Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/provoserer-bildet-av-norge-er-odelagt/79311915

Beklager, men hvis jeg ser en norsk vimpel på en pinne, er det bare ett tenkelig mål for den. I rumpa», skriver én av Expressens redaktører, Gunilla Brodrej, på nasjonaldagen.

Dette svenske mindreverdighetskomplekset overfor nordmenn som svenskene har utviklet de siste årene synes jeg begynner å bli flaut, for dem.  

Sexmisbrukere, dopmisbrukere, maktmisbrukere. Katastrofer som fedre, sønner og partnere. Nei, vi elsker ikke dette landet», skriver Brodrej. 

Her snakkes det faktisk om en tv serie, som om det liksom skal være Norge i et nøtteskall. Sykt menneske. 

Oisann. Friskt.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (På 31.3.2023 den 1.06):

Skremmende å se hvordan amerikanske etterretningsorganisasjoner har infiltrert og sensurert sosiale medier.

Det ble vel åpenbart for de fleste med Snowden-avløringene for ti år siden?

Nå kan man jo argumentere for at det er mye alvorlig grums på nett som absolutt bør overvåkes og reageres på, men jeg mener det bør være opp til hvert land å ha kontroll over sine egne innbyggeres nettaktivitet. Selvsagt kan det skjære seg med mange uheldige bivirkninger, men hva er alternativet?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, nå blir det vanlige folks tur til å bli spionert på - med stortingsflertallets velsignelse. Hipp hipp hurra for "tillitssamfunnet" som politikerne skryter av i sine festtaler. Skjønt politikerne kanskje har misforstått hva et tillitsamfunn er; de tenker at det er vi folkebermen som betaler lønna deres som skal vise DEM tillit men oss; folkebermen; skal de møte med den dypeste mistenksomhet og utspionere våre liv:

https://www.nettavisen.no/nyheter/flertall-pa-stortinget-apner-for-masseovervaking-i-norge/s/5-95-1120292

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ja, nå blir det vanlige folks tur til å bli spionert på - med stortingsflertallets velsignelse. Hipp hipp hurra for "tillitssamfunnet" som politikerne skryter av i sine festtaler. Skjønt politikerne kanskje har misforstått hva et tillitsamfunn er; de tenker at det er vi folkebermen som betaler lønna deres som skal vise DEM tillit men oss; folkebermen; skal de møte med den dypeste mistenksomhet og utspionere våre liv:

https://www.nettavisen.no/nyheter/flertall-pa-stortinget-apner-for-masseovervaking-i-norge/s/5-95-1120292

Ap, Sp, Høyre, Frp og KrF.

Det er opp til oss om vi gir dem tillit.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge fundert på om jeg kunne startet et selskap hvor jeg selger datasikkerhet ...... Dvs. produkter, tjenester og support for hvermannsen, som både gjør datauthenting fra enheter umulig + avlytting/logging av nettrafikk vanskeligere. Noe av grunnen til at jeg ønsker å gjøre det, er for å vise finger til de som overivrig ofrer folks rett til personvern i kampen mot imaginære trusler.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Ap, Sp, Høyre, Frp og KrF.

Det er opp til oss om vi gir dem tillit.

-k

 

Ja, min stemme kan de ihvertfall skyte en lang hvit pil etter i uoverskuelig fremtid. De har kanskje ikke skjønt det, men tillit er noe som faktisk skal gå BEGGE VEIER. Men er det sannsynlig at et annet stortingsflertall vil reversere denne totalitære og menneskerettsfiendtlige loven og beordre PST i full stans av utspionering av befolkningens nettbruk?

Lenke til kommentar

Utdanningsdirektoratet kom på den genistreken å skrive et dikt, og gi elever på vgs i oppgave å analysere det. På eksamen.

Det er så dumt at jeg vet ikke hva jeg skal si. For å sitere leserinnlegget på lenken under;

Sitat

Å lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur ut i fra historisk og kulturell kontekst er et læringsmål. Lærere over hele landet jobber for å gi elevene kjennskap til og forståelse for skjønnlitteratur, enten den er engelsk eller norsk. Slik lærer barna våre å lese og å forstå det de leser. Slik lærer de å forstå kunstnerisk kvalitet, å forstå hvordan språk kan brukes på ulike måter, å bli gode lesere og kanskje til og med forfattere selv en gang.

