Gå til innhold

Apple oppdaterer Macbook Air


Anbefalte innlegg

Apple selger et langt mer komplett produkt i motsetningen til f.eks. HP og Acer, som omtrent produserer sine bærbare pcer etter innkjøpsprisen av hardware og stapper de med masse crapware for og kunne selge pcen enda billigere og med enda høyere fortjeneste.

Vett ikke hva som er verst jeg.

 

Kjøper heller en pc med masse crapware for så å reinstallere OS. Billig og bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Apple selger et langt mer komplett produkt i motsetningen til f.eks. HP og Acer, som omtrent produserer sine bærbare pcer etter innkjøpsprisen av hardware og stapper de med masse crapware for og kunne selge pcen enda billigere og med enda høyere fortjeneste.

Vett ikke hva som er verst jeg.

 

Kjøper heller en pc med masse crapware for så å reinstallere OS. Billig og bra.

Du slipper den egeninnsatsen og investeringen på Mac, og nettopp derfor er Mac et bedre/mer komplett produkt, og derfor kan de naturligvis ta mer for produktet.

 

Det utelukker heller ikke problemet med rulleringen av hardware, har vært borti laptop som har mistet all support på f.eks. drivere allerede et halvt år etter kjøp av en pc.

 

Bærbar: Macbook>PC

Stasjonær: Mac<Selvbygg pc

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan investering er det du snakker om ? MAC er ikke bedre produkt selv om det er mere komplett i den forstand.

Er ikke alle pcer som leveres med helt clean OEM-dvd som du kan reinstallere OSet med.

Og så sant du skal skaffe det lovlig så koster det rundt 800 spenn.

 

Hva som er bra er jo uansett litt opp til enhver person, jeg vett iallefall hvilke kvaliteter jeg vil ha i en bærbar datamaskin, og mye av det har nettopp de fleste Macbooks.

 

Uansett, på hvilke grunnlag er en bærbar pc bedre enn Macbook, fordi som mener det.

Jeg har vel allerede sagt hvorfor jeg mener det motsatte.

Lenke til kommentar

Men så koster jo de med 1024*600 bare 30-50% av det denne gjør. ;)

Forøvrig er 1366x768 vanlig på 11,6-tommere til under halve prisen.

 

Er du sikker på det er IPS? Kilde?

Jeg lette etter dette i går, og fant ingenting. Veldig interessert i å vite om det er TN eller IPS selv. Noen som har noen kilder?

Er rimelig sikker på at det er TN, som i alle MacBook-utgaver. Det interessante er om de har kommet på høyde med MacBook Pro mht fargegjengivelse/fargerom, slik at den gjengir hele sRGB-området.

Lenke til kommentar

Men så koster jo de med 1024*600 bare 30-50% av det denne gjør. ;)

Forøvrig er 1366x768 vanlig på 11,6-tommere til under halve prisen.

 

Er du sikker på det er IPS? Kilde?

 

Nvm.

 

Ser Newton sin post, var ikke klar over at alle MacBook brukte TN.

 

Må si deres TN paneler er rimelig solide :/

 

(Synes bare det er litt rart når selv iPad har en IPS basert skjerm)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Forundrer meg veldig over at folk sammenligner PC og MAC hardware :-)

Tenk på delekostnadene til produsenten vs utsalgspris. OSet koster rundt en tusenlapp i utsalg.

 

Det er en grunn til at Apple går så det griner finansielt. (teskjemodus: svært høye marginer)

Apple selger et langt mer komplett produkt i motsetningen til f.eks. HP og Acer, som omtrent produserer sine bærbare pcer etter innkjøpsprisen av hardware og stapper de med masse crapware for og kunne selge pcen enda billigere og med enda høyere fortjeneste.

Vett ikke hva som er verst jeg.

Det vet jeg. Det som er verst er å overprise produktet. Hvis jeg kunne velge mellom 2 helt like laptoper der eneste forskjell var at den ene kom med masse crapware og var 1000 spenn billigere, hadde jeg selvfølgelig valgt den. Jeg er ikke så teknisk inkompetent at jeg ikke klarer å slette ett par programmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det største problemet her at folk ikke forstår at selv om hardwaren er helt identisk, så betyr det ikke at de 2 yter identisk. Jeg vil gå så langt og si at Mac OS X er langt bedre kodet enn Windows-plattform, og utnytter derfor hardwaren langt bedre, bare dette hadde jeg betalt 1000 kroner ekstra for og så har du alle de andre fordelene de bringer som en bærbar surfe/film pc.

Lenke til kommentar

Det som trekker opp prisen på Apple sine bærbare er i all hovedsak at Apple selger gjennomarbeidede produkter. Aluminum unibody som både ser lekkert ut (smak og behag vel og merke), er stivt og tåler en støyt, Magsafe-strømadapter så du ikke river med deg hele maskinen om du snubler i strømledningen, markedets beste (multi)touchpad, lang batterilevetid, at du kan løfte opp skjermen med en finger uten problemer og mye mer. Og jeg er fanboy, så jeg setter til og med pris på rytmen på det pulserende standbylyset. Jeg skjønner at ikke alle har samme krav og preferanser som meg. Det er helt okey.

 

Edit: Også er det nok en apple-tax inne i bildet her også ...

