Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Personlig lærer jeg mye historie og engelsk av spill som Napoleon og Rome Total War(veldig historisk korrekte spill), Og Medal of Honor Rising Sun som handler om Pearl Harbor.

Men ikke alle de historiske detaljene kommer frem i dagens spill, som bare fokuserer på underholdning. Der tror jeg historieboka gjør det bedre. Det er hvertfall mye mindre spennende å lese at Napoleon tar Europa, enn å være Napoleon, og dermed ta Europa.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å presisere, med historiefortelling så mener jeg hvordan en (fiktiv) historie fortelles. Historier fortelles på forskjellige måter i forskjellige medier eller modus. Et dataspill bygger karakterer annerledes, utvikler narrativ annerledes og bruker tegn og symboler på en annen måte enn f.eks. klassisk lineær skjønnlitteratur eller tegneserier.

 

Når det er sagt så kan sikkert enkelte dataspill brukes i historietimer, omtrent som man av og til bruker film.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert ringe politiet og si at du ser noen som holder på med å stjele bilen din, og få til svar at de ikke har ressurser til å rykke ut. Men hvis du kaller han på telefonen for en "kuksuger", ta kan du være sikker på at de får sendt en patrulje for å bøtelegge deg.

Dette har du bevis for da eller?

Lenke til kommentar
Du kan sikkert ringe politiet og si at du ser noen som holder på med å stjele bilen din, og få til svar at de ikke har ressurser til å rykke ut. Men hvis du kaller han på telefonen for en "kuksuger", ta kan du være sikker på at de får sendt en patrulje for å bøtelegge deg.

Dette har du bevis for da eller?
Hvis du legger merke til det han skriver "du kan sikkert" så er det nok en antagelse en bevis. Gidd å flisespikk ned til nano-nivå da.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, jeg er på sett å vis enig i at man aldri skal si nei takk til lærdom, men Kalinken; kunnskap kommer i mange former. Hva om jeg om mange herrens år blir Utdanningsminister og finner ut at alle elever i norske skoler skal lære historien bak spillserien Rainbow Six? Det er tross alt lærdom, men mener du det i seg selv rettferdiggjør at alle norske elever skal lære det?

 

Dette er bare rent hypotetisk, det forstår du, men at kunnskap er bra er ikke et argument for å innføre et fag, det er kun et argument for at kunnskap er bra. Man må være pragmatiske nok til å begrense skoledagen til det som rent rasjonelt er mer nødvendig enn andre ting. Eksempelvis kan det vel knapt være noen tvil om at det er mer matnyttig å sørge for at alle elevene lærer hovedmålet sitt korrekt, og dermed bruke flere timer på det?

Her tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Jeg mener ikke at all kunnskap er et uforbeholdent gode i alle situasjoner, jeg sier at å betrakte kunnskap som noe man utelukkende tilegner seg for å kunne fungere i en arbeidssituasjon vitner om et helt annet syn på kunnskap enn det jeg har.

 

Jeg er enig i at kunnskap kan være mer eller mindre relevant for hva en person kommer til å bruke resten av livet sitt på, og jeg mener ikke at man skal tvinge elever til å lære ting som de etter all sannsynlighet ikke får bruk for. Jeg mener tvert imot at skolen burde prioritere mer generelle evner som gagner alle uansett hvilken vei de velger i fremtiden. F.eks. mener jeg man burde prioritere å forbedre elevenes analytiske evner, språk, kritiske tankegang og evnen til å mestre følelser og livet, istedenfor spesifikk informasjon om hvilken konge som styrte når eller hvilke forskjellige steinsorter vi har.

 

Det jeg reagerte på var en uttalelse hvor det for meg virket som om avsender mente at informasjon kun var nyttig om det kunne brukes i arbeidslivet, dette blir galt for meg da jeg mener at livet er mye mer enn hva man jobber som og det blir absurd å redusere noe så variert og komplekst som et helt liv ned til hva man gjør for å få penger. Grunnleggende utdannelse burde brukes til å forberede den oppvoksende generasjon til livet generelt, ikke bare arbeidslivet.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Kan du argumentere for at det er viktigere å lære om historisk gode tegneserier (hva nå enn det er), enn å lære om historiefortelling i dataspill? Er tegneserier rasjonelt sett viktigere enn dataspill?

