Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Testen sier i seg selv intet om dette, men i oppsummeringen på post 218 sier folk hvilket parti de støtter.
Jeg har kvalifisert min (Frp) der med at jeg mente de var minste ondet på tidspunktet, og om jeg skulle stemt ville det vært på dem, ikke at jeg støtter dem. Dette var før jeg viste om DLF vell og merke, og skal undersøke mer. Jeg er dog "statist" i den forstand at jeg mener en stat i riktig form er å foretrekke over ingen stat i den reelle verdenen (i en perfekt verden uten uærlige og/eller voldelige mennesker ville stater være overflødig).

 

Gratulerer (selv om jeg tviler på at testens gyldighet som tidligere påpekt)
Jeg nevnte også i min første post i denne tråden at jeg finner testens gyldighet tvilsom, og har store protester til deler av den.

 

I mitt tilfelle er der ingen forskjell mellom høyre og venstre ettersom en ikke-eksisterende Stat ikke kan priorisere sin bruk av andres penger hverken til høyre eller venstre.
Uten en stat vil markedet være fullstendig fritt for statlig kontroll, som er +10 på venstre-høyre aksen.

 

Men du tror at Staten IKKE begår overtramp? :xmas:

Staten begår absolutt overtramp, men jeg ønsker heller å begrense den via tydelig grunnlov og så la den være ansvalig for å holde private fra å gjøre det. Staten da som ansvarlig for å opprettholde konseptet samfunnskontrakten.

 

Kan en av grunnene til at du havnet lenger opp enn meg på libretær/totalitær aksen (personlig frihet) være at du er strengt relgiøs, eller sosialt konservativ og vil utøve dine personlige holdninger over andre? :p

 

EDIT: selv om jeg har en veldig fri og høyre vendt ideel politikk, nærme DLF, så ser jeg ikke på politikk som utøvelse av ideologi, men et optimaliseringsproblem der man søker løsninger med positivt resultat definert ut fra ideologien. Det man da ender opp med å diskutere er hva som er positivt utfall, og hvilke optimaliseringsmodeller man kan benytte for å nå disse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan en av grunnene til at du havnet lenger opp enn meg på libretær/totalitær aksen (personlig frihet) være at du er strengt relgiøs, eller sosialt konservativ og vil utøve dine personlige holdninger over andre? :p

Jeg er Ateist (med agnostiske tendenser) så det ville overraske meg, kan neppe kalles sosialt konservativ heller og har ingen planer om å tvinge andre til å gjøre som jeg vil.

 

EDIT: selv om jeg har en veldig fri og høyre vendt ideel politikk, nærme DLF, så ser jeg ikke på politikk som utøvelse av ideologi, men et optimaliseringsproblem der man søker løsninger med positivt resultat definert ut fra ideologien. Det man da ender opp med å diskutere er hva som er positivt utfall, og hvilke optimaliseringsmodeller man kan benytte for å nå disse.

DLF er mer ett moralistisk enn ett utilitært parti (dvs de legger mer tyngde på det de anser er "rett" enn det de anser som "best").

 

Jeg mener selvfølgelig at Anarki er både "rett" og "best"

Lenke til kommentar

Siden det er over en måned siden jeg tok testen bestemte jeg meg for å ta den på nytt jeg legger ut resultatet selv om jeg ikke hadde tenkt til det siden det var veldig rart.

 

2918529.png?370

 

Jeg synes det er rart for jeg sa ikke alltid "strongly agree"

 

Hmm, om du nå neste gang skrur den nedover 3 hakk så blir du AnarkoKapitalist :D

 

Dog, ifølge testen er jeg ikke det :ohmy:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Siden det er over en måned siden jeg tok testen bestemte jeg meg for å ta den på nytt jeg legger ut resultatet selv om jeg ikke hadde tenkt til det siden det var veldig rart.

