Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

rikspøbel:

 

Jeg gir et kort svar for jeg er egentlig ferdig med dette forumet.

 

Mitt poeng var at punktene ikke kunne sies å være helt fjernt fra norsk kultur, som må ses i et lys som hvertfall inkluderer de siste 50 årene. Deretter at de fleste sakene er relativt blåst opp, og liten direkte eller sågar indirekte trussel på noen måte etniske nordmenn har sin hverdag. Og i forlengelsen av det at noen trussel pt er vanskelig å se, og det selv om man ser hen til fremtidig befolkning. Jeg tror du dels var enig i hvertfall de to første punktene, om ikke i grad så i det minste i retning.

 

Med det har jeg sagt alt jeg ønsker for nå - og en god stund videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når har vedkommende faktisk vært medlem av venstres prinsipprogramkomite, så, så veldig høyreekstrem kan hun da ikke være. Hun er motstander av bioteknologiloven og barneloven som gir homofile kvinner rett til assistert befruktning, hun er også motstander av at heterofile har denne retten, det gjelder både kvinner og menn.

 

Som det heter i juryens begrunnelse;

 

Årets prisvinner er et eksempel på at det kan medføre omkostninger ved å delta med selvstendige meninger i en offentlighet som er preget av selvsensur og berøringsangst i forhold til brennbare temaer

:)

Jeg har ikke påstått at hun er høyreekstrem. Poenget er at det eneste hun har gjort er å være et troll med tilgang til forlag og kronikksider i avisene. Hun bidrer ikke med noe som helst til debattene, hun anser motargument som angrep på seg selv og hun er ikke i stand til å legge frem noe som ligner på arumentasjon, i stedet raller hun om at den rød-grønne regjeringen er demonen i Descartes cogito ergo sum. Å gi henne noen ytringsfrihetspris er det samme som å gi den til Tore Tvedt. Han fremlegger heller ikke noe som ligner på konsistent argumentasjon og hans deltaken i offentligheten har medført langt mer konkrete omkostninger enn hva statsstipendiaten(!!!) Monsen har opplevd. Hun sitter på livets grønne gren og kan spy ut edder og galle. Tvedt er så vidt jeg vet arbeidsledig og trygdet.

Lenke til kommentar

Kommentarer til listen:

- Innskrenkning av ytringsfrihet. Det er da hovedsakelig snakk om blasfemiparagrafen og tildels debatten rundt muhammedkarikaturene, og er åpenbart i strid med norsk kultur.

 

- Alkoholfrie dager. Det er i aller høyeste grad en del av norsk kultur at man skal kunne gå ut å drikke hvilken dag man vil. [...]

 

- Kjønnsdelt svømmeundervisning. Det er absolutt en del av norsk kultur å ha felles svømmeundervisning, og gym generelt. Ikke minst er det også sunt.

 

- Shariadomstoler. Burde være selvforklarende.

 

- Hijab i Politiet. Uansett om man liker det eller ikke, er hijab et symbol på islam og kvinneundertrykkelse. [...]

 

- Utenlandske flagg på 17. mai. 17. mai er vel så godt som selveste symbolet på norsk kultur i utfoldelse. [...]

 

Nå har jeg sikkert klart å fremstille meg selv som ekstremt innvandrings- og islamfiendtlig, ved å ta opp så mange punkter på en gang uten å utbrodere med unntak i øst og vest, og siden det også finnes fordommer den andre veien, kan det være greit å påpeke at det ikke nødvendigvis er så ille som det ser ut.

Ytringsfrihet: Jeg er i mot å innskrenke den på noen som helst måte. Men det er pga. at jeg mener den er av stor verdi. At det er norsk kultur (rettere å si vestlig kultur kanskje?) bryr jeg meg ikke så mye om. Å blande inn kultur mener jeg er en avsporing når man debatterer lov.