Forskjellen er at tegneserier rent konkret er litteratur med illustrasjoner. Et dataspill er ikke litteratur på samme måte.

 

Men dette blir litt tullete, poenget mitt var ikke at man ikke kan lære om historiefortelling i dataspill, jeg konkretiserte det med å spesifisere en eksakt spillserie. I så måte tror jeg Red Alert er mer interessant (med tankene rundt komplekse problemstillinger som ville være aktuelle om Hitler døde), poenget er at det er lærdom jeg svært gjerne ville lære norske elever om jeg kunne, men at det i det store bildet er noe det ikke er matnyttig å bruke mye tid på. Det er ikke at jeg ikke syns det er interessant med nynorsk, jeg mener bare at det er mer matnyttig at elever lærer seg å skrive hovedmålet sitt ordentlig, hver time som brukes på sidemål er en time som kunne vært brukt på hovedmål. Vi har faktiske problemer med skrivevansker i den norske skolen, det er viktigere. Du kan fungere uten sidemålet, du kan ikke fungere om du ikke kan skrive eller lese ordentlig. Eller, du kan, men det blir mye vanskeligere.

 

Når det er sagt så kan sikkert enkelte dataspill brukes i historietimer, omtrent som man av og til bruker film.

Filmer, dokumentarer og lignende bør i mye større grad brukes i undervisning. At britiske skoler ikke handler inn Andrew Marrs to serier om moderne britisk historie er uforståelig. Svært lærerike, svært godt presenterte, gode, interessante utvalg fra historien, tidvis spennende.

 

Her tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Jeg mener ikke at all kunnskap er et uforbeholdent gode i alle situasjoner, jeg sier at å betrakte kunnskap som noe man utelukkende tilegner seg for å kunne fungere i en arbeidssituasjon vitner om et helt annet syn på kunnskap enn det jeg har.

Det er jeg helt enig, men jeg håper du er enig i at det er viktigere at alle elevene faktisk kan skrive enn at de skal skrive halvveis okei på hovedmål og middels til dårlig på sidemål?

 

Jeg er enig i at kunnskap kan være mer eller mindre relevant for hva en person kommer til å bruke resten av livet sitt på, og jeg mener ikke at man skal tvinge elever til å lære ting som de etter all sannsynlighet ikke får bruk for. Jeg mener tvert imot at skolen burde prioritere mer generelle evner som gagner alle uansett hvilken vei de velger i fremtiden. F.eks. mener jeg man burde prioritere å forbedre elevenes analytiske evner, språk, kritiske tankegang og evnen til å mestre følelser og livet, istedenfor spesifikk informasjon om hvilken konge som styrte når eller hvilke forskjellige steinsorter vi har.

Må si jeg mener norsk historiefag virkelig trenger en gjennomgang, det er mye uvesentligheter og mye vesentlig som holdes utenfor. Men ellers er jeg ganske enig i det du sier.

 

Det jeg reagerte på var en uttalelse hvor det for meg virket som om avsender mente at informasjon kun var nyttig om det kunne brukes i arbeidslivet, dette blir galt for meg da jeg mener at livet er mye mer enn hva man jobber som og det blir absurd å redusere noe så variert og komplekst som et helt liv ned til hva man gjør for å få penger. Grunnleggende utdannelse burde brukes til å forberede den oppvoksende generasjon til livet generelt, ikke bare arbeidslivet.

Jeg syns historie er fantastisk viktig for enkeltmennesket. Det er ikke nyttig i de fleste jobber. Men om valget er mellom at eleven skal kunne skrive ordentlig eller bli bedre opplært i historie velger jeg skrivekunnskapene foran historie, om enn med trist hjerte.

