Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FN-resolusjonen mot dødsstraff:

2010: 107 for, 36 avsto, 38 mot

2008: 108 for, (25?*) avsto, 48 mot

 

* 25 dersom det totale antallet var 181 den gangen også.

 

Eller sagt med prosenter:

2010: 59,1% for, 19,9% avsto, 21,0% mot

2008: 59,7% for, 13,8% avsto, 26,5% mot

 

Dvs. en solid overgang fra mot til avsto. Bra fremgang til å være bare 2 år. Da avskaffes vel dødsstraffen for godt ca rundt 2030?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det historien og science fiction-filmer har lært oss er at ting tar tid. Så jeg tror ikke at dødsstraff er avskaffet i 2030. Redusert ja, men ikke helt avskaffet.

 

I tillegg er det jo flere land som har mange lokale styrer med egne "lover" av luguber troverdighet. Disse vil nok dessverre praktisere dødsstraff i lang tid framover.

Lenke til kommentar

Dvs. en solid overgang fra mot til avsto. Bra fremgang til å være bare 2 år. Da avskaffes vel dødsstraffen for godt ca rundt 2030?

Tviler, det er for det meste land fra tredje verden som avskaffer dødstraff under massiv press fra iland. De gjør det for å få et bedre rykte i FN sånn at de kan få igjennom bedre avtaler og vise hvor moderne de er.

 

Faktisk går det motsatt vei i USA. I hippitiden, da var dødstraff nesten avskaffet i USA. Nå er det dødstraff i majoriteten av statene i USA og majoriteten av befolkningen støtter dødstraff. I tilegg så er det ganske sterk støtte for dødstraff i Asia. Det er også flere land hvor majoriteten støtter dødstraff, f.eks. i Kanada.

 

Jeg er ingen sterk forkjemper for dødstraff, men jeg har aldri forstått hvorfor dødstraff skal være så forferdelig. Noen er for dødstraff, noen er imot og det er helt greit. Vi trenger ingen verdenspoliti som skal bestemme hvordan land skal holde ro og orden i landene sine. Hvis Norge ikke vil ha dødstraff så er det greit, men det er også greit at USA og Singapore har dødstraff.

Lenke til kommentar

Dvs. en solid overgang fra mot til avsto. Bra fremgang til å være bare 2 år. Da avskaffes vel dødsstraffen for godt ca rundt 2030?

Tviler, det er for det meste land fra tredje verden som avskaffer dødstraff under massiv press fra iland. De gjør det for å få et bedre rykte i FN sånn at de kan få igjennom bedre avtaler og vise hvor moderne de er.

 

Faktisk går det motsatt vei i USA. I hippitiden, da var dødstraff nesten avskaffet i USA. Nå er det dødstraff i majoriteten av statene i USA og majoriteten av befolkningen støtter dødstraff. I tilegg så er det ganske sterk støtte for dødstraff i Asia. Det er også flere land hvor majoriteten støtter dødstraff, f.eks. i Kanada.

 

Jeg er ingen sterk forkjemper for dødstraff, men jeg har aldri forstått hvorfor dødstraff skal være så forferdelig. Noen er for dødstraff, noen er imot og det er helt greit. Vi trenger ingen verdenspoliti som skal bestemme hvordan land skal holde ro og orden i landene sine. Hvis Norge ikke vil ha dødstraff så er det greit, men det er også greit at USA og Singapore har dødstraff.

 

 

Flere meningsmåler viser at støtte for dødstraff når det gjelder brutalt drap mot barn for eksempel i europa er ikke så langt fra det amerikansk synet. Hadde det vært mer demokratisk valg ville det være mer europeisk land med dødstraffet.

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg denne legen får en kraftig reaksjon for tjenesteforsømmelse. Om det er noen som virkelig burde klare å se forbi hat, religion og ondskap i jobben sin så er det leger. Om man på egenhånd begynner å velge ut pasienter på operasjonsbordet utifra personlig overbevisning, er det noe virkelig galt på ferde.

Jødisk lege oppdaget hakekors - nektet å operere pasienten

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg denne legen får en kraftig reaksjon for tjenesteforsømmelse. Om det er noen som virkelig burde klare å se forbi hat, religion og ondskap i jobben sin så er det leger. Om man på egenhånd begynner å velge ut pasienter på operasjonsbordet utifra personlig overbevisning, er det noe virkelig galt på ferde.

Jødisk lege oppdaget hakekors - nektet å operere pasienten

Hva om legen hadde en kraftig, emosjonell reaksjon på hakekorset? Nazisme og hakekors er jo følsomme temaer for mange litt eldre jøder. Ville det da vært riktig av ham å operere i vei når han er oppbrakt eller sint på grunn av noe han nettopp så?

Lenke til kommentar

Hva om legen hadde en kraftig, emosjonell reaksjon på hakekorset? Nazisme og hakekors er jo følsomme temaer for mange litt eldre jøder. Ville det da vært riktig av ham å operere i vei når han er oppbrakt eller sint på grunn av noe han nettopp så?

Så om en hvit lege ikke vil operere en muslim går det bra?

Lenke til kommentar

Så om en hvit lege ikke vil operere en muslim går det bra?

Trollbait.

 

Man kan selvsagt idealisere alt dithen til at leger skal være rene maskiner/roboter som aldri reagerer emosjonelt på ting og kan operere like fint på alle. Men i den virkelige verden finnes det jødiske leger som har et veldig emosjonelt forhold til nazister da de har nære familiemedlemmer som fikk merke holocaust på kroppen. Man kan ikke forlange at de skal skru av følelsene sine. Skal de operere da blir risikoen mye høyere for at de gjør feil, selv om de ikke ønsker å gjøre det. Da er det bedre at noen andre som er mer nøytrale kan operere istedenfor.

 

Men det forutsetter selvsagt at jeg har rett i min antagelse. Var det en ren intellektuell og ikke emosjonell reaksjon ville det selvsagt vært feil å velge vekk pasienter en ikke liker.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Men det forutsetter selvsagt at jeg har rett i min antagelse. Var det en ren intellektuell og ikke emosjonell reaksjon ville det selvsagt vært feil å velge vekk pasienter en ikke liker.

Der er jeg forsåvidt enig. Om en slik avgjørelse tas med tanke på pasientens ve & vel pga. at legen frykter for pasientens helse ved å gå videre, da er det en bra ting. Men om man blir såpass ustabil som lege ved å å kun se en symboltatovering, da begynner man å lure. Dette dreide seg heller ikke om en lege som personlig opplevde grusomhetene under krigen som jødene ble utsatt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...