Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er medlem i Venstre.

 

Fikk dette på testen:

 

Economic Left/Right: 0.00

Social Libertarian/Authoritarian: -3.85

 

 

 

Meg i forhold til presidentkandidatene:

http://www.politicalcompass.org/charts/crowdgraphpng.php?showform=&Rick+Santorum=7%2C8.5%2C-115&Newt+Gingrich=8%2C7.5&Mitt+Romney=7%2C6.5%2C7%2C10&Ron+Paul=9%2C-1%2C10%2C10&Barack+Obama=6%2C6%2C-118%2C10&You=0.00,-3.85

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Synes det er artig med alle SV, Rødt (og til en viss grad Ap-velgere) som havner langt ned på libertarian. med mindre de bruker en annen definisjon av liberal enn jeg husker sist jeg leste om testen.

 

Det er ingen spørsmål hvor man kan skille liberal sosialistene fra Liberalistene. Testen er ikke akkurat fylt med radikale spørsmål.

Lenke til kommentar

Er det ingen "Mener du at du bør betemme noe som helst selv, eller skal Kristin halvorsen ravkjøre deg med en agurk når hun vil?"-spørsmål altså?

 

Red: Det er vel der man møter forskjellen på liberal og libertarian,kanskje?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Da det å bestemme selv ikke har noen klar definisjon ville der mer blitt et spørsmål for å plassere en på høyre/venstre-aksen enn liberal/autoritær. På samme måte som at hva frihet innebærer ikke har noen fasit(økonomisk vs. personlig) og ender dermed også opp som et mål på hvilken side en er på fremfor hvor liberal en er.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Er det ingen "Mener du at du bør betemme noe som helst selv, eller skal Kristin halvorsen ravkjøre deg med en agurk når hun vil?"-spørsmål altså?

 

Red: Det er vel der man møter forskjellen på liberal og libertarian,kanskje?

 

Testen er ganske dårlig fordi alle som ikke holder svært konservative, religiøse verdier blir dyttet langt ned på "libertarian"-aksen. Jeg forsøkte å ta testen to ganger nå, hvor jeg den ene gangen valgte å svare konservativt på spørsmål om abort, religion, homofili og sex.

 

 

qs8t20.jpg

Det er altså ikke vanskelig å bli fremstilt som liberal så lenge en ikke mener at homofili eller sex utenfor ekteskap er umoralsk..

Lenke til kommentar

9a8prm.png

Er selv et sted mellom Rødt og SV. Og jeg er helt enig i det mange sier her at det er en del mangler og kanskje en del rare vurderinger i denne testen. Men jeg synes den reflekterer mitt ståsted bra.

 

Uansett er det vanskelig å definere hva som er autoritært og liberalt. Ofte er det slik at en autoritær handling kan få liberale konsekvenser, og omvendt. Alle store partier er autoritære, og alle store partier er liberale, det kommer bare an på hvordan en ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er mellom Rødt og SV, skulle du vært langt over mitstreken. Dét er feil med testen. Det er ikke såvidt over 0-punktet å hevdeat aboort og hoofilt samliv skulle vært forbudt (se innlegget til kebabsvin), og en SV/Rødt-velger har INGENTING under streken å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du er mellom Rødt og SV, skulle du vært langt over mitstreken. Dét er feil med testen. Det er ikke såvidt over 0-punktet å hevdeat aboort og hoofilt samliv skulle vært forbudt (se innlegget til kebabsvin), og en SV/Rødt-velger har INGENTING under streken å gjøre.

Men hva vil det siå være under midten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...