 

godt mulig, men du sa at jeg ikke presterte annet enn å si "hater læreren" og "ikke lærer noe". derfor kommenterte jeg det.

 

men, hvis du skal ha det en gang til; som jeg nevnte tidligere, så bruker ikke læreren en oppegående læringsmetode at all. klassen min lærer ingenting av 90 minutters japping om tørt naturfagsstoff. tavla, internett, gjøre oppgaver osv blir aldri gjort i hennes timer. derfor reagerer vi så sterkt. når 99% av klassen nesten stryker i faget og faktisk prøver hardt, er det noe feil. just sayin'

 

har du fått det inn i den lille nøtta di nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"har du fått det inn i den lille nøtta di nå?"

 

Jeg kan se hvorfor du ikke kommer overens med læreren, uavhengig av undervisningsmetode. Du er bortskjemt og barnslig, og når du ikke får det på din måte blir du aggressiv og utålbar.

 

Jeg har forresten letet gjennom tråden, og du har helt rett. Det var andre gangen jeg skrev konstruktiv! Du har helt feil om det du insinuerte videre, selvfølgelig. :thumbup:

 

Edit: All uenighet til side, så kan jeg mye lettere forstå din situasjon nå. Det er godt å alltid kunne huske på at du har krav om personlig oppfølging, og er det slik som du sier at læreren er svært statisk i sin undervisning og lytter til ingen råd, så kan dere med rett kreve en endring. Hvordan kravet deres blir tatt til oppfølging avhenger dog stort av skolens administrasjon, så da anbefaler jeg deg å skjerpe argumentene dine.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

^

Litt for mange slike kommentarer nå syns jeg. På videregående er det ansvar for egen læring, men lærerne er der for en grunn. Det er meningen at man skal ha noen som kan hjelpe med å forstå stoffet, og da er det jo idiotisk å ikke benytte seg av den muligheten.

 

Om alle lærerne i Norge forsvant i morgen, hadde det vært OK fordi det uansett er "ansvar for egen læring"?

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere kan læreren være et godt supplement. Det er ikke realistisk å forestille seg at læreren skal sørge for at eleven lærer alt. Heller ikke at eleven skal lære seg alt selv. Eleven er nødt til å gjøre litt selv. Læreren skal kun være et middel en kan benytte seg av på veien.

Lenke til kommentar

Se heller på læreren som en foreleser. En som presenterer et fagstoff på sin måte. Selvfølgelig er det noen krav over dette også, og på videregående er det stort mer som inngår i lærerrollen enn i en foreleserrolle, men kort og greit er det eleven som må ha en mål og mening med å lære seg selv stoffet de trenger for sin fremtid.

 

Med noen lærere krever det kanskje mye godvilje til for å gjøre det interessant å delta i undervisningen - og jeg kan forstå hvorfor; størsteparten av de som er der har ingen interesse av å følge med i utgangspunktet, selv om de har valgt fagretningen selv eller ikke. Det kan godt være at en ganske stor prosent ønsker å få med seg stoffet, men dette vil likevel ikke være lærerens førsteinntrykk, og det er heller ikke særlig rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AFEL (Ansvar for egen læring), dere er store nok til å kunne lære stoffet selv nå.

 

Med den logikken er skole overflødig, man kan jo like gjerne bare kjøpe seg en fagbok og lære seg det like lett som man ville gjort under utdanningen. Lærere får betalt for å lære bort, ikke for å referere til sider og stoff i boka.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...