 

2918529.png?370

 

Jeg synes det er rart for jeg sa ikke alltid "strongly agree"

 

Hmm, om du nå neste gang skrur den nedover 3 hakk så blir du AnarkoKapitalist :D

 

Hehe, har jo tenkt tanken, men jeg foretrekker at staten styrer Politi, Militæret og Domstolene. :yes:

Lenke til kommentar

Dette ble litt mye sitater, men greit for kontekst. Håper ikke det blir total OT.

Kan en av grunnene til at du havnet lenger opp enn meg på libretær/totalitær aksen (personlig frihet) være at du er strengt relgiøs, eller sosialt konservativ og vil utøve dine personlige holdninger over andre? :p

Jeg er Ateist (med agnostiske tendenser) så det ville overraske meg, kan neppe kalles sosialt konservativ heller og har ingen planer om å tvinge andre til å gjøre som jeg vil.

Jeg er også ateist, med agnostiske tendenser i den form at jeg ikke kan si med 100% sikkerhet at det ikke finnes noen gud, men du kan legge ganske mange 9-tall på rad. Det jeg er agnostisk med hensyn på er også en "deitet", ikke "theitet". Jeg misliker også sterkt de store relgiøse organisasjonene, for det de står for og hva de har gjort.

 

EDIT: selv om jeg har en veldig fri og høyre vendt ideel politikk, nærme DLF, så ser jeg ikke på politikk som utøvelse av ideologi, men et optimaliseringsproblem der man søker løsninger med positivt resultat definert ut fra ideologien. Det man da ender opp med å diskutere er hva som er positivt utfall, og hvilke optimaliseringsmodeller man kan benytte for å nå disse.
DLF er mer ett moralistisk enn ett utilitært parti (dvs de legger mer tyngde på det de anser er "rett" enn det de anser som "best").

 

Jeg mener selvfølgelig at Anarki er både "rett" og "best"

Jeg annser meg selv som a-moralsk (ikke u-moralsk), og hevder ikke å vite absolutt hva som er rett og galt å gjøre. Jeg har definert mine egne etiske parametere, og opererer ut fra disse med grunnlag i det gyldne prinsippet, pseudo-hedonisme (også for andre, ikke bare meg selv), å hjelpe andre så lenge det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det, og å være ærlig så lenge det ikke volder betydelig mer skade enn hjelper noen. Alt dette kombineres som praktiske optimaliseringsproblem, og jeg nøyer meg som regel med god nok (beste greit tilgjengelige lokal maks) og ikke perfekt løsning (global maks).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Testen gav omtrent det svaret jeg ventet:

 

Economic Left/Right: -5.75

Social Libertarian/Authoritarian: -5.28

 

http://www.politicalcompass.org/facebook/pcgraphpng.php?ec=-5.75&soc=-5.28

 

Vil ikke assosiere meg med noe parti egentlig, men ved valg vil det nok bli et parti godt inne på venstresiden.

 

Syns uansett at denne testen er litt for snever til å gi noe eksakt svar på ting, i tillegg til å være litt for tydelig tilrettelagt for amerikanere. I tillegg ville jeg helst sett at den målte konservatisme vs liberalisme enn autoritærianisme (???) vs libertarianisme.

Lenke til kommentar

I tillegg ville jeg helst sett at den målte konservatisme vs liberalisme enn autoritærianisme (???) vs libertarianisme.

 

Hva slags svar skulle det gitt? Konservativ vs liberal er to svært udefinerte motsetninger, der den klareste er status-quo i forhold til endring, ellers blir det en definisjon basert utifra hvordan de ulike oppfatter seg selv innen det nåværende politiske paradigmet.

 

Autoritarianisme og libertarianisme er to svært klare motsetninger og graden gir en ganske klar indikasjon på hvor autoritær man.

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at jeg hadde havnet en liten annen plass om jeg hadde vært amerikansk statsborger. Påstander som "The rich are too highly taxed" stemmer i mitt hode ofte for Norge, men ikke nødvendigvis i USA. Testen er designet for amerikansk politikk, men jeg bestemte meg likevel for å ta utgangspunkt I norske forhold.

 

Stemmer for øvrig Venstre.

post-236556-0-07716900-1307668403_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...