Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Storting og pressekonferanser er godt innenfor den offentlige sfære, og like lagelig stilt for presse-hogg. Problemet er uansett ikke at det er hånende, men at det er tåpelig og ubrukelig retorikk. Mener du virkelig at dialekt-etterligning hører hjemme i noen som helst seriøs diskurs (som dette er?).

Om det er det at man er laglig stilt for presse-hogg som er problemet, vil jeg si hans oppførsel overfor pressefolkene var langt verre (og etter min personlige mening var det også det). Pressen nevner selvfølgelig ikke det selv, men tar nok ekstra hardt i når de omtaler Brustad-etterligningen for eksempel.

 

Hva får deg til å tro at denne pressekonferansen, eller for den saks skyld Brustads uttalelse, er en del av en seriøs diskurs? Det er et medieshow, ikke en forhandling. Brustad ignorerte fakta til fordel for en "reaksjon" tilpasset media, og Røkke svarte med å lage et over to timer langt show på egne premisser. Den seriøse diskursen foregår på helt andre arenaer.

Lenke til kommentar
Om det er det at man er laglig stilt for presse-hogg som er problemet, vil jeg si hans oppførsel overfor pressefolkene var langt verre (og etter min personlige mening var det også det). Pressen nevner selvfølgelig ikke det selv, men tar nok ekstra hardt i når de omtaler Brustad-etterligningen for eksempel.

 

Hva får deg til å tro at denne pressekonferansen, eller for den saks skyld Brustads uttalelse, er en del av en seriøs diskurs? Det er et medieshow, ikke en forhandling. Brustad ignorerte fakta til fordel for en "reaksjon" tilpasset media, og Røkke svarte med å lage et over to timer langt show på egne premisser. Den seriøse diskursen foregår på helt andre arenaer.

 

En pressekonferanse er i høyeste grad en offentlig arena. Dårlige forsøk på harselas hører ikke hjemme der, i hvert fall hvis man ønsker å bli tatt alvorlig. Alt politikere og forretningsmenn foretar seg i embeds medfør (og som regel også utenfor) i offentligheten tas seriøst. Hverken du eller Røkke kan bestemme at akkurat i dag er det sirkus, og nå tøyser vi i stedet uten å måtte svare for det. Mye som ble sagt på pressekonferansen var alvorlig nok, og et plutselig tøvete utfall er ikke fritatt for kritikk. Men jeg tror vi snakker om litt forskjellige ting. Jeg sier bare at det er elendig retorikk, om det var fint gjort eller ikke driter jeg i. Særlig uelegant er det når det kunne vært ganske bra hadde han bare holdt seg unna imitasjonen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Som forklart er det da heller ikke et forsøk på harselas, dårlig eller ikke. Politikere i embets medfør, slik Brustad var, burde så absolutt ikke uttale seg slik hun gjorde. Forretningsmenn derimot, slik som Røkke (som forøvrig ikke har noe som helst embete), står noe friere. Om Røkke vil gjøre det hele til et sirkus, så står han fritt til å gjøre det, men må da selvfølgelig ta imot de konsekvenser som følger. Heldige som vi er, kan vi i denne saken observere konsekvensene, og det ser da ikke så alt for mørkt ut for Røkke. Jeg kjenner flere i Aker Solutions-systemet, og de står alle bak ham og applauderer ham for pressekonferansen.

 

Selv om jeg synes både den seriøse og den uformelle ("useriøse") delen av pressekonferansen var positiv, er jeg enig i at det ikke var helt heldig å blande dem. Presentasjonen av konsernet og bedriftene i transaksjonen, og faktaene som ble lagt frem om transaksjonen, har kommet i skyggen for angrepet på Brustad. Det er litt beklagelig, men allikevel har det blitt lagt frem for offentligheten, og kan ikke lenger ignoreres av mediene. Da kommer bloggerne og twitrerne og tar dem for det.

 

Men det som er verre, er at alle fokuserer på angrepet på Brustad, heller enn på oppførselen hans overfor pressen. Selv om det også i stor grad er berettiget, gikk han over streken flere ganger. Det hadde vært langt mer interessant å diskutere pressens rolle i denne saken, enn forholdet mellom Røkke og Brustad. Men det er klart at da må også pressen sette lys på seg selv, og vise frem alle vortene sine. Det skjer jo ikke.

Lenke til kommentar

Jeg mener Brustad sine uttalelser om at je er forbanna og je er irrititert og provosert aldri hadde vært uttalt om det ikke hadde vært for pressen. det er utelukkende formuleringer som brukes for å tilfredstille opinionen.

 

så jeg synes det er helt greit at røkke sa det han gjorde.

Lenke til kommentar
Zappet over til NRK i dag da jeg så på TV2 Nyhetene. Å bruke denne sendetiden på en reportasje om at folk fra hjembygden til Sylvia Brustad ikke likte Røkke sin dialektimitasjon er så patetisk at jeg ikke finner ord for det. Er det dette Aker-saken dreier seg om nå?

Det er nok gunstig for begge parter i saken å tåkelegge sakens ukomfortable detaljer og gjøre det hele til en konflikt mellom to personer. Røkke får beholde penga sine og den rødgrønne regjeringen skaler av en syndebukk og er like fin etterpå.

Lenke til kommentar

Sponheim vil innføre amerikansk Green Card-system i Norge:

 

http://www.abcnyheter.no/node/87704

 

Regner med at folk som kommer på grønt kort ikke automatisk får full utbetaling fra staten med en gang, men at de må jobbe seg opp rettigheter?

 

I USA går det jo bra fordi man faktisk er tvunget til å jobbe for å tjene til livets opphold, men her i Norge liker vi jo å sy puter under armene på folk, klientifisere dem, og gjøre dem apatiske og giddalause.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3044969.ece

Herregud for en moralnyhet. Det bare oser provokasjon fra det.

"NORSKE FLY KAN FØRE ATOMBOMBER"

 

 

Oh really? Skal de opplyse oss om at flyet faktisk har landingshjul også?

Det er jo interessant i et strategisk perspektiv. Det betyr jo egentlig ikke så mye uansett, da taktiske atomvåpen er noe av et upraktisk våpen i utgangspunktet og du neppe bruken en F-35 til å bombe Moskva.

 

Det er vel primært et spørsmål om å sikre seg for alle eventualiteter, og jeg kan ikke si at dette plager meg nevneverdig.

 

F-16 burde også kunne bære atomvåpen, i alle fall vektmessig og omfangsmessig, så jeg ser ikke helt problemet. Dersom vi kjøper inn de Haviland Mosquitos fra andre verdenskrig vil de i teorien kunne bære små taktiske våpen de også.

 

Meh, kan ikke si jeg gidder å bruke opp bekymringskvoten min akkurat.

 

Angående Venstres tilnærming til religion har det nok mye med Venstres ideologiske bakgrunn å gjøre. Venstre er sosialliberalere, og ikke liberalister. Noe som er udelt positivt, tross alt, og en del av det blir praktiskpolitisk toleranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...