Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg over at ingen jeg har spurt, så langt har gitt meg et godt svar på hva IBP er. "Det er det forumet kjører på" er svaret jeg har fått. Javel, kjører på hva? Luft og kjærlighet? Søkte på wiki, det står det bare masse fremmedord. Er det et software-program eller er det noe annet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags argument er det å klage på fremmedord? Hadde det vært bedre hvis de lager nye norske ord som ikke gir mening for verken fagfolk eller andre.

Ta for eksempel platelager. Er det lageret til CD-butikken, eller er det lageret til byggvarekjeden, nei det er et harddisk drev. Det aller siste er å kalle det platestasjon.

Quote

What is IPB?
 Invision Power Board is a multifunctional discussion board application. It is written in PHP and requires a MySQL database.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Røsslyngen said:

Ja, det er det står for, og den er den wikipediaartikkelen jeg tenkte på, men jeg lurer fortsatt på hva IPB er. 

Nettleseren din sier "Hei diskusjon.no, gi meg forsiden din!". IPB er den koden som svarer deg med at du skal ha denne teksten, disse profilbildene, osv.

3 minutes ago, BadCat said:

Hva slags argument er det å klage på fremmedord? Hadde det vært bedre hvis de lager nye norske ord som ikke gir mening for verken fagfolk eller andre.

Ta for eksempel platelager. Er det lageret til CD-butikken, eller er det lageret til byggvarekjeden, nei det er et harddisk drev. Det aller siste er å kalle det platestasjon.

Du kan jo se hvordan det går med dansk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Åja, jeg trodde kanskje du hadde funnet merkelige søkeresultater fordi du søkte på IBP istedenfor IPB. Det er programvaren (software) forumet kjøres på, ja.

Ah, takk, du er en knupp! (irritasjon solved) ♥️ Haha, ja mente IPB, ja! Da får jeg plassert begrepet under en knagg av begreper jeg har hørt før. 

 

Lenke til kommentar
Kovalevskaja skrev (2 minutter siden):

Irriterer jævlig at kjærestens humor er å si "skal du spise middag? du har jo spist mye" åja to brødskiver og et halvt eple er kjempemye.. "det var en spøk" åja haha kjempemorsomt, takk for oppfordring til det jeg allerede ikke vil/vil!

Det høres ikke ut som et veldig sunt forhold. Har du sagt ifra om at slike «spøker» ikke faller i smak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Hva slags argument er det å klage på fremmedord? Hadde det vært bedre hvis de lager nye norske ord som ikke gir mening for verken fagfolk eller andre.

Ta for eksempel platelager. Er det lageret til CD-butikken, eller er det lageret til byggvarekjeden, nei det er et harddisk drev. Det aller siste er å kalle det platestasjon.

 

Jeg har akademisk engelskforståelse (jeg har de senere årene skrevet og lest forskningsartikler på engelsk), men husk at jeg utdannet innenfor helse, og ikke IT.  I mitt fagfelt er det også mange begreper innenfor både engelsk og latin, som vi innenfor helse, forstår og bruker som et slags kodespråk, men som allmennheten ikke nødvendigvis forstår, med mindre de blir opplyst av betydningen(e), noe vi selvsagt jobber med.  Det er det samme med IT. Det som irriterer meg, er diffuse svar når jeg spør. Ikke fremmedord i seg selv som irriterer, men generelt sett er tekster som er kun fulle av fagbegreper og akronymer, ikke særlig lettleste for allmennheten, og det er jo slitsomt.  Generelt tror jeg at man ikke egentlig vet hva et ord betyr om man ikke kan forklare det skikkelig for en novice og at man kan konkludere med at veldig mange er dårlige til å formulere seg skriftlig. 

Gavekort skrev (9 minutter siden):

Nettleseren din sier "Hei diskusjon.no, gi meg forsiden din!". IPB er den koden som svarer deg med at du skal ha denne teksten, disse profilbildene, osv.

Takk! At det er kode forklarer meg og en del. 