Og, i stedet for å bruke noe av den mengden med god litteratur som finnes, så kaster direktoratet sammen dette her.

"What were they thinking!?" Er det bevisst sabotasje for å bidra til at eksamen legges ned?

image.png.ed97b3524791d80cb73528caca71265c.png

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/jlXp3w/engelskeksamen-til-stryk

Lenke til kommentar

Husker jeg var så utrolig glad den gangen jeg endelig var ferdig med norsk og engelsk på videregående (dette var allmennfaglig påbygging). Det var kjipe fag og enda kjipere eksamen. Tror jeg reiste rett på polet den dagen siste eksamen var over, og jeg visste at jeg i hvertfall hadde fått ståkarakterer.

Endret av nightowl
leif
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det samme "leserinnlegget" signert fire ulike Venstre-politikere i fire ulike lokalaviser. 

Problematisk når dette egentlig kommer fra Venstres kommunikasjonsavdeling og ikke fra lokalpolitikerne som det hevdes har "skrevet det".

Høyre gjorde det samme i fjor. En uting.

image.thumb.png.df52fc4d506f5eb713f6746d3d0c01f6.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (52 minutter siden):

Det samme "leserinnlegget" signert fire ulike Venstre-politikere i fire ulike lokalaviser. 

Problematisk når dette egentlig kommer fra Venstres kommunikasjonsavdeling og ikke fra lokalpolitikerne som det hevdes har "skrevet det".

Høyre gjorde det samme i fjor. En uting.

image.thumb.png.df52fc4d506f5eb713f6746d3d0c01f6.png

Det er i det minste interessant sammenlignet med debatten som går nå om straffen mot studenter som mistenkes for plagiat hvis de faktisk har signert med eget navn.

-k

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Det samme "leserinnlegget" signert fire ulike Venstre-politikere i fire ulike lokalaviser. 

Problematisk når dette egentlig kommer fra Venstres kommunikasjonsavdeling og ikke fra lokalpolitikerne som det hevdes har "skrevet det".

Høyre gjorde det samme i fjor. En uting.

image.thumb.png.df52fc4d506f5eb713f6746d3d0c01f6.png

Interessant tilfelle. Skulle likt å si at det er sjokkerende, men har inntrykk av at dette er måten å komme seg opp og frem på i dagens politiske partier. Altså å lekse opp partilinja blindt, uten å tenke for mye selv.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Godt intervju med Christian Borch, en journalist fra NRKs glanstid, da kanalen hadde et mål med det de drev med.

Interessant om hvordan konservative partier har gått fra å ha et ideologisk mål, til å la markedet i stor grad bli det eneste målet. Og hvordan politikere og stater mister mer og mer makt til internasjonale selskaper.

Også interessant om EU-saken, hvor han virker for, dog under tvil. Jeg kjenner meg igjen i hans kritikk av EU-motstandere, men skulle likt å høre ham utdype langt mer om hvorfor jeg tar feil :)
 




 

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 5.6.2023 den 13.28):

Det samme "leserinnlegget" signert fire ulike Venstre-politikere i fire ulike lokalaviser. 

Problematisk når dette egentlig kommer fra Venstres kommunikasjonsavdeling og ikke fra lokalpolitikerne som det hevdes har "skrevet det".

Høyre gjorde det samme i fjor. En uting.

image.thumb.png.df52fc4d506f5eb713f6746d3d0c01f6.png

En noe lik problemstilling her:

FyaNoRqWAAYCoTs?format=jpg&name=medium

Jenny Klinges litt sprø kronikk om Oslo virkelig kan være Norges hovedstad når det er innført et kjøttfritt måltid i barnehager er publisert i mange titalls norske aviser samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

En noe lik problemstilling her:

FyaNoRqWAAYCoTs?format=jpg&name=medium

Jenny Klinges litt sprø kronikk om Oslo virkelig kan være Norges hovedstad når det er innført et kjøttfritt måltid i barnehager er publisert i mange titalls norske aviser samtidig. 

