Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Ja men det er nok mer en arbeidslov sak enn noe annet, man kan syte og klage over rabiate wokkere, men det er ikke de som gir noen sparken. Som sagt dette er nok en tendens langt eldre enn wokkerne og deres høylytte motstandere.  

Jeg ser paralleller til heksejakten på kommunister.

Man kan tenke seg at når kommunister fikk yrkesforbud så hadde du litt nonsjalant avfeid det med «sånn er det bare. Det er ikke så vanskelig å unngå, bare å ikke være kommunist så slipper du å bli rammet».

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (22 minutter siden):

 

Å si at det finnes bare to kjønn, at Israel er en skurke-stat, at vi skal/skal ikke ha selvbestemt abort, å si at global oppvarming er en hoax er milelangt unna en rimelig grense for når private ytringer skal ha noen som helst relevans for jobben.

-k

Det er avhengig av hva selskapet driver med  og hva slags kunder kjøper produktene de selger.  
 

Hvis jeg jobber på et selskap som reklamerer at de er konservative kristne arbeidere og jeg støtter selvbestemt abort så kan jeg vente at jeg blir sparket ganske snart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (20 minutter siden):

Det er avhengig av hva selskapet driver med  og hva slags kunder kjøper produktene de selger.  
 

Hvis jeg jobber på et selskap som reklamerer at de er konservative kristne arbeidere og jeg støtter selvbestemt abort så kan jeg vente at jeg blir sparket ganske snart. 

Snakker du ut fra en Amerikansk eller Norsk kontekst her?

Det er lov å kreve av en Norsk prest at han er personlig kristen, men generelt har retten til å ha andre syn enn arbeidsgiver stått veldig sterkt i Norge.

Unntaket er hvis du selv trekker inn arbeidsgivers navn. «Sukkervann er en gift, hilsen jjkoggan tappesjef i Coca Cola Norge» ville neppe fly så bra.

Jeg tar for gitt at du kan jobbe i NHO og være sosialist eller kommunist på fritida. Eller at du kan være norsklærer og argumentere offentlig mot obligatorisk norsk sidemål.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (27 minutter siden):

Snakker du ut fra en Amerikansk eller Norsk kontekst her?

Det er lov å kreve av en Norsk prest at han er personlig kristen, men generelt har retten til å ha andre syn enn arbeidsgiver stått veldig sterkt i Norge.

Unntaket er hvis du selv trekker inn arbeidsgivers navn. «Sukkervann er en gift, hilsen jjkoggan tappesjef i Coca Cola Norge» ville neppe fly så bra.

Jeg tar for gitt at du kan jobbe i NHO og være sosialist eller kommunist på fritida. Eller at du kan være norsklærer og argumentere offentlig mot obligatorisk norsk sidemål.

-k

Det er ikke lov å kreve at arbeidere er kristne i USA, annet enn hvis du jobber på en religiøs organsisasjon som en kirke.  Det jeg pekte på var en mening om abort, ikke en religiøs mening.  En arbeidsgiver kan kreve at du har meninger som ikke skader selskapet så lenge disse meninger er sekulære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 10.4.2023 den 17.15):

Forøvrig kan også denne saken være interessant selv om den kanskje dreier seg om organisasjonsfrihet opp mot ansettelsesvern, mer enn ytringsfrihet opp mot ansettelsesvern:

https://www.vg.no/nyheter/i/2Bq3gx/silje-stilte-til-valg-fikk-sparken

...altså.
Det var ikke ytringene som var problemet -- det var at vedkommende har en virkelighetsoppfattelse om målgruppen til organisasjonen som er annerledes enn arbeidsgivers.
Prester og kristen tro er mer sammenlignbart enn ytringsfrihet, bare at det ikke er religiøse tro, men oppfattelse av hva som definerer et menneske av gener/utseende, som gjelder dem som ikke inkluderer transkvinner som kvinner -- og hvem mennesket er; hjernen og bevisstheten, som gjelder oss andre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 10.4.2023 den 16.17):

Man kan tenke seg at når kommunister fikk yrkesforbud så hadde du litt nonsjalant avfeid det med «sånn er det bare. Det er ikke så vanskelig å unngå, bare å ikke være kommunist så slipper du å bli rammet».

Jeg bare sier at det er kanskje greit og rette kritikken mot der den hører hjemme, det er ikke noe problem å bruke ytringsfriheten, men noen ganger kan det få konsekvenser, det er ikke alt en kan si til alle i hele verden. Skader man merkevaren til de man representerer så kan man få sparken samme hvordan dette har skjedd. Hvis man skriver på SOME om hvor mye man hater barn så er det mye mulig man mister en jobb i barnehagen selv om den ansatte er gjennomført profesjonell i arbeidstida. Så lenge arbeidsgiver er i sin fulle rett til og gjøre det så ligger vel problemet i lover og regler ? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Jeg bare sier at det er kanskje greit og rette kritikken mot der den hører hjemme, det er ikke noe problem å bruke ytringsfriheten, men noen ganger kan det få konsekvenser, det er ikke alt en kan si til alle i hele verden.