 

Alkoholfrie dager: Jeg mener at den norske kulturen er altfor ekstrem i forhold til alkohol; enten er man avholdende eller dritings. Skulle gjerne hatt en forandring på det. Alkohofrie dager er et forslag på høyde med synspunkter som allerede fins i norsk kultur.

 

Kjønnsdelt svømming: Jeg ser virkelig ikke problemet med å akseptere kjønnsdelt svømming så lenge de det gjelder ønsker det slik og resten kan velge.

 

Shariadomstoler: Muslimer i Europa som ønsker Sharia-lover tenker nok som regel ikke på strafferett. Det er ofte snakk om arveoppgjør, skilsmisse o.l. Dette er privat anliggende og det burde være lite problematisk så lenge de det angår velger dette selv.

 

Hijab i Politi: Hijab kan sees på som et politisk symbol såvel som religiøst. Det bør derfor ikke tillates.

 

Utenlandske flagg i 17. mai: I Bergen er det tillatt og uproblematisk.

 

For meg er noen av sakene uproblematisk, og resten har jeg andre argumenter mot (eller for) som ikke går på hvorvidt det er norsk kultur eller ikke. Når det gjelder kulturvern er ytringsfrihet et godt eksempel på hvordan "kulturvern" virker mot sin hensikt. Når vi har en blasfemilov som i utgangspunktet gjaldt kristendom er det moralsk vanskelig å nekte andre religioner et tilsvarende vern.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Jeg gir et kort svar for jeg er egentlig ferdig med dette forumet.

Det synes jeg virkelig er synd. Selv om du kan være i overkant aggressiv og jeg ofte er uenig med deg, har du godt gjennomtenkte meninger som fortjener å bli hørt, og mye kinnskap som dette forumet absolutt trenger. Håper du ombestemmer deg en gang.

 

Mitt poeng var at punktene ikke kunne sies å være helt fjernt fra norsk kultur, som må ses i et lys som hvertfall inkluderer de siste 50 årene.

Jeg kan ikke helst se hvorfor det må ses i lys av de siste 50 år. Riktignok er det en del som både er tidlig og en del som er sent ute med å tilpasse seg kulturelle endringer, men det som kan regnes som rimelig konsensus i dag man må ta utgangspunkt i. Hvordan det var for 50 år siden kan jeg ikke se har noe med saken å gjøre.

 

Deretter at de fleste sakene er relativt blåst opp, og liten direkte eller sågar indirekte trussel på noen måte etniske nordmenn har sin hverdag. Og i forlengelsen av det at noen trussel pt er vanskelig å se, og det selv om man ser hen til fremtidig befolkning. Jeg tror du dels var enig i hvertfall de to første punktene, om ikke i grad så i det minste i retning.

Joda, sakene har naturligvis blitt blåst opp, men det er allikevel noe i dem. Hva som kan anses som en trussel er subjhektivt, men jeg kan ikke si at jeg i dag føler meg reelt truet. Som sagt er ikke det poenget mitt. Det er et press i dag, og det er naturlig å tro at et større muslimsk miljø vil føre til et større press. Og et større press vil selvfølgelig før eller siden utvikle seg til å bli en trusssel, med mindre vi tar forbehold. Men det skjer ikke uten at noen setter lys på det, hvilket jeg og Lem prøver å gjøre.

Lenke til kommentar
Ytringsfrihet: Jeg er i mot å innskrenke den på noen som helst måte. Men det er pga. at jeg mener den er av stor verdi. At det er norsk kultur (rettere å si vestlig kultur kanskje?) bryr jeg meg ikke så mye om. Å blande inn kultur mener jeg er en avsporing når man debatterer lov.

Det er en del av vestlig kultur, men også norsk kultur. Jeg "blander inn" begrepet først og fremst fordi det er mye enklere enn å ramse opp hver eneste verdi, norm og tradisjon som er viktig for nordmenn flest. Men kultur har også en rolle i det hele, som et samlende fenomen som styrker det som er en del av kulturen. Jeg tror det er heller få som bryr seg om verdier og normer kun fordi de er en del av kulturen, men mange bryr seg sterkt om symbolene til kulturen, fordi de representerer verdiene og normene (verdier, normer og ikke minst tradisjoner kan forøvrig også være symboler på kulturen).

