Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, D0vendyret said:

Da koster en tlf til under 5 litt mindre i mnd - personlig aldri kjøpt til over 5k iom det er ett prinsipp og telefonene holder mer enn nok. (i flere år enn 3 også)

Helt enig. 

Man hiver penger ut av vinduet hvis man absolutt må ha siste modell hvert eneste år. Skal man ha ny mobil, kan man bare google testvinneren fra 2 år tilbake, som nå er på billigsalg. Vinn/vinn.

De fleste bruker bare en brøkdel av mobilens funksjoner uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, D0vendyret said:

Da koster en tlf til under 5 litt mindre i mnd - personlig aldri kjøpt til over 5k iom det er ett prinsipp og telefonene holder mer enn nok. (i flere år enn 3 også)

Det er ikke om å gjøre å spare seg til fant slik at man ikke kommer noen vei. En skal ikke ha en dyr telefon bare for å ha den. Man skal bruke den til noe som skaper mange ganger verdien av hva telefonen koster. Når man slutter å tenke og gjøre som en fattig, vil pengene renne inn på kontoen innen rimelig tid. 

En telefon er et genialt verktøy og har uendelige bruksområder. Du kan live streame med den. Du kan redigere video. Du kan arbeide med regneark mens du benytter transport. Du kan betale regninger. Du kan finne eller ta bilder. Du kan ha videokonferanse med bedriften (husk stativ). Du kan skrive ned noter når du får en musikalsk idé og studioet er langt unna. Du kan bruke lydopptaksfunksjonen til å ta opp en forretningsidé når det virkelig haster å få ned alle detaljene. Du kan tilegne deg kunnskap gjennom lydbøker eller betale noen tusenlapper for å kjøpe deg inn på et webinar som går over 20 uker.

Det er utallige muligheter for hvordan du kan bruke en mobil som pengemaskin. Det er et viktig verktøy og da vil du ha en god telefon. Hvis du kun skal ringe din mor og fortelle at du nok en gang hadde kjøttkaker fra Fjordland til middag og husholdningssaft i glasset, nei da spiller det ingen rolle hva slags telefon du har.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (16 timer siden):

Det er nok bass som det er. Skal du ha mer bass er veien å skaffe større høyttalerelementer som kan spille dypere. Du kan bruke eq, men du får likevel ikke frekvenser som høyttalerne ikke greier å gjengi. Har du sjekket hvor lavt i frekvens høyytalerne dine går?

Mye som ligger på YT er ødeleagt med både eq og annet tempo. 

Enig. Det som ligger på YT er helt håpløst og selv det som er på Spotify synes jeg høres rart ut når jeg spiller det må min vanlige halv-rævva stue-hifi. Bassen er ofte alt for fremtredende.

Mistenker dette skyldes at 90% spille av på telefoner eller små høyttalere som fullstendig mangler bass?
 

Lenke til kommentar
Laffe skrev (9 timer siden):

Folk som bruker alderen sin som unnskyldning
18år: woohoo. 180km/t! Jeg er kul. Se på meg, og se hvor fort jeg kjører
30år: helvete som han kjører da! Burde ha mistet lappen

"... jeg var ung og dum, jeg viste ikke bedre"

Javel? Sto det i kjøreboken at, når man får sertifikatet som ung, så er det helt ok å råkjøre? Men når man blir eldre så skal ikke de unge få gjøre som du? Bare fordi du har blitt eldre og mer fornuftig??

Mange 18åringer som har fått lappen og tenker som 30åring fra start av.
Snakk om å skyte seg selv i foten og skylde på alle andre. 
Dobbelmoral på sitt beste?

Eller denne her: 
En person kjøper kunst eller veske til 1 mill
"Fyfaen, kaster bort penger på noe slikt tull"
Javel? Sier personen som har en mobil til over 5000 eller en gamerpc til 10-20k når andre sitter med en pc til 2-3k fordi dem ikke har råd til noe bedre.
"Fuk rike folk" middelklassen om dem som er over seg
"Fuk rike folk" fattigfolk om middelklassen

Middelklassen må være dem som sutrer mest av alle klasser.

 

Og så synes man synd på seg selv fordi man har pådratt seg gjeld eller ikke har en god nok utdannelse fordi man ga faen som ung.

Og vil uansett påstå at 95% av alle i Norge har det veldig bra. De jeg kjenner som sikkert blir definert som "fattige" har det også ganske bra. 


Folk vil alltid klage, men gidder i liten grad å gjøre noe selv for å forbedre situasjonen eller innse at det er egne valg som har satt dem i situasjonen. 

Har du gjort dumme eller uansvarlige valg tidligere i livet er det urettferdig for oss andre hvis du ikke opplever ulemper eller på andre måter blir straffet for disse valgene.
Hvis ingen blir straffet for sine dårlige valg vil alle til slutt gi beng, da det uansett ikke får konsekvenser.
Noen forskjeller er bra, i tillegg er Norge et av landene hvor det er enklest for hver enkelt å gjøre noe med det.

De aller fleste har kun seg selv å takke. Kun de som har blir syke helt uforskyldt synes jeg synd på. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (16 minutter siden):

Hvis ingen blir straffet for sine dårlige valg vil alle til slutt gi beng, da det uansett ikke får konsekvenser.

