Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De vil vel spare på utgiftene ettersom landet er i krise.

 

Men linker du aldri til artikkler om det du snakker om?

 

Her burde det vært en link, ja. Det er en ganske sær sak.

 

http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2010/1121/breaking12.html

 

 

 

Men mener du det er der det skal kuttes? Når 300 utbyggere og bankene har blitt reddet av staten?

Lenke til kommentar

Husk at levekostnadene i Irland ikke er de samme som i Norge. 70 kr/t i Irland tilsvarer sikkert over 100 kr/t i Norge.

 

Forutsatt like mye arbeid per dag som i Norge blir 70 kr/t ganger med ca 1900 timer i året ca 133 000 kr/år. Det er vel ikke langt unna det minstepensjonister lever for i Norge i ren kroneverdi og ganske mye mer om man tar hensyn til levekostnadsforskjellene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si det er utrolig at de i Irland nå vil kutte i minimumslønningen som bare er på 8,5 Euro (70 kroner). Snakk om å gjøre det verre for de som allerede jobber omtrent gratis.

 

Hva er årslønna med 70 kroner timen? 120 000 kroner?

Hvis dere ønsker å justere det til norsk lønn, så blir det ca 85 kroner i timen. Men ikke glem at Norge er en oljenasjon og man kan ikke forvente norske lønninger i Irland. Det er nok av svensker som tjener på det nivået.

 

Ikke tro at en høy minimumslønn hjelper fattige. Hvis den er for høy så fører det bare til at bedrifter sparker sine lavtlønnete ansatte og deler arbeidet som er nødvendig mellom sine høykvalifiserte ansatte. Irland har den høyeste minimumslønnen i den vestlige verden sammenlignet med gjennomsnittelig timelønnn. Arbeidsledigheten har økt fra 5% til 14%, lønningene har falt og arbeidsledigheten er ikke på vei til å falle. Selvfølgelig bør de redusere minimumslønnen. Det vil kanskje skade de som tjener rundt minimumslønn, men det vil hjelpe alle de som ikke kan finne arbeid.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Må si det er utrolig at de i Irland nå vil kutte i minimumslønningen som bare er på 8,5 Euro (70 kroner). Snakk om å gjøre det verre for de som allerede jobber omtrent gratis.

 

Hva er årslønna med 70 kroner timen? 120 000 kroner?

Den føderale minstelønnen i USA ligger på $7.25/time. Omregnet til norske kroner med dagens dollarkurs vil det tilsvare ca. 45 kroner. Riktignok er nok leveutgiftene lavere der borte enn hva de er her, men de har vel også mer utgifter til forsikring m/mer som vi slipper å tenke på. Noen av jobbene som lønnes til minstelønn bringer også inn tips, men har kan arbeidsgiverne gi så lite som $2.13/time.

Lenke til kommentar

Husk at levekostnadene i Irland ikke er de samme som i Norge. 70 kr/t i Irland tilsvarer sikkert over 100 kr/t i Norge.

 

Forutsatt like mye arbeid per dag som i Norge blir 70 kr/t ganger med ca 1900 timer i året ca 133 000 kr/år. Det er vel ikke langt unna det minstepensjonister lever for i Norge i ren kroneverdi og ganske mye mer om man tar hensyn til levekostnadsforskjellene.

Et årsverk er 1750 timer og Irland er et dyrt land. Kanskje 85 kroner i norske forhold

 

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85rsverk

 

 

Å leve på ca 130 - 140 000 kroner i Norge etter å ha slitt og jobbet i et helt år på fulltid er utrolig dårlig og demotiverende.

Lenke til kommentar

Husk at levekostnadene i Irland ikke er de samme som i Norge. 70 kr/t i Irland tilsvarer sikkert over 100 kr/t i Norge.

 

Forutsatt like mye arbeid per dag som i Norge blir 70 kr/t ganger med ca 1900 timer i året ca 133 000 kr/år. Det er vel ikke langt unna det minstepensjonister lever for i Norge i ren kroneverdi og ganske mye mer om man tar hensyn til levekostnadsforskjellene.

Et årsverk er 1750 timer og Irland er et dyrt land. Kanskje 85 kroner i norske forhold

 

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85rsverk

 

 

Å leve på ca 130 - 140 000 kroner i Norge etter å ha slitt og jobbet i et helt år på fulltid er utrolig dårlig og demotiverende.

Jeg vet ikke hvorfor du ikke svarte på det jeg skrev, men her er noe data fra OECD som viser det jeg snakker om og hvorfor Irland må kutte minimumslønnen sin.

minimumwagee.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om dette jeg, så hvis du kunne gi gitt velformulerte, fornuftige grunner til å legge ned fylkeskommunen, gjerne backet med noen tall fra kilder man kan stole på, så hadde jo det vært helt flotters!

 

Tall på at vi ikke trenger et ekstra forvaltningsnivå? Jeg må le.

 

Det er noe som heter sunn fornuft

 

For å si det sånn. Når svenskene klarer seg med 290 kommuner så trenger ikke vi mer enn 150 og da kan de overta oppgavene. Så får de utnyttet arbeidskraften bedre også, og så blir alle glade.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om dette jeg, så hvis du kunne gi gitt velformulerte, fornuftige grunner til å legge ned fylkeskommunen, gjerne backet med noen tall fra kilder man kan stole på, så hadde jo det vært helt flotters!

 

Tall på at vi ikke trenger et ekstra forvaltningsnivå? Jeg må le.

 

Det er noe som heter sunn fornuft

 

For å si det sånn. Når svenskene klarer seg med 290 kommuner så trenger ikke vi mer enn 150 og da kan de overta oppgavene. Så får de utnyttet arbeidskraften bedre også, og så blir alle glade.

 

Sunn fornuft? To ord: Demografi og demokrati. Vil en kommune fungere hvis befolkningen er betydelig delt i områder og har forskjellige behov og interesser? Hva hvis den ene delen er såpass stor at den dominerer politikken?

 

Sunn fornuft kommer du ingen vei med i denne debatten, kunnskap derimot kan du komme langt med. Fylkeskommunen er der for stordriftsfordeler og kommunen er der for lokaldemokrati og selvstyre, det er klart at det må endringer til, men akkurat hva som er optimalt er ikke så lett at sunn fornuft tilsier "vi trenger ikke mer enn 150 og kommunene kan overta oppgavene alle oppgavene til fylkeskommunen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...