Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/11/25/nyheter/kraftlinje/strom/vinter/14453697/

 

Dette er jo helt utrolig at man klarer å få til i et land med så gode forhold for kraftproduksjon, dette er jo massiv massiv inkompetanse.

 

AtW

Er ikke dette et resultat av den massive motstanden mot strømmaster da?

 

Vi får ikke mer og mer vannkraft i Norge. Alle de gigantiske, store og mellomstore vassdragene ble utbygd før år 2000.

 

Så jeg tror jeg ville vært lit mer snartenkt neste gang. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At norske politikere roter rundt med strøm er jo ingen overraskelse.

 

Gassen som ellers blir brent for strøm på oljeplatformene blir jo sendt til europa for en dyr penge, hvor det blir brent på et annet lands CO2-regning. Vi selger mye CO2-vennlig strøm slik det ser pent ut på papiret, men kjøper så inn igjen kull og atomkraft når vi mangler selv.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2010/11/25/nyheter/kraftlinje/strom/vinter/14453697/Dette er jo helt utrolig at man klarer å få til i et land med så gode forhold for kraftproduksjon, dette er jo massiv massiv inkompetanse.AtW
Er ikke dette et resultat av den massive motstanden mot strømmaster da?

Nei, motstanden har ikke hatt nevneverdig innvirkning på utbyggingstiden. Dette er mer et resultat av "brannslukking", politikere som ikke innser behovet før strømmen stenges av slik den ble en tidligere vinter. (i fjor?)

 

http://www.dagbladet.no/2010/11/25/nyheter/kraftlinje/strom/vinter/14453697/Dette er jo helt utrolig at man klarer å få til i et land med så gode forhold for kraftproduksjon, dette er jo massiv massiv inkompetanse.AtW
Er ikke dette et resultat av den massive motstanden mot strømmaster da?
Vi får ikke mer og mer vannkraft i Norge. Alle de gigantiske, store og mellomstore vassdragene ble utbygd før år 2000. Så jeg tror jeg ville vært lit mer snartenkt neste gang. :p

Litt for snarttenkt! Vi får mer og mer vannkraft takket være stadig nye minikraftverk og mikrokraftverk. De som utnytter de små vassdragene. Norge har ennå et stort uutnyttet kraftpotensial i små vassdrag.

 

Problemet er ikke kraftkapasiteten, men fordeligen. Det tappes ned for og selge til Europa når det er gode priser, så når vi trenger det her hjemme så må vi importere.

Jeg ser ikke problemet. Det du sier her er en fordel for både oss og våre naboland. Hadde vi ikke hatt eksport/import etter behov ville det blitt høyere pristopper, lavere prisbunner, oftere kontrollerte utkoblinger på grunn av kapasitetsproblemer og oftere overskuddskapasitet som må tømmes i havet. Det ville også blitt større prisvariasjoner og mer utkoblinger i våre naboland.

 

Utfordringene omkring CO2 rensing og gasskraftverkene må ha en dårlig bismak hos regjeringen.

Helt klart. Månelandingen ble en krasjlanding i bakgården.

 

NRK: – Klimaproblemet er et økonomisk spørsmål

Dette sier selveste svadaministeren Jens Stoltenberg, han som lanserte prestisjeprosjektet og uttrykket "Norges månelanding", det klimaprosjektet som gir minst CO2-reduksjon per krone av alle klimaprosjekter jeg har hørt om noen gang.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Problemet er ikke kraftkapasiteten, men fordeligen. Det tappes ned for og selge til Europa når det er gode priser, så når vi trenger det her hjemme så må vi importere.

 

Jeg ser ikke problemet. Det du sier her er en fordel for både oss og våre naboland. Hadde vi ikke hatt eksport/import etter behov ville det blitt høyere pristopper, lavere prisbunner, oftere kontrollerte utkoblinger på grunn av kapasitetsproblemer og oftere overskuddskapasitet som må tømmes i havet. Det ville også blitt større prisvariasjoner og mer utkoblinger i våre naboland.

 

Jeg er helt enig med deg, det var ment som et svar til innlegget over meg.

Lenke til kommentar

Helt klart. Månelandingen ble en krasjlanding i bakgården.

 

NRK: – Klimaproblemet er et økonomisk spørsmål

Dette sier selveste svadaministeren Jens Stoltenberg, han som lanserte prestisjeprosjektet og uttrykket "Norges månelanding", det klimaprosjektet som gir minst CO2-reduksjon per krone av alle klimaprosjekter jeg har hørt om noen gang.

 

Har en sterk fornemmelse av at Jensemanns litt kjedelige mageplask, denne og fler, har noe med samarbeidsregjeringen å gjøre.

Regjeringens småtasser krever at sine symbolsaker blir fremhevet, uten egentlig å se at det er litt kjeitete!

Lenke til kommentar

Kom over noen data som sjokkerte meg litt og viser hvorfor Sverige har hatt så høy økning i voldtekt, fordi ingen blir tatt. Men jeg tror det er ganske sannsynlig at Norge har lignende tall på grunn av den manglende politidekningen.