 

Alkoholfrie dager: Jeg mener at den norske kulturen er altfor ekstrem i forhold til alkohol; enten er man avholdende eller dritings. Skulle gjerne hatt en forandring på det. Alkohofrie dager er et forslag på høyde med synspunkter som allerede fins i norsk kultur.

Det er i hvert fall én norsk forsker som mener at avholdbevegelsen faktisk er årsaken til flatfylla, og jeg tror flertallet nå har innsett at den tradisjonelle norske alkoholpolitikken ikke fungerer, og dermed ønsker en liberalisering. Muslimenes overordnede mål er vel helst totalforbud mot alkohol, og dette vil vært et stort skritt på veien dit. Det er så absolutt ikke i henhold til norsk kultur. Poenget mitt er å vise at er et press. Og det presset vil mest sannsynlig øke jo større det muslimske samfunnet blir.

 

Kjønnsdelt svømming: Jeg ser virkelig ikke problemet med å akseptere kjønnsdelt svømming så lenge de det gjelder ønsker det slik og resten kan velge.

Så lenge vi har en offentlig skole, kan vi ikke akseptere alle mulige absurde krav og opprette egne klasser for dem som av ulike merkelige grunner ikke kan forholde seg til hverandre. I norsk offentlig skole stiller alle likt, gutter og jenter, muslimer, kristne og ateister. Slik må det være. Men jeg har ingen problemet med at de starter egne privatskoler med kjønnsdelt svømming.

 

Uansett var det ikke snakk om muslimsk press i dette eksemepelet, selv om FrP nok ønsket at det var det.

 

Shariadomstoler: Muslimer i Europa som ønsker Sharia-lover tenker nok som regel ikke på strafferett. Det er ofte snakk om arveoppgjør, skilsmisse o.l. Dette er privat anliggende og det burde være lite problematisk så lenge de det angår velger dette selv.

Så lenge det er privat, men det var i dette tilfellet snakk om i regi av rettsvesenet.

 

Utenlandske flagg i 17. mai: I Bergen er det tillatt og uproblematisk.

Det er vel tillatt i så å si hele Norge, håper jeg? Problemet er da heller ikke at det er tillatt, men at muligheten benyttes. Og jeg antar at det fortsatt er folk som reagerer sterkt.

 

For meg er noen av sakene uproblematisk, og resten har jeg andre argumenter mot (eller for) som ikke går på hvorvidt det er norsk kultur eller ikke. Når det gjelder kulturvern er ytringsfrihet et godt eksempel på hvordan "kulturvern" virker mot sin hensikt. Når vi har en blasfemilov som i utgangspunktet gjaldt kristendom er det moralsk vanskelig å nekte andre religioner et tilsvarende vern.

Jeg er absolutt enig i at religioner burde likestiller, men ikke at det burde gjøres ved å behandle andre religioner som kristendommen i dag. Tvert i mot burde kristendommen heller behandles som andre religioner i dag. Men det må nok allikevel være en gradvis avkristning, for å unngå det verste hysteriet.

Lenke til kommentar

Det er en ting som er viktigere enn opphavsrett, og det er personvernet. Personvernet trues allerede ved advokatfirmaet Simonsens skremmende rett til å overvåke netttrafikk og subsekvent lagre de fordømte opplysningene i et register.

 

Roten av problemet er ikke at tingretten basert på bevis kan kreve at nettleverandør utleverer informasjon til rettighetshaver (jeg anser også det som et problem, men i annen rekke), problemet er at et privat firma har retter som kun burde hvile hos statlige organer.

 

Det er feil.

