Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke mye arbeid å få god karakter i nynorsk. Et par dager med arbeid burde klare å gi deg 4 i nynorsk hvis du har 5 i