Gå til innhold

Apple oppdaterer Macbook Air


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lekkert design! Jeg synes anoreksi er greit for datamaskiner så lenge det ikke går ut over risikoen for at de brekker ved lett uheldig behandling. Maskinvaren virker helt ok til lett bruk. Imponerende at de har klart å pusle sammen delene så tett!

 

Hvilken paneltype er brukt?

 

Men pris og medfølgende OS gjør at jeg aldri ville kjøpt en slik. Men smak og behag. Jeg skjønner det om folk med god råd lar seg friste om de kan tenke seg OSX og vil betale dyrt for designen.

 

Rettet: påkrevd -> medfølgende. Jeg tenkte ikke over at det er så lett å installere et annet OS på Mac.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Latterlige specs for en slik pris. Hadde jeg hatt to likt specca pc'er så hadde jeg valgt den minste/fineste, men å betale dobbel pris for å få noe som ikke kan utvides er jo mer for spesielt interesserte. En annen ting er jo at dette gjør jo effektivt levetiden til pc'n = levetiden til ssd brikkene. Eneste er at det hadde vært en lekker nr 2 (eller 3) pc da, men da kommer det med prisen igjen da ...

Lenke til kommentar

Liker noen av konseptene. At den går i standbymodus i stedet for å skru seg av er genialt. De fleste av oss lader maskinen mer enn en gang i måneden selv ved lite bruk, som er hvor lenge den holder i standby. At de la til flashminne uten 2,5" omslaget til SSD'er flest, er også en genistrek for å få ned tjukkelsen.... men stopper nok der for min del. Jeg gleder meg bare til andre produsenter begynner med samme type bruk av SSD, og kanskje også samme strømstandard til og med. Å starte systemet nærmest umiddelbart virker utrolig tidsbesparende noen ganger. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Forundrer meg veldig over at folk sammenligner PC og MAC hardware :-)

Tenk på delekostnadene til produsenten vs utsalgspris. OSet koster rundt en tusenlapp i utsalg.

 

Det er en grunn til at Apple går så det griner finansielt. (teskjemodus: svært høye marginer)

Apple selger et langt mer komplett produkt i motsetningen til f.eks. HP og Acer, som omtrent produserer sine bærbare pcer etter innkjøpsprisen av hardware og stapper de med masse crapware for og kunne selge pcen enda billigere og med enda høyere fortjeneste.

Vett ikke hva som er verst jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis uenig i at de er svindyre.

 

Sist gang jeg kjøpte bærbar ble det en liten og delvis kraftig PC til over kr 6000,-, ikke Atom-basert, men en ULV-basert.

 

Jeg vil tro tilsvarende PC ville ha kostet mellom kr 7000,- til kr 8000,- her til lands. Dette var for 3 år siden.

 

CPU som i artikkel nevnes er vel blitt fattigmanns-/budsjett-CPU. Tilsvarende var nok min 1,2 Ghz ULV-CPU den gang. Mitt valg av PC den gang var også en 11,1". Kabinettet var lite, men tykt, og det måtte en nesten regne med å måtte ta til takke med for 3 år siden i den prisklassen.

 

Macbook Air:

Husk du får liten formfaktor for de pengene. Den minste av de som er mest aktuell p.g.a. størrelsen (ikke for kraften) koster kr 8490,-. Regner med det er inkludert MVA, da annet ikke er nevnt.

 

Differansen (selv om det er 3 år forskjell):

De kr 490,- til kr 1590,- synes jeg ikke er dyrt å betale ekstra for designet og Mac OSX om kundene skulle foretrekke ett Apple-OS.

Sånn er regnestykket mitt.

 

Så helt horibelt syntes jeg ikke prisen på den minste maskinen var. :roll:

 

Ellers uten at det rører særlig ved prisleie:

- Core har tatt over for ULV

- Formfaktoren har nok naturlig minket

- Harddisk har det skjedd en naturlig endring på, selv om lagringsplass minker på bekostning av teknologien.

 

- Skjerm har teknologisk sett blitt bedre, altså trekker mindre strøm

 

- Minnemengden har ikke økt, men til gjengjeld får en en tynnere PC igjen for pengene

 

- De har fjernet en del tilkobling/kontakter som ett kompromiss med størrelsen

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvilken paneltype er brukt?

 

Kan ikke tenke meg Apple ville bruke noe annet enn IPS og slik ser det ut fra bilder også.

Oppløsning er 1366*768. Noe som er absolutt brukbart på 11.6".

Dette er et sted de andre laptop produsentene har litt å lære også, dise 1024*800 displayene som florer på de fleste 10" og til en viss grad oppover er for lite.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...