Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Time Magazine har en artikkel om fengselet:

Postcard from Halden: The World's Most Humane Prison

postcard_0510.jpg

(...)

Countries track recidivism rates differently, but even an imperfect comparison suggests the Norwegian model works. Within two years of their release, 20% of Norway's prisoners end up back in jail. In the U.K. and the U.S., the figure hovers between 50% and 60%. Of course, a low level of criminality gives Norway a massive advantage. Its prison roll lists a mere 3,300, or 69 per 100,000 people, compared with 2.3 million in the U.S., or 753 per 100,000 — the highest rate in the world.(...)

Når bare 20% ender opp i fengsel igjen, kan ikke det ha noe med mangelen på politiressurser i landet å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Time Magazine har en artikkel om fengselet:

Postcard from Halden: The World's Most Humane Prison

postcard_0510.jpg

(...)

Countries track recidivism rates differently, but even an imperfect comparison suggests the Norwegian model works. Within two years of their release, 20% of Norway's prisoners end up back in jail. In the U.K. and the U.S., the figure hovers between 50% and 60%. Of course, a low level of criminality gives Norway a massive advantage. Its prison roll lists a mere 3,300, or 69 per 100,000 people, compared with 2.3 million in the U.S., or 753 per 100,000 — the highest rate in the world.(...)

Når bare 20% ender opp i fengsel igjen, kan ikke det ha noe med mangelen på politiressurser i landet å gjøre?

Akkurat som at Norge har en lav kriminalitetsrate på grunn av lite politiressurser, så kan det og godt og være at vi i større grad greier rehabiliter innsatte til et godt liv utenfor fengsel. Det kan være mange grunner.

Lenke til kommentar

Angående dette med politi. Antallet politibetjenter som patruljerer i Oslo er halvert på 20 år. Med andre ord er det 50 % mindre sansynelighet for at man blir tatt av politiet om man bryter loven i Oslo i dag, en på 1990 tallet. Det er også viktig å huske på at det er blitt endel flere innbyggere i Oslo på 20 år og at krimminaliteten har steget. Skremmende.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10005045

Lenke til kommentar

Angående dette med politi. Antallet politibetjenter som patruljerer i Oslo er halvert på 20 år. Med andre ord er det 50 % mindre sansynelighet for at man blir tatt av politiet om man bryter loven i Oslo i dag, en på 1990 tallet. Det er også viktig å huske på at det er blitt endel flere innbyggere i Oslo på 20 år og at krimminaliteten har steget. Skremmende.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10005045

Tror du at kriminelle kun blir tatt av politibetjenter ute på patrulje?

Lenke til kommentar

Angående dette med politi. Antallet politibetjenter som patruljerer i Oslo er halvert på 20 år. Med andre ord er det 50 % mindre sansynelighet for at man blir tatt av politiet om man bryter loven i Oslo i dag, en på 1990 tallet. Det er også viktig å huske på at det er blitt endel flere innbyggere i Oslo på 20 år og at krimminaliteten har steget. Skremmende.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10005045

Tror du at kriminelle kun blir tatt av politibetjenter ute på patrulje?

Det er ikke mye lettere å få hjelp om du ringer dem heller.

 

Politiressusser hjelper kraftig på å redusere kriminalitet. Dyrt er det heller ikke. Hadde vi redusert 20% av trygdete eller 25% av sykefraværet ville man kunne ha doblet politistyrken. Allikavel hyler folk når man en gang tenker på å gjøre det vanskligere å få sykepenger eller havne på trygd. Men når folk blir ranet eller voldtatt i Oslos gater, så hører jeg ikke et kvekk.

Lenke til kommentar

 

Tror du at kriminelle kun blir tatt av politibetjenter ute på patrulje?

Nei.

 

Jeg har bod i en liten kommune med 16.000 innbyggere i snart 18 år, og jeg kan telle antall ganger jeg har sett politiet her på to hender. Politistasjonen her blir lagt ned i løpet av sommeren, samtidig som den nærmeste politistasjonen kutter 31 årsverk.

Flere ganger i uka leser jeg i lokalavisen om kriminelle som spiller unna fordi politiet ikke kan sende patruljebiler.

Færre politifolk betyr færre løste saker.

Lenke til kommentar

http://www.nationen.no/eu_wto/article5102035.ece

 

Stortingsrepresentant Arve Kambe (H) advarer Høyres landsmøte mot å si nei til datalagringsdirektivet.

 

– Det som er min største kritikk av direktivet er at det ikke går langt nok. Det er for enkelt å komme seg unna ved å bruke Skype, Facebook og andre åpne nettverk, og disse hullene er så åpenbare at de må tettes.

 

– Hvordan bør de tettes?

 

– Det er jeg ikke teknisk kompetent til å si, men som politiker registrer jeg at en gjennomsnittlig intelligent kriminell kan komme seg unna.

 

Ja, for all del... tenk om noen skrev noe uten at staten kunne lese det. Tror ikke jeg bør kommentere særlig mer uten at fristelsen for å hitle blir for stor.