Hva er sprøtt med den mener du? Ålreit kronikk etter min mening. Dog litt rart at den står i så mange lokalaviser, men den står da i alle fall i hennes eget navn, ikke åtte ulike.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (36 minutter siden):

Hva er sprøtt med den mener du? Ålreit kronikk etter min mening. Dog litt rart at den står i så mange lokalaviser, men den står da i alle fall i hennes eget navn, ikke åtte ulike.

Spørsmålet hun stiller, som også er overskriften er så sprøtt at hun gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Som kjøttprodusent selv med storfe i fjøset blir jeg også utrolig flau av denne kunstige motstanden mot det å spise litt mindre kjøtt fra henne og andre i Sp, og føler ofte partiet setter bønder foran seg som statister i en populistisk agenda.

Hun påstår at kjøttfrie måltider i Oslo er en «markering mot distrikta». En vill påstand, der hun forsøker å sette opp en slags konflikt mellom by og land - for så i avsnittet etter si at det ikke er det hun gjør.

Hensikten med kjøttfrie måltider er alt annet enn «markering», det er gjort i hensikt å spare penger, for klima, for inkludering og i kostholdsøyemed. Det skjer forøvrig også i min hjemkommune, en av Norges største bondekommuner der halve Sp stemte for! Tenke seg til at storfe- og grisebønder sender barna sine til en barnehage uten kjøtt i lunsjen. Sjukt altså.

Siste påstand er også rar:

«Vi kan ikkje ha ein kjøttfri hovudstad i eit land der grasbasert husdyrhald er så viktig for sjølvberginga vår».

1. Vi har ikke en «kjøttfri hovedstad».

2. Jo, vi kan helt sikkert ha det. Hvorfor ikke? Men det er ingen noensinne som har sagt de vil ha det, eller noen som prøver å skape en «kjøttfri hovedstad». Grasbasert husdyrhold er forøvrig en mini-industri i Norge og ikke viktigere for selvberginga vår enn at Sp som regel driter ganske langt i selve grunnlaget for dens eksistens - klimaet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Som kjøttprodusent selv med storfe i fjøset blir jeg også utrolig flau av denne kunstige motstanden mot det å spise litt mindre kjøtt fra henne og andre i Sp, og føler ofte partiet setter bønder foran seg som statister i en populistisk agenda.

Jeg er helt enig i at SP gjør akkurat det, men er det så veldig forskjellig fra hvordan andre partier dytter grupper foran seg for å få støtte? Frp og pensjonister f.eks. Eller SV og skoleelever og statsansatte?

Sitat

Grasbasert husdyrhold er forøvrig en mini-industri i Norge og ikke viktigere for selvberginga vår enn at Sp som regel driter ganske langt i selve grunnlaget for dens eksistens - klimaet.

 Jeg er ganske sikker på at uansett hva SP gjør så vil vi ha _ett_ klima i Norge. Om det klimaet er _bra_ eller ikke får vi se. Hva (den menneskepåvirkelige komponenten i) klimaendringene vil gjøre for kjøttindustrien spesifikt vet jeg ikke, men presumptivt blir det mer økonomisk å dyrke gress i de Nordligste fylkene, og lavere fyringsutgifter for fjøs? Potensielt mer nedbør som kanskje er bra i innlandet men negativt langs kysten?

Et større problem er kanskje om Brasil & Co vil være i stand til å forsyne oss med billig soya.

-k 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

 Jeg er ganske sikker på at uansett hva SP gjør så vil vi ha _ett_ klima i Norge. Om det klimaet er _bra_ eller ikke får vi se.

Du kan lese litt om det her: https://www.vg.no/spesial/klima/slik-endres-norge/.

Det er ikke noe spesielt lystig lesing. Spesielt med tanke på at klimatiltak sannslynligvis ikke vil merkes i vår levetid. Aldri for sent å snu, men at folk og partier som Sp ikke tar konsekvensen av dette er ganske trist.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...