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

En Toyota Prius har mye bedre plass og er mye mer økonomisk enn en Ferrari, men det betyr vel ikke Ferrarien burde kostet det samme eler mindre kun basert på det ? Når sammenligner MBA med en vanlig Notebook fra Acer feks så ser sistnevnte ut som den er designet av en gymlærer fra Frøya i fylla.

 

Og siden dere klarer å henge dere opp i spesifikasjoner, ser ingen her har nevnt klokkehastigheten på ram n som står i maskina ? Har leita og finner ingen Notebook/laptoper som kjører på så høy klokkehastighet.

 

Denne maskina er laget for å være kompakt, CD/DVD stasjonen er fjernet (har 3 stasjonære, en Dell XPS M1710, Acer notebook med til sammen 5 CD/DVD brennere/lesere som brukes en gang hvert jubelår. SSD n btw er med å dobler ytelsen på maskina, her er programmer oppe og går mens jeg kan dra andre verset på "No kjem dampen" på den Acer n mens den raser avgårde på 5400 rpm...

 

Det var det jeg rakk gitt, har 2 PC r som skriker etter restart her pga nye oppdateringer her.

Lenke til kommentar

En Toyota Prius har mye bedre plass og er mye mer økonomisk enn en Ferrari, men det betyr vel ikke Ferrarien burde kostet det samme eler mindre kun basert på det ? Når sammenligner MBA med en vanlig Notebook fra Acer feks så ser sistnevnte ut som den er designet av en gymlærer fra Frøya i fylla.

 

Og siden dere klarer å henge dere opp i spesifikasjoner, ser ingen her har nevnt klokkehastigheten på ram n som står i maskina ? Har leita og finner ingen Notebook/laptoper som kjører på så høy klokkehastighet.

 

Denne maskina er laget for å være kompakt, CD/DVD stasjonen er fjernet (har 3 stasjonære, en Dell XPS M1710, Acer notebook med til sammen 5 CD/DVD brennere/lesere som brukes en gang hvert jubelår. SSD n btw er med å dobler ytelsen på maskina, her er programmer oppe og går mens jeg kan dra andre verset på "No kjem dampen" på den Acer n mens den raser avgårde på 5400 rpm...

 

Det var det jeg rakk gitt, har 2 PC r som skriker etter restart her pga nye oppdateringer her.

 

 

Blir en helt feil sammenligning. Du får bedre HW for samme prisen i en laptop kontra en macbook. Da blir det i såfall en ferrari med en gressklippermotor mot den priusen.

 

Veldig kjekt med dvd stasjon, men de finnes i ekstern format, så jeg velger å overse den mangelen. SSD'en dobler ikke ytelsen på maskinen, og en vanlige laptop kan også ha SSD.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Det største problemet her at folk ikke forstår at selv om hardwaren er helt identisk, så betyr det ikke at de 2 yter identisk. Jeg vil gå så langt og si at Mac OS X er langt bedre kodet enn Windows-plattform, og utnytter derfor hardwaren langt bedre, bare dette hadde jeg betalt 1000 kroner ekstra for og så har du alle de andre fordelene de bringer som en bærbar surfe/film pc.

 

Og dette baserer du på ren ønsketenkning. OS X taper konsekvent alle grafikk-benchmarks, så det fins iallfall én type hardware den ikke utnytter på langt nær like godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Blir en helt feil sammenligning. Du får bedre HW for samme prisen i en laptop kontra en macbook. Da blir det i såfall en ferrari med en gressklippermotor mot den priusen.

 

Veldig kjekt med dvd stasjon, men de finnes i ekstern format, så jeg velger å overse den mangelen. SSD'en dobler ikke ytelsen på maskinen, og en vanlige laptop kan også ha SSD.

Forklar hvordan ferrarien med gressklippermotoren likevel er lynrask da?

 

Ja du finner bærbare med SSDer, men til hvilke pris, og da tenker jeg selvfølgelig ikke på de 8gb minnebrikkene som står i netbooksa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det største problemet her at folk ikke forstår at selv om hardwaren er helt identisk, så betyr det ikke at de 2 yter identisk. Jeg vil gå så langt og si at Mac OS X er langt bedre kodet enn Windows-plattform, og utnytter derfor hardwaren langt bedre, bare dette hadde jeg betalt 1000 kroner ekstra for og så har du alle de andre fordelene de bringer som en bærbar surfe/film pc.

 

Og dette baserer du på ren ønsketenkning. OS X taper konsekvent alle grafikk-benchmarks, så det fins iallfall én type hardware den ikke utnytter på langt nær like godt.

Grafikk-benchmarks, som i spill?

Hvem kjøper Mac for og spille på uansett?

Folk flest som kjøper Mac bruker den mye til fotoredigering o.l.:

http://hansv.com/cs3/

 

Hadde intensjonen til Apple hvert at Mac skulle være en gaming maskin, så hadde den garantert ytet bedre der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ah, ja det er klart. Når Apple taper benchmarks, gjelds det ikke.

Sa ikke at det ikke gjaldt, stilte spørsmål til hvor relevant det var.

Tilbake til Ferrarien og Priusen da, hvor relevant er en drivstoffforbruk's test på en Ferrari i motsetningen til en Prius?

Poenget mitt er at du ikke kan forvente at noe skal prestere bra i noe det ikke er ment for og gjøre?

Photoshop, som forsåvidt er lagt for begge plattformer er derfor mer relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...