Lenke til kommentar
Kovalevskaja skrev (32 minutter siden):

Irriterer jævlig at kjærestens humor er å si "skal du spise middag? du har jo spist mye" åja to brødskiver og et halvt eple er kjempemye.. "det var en spøk" åja haha kjempemorsomt, takk for oppfordring til det jeg allerede ikke vil/vil!

Det der et rødt flagg.  

Runar skrev (29 minutter siden):

Det høres ikke ut som et veldig sunt forhold. Har du sagt ifra om at slike «spøker» ikke faller i smak?

Helt enig, du bør være tydelig ovenfor for kjæresten din, og sette grenser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Allmennheten hadde forstått helseuttrykk hvis det ikke var så godt innarbeidet med folkelige uttrykk som egentlig ikke gir mening. En slags lært hjelpeløshet. Det man først lærer fester seg og da kan man like gjerne ta det etter boka.

Er det en mann eller er det en kvinne som synes at denslags er humor?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Allmennheten hadde forstått helseuttrykk hvis det ikke var så godt innarbeidet med folkelige uttrykk som egentlig ikke gir mening. En slags lært hjelpeløshet. Det man først lærer fester seg og da kan man like gjerne ta det etter boka.

Er det en mann eller er det en kvinne som synes at denslags er humor?

Jeg kan se den. Som sagt, det er ikke fremmedord som er hovedessensen i irritasjonen, men svada-forklaringer, som i dette tilfellet også var på norsk og med vanlig-"tale". Jeg vil si at de svarene jeg fikk av Gavekort og fromaghe ga meg mer info enn den opprinnelige setningen jeg fikk servert.

Dog tror jeg at språkrådet er ganske uenig med deg, siden det virker som du er veldig imot fornorsking av engelske uttrykk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324
Kris85 skrev (På 12.11.2019 den 20.33):

Har tidligere uttalt at jeg irriterer meg grenseløst over annonser på Finn.no med skrivefeil. Denne her tar kaka. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163059085
"Takk lampe gis bort"

Takk lampe, for at du lyser opp min hverdag. 

Med mindre vedkommende har dysleksi (da er han unnskyldt)  - ufffffff.... 

Tror noen driver med ord-deling mest for å trolle ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Røsslyngen skrev (2 timer siden):

Jeg har akademisk engelskforståelse (jeg har de senere årene skrevet og lest forskningsartikler på engelsk), men husk at jeg utdannet innenfor helse, og ikke IT. 

Hehe, jeg forstår frustrasjonen, og at jeg skapte den. ;)

Som Gavekort skrev så er IPB koden som gjør at du kan sitte her og skrive og lese innlegg. Det er forumprogramvaren som kjører hele greia. 

I dag heter det dog ikke lengre Invision Power Board, men Invision Community. 

Det er en av de største forumprogramvarene der ute, men til forskjell fra f.eks phpBB er dette en programvare man må betale for, og dette har jeg forstått det som er ganske dyrt, men verd det da det er den desidert beste forumprogramvaren på markedet. 

Så med andre ord er IPB en forumplattform. 

 

Om du lurer på noe mer av en teknisk art kan jeg selvsagt komme opp med svar. Gøy at du ble så nysgjerrig da. :) 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Hehe, jeg forstår frustrasjonen, og at jeg skapte den. ;)

Som Gavekort skrev så er IPB koden som gjør at du kan sitte her og skrive og lese innlegg. Det er forumprogramvaren som kjører hele greia. 

I dag heter det dog ikke lengre Invision Power Board, men Invision Community. 

Det er en av de største forumprogramvarene der ute, men til forskjell fra f.eks phpBB er dette en programvare man må betale for, og dette har jeg forstått det som er ganske dyrt, men verd det da det er den desidert beste forumprogramvaren på markedet. 

Så med andre ord er IPB en forumplattform. 

 

Om du lurer på noe mer av en teknisk art kan jeg selvsagt komme opp med svar. Gøy at du ble så nysgjerrig da. :) 

Haha, ja ? det var du som begynte å snakke om IPB og plugins i chatten, så da måtte jeg forstå hva det var;) 

Så for å konkludere;  IPB er et software-program for forumer, som inneholder koder som får forumet til å oppføre seg på en bestemt måte? Correct me if I'm wrong! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...