Gå til innhold

Apple oppdaterer Macbook Air


Anbefalte innlegg

Innpakningen er svært lekker, men det virker som man får svært lite for pengene når det gjelder hardware.

 

Regner med at flash-minnet ville kunne lide samme skjebne som SSD'er under OSX, nemlig mangelen på TRIM.

Hele poenget er at man skal få lite for pengene - men ikke slik du kanskje tror. ;)

Maskinen skal være liten, men likevel relativt kraftig. Det koster mer å bygge samme ytelse inn i en bærbar som har halve størrelsen av billiigmaskinene du finner på Elkjøp. Det koster mer å lage et kabinett av en presisjonsbearbeidet aluminiumsblokk i forhold til hardplast støpt i en form. Det koster mer å designe batteri og komponenter slik at man får dobbelt så lang batteritid til tross for at maskinen er så mye mindre i størrelse, osv, osv. Alt dette er jo i høyeste grad hardware.

 

Har ikke hørt noe som tilsier at MacBooks levert med SSD fra Apple har hatt problemer med degradering pga manglende TRIM, så dette regner jeg med at Apple har løst på en annen måte (muligens vha. firmware i kontrollerchipen?).

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha vært PC-bruker i alle år og selverklært anti-Apple må jeg si jeg får mer og mer sansen for selskapet. Jeg er fremdeles skeptisk til iPod og iPad, men skulle gjerne hatt kloa i en MacBook og en iMac. Kanskje til og med iPhone. Etter å ha testet Apples Mac-produkter har jeg rett og slett blitt mer tilhenger av Apple og ser for meg at jeg går til innkjøp av en MacBook i en ikke altfor fjern fremtid.

Lenke til kommentar

Innpakningen er svært lekker, men det virker som man får svært lite for pengene når det gjelder hardware.

 

Regner med at flash-minnet ville kunne lide samme skjebne som SSD'er under OSX, nemlig mangelen på TRIM.

Hele poenget er at man skal få lite for pengene - men ikke slik du kanskje tror. ;)

Maskinen skal være liten, men likevel relativt kraftig. Det koster mer å bygge samme ytelse inn i en bærbar som har halve størrelsen av billiigmaskinene du finner på Elkjøp. Det koster mer å lage et kabinett av en presisjonsbearbeidet aluminiumsblokk i forhold til hardplast støpt i en form. Det koster mer å designe batteri og komponenter slik at man får dobbelt så lang batteritid til tross for at maskinen er så mye mindre i størrelse, osv, osv. Alt dette er jo i høyeste grad hardware.

 

Har ikke hørt noe som tilsier at MacBooks levert med SSD fra Apple har hatt problemer med degradering pga manglende TRIM, så dette regner jeg med at Apple har løst på en annen måte (muligens vha. firmware i kontrollerchipen?).

Hørt om stanser som stanser ut metallplater? Det er ikke vits å gjøre det dyrere enn nødvendig. Dessuten vil en kunne bearbeide metalloverflaten til å lage den finish'en en ønsker etter at formen er stanset inn i metallplaten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Innpakningen er svært lekker, men det virker som man får svært lite for pengene når det gjelder hardware.

 

Regner med at flash-minnet ville kunne lide samme skjebne som SSD'er under OSX, nemlig mangelen på TRIM.

Hele poenget er at man skal få lite for pengene - men ikke slik du kanskje tror. ;)

Maskinen skal være liten, men likevel relativt kraftig. Det koster mer å bygge samme ytelse inn i en bærbar som har halve størrelsen av billiigmaskinene du finner på Elkjøp. Det koster mer å lage et kabinett av en presisjonsbearbeidet aluminiumsblokk i forhold til hardplast støpt i en form. Det koster mer å designe batteri og komponenter slik at man får dobbelt så lang batteritid til tross for at maskinen er så mye mindre i størrelse, osv, osv. Alt dette er jo i høyeste grad hardware.

 

Har ikke hørt noe som tilsier at MacBooks levert med SSD fra Apple har hatt problemer med degradering pga manglende TRIM, så dette regner jeg med at Apple har løst på en annen måte (muligens vha. firmware i kontrollerchipen?).

Hørt om stanser som stanser ut metallplater? Det er ikke vits å gjøre det dyrere enn nødvendig. Dessuten vil en kunne bearbeide metalloverflaten til å lage den finish'en en ønsker etter at formen er stanset inn i metallplaten.

Hehe, du vet visst enda mindre om meg om metallurgi og bearbeiding av metall :D

Aluminium er for det første ikke som stål, og utstansing/formpressing har sine sterke begensninger. Apple brukte enklere metoder på linje med det du nevner i tidligere utgaver av MacBook, men produksjonsmetoden de nå bruker har gitt helt andre muligheter, som ikke kan oppnås med dine "billige" metoder. Skallet rundt en MacBook Pro er nå både penere, mer presist, lettere og sterkere enn før Unibody-konstruksjonen.

Lenke til kommentar

Kom akkurat på Toshiba AC100. Synes den konkurrer nokså/bitte litt bra med denne. Kjører ikke et fullverdig OS på samme måte som OSX, men mtp hva slike ultra-portable brukes til så tror jeg ikke det er en stor hindring, samt den kan fås med 3G.