Lenke til kommentar

Hei, lurer på om det er noen her som har tjenestegjort/tjenestegjør i Afghanistan og har overblikk nok til å svare på følgende konkrete spørsmål:

Har de norske styrkene tilstrekkelig med pansrede kjøretøyer?

Er feilene i første batch med iveco rettet?

Preges oppdraget av mangelfullt utstyr/ utstyr av dårlig kvalitet?

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/04/18/kultur/.../tekno/5799724/

— Vi synes det er på tide at vi får gjort internett til et lovlig og

strukturert sted, hvor vi unngår anarki og store og må skurker, sier

Jensen.

 

Aha, Internetts frelser, LYKKE TIL! :!:

Det er skremmende at man i Sverige må lage en lov, mens det i Norge holder å få et tilsyn til å gjøre et vedtak for å få innført privatpoliti. Heldigvis ser det ut til at Datatilsynet vil trekke konsesjonen fordi dette endrer grunnlaget det ble gitt på.

Lenke til kommentar

Anon is legion.

De kommer aldri til å ta knekken på internetts hevnlystige korsfarere, og ei heller alt det "fucked up" som finnes der ute.

 

 

 

MEN:

Hu hei så underholdende det er å lese om folk som hater barnevernet! De onde demonene i staten som brutalt river barna vekk fra de uskyldige og heeelt normale mammaene.

Ja fy, så barbariske og fæle barnevernet er! De vet ikke hva de driver med i det hele tatt. De har i alle fall ikke utdanningen som trengs, liksom.

Lenke til kommentar
MEN:

Hu hei så underholdende det er å lese om folk som hater barnevernet! De onde demonene i staten som brutalt river barna vekk fra de uskyldige og heeelt normale mammaene.

Ja fy, så barbariske og fæle barnevernet er! De vet ikke hva de driver med i det hele tatt. De har i alle fall ikke utdanningen som trengs, liksom.

 

Vært borti Holta og gjengen nå? ;)

Lenke til kommentar

Okei folkens, det er ikke problematisk å diskutere barnevernet, men skal vi diskutere slikt skal vi holde oss for gode for å latterliggjøre de som føler seg som ofre for nevnte barnevern.

 

Et par innlegg er fjernet på bakgrunn av nevnte morsomhetene, men også for overdreven tegnsetting.

 

Diskusjonen kan man gjerne fortsette, men ha det i bakhodet.

 

Dersom det er noen spørsmål, send meg en pm.

 

:)

Lenke til kommentar
http://forum.r-b-v.net/

 

...og så mange underforum! Chriist. og alt det trangsynte, alt annet enn rasjonelle hatet. Minner meg litt om et kristenfundamentalistisk forum.

Uffda, fundamentalistisk kan man trygt kalle det. Ser også at de selv bryr seg døyten om lover og regler selv i sin hat-kampanje. De har visst fått utrolige 15.000 i bøter for spredning av hat-propagandaen sin!

Lenke til kommentar

Tja, dette er mennesker som faktisk har blitt fratatt barna sine.

 

Selv om det sikkert kan være svært vanskelig å forstå det, er det nok ikke slik at alle som fratas barna sine av barnevernet hater barna sine. De fleste er nok for det meste uansvarlige, og kanskje uten å helt innse det.

 

Da er det ikke akkurat rart at man da opparbeider seg et hat og forakt.

 

Dette er - generelt sett - ikke ressurssterke mennesker med kontroll over livene sine. Bare husk på det.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de aller fleste som sprer edder og galle på slike måter ikke forstår selv at de har gjort noe galt. Om de hadde forstått dette i utgangspunktet ville sikkert de fleste av dem forsøkt å gjøre endringer før situasjonen eskalerte slik at de offentlige ble nødt til å gripe inn. Etter sitt eget syn er de uskyldige individer som har blitt plukket ut tilfeldig av det offentlige som et ledd i det offentliges onde agenda om å knuse enkeltindivider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...