 

Kan som utgangspunkt være enig med deg. Men er det rett at straffen skal være livslang? Hva lærer man av det, om man har tatt et dårlig valg? Hvorfor og hvor godt lærer eventuelt andre av dårlige valg? Hvor langt tilbake i generasjonene skal man bli straffet for dårlige valg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Kan som utgangspunkt være enig med deg. Men er det rett at straffen skal være livslang? Hva lærer man av det, om man har tatt et dårlig valg? Hvorfor og hvor godt lærer eventuelt andre av dårlige valg? Hvor langt tilbake i generasjonene skal man bli straffet for dårlige valg? 

Kommer litt an på valget, men noen valg vil vare livet ut. Har man skaffet seg mye gjeld er dette noe som bør straffe seg i lang tid. Men også her finnes det gjeldsordning, selv om det er vanskelig å få (noe jeg synes er rett og rimelig)
Dårlig utdannelse vil også ofte straffe seg i lang tid, men selv dette er jo mulig å gjøre noe med for de aller fleste.

Norge er derfor et veldig bra land. Man har en god miks av at "hardt arbeid" lønner seg, dumme ting straffer seg, visse muligheter for "nye sjanser" og at man kan få beholde verdier man har tilegnet seg. 

Men de færreste ting bør vare i mange generasjoner, men synes likevel det skal være mulig å etterlate noe til sine etterkommere.

Personlig er det et par ting jeg ville endret på:

  • Belønnet mer arbeid mer i form av flatere skatter
  • På noen områder strammet inn på trygder og ytelser 
  • Litt færre støtteordninger, legater etc.
  • Noe lavere formueskatt i bytte mot en moderat arveavgift.
    • Noe formueskatt er nok sunt for å sørge for at kapital blir satt i arbeid som gir avkastning
    • Arveavgiften bør ikke være altfor stor. Jeg synes det er greit at man kan overføre en god del til neste generasjon. Dette gir større insentiver til å bygge bedrifter og skape noe. Men minst en arveavgift på lik linje med andre "gaver" og kanskje også litt høyere enn for vanlig arbeid kunne være fornuftig. 
Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

På noen områder strammet inn på trygder og ytelser 

Lik trygd for alle, noen som får mer penger uten å gjøre noe, enn folk som jobber 100%
Og da mener jeg ikke at alle skal få mer, men at de som får mye skal få mindre
En skal ikke belønnes for at man ikke jobber
Pensjon er noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 timer siden):

En telefon er et genialt verktøy og har uendelige bruksområder. Du kan live streame med den. Du kan redigere video. Du kan arbeide med regneark mens du benytter transport. Du kan betale regninger. Du kan finne eller ta bilder. Du kan ha videokonferanse med bedriften (husk stativ). Du kan skrive ned noter når du får en musikalsk idé og studioet er langt unna. Du kan bruke lydopptaksfunksjonen til å ta opp en forretningsidé når det virkelig haster å få ned alle detaljene. Du kan tilegne deg kunnskap gjennom lydbøker eller betale noen tusenlapper for å kjøpe deg inn på et webinar som går over 20 uker.

Tror du ikke jeg gjør endel av dette med den eldre tlf jeg har idag som kostet under 5k når jeg kjøpte den?
Jeg tror det er ytterst få som trenger absolutt det siste innen HW på en tlf for å gjøre både jobb og privat.

Selvfølgelig, det opp til hver enkelt hva de vil bruke sine penger på, men den at det er sååå mye bedre og man må ha for å henge med er bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

Majoriteten jobber for timeslønn og ser ikke verdien av gode verktøy og det å gjennomføre på best mulig måte.

Verktøy er undervurdert ja, men man slår fint inn en spiker med en hammer til få kr (eller en rimelig spikerpistol hvis man har endel spiker ved oppussing etc), man trenger ikke kjøpe seg den versting spikerpistolen for det. Det er der vanlig folk ligger - selvfølgelig er en slik versting pistol å foretrekke for de som jobber med å slå inn spiker dagen lang. 

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (10 timer siden):

På noen områder strammet inn på trygder og ytelser 

Og hvilke områder er det? Ung ufør? Som i dag ikke er nok til å dekke husleie og mat, langt mindre et normalt liv? Eller lav sats? Som er enda mindre? Hva med satsen for samboere? Som er 20-25% lavere enn vanlig sats?

Er det ikke nok at det strammes inn på trygd hvert eneste år i trygdeoppgjøret? Trygdede (og pensjonister) har negativ inntektsøkning mot KPI hvert år. Det er ikke trygd som er problemet. Det er skattelettene til de med mest som er problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SirOwen skrev (39 minutter siden):

Når man hører på feks NRJ, og de må spille av en jingel om at du hører på NRJ minst 20 ganger pr time ?

Kan alltids bytte kanal, men... jeg hører på MP3 - Alltid musikk, men det er ikke alltid musikk, det er mye tomprat, og nyheter, og dumme konkurranser 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (30 minutter siden):

Kan alltids bytte kanal, men... jeg hører på MP3 - Alltid musikk, men det er ikke alltid musikk, det er mye tomprat, og nyheter, og dumme konkurranser 

"Når du hører denne lyden <pling> så sender du 'Jeg vant' og fullt navn og adresse til nrkunderstrekemp3. Altså når du hører denne lyden <pling> i en sang så sender du 'Jeg vant' og fullt navn og adresse til nrkunderstrekemp3. Men ikke før du hører denne lyden <pling>."

Jeg hater Abiel. Fyren kan ikke stave Abel, engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...