 

:)

Lenke til kommentar

Her tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Jeg mener ikke at all kunnskap er et uforbeholdent gode i alle situasjoner, jeg sier at å betrakte kunnskap som noe man utelukkende tilegner seg for å kunne fungere i en arbeidssituasjon vitner om et helt annet syn på kunnskap enn det jeg har.

Det er jeg helt enig, men jeg håper du er enig i at det er viktigere at alle elevene faktisk kan skrive enn at de skal skrive halvveis okei på hovedmål og middels til dårlig på sidemål?

Selvfølgelig. Jeg er ikke for obligatorisk sidemål, jeg synes det er andre ting som er langt viktigere som ikke prioriteres høyt nok i dagens pensum, f.eks. de tingene jeg listet opp i forrige innlegg.

 

Hvis man i det hele tatt skal ha noen obligatorisk sidemålsundervisningen burde ikke ambisjonene være høyere enn at eleven bør kunne ha en god forståelse av tekster på sidemålet ved hjelp av ordbok. Noe mer er strengt tatt ikke en nødvendighet for den jevne elev.

Lenke til kommentar

Det er så latterlig lite tid man bruker på nynorsk på VGS at jeg ikke skjønner at folk bruker mer energi og innsats på å klage over at en kanskje stryker enn å forbedre utgangspunktet sitt. En får til og med ha med seg så mye hjelpemidler man kan bære. Dersom du presterer å stryke da tror jeg du skal gi opp ingeniørdrømmen. Men VGS i disse dager dreier seg mest om å gjøre minst mulig ut av dagen og stirre på utenomfaglige ting på skjermen til sin bærbare.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar
Du kan sikkert ringe politiet og si at du ser noen som holder på med å stjele bilen din, og få til svar at de ikke har ressurser til å rykke ut. Men hvis du kaller han på telefonen for en "kuksuger", ta kan du være sikker på at de får sendt en patrulje for å bøtelegge deg.

Dette har du bevis for da eller?
Hvis du legger merke til det han skriver "du kan sikkert" så er det nok en antagelse en bevis. Gidd å flisespikk ned til nano-nivå da.

Det står da vitterlig "kan du være sikker på". Jeg synes man bør kunne begrunne påstandene sine.

Lenke til kommentar

Det er så latterlig lite tid man bruker på nynorsk på VGS at jeg ikke skjønner at folk bruker mer energi og innsats på å klage over at en kanskje stryker enn å forbedre utgangspunktet sitt. En får til og med ha med seg så mye hjelpemidler man kan bære. Dersom du presterer å stryke da tror jeg du skal gi opp ingeniørdrømmen. Men VGS i disse dager dreier seg mest om å gjøre minst mulig ut av dagen og stirre på utenomfaglige ting på skjermen til sin bærbare.

Det er kanskje sant, selv er jeg av den oppfatningen at du ikke klarer å bruke et språk kun ut fra skriftlige hjelpemidler om du ikke forstår det før du setter deg ned, men meg om det. Og joda, nynorsk gramatikk er annerledes enn bokmålsgramatikk, du kan ikke bøyningene til nynorsk om du kan bøye i bokmål.

 

Om du ikke kan bli ingeniør fordi du ikke klarer å få en brukbar karakter i nynorsk er det et svært godt argument mot skriftlig eksamen i nynorsk.

Lenke til kommentar

Det må være noe alvorlig rart med meg som fikk 5 i både hovedmål og sidemål, eksamen som standpunkt, uten nevneverdige problemer. Kanskje fordi jeg ikke sutrer over at det er unødvendig, men faktisk arbeider med det når status quo dikterer at jeg er nødt til det. Fuck you, delinquents.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar

Meh, er ikke det. Har hatt mange fag der jeg uten problemer fikk 5 eller bedre, nynorsk var dessverre et av fagene jeg ikke maktet å komme meg over 2-3.

 

Men du kan jo prøve å refleketere over at det kanskje kan virke litt arrogant på andre å si "se på meg, jeg fikk 5 i begge fag, de som ikke klarer det er enten sutrete eller unnasluntrere"?

