Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Det er selvfølgelig vanskelig å væe enige om hva som skal være midten. Men om vi setter nazi-tyskland nær toppen og Orwells 1984 helt på toppen, blir det rart for meg å sette Rødt like ved bunnen. De hører hjemme sammen med STaling, som også hører hjemme godt over streken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det er derfor man har en høyre og venstreside, da uenighetene om hva frihet er, varierer etter hvordan man mener samfunnet bør være og styre. Så når noen er helt til høyre, spiller det ingen rolle for meg om de havner oppe eller nede da jeg anser resultatet for å være autoritært uansett, og det samme gjør sikkert de med de som havner over på den venstre siden.

Lenke til kommentar

Så når noen er helt til høyre, spiller det ingen rolle for meg om de havner oppe eller nede da jeg anser resultatet for å være autoritært uansett, og det samme gjør sikkert de med de som havner over på den venstre siden.

Det er jo det som er hele poenget med opp/ned-skalaen. Du kan være så langt til høyre eller venstre som du vil, og likevel mene at ANDRE mennesker skal få gjøre hva du vil.
Lenke til kommentar
Det er jo det som er hele poenget med opp/ned-skalaen. Du kan være så langt til høyre eller venstre som du vil, og likevel mene at ANDRE mennesker skal få gjøre hva du vil.

 

Beklager, men jeg kan ikke se at det er mulig å ha forskjell mellom høyre og venstre i ytterkantene av opp-ned aksene. Med andre ord, den orginale Nolan Chart er mer korrekt.

 

Libertarian-Nolan-Chart.png

 

I ett totalitært samfunn bestemmer staten alt både venstre og høyresaker.

 

I ett fritt samfunn (anarki) er der hverken høyre eller venstre saker som Staten bestemmer over. Hvert individ bestemmer selv over sin person og eiendom.

Lenke til kommentar

Men du kan fortsatt ha mennesker med svært konservative verdier (høyre) som fortsatt anerkjenner andres rett til å gjøre akkurat hva de vil (libertarian). Disse menneskene vil havne langt til høyre på skalaen, fordi de gir uttrykk for egne ideer som er svært konservative, men bør fortsatt kunne havne langt oppe dersom de menr at andre skal få gjøre hva de vil.

 

Enkelte hederlige unntak blant republikanerne i USA hører jo faktisk til denne typen. Men jeg r klar over at det gjelder langt de førreste - flertallet synes jo det er en selvfølge at staten skal blande seg i hlyst priate saker, som å stappe kameraer opp i vaginaene på folk, nekte dem å kjøpe/selge sex, eller la homofile gifte seg. De samme folkene som mener at statn blander seg alt for mye i dag...

Lenke til kommentar

Testen på framsiden er etter min mening alt som er galt med politikk. Bare en bunch med moralist spørsmål. En del spørsmål kom så veldig nære å være relevante til å kartlegge politiske standpunkt, men fadet dessverre ut før konklusjonen.

 

Spesielt økonomi spørsmålene var forferdelige. Etter min mening var de fleste gjennomsyret av ignoranse, og ingen av de kunne kartlegge økonomisk standpunkt på noen som helst måte.

 

Spørsmål som(løst sitert) "tror du multinasjonale selskap ALLTID gjør hva som er best for deg". Ærlig talt hva slags spørsmål er det der? Det er helt klart venstrevridd, og det misser poenget fullstendig når det kommer til ønsket grad av økonomisk frihet, noe som ikke er særlig overraskende når vridningen åpenbart kommer fra venstrefløyen.

 

Personlig tror jeg privat regulering av multinasjonale selskap kan passe bedre på at de gjør hva som er best for meg enn statlig regulering kan. Jeg tror også at multinasjonale selskap gagner seg selv best i nesten alle tilfeller ved å gjøre hva som er best for meg. NESTEN.

 

Jeg kan da altså ikke velge det sterkeste valget hvis jeg skal være ærlig med testen, men jeg er totalt uenig i det de insinuerer at jeg er enig med hvis jeg velger alt annet enn det sterkeste alternativet.

 

Uansett var dette bare ett av mange spørsmål jeg hadde problemer med.

 

Spørsmål som "Do you think private regulation of businesses could do a better job than government regulation of businesses in most cases?" hadde vært relevante spørsmål når det kommer til det økonomiske perspektivet. Ideelt hadde *most* vært et ord du kunne forandre til f.eks *a few* og *all*.

Hvert ENESTE spørsmål skal tvinge deg til å tenke "har jeg virkelig lyst til at staten skal ha denne oppgaven/makten", da får man en riktig slik test.

Endret av Tensai
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke private skal være bedre til å kontrollere multinasjonale selskaper? Eller selskaper generelt, for den saks skyld?

 

Mange mennesker (de fleste) setter alltid seg selv først ved konkrete valg. Vil Mr Rikmansen ha 100millioner mer, eller vil jeg at enne landsbyen med 150 mennesker skal slippe å bli blyforgiftet? Det første, selvfølgelig.

 

Ville eierne og "utøverne" i Goldman Sachs bidra til at verdensøkonomien holdt seg sunn, eller ville de tjene flest mulig milliarder til seg selv? De valgte det siste.