Det er lov å drikke seg full, å gå i miniskjørt og vise masse kløft, flørte med alt og alle og dra alene på nachspiel med fremmede, men noen ganger kan det få konsekvenser.

Har du noen meninger om at kvinner som har «risiko-adferd» har større risiko for å bli voldtatt? Eller er du fornøyd med å konstatere at det finnes en korrelasjon?

Sitat

Hvis man skriver på SOME om hvor mye man hater barn så er det mye mulig man mister en jobb i barnehagen selv om den ansatte er gjennomført profesjonell i arbeidstida.

Er dette en antagelse eller noe du har grunn til å tro er sant? Jeg tror at barnehageansatte kan gå ganske langt i å erklære at de ikke kan utstå barn - på fritiden - uten at arbeidsgiver kan sparke dem. Så lenge de gjør en god jobb.

Sitat

Så lenge arbeidsgiver er i sin fulle rett til og gjøre det så ligger vel problemet i lover og regler ? 

Det er lov til å si «neger» i Norge. Mener du at så lenge det er lov så er det bortkastet å diskutere om det er «klokt», og om du ønsker at folk skal kalle hverandre «neger»?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

...altså.
Det var ikke ytringene som var problemet -- det var at vedkommende har en virkelighetsoppfattelse om målgruppen til organisasjonen som er annerledes enn arbeidsgivers.

Altså:

Målgruppen til organisasjonen til Vogels er iflg tv2:

»unge mennesker med krysskulturell- eller migrantbakgrunn, i alderen 15 – 30 år»

Kan du vise til at hun har ytret noe negativt om målgruppen til (tidligere) arbeidsgiver?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Altså:

Målgruppen til organisasjonen til Vogels er iflg tv2:

»unge mennesker med krysskulturell- eller migrantbakgrunn, i alderen 15 – 30 år»

Kan du vise til at hun har ytret noe negativt om målgruppen til (tidligere) arbeidsgiver?

-k

Du utelot det faktisk essensielle i hva jeg skrev -- en avvikende filosofi om hva et menneske er; genetikk vs person...

Og du kunne raskt funnet ut av at Papillon har spesielle tilbud rettet mot unge kvinner, ved å besøke hjemmesiden deres.

 

 

Sitat

 

KUNST + KULTUR

Lær å skrive en låt eller kronikk. Syng i vår kor eller lær samtids dans. Papillon samarbeider med flere aktører for å gjennomføre ulike kunst- og kulturtilbud for unge kvinner med krysskulturell bakgrunn.

 

MANDAGSTREFF

Mandagstreff er en lavterskel møteplass for unge kvinner. Her møter du dyktige frivillige enten du bare vil ta en prat, øve på å snakke norsk, eller få råd og veiledning med jobbsøking eller skolearbeid.


 

 

 

Jeg uthevet det viktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 12.4.2023 den 11.02):


Og du kunne raskt funnet ut av at Papillon har spesielle tilbud rettet mot unge kvinner, ved å besøke hjemmesiden deres.

Jeg uthevet det viktige.

Har Vogels sagt noe hatefullt mot unge kvinner? Har Vogels sagt noe hatefullt om noen som helst? Eller ser vi bare den Spanske inkvisisjon prøve å ta de som ikke er rettroende?

Kan du vise oss de relevante utsagnene til Vogels og kjapt nevne hvilke yrker/arbeidsgivere en slik person i følge deg burde få lov til å inneha?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 13.4.2023 den 19.57):

Har Vogels sagt noe hatefullt mot unge kvinner? Har Vogels sagt noe hatefullt om noen som helst? Eller ser vi bare den Spanske inkvisisjon prøve å ta de som ikke er rettroende?

Hun regner ikke transkvinner som kvinner.
Som er et problem når organisasjonens programmer for utsatte kvinner inkluderer transkvinner, i en tillitsbasert organisasjon som bokstavelig talt lever for å bedre livene til utsatte grupper.

 

 

knutinh skrev (På 13.4.2023 den 19.57):

kjapt nevne hvilke yrker/arbeidsgivere en slik person i følge deg burde få lov til å inneha?

Jeg kommer bare på to yrker hun ikke burde hatt:
Hun burde ikke jobbet med tillitsbasert arbeid hvor transpersoner eller ikke-binære med kjønnsdysfori er en del av målgruppen...
Som inkluderer frivillige organisasjoner som er tillitsbaserte, og helsevesenet/private klinikker sitt tilbud til mennesker med kjønnsdysfori

Jeg sliter med å komme på flere hun ikke burde hatt, så da er resten av listen sannsynligvis åpen.

Er hun ateist så kan hun ikke jobbe som prest.
Er hun anti-statlig eller har en moral som er avvikende fra hva myndighetene ønsker, så får hun ikke sikkerhetsklarering ved diverse verv i forsvaret og kan ikke jobbe for blant annet PST eller politidirektoratet.
...

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...