Lenke til kommentar

Det må være noe alvorlig rart med meg som fikk 5 i både hovedmål og sidemål, eksamen som standpunkt, uten nevneverdige problemer. Kanskje fordi jeg ikke sutrer over at det er unødvendig, men faktisk arbeider med det når status quo dikterer at jeg er nødt til det. Fuck you, delinquents.

Jeg fikk bare 5'ere og 6'ere i hovedmål og sidemål da jeg gikk på videregående, men jeg synes fortsatt sidemål er unødvendig, så du må nok jobbe litt mer med teorien din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så latterlig lite tid man bruker på nynorsk på VGS at jeg ikke skjønner at folk bruker mer energi og innsats på å klage over at en kanskje stryker enn å forbedre utgangspunktet sitt. En får til og med ha med seg så mye hjelpemidler man kan bære. Dersom du presterer å stryke da tror jeg du skal gi opp ingeniørdrømmen. Men VGS i disse dager dreier seg mest om å gjøre minst mulig ut av dagen og stirre på utenomfaglige ting på skjermen til sin bærbare.

Det er kanskje sant, selv er jeg av den oppfatningen at du ikke klarer å bruke et språk kun ut fra skriftlige hjelpemidler om du ikke forstår det før du setter deg ned, men meg om det. Og joda, nynorsk gramatikk er annerledes enn bokmålsgramatikk, du kan ikke bøyningene til nynorsk om du kan bøye i bokmål.

 

Om du ikke kan bli ingeniør fordi du ikke klarer å få en brukbar karakter i nynorsk er det et svært godt argument mot skriftlig eksamen i nynorsk.

Det er ikke mye arbeid å få god karakter i nynorsk. Et par dager med arbeid burde klare å gi deg 4 i nynorsk hvis du har 5 i bokmål. Bare lær deg gramatikken og du vil bare ta feil når det er unntak.

 

Det som er vanskelig er å få mye bedre nynorskkarakter enn du får i bokmål. Det er fordi deler av karakteren handler om hvor bra du skriver og ikke hvor korrekt nynorsken er.

 

Så ja, om man stryker, eller en gang får dårligere karakter i nynorsk enn i bokmål er det fordi man er lat og lat er ikke en god egenskap i ingeniørstudiet, selv om man kan forandre seg.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye arbeid å få god karakter i nynorsk. Et par dager med arbeid burde klare å gi deg 4 i nynorsk hvis du har 5 i bokmål. Bare lær deg gramatikken og du vil bare ta feil når det er unntak.

 

Det som er vanskelig er å få mye bedre nynorskkarakter enn du får i bokmål. Det er fordi deler av karakteren handler om hvor bra du skriver og ikke hvor korrekt nynorsken er.

 

Så ja, om man stryker, eller en gang får dårligere karakter i nynorsk enn i bokmål er det fordi man er lat og lat er ikke en god egenskap i ingeniørstudiet, selv om man kan forandre seg.

Nei, Camlon, det er ingenting som tilsier at det er noe naturlig i det. Vil du påstå jeg har et forholdsvis brukbart bokmål? Jeg syns det selv, lærerne mine har gjort det de siste ti årene, og jeg er journalist. Jeg forsøkte å lære meg nynorsk. Fra første år på videregående likte jeg nynorsk, for faen. Jeg gikk ut av videregående med 3 i nynorsk, og det er ikke fordi jeg ikke gadd å prøve å lære meg maule hennar mor, det er fordi jeg ikke fikk det til. Det samme gjelder matematikk, og det kommer fra en elev som klarer 5ere på en eksamen uten å sitte å pugge som en idiot før eksamensdagen.

 

Det er STOR forskjell på at du klarer å gjøre dette og at alle andre klarer det. Nå høres du mest ut som fattern, som klarte å stoppe å røyke over natta, og tidvis later til å tro at alle kan klare det. Folk er forskjellige.

 

Om du syns jeg er litt frekk får det være så sin sak, du kalte nettopp ganske mange hardarbeidende elever LATE fordi de ikke klarer det du klarer, det er arrogant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...