 

Ellers enig i at testen var rimelig håpeløs når det gjaldt en del sånne spørsmål, men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er helt på trynet. I noen tilfeller er det på sin plas for å finne ut om vedkommende som svarer er helt ekstrem. Men det burde jo selvfølgelig helst etterfølge et "mener du det som hovedregel..."-spørsmål.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Så når noen er helt til høyre, spiller det ingen rolle for meg om de havner oppe eller nede da jeg anser resultatet for å være autoritært uansett, og det samme gjør sikkert de med de som havner over på den venstre siden.

Det er jo det som er hele poenget med opp/ned-skalaen. Du kan være så langt til høyre eller venstre som du vil, og likevel mene at ANDRE mennesker skal få gjøre hva du vil.

 

De fleste sier at de er for at andre skal få gjøre som de vil, MEN innenfor et etablert system.

 

Spørsmålene om barneoppdragelse er gjerne ikke noe de fleste vil se på som relevant innenfor politikk, men om noen mener at streng disiplin er den beste måten å oppdra et barn på, så er også sjansen svært stor for at de mener et lov og orden-samfunn(mye politi, strenge straffer, overvåking, mange forbud, osv) er den beste måten å ta kriminelle på. For eksempel.

Lenke til kommentar
De fleste sier at de er for at andre skal få gjøre som de vil, MEN innenfor et etablert system.
Det er vel som Diktatoren (politikeren) som sier at han er for frihet så lenge denne frihet ikke brukes i konflikt med hans egne ønsker!

 

Minner meg på fascismens syn på privat eiendom:

 

"In general, apart from the nationalizations of some industries, fascist economies were based on private property and private initiative, but these were contingent upon service to the state."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Economics_of_fascism

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skulle jeg definert meg selv partipolitisk,

ville det blitt en krysning av Høyre og FrP, med en bitteliten klype DLF. På kompasset havnet jeg slik:

 

Economic Left/Right: -1.00

Social Libertarian/Authoritarian: -2.62

 

post-68079-0-57470700-1336044665_thumb.png

 

Jeg hadde trodd prikken min skulle komme på høyre side av streken, og litt lenger ned.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ganske interessang test, men tvilar på at den gir eit veldig godt bilete av korleis vi ligger politisk ut frå dei spørsmåla som vart stilt.

 

pcgraphpng.png

Lenke til kommentar

Economic Left/Right: -0.50

Social Libertarian/Authoritarian: -5.74

 

Har ikke satt meg nokk inn i partiene til å ha noen klar mening om hvem jeg identifiserer meg med. Hører om mye som jeg er enig i fra flere partier, men hører også om ting jeg ikke er ening i, så jeg klarer ikke finne ett parti. Blir derfor ikke noe stemmer fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg er til høyre for Høyre, spesielt nå som de har blitt det nye arbeiderpartiet og blitt helt uspiselige. Merkelig hvor langt jeg har flyttet meg til venstre siden sist gang jeg tok testen. Kan være fordi jeg har blitt mer myk rundt kantene, og det betrakter testen som å være venstrevridd. F.eks. jeg svarte klart at arbeidsledighet er viktigere enn inflasjon, fordi høy arbeidsledighet ødelegger et samfunn. Og jeg tror ikke at markedet alltid vet best.

 

Men selv om jeg har flyttet meg til venstre, føler jeg at vesten har flyttet seg mot venstre mye raskere enn jeg har gjort. I Frankrike på tross av deres enorme stat, så finnes det ikke en kandidat som ønsker en mindre stat, og en kandidat som fikk 10%, er like radikal som Rødt i Norge og ønsker en makslønn. Høyre i Norge vil kaste halve programmet sitt, og i USA, så er svært mange unge, radikale.

 

pcgraphpngphpec-300soc-4.png

Lenke til kommentar

Og når du dreier aksene 45 grader med klokka får du da at toppen blir at staten kontrollerer både penger og privatliv, mens bunnen blir ingen av dem.

Personlig liker jeg politicaltest.net mye bedre. Den gir deg en 7-dimensjonal analyse av hvor du ligger i det politiske rommet. Selv om ikke alle spørsmålene er perfekte der heller er den mye bedre, og gir mulighet til å skille folk mye bedre.

Her er mitt resultat fra den: http://www.political...t/result/53333/

Til sammenligning er resultatet mitt fra political compass (-1.00, -7.13).

post-163450-0-69595600-1336317013.txt

Jeg anser egentlig meg selv mer som kapitalist enn kommunist, men det virker som å opprettholde rettigheter (forhindre overtramp av private aktører mot befolkningen eller hverandre) og implementere grunnleggende etikk i et fritt marked automatisk dytter deg til venstre for midten... Samtidig å være (en gjennomsnittlig) ateist vil dytte deg under midten.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Economic Left/Right: 10.00 (Laissez-Faire og et fritt marked :D)

Social Libertarian/Authoritarian: -5.49 (mest sannsynlig ville det vært mye lavere her, hvis jeg ikke hadde vært for et sterkt forsvar, patriotisk og lignende).

 

Stemmer nok mest sannsynlig blankt, er rett og slett ingen partier som er liberalistiske og/eller som jeg delvis enig med, spesielt nå i det siste etter som at høyre har beveget seg enda mer mot venstre siden. Og Høyre ville jeg ha stemt på før (ikke at jeg da var enige i dem), kun for å ta avstand fra AP, men skjønte fort at det blir Status- Quo.

 

http://www.political...10.00&soc=-5.49

 

post-258540-0-28989500-1336319555_thumb.png

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...