Lenke til kommentar
Angående dette med politi. Antallet politibetjenter som patruljerer i Oslo er halvert på 20 år. Med andre ord er det 50 % mindre sansynelighet for at man blir tatt av politiet om man bryter loven i Oslo i dag, en på 1990 tallet. Det er også viktig å huske på at det er blitt endel flere innbyggere i Oslo på 20 år og at krimminaliteten har steget. Skremmende.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10005045

En av grunnene til mindre synlig politi er at n større andel av ressursene i dag går med til etterforskning og andre ting som ikke nødvendigvis er så synlig for folk flest.

 

Men det er klart at politiet også mangler ressurser. Det må bli mer synlig politi. Det er helt horribelt at politidistriktene selv måtte ta regningen for det nye IT-utstyret. Slike ekstraordinære utgifter må staten ta seg av. Man har måttet kutte mange stillinger over hele landet for å få råd til det nye utstyret!

Lenke til kommentar

Ja, for all del... tenk om noen skrev noe uten at staten kunne lese det. Tror ikke jeg bør kommentere særlig mer uten at fristelsen for å hitle blir for stor.

Skulle til å spørre hvem som er for og i mot direktivet, men så fant jeg det her og tenkte jeg skulle dele det med dere.

 

Heldigvis kun AP som er for av politiske partier.

Lenke til kommentar

Jeg har informasjon som jeg ikke har lov å si og vist dere hadde funnet ut det så hadde dere blitt skremt hvordan sykehusene operer pluss det hadde spart mange millioner i året.

 

Ekke rart vi bruker mange millioner på det når sykehusene ikke engang klarer noe selv.

Lenke til kommentar

Det er mulig høyre vil si ja, og med det få flertall i stortinget. Blir ihvertfall interressent å følge med på landsmøtet deres nå til helgen.

 

Og til deg Andzel, det er greit å si ifra om det.

Det er varslingsparagrafer i arbeidsmiljøloven. De omfatter arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten, arbeidsgivers plikt til å legge forholdene til rette for varsling og gir arbeidstaker vern i forbindelse med slik varsling.

 

Arbeidsmiljøloven:

§ 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten

(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten.

(2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter.

(3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen.

Endret ved lov 1 des 2006 nr. 64 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 1 des 2006 nr. 1324).

 

§ 2-5. Vern mot gjengjeldelse ved varsling

(1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet.

(2) Første ledd gjelder tilsvarende ved gjengjeldelse mot arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle etter § 2-4 vil bli brukt, for eksempel ved å fremskaffe opplysninger.

(3) Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til arbeidsgivers skyld. Oppreisningen fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til partenes forhold og omstendighetene for øvrig. Erstatning for økonomisk tap kan kreves etter alminnelige regler.

Tilføyd ved lov 1 des 2006 nr. 64 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 1 des 2006 nr. 1324).

§ 3-6. Plikt til å legge forholdene til rette for varsling

Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, utarbeide rutiner for intern varsling eller sette i verk andre tiltak som legger forholdene til rette for intern varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten i samsvar med § 2-4, dersom forholdene i virksomheten tilsier det.

Lenke til kommentar

Det er bare å passe på at de ikke finner det ut. Journalister holder navnet ditt anonymt om du vil det. Dessuten finnes det mange måter å holde seg anonym. Om samfunnet fortjener å vite det, så er det vel det riktige å gjøre.

 

Men jeg ville ikke snakket høyt om det på et forum om du vurder å gjøre det.

Lenke til kommentar

Britisk politiker i slåsskamp

 

Etter å kun ha sett videoen på Dagbladet tenkte jeg at han nesten fortjente det siden han spyttet på han. Så gikk jeg inn på BBC, og jo da, der fikk jeg se begynnelsen på episoden. Bob Bailey provoserer jo når det første (av det vi ser i hvert fall) han sier er "how many of you are robbers?".

 

Så begge fikk vel i grunn som fortjent.

Er ikke overrasket over at politikeren kom fra parti BNP. Uansett hvem som startet det, så burde politkere holde seg for gode til slikt lavmål.

Lenke til kommentar

Med sammenslåingen av sykehusene vil det bli behov for mye mindre administrasjon, en it-avdeling, færre helsesekretærer siden vi får elektroniske journaler osv. Tror ikke reduksjon av slikt vil bety noe for selve driften, jeg tviler på om mange behandlende leger/kirurger blir fjernet uansett.

 

Men det jeg ikke forstår er at stortinget øker og øker bevilgningene år etter år og det er snakk ganske mange prosenter, allikevel klarer helseforetakene å gå i underskudd. Det som skjer da er at de sykehusene som har ett overforbruk får mer penger bevilget, mens de flinke sykehusene som holder budsjettet ender opp med å bli budsjetttapere.

Lenke til kommentar

Når en snakker om kapasitet og slikt:

 

http://www.oblad.no/ski/tyvene-avslort-i-ski-pagrepet-i-moss-1.5233434

SKI: Politiet kan takke observante og snarrådige innbyggere i Follo for at to kjeltringer sitter bak lås og slå. De to er etterlyst for flere grove tyverier på Østlandet. Onsdag ettermiddag ble de pågrepet av Østfold-politiet på grensen til Moss.Follo-politiet: – Vi har ikke kapasitet. Legg dere på hjul etter tyvene og sats på at de kjører til et annet politidistrikt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...