 

Nå er voldtektsraten i Sverige på 63 per 100K, så den har nesten tredoblet siden 2002.

 

Sweden 2002

Total recorded rapes: 2184 (24.47)

Total prosecuted for rape: 252 (2.82)

Total convicted for rape: 113 (1.27)

Total police personnel: 16149 (180)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Camlon: Interessant at under halvparten av de som blir tiltalt for voldtekt blir dømt for det. Hvorfor blir ~55% frikjent? Hvor stor andel av de er uskyldige og hvor stor andel av de er det manglende bevis for?

I slike saker er det ofte snakk om påstand mot påstand, så jeg vil tro at det er en høy andel som er henlagt på grunn av bevisets stilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

KrF trives tydeligvis i grøftekanten. Hvordan er det mulig å vrake en politiker av dette kaliber til fordel for en eldre veteran sannsynligvis uten evne til å fornye partiet? Hansen er ikke bare en god retoriker, men har også alderen, utseende og karismaen på sin side. Nøyaktig hva partiet trenger.

 

Håper hun forsvinner til Høyre.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

KrF trives tydeligvis i grøftekanten. Hvordan er det mulig å vrake en politiker av dette kaliber til fordel for en eldre veteran sannsynligvis uten evne til å fornye partiet? Hansen er ikke bare en god retoriker, men har også alderen, utseende og karismaen på sin side. Nøyaktig hva partiet trenger.

 

Håper hun forsvinner til Høyre.

Jeg tror det er godt valg av KRF. De kan ikke ha en nestleder som øker tanken om at KRF er et parti for mørkemenn. Hvis KRF skal fornyes så kan det tas bak lukkede dører. I tilegg klarerte hun ikke utspillene sine med ledelsen. Hun har også noen bilder som passer dårlig i KRF. Hun virker heller ikke som en samlende kraft i partier og kan skape konflikt mellom de som f.eks. ønsker å forsette å støtte Israel og de som mener at KRF skal gå mot palestinerenes side. Blandt de som ønsker å beholde gamle kristne verdier og de som mener at man skal gå vekk fra dem.

 

Så jeg tror ikke det er hva partiet trenger. Tror ikke hun vil passe inn i Høyre heller, hvis hun er enig i KRFs økonomiske politikk. KRF er egentlig økonomisk venstrevridde, men verdiegrunnlaget deres er lettere å få igjennom på høyresiden.

Lenke til kommentar

Skal ikke si noe i mot at det kan virke lite samlende å stadig komme med soloutspill av den karakter nei, men hun evner i det minste å skape oppmerksomhet rundt partiet. Åpne debatter trenger ikke være ødeleggende for et parti - debatten Høyre-topper og sympatisører tok i media før det som så ut til å bli nok et katastrofevalg i fjor beviste det.

 

Det faktum at Hansen blir vraket på bakgrunn av et par "lettkledde" bilder i media viser i mye større grad KrFs mørke sider enn det at en nestleder tar et oppgjør med allerede kjente (og i majoriteten av befolkningen upopulære) sider av et parti.

 

Hvordan KrF som kristen "sekt" skal vinne valg i relativt sekulære Norge har jeg vansker for å skjønne. Det er med (til KrF å være) liberale ledere som Bondevik i sammarbeid med partier Høyre, Venstre og FrP KrF tidligere har vunnet makt. Det er et faktum at Kristendemokrater i flere europeiske land gjør det svært godt, men da er det snakk om relativt moderne partier, ikke partier med verdisynet til republikanerne i USA.

 

Et parti trenger gode og karismatiske ledere for å nå ut til de store velgermasser, og for meg er det tydlig at Inger Lise Hansen har et stort potensiale, selvom hun kanskje ikke er "moden" for partilederrollen riktig enda :)

 

Tror ikke hun vil passe inn i Høyre heller, hvis hun er enig i KRFs økonomiske politikk. KRF er egentlig økonomisk venstrevridde, men verdiegrunnlaget deres er lettere å få igjennom på høyresiden.
Husk at Hansen selv har plassert seg på høyresiden i partiet, og vært klar på at KrF skal fortsette å være et borgerlig parti. Hun har også tatt til orde for sammarbeid med FrP og å forandre store deler av partiets politikk. I mine øyne hadde hun passet greit inn i Høyre, et parti som også har flere fløyer og relativt høy takhøyde :) Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Alle husker vel jenta som ble rundjulet på Notodden?

 

Vel, saken mot to av de guttene som gjorde det blir nå henlagt grunnet bevisets stilling som politiet sier.

 

Så en jente som blir rundjult av 10-12 personer, så blir 5 personer plukket opp av politiet, og bare tre stk blir tiltalt.

 

Hva skjer? Hvorfor blir bare en fjerdedel av angriperne tiltalt? Hvorfor går resten fri? Er dette politiets måte å si at "Ok, blind vold er OK hvis dere er mange nok."?

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...