Sist, men ikke minst så bør det vel også nevnes at den rimeligste modellen koster halvparten av air ^^

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

For folk som liker å kjøre egen linux distro så må jo litt av poenget forsvinne ved å kjøpe en mac. Det er det jeg tenker på når jeg leser om apple. Et OS som er tett integrert med maskinvaren. Derfor faller det ikke i smak hos meg. Selv om jeg syns maskinen er uendelig nydelig å se på. Per dagsdato er spesifikasjonene på min nåværende laptop bedre enn den billigste airen, derfor avventer jeg. Selv om jeg har lyst på.................

 

(Advarsel: ikke se på steve jobs på youtube, det går flere uker før hungeren etter å kjøpe et apple-produkt forsvinner.)

Lenke til kommentar

innhold, OSX,TRIM,MBA

 

Reduksjonen i skrive-hastighet inntreffer ikke før hele SSD'en har blit "fylt" en gang. Da, ved fremtidige skrive-operasjoner må blokkene tømmes før de fylles, noe som fører til tregere skrivehastighet.

 

 

Tror det er snakk om rundt 20+% mindre skrivehastighet.

 

Det er ingen løsning fra OSX, og støtte er foreløpig heller ikke planlagt. Det man kan gjøre, er å nullstille hele disken, men da mister man også all data. Regner også med at man kan boote inn i Linux og drive vedlikehold der.

 

 

...og joda, jeg er klar over at det er ekslusivitet og design som pumper opp prisen til MBA. Når jeg sier "hardware", så tror jeg at du forstår at jeg mener ytelse.

 

For min del har det aldri spilt noen rolle hvor stor en laptop er. (Innenfor fornuftens grenser da)

Kunne aldri tenkt meg å betale opp i mot 10000 eller mer for slike spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis uenig i at de er svindyre.

 

Sist gang jeg kjøpte bærbar ble det en liten og delvis kraftig PC til over kr 6000,-, ikke Atom-basert, men en ULV-basert.

 

Jeg vil tro tilsvarende PC ville ha kostet mellom kr 7000,- til kr 8000,- her til lands. Dette var for 3 år siden.

 

CPU som i artikkel nevnes er vel blitt fattigmanns-/budsjett-CPU. Tilsvarende var nok min 1,2 Ghz ULV-CPU den gang. Mitt valg av PC den gang var også en 11,1". Kabinettet var lite, men tykt, og det måtte en nesten regne med å måtte ta til takke med for 3 år siden i den prisklassen.

 

Macbook Air:

Husk du får liten formfaktor for de pengene. Den minste av de som er mest aktuell p.g.a. størrelsen (ikke for kraften) koster kr 8490,-. Regner med det er inkludert MVA, da annet ikke er nevnt.

 

Differansen (selv om det er 3 år forskjell):

De kr 490,- til kr 1590,- synes jeg ikke er dyrt å betale ekstra for designet og Mac OSX om kundene skulle foretrekke ett Apple-OS.

Sånn er regnestykket mitt.

 

Så helt horibelt syntes jeg ikke prisen på den minste maskinen var. :roll:

 

Ellers uten at det rører særlig ved prisleie:

- Core har tatt over for ULV

- Formfaktoren har nok naturlig minket

- Harddisk har det skjedd en naturlig endring på, selv om lagringsplass minker på bekostning av teknologien.

 

- Skjerm har teknologisk sett blitt bedre, altså trekker mindre strøm

 

- Minnemengden har ikke økt, men til gjengjeld får en en tynnere PC igjen for pengene

 

- De har fjernet en del tilkobling/kontakter som ett kompromiss med størrelsen

 

Er ikke dette en litt underlig sammenlikning enn så lenge ultraportable har hatt en dramatisk nedgang i pris de siste årene?

 

Ellers er det bra de har fått en modell med mindre skjerm, macbook air hadde alltid for stor skjerm for en ultraportabel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv som en datastudent, med behov utover det som kan kalles normale kunne jeg vurdert en mac. Ikke umulig at jeg selger maskinen min.

 

Har inntrykk av at de fleste IT-relaterte studier nærmest krever og sponser windowslisenser for at elevene kan bruke samtlige relevante programmer. Selvfølgelig kan du installere windows på en mac, men OSX alene vil i seg selv neppe være nok.

 

Derimot om du går "Datakurset" på Holmlia universitet så greier det seg nok med en Nokia 5110

Lenke til kommentar

Selv som en datastudent, med behov utover det som kan kalles normale kunne jeg vurdert en mac. Ikke umulig at jeg selger maskinen min.

 

Har inntrykk av at de fleste IT-relaterte studier nærmest krever og sponser windowslisenser for at elevene kan bruke samtlige relevante programmer. Selvfølgelig kan du installere windows på en mac, men OSX alene vil i seg selv neppe være nok.

 

Derimot om du går "Datakurset" på Holmlia universitet så greier det seg nok med en Nokia 5110

Tja. Går stort sett greit med OS X med mindre man er avhengig av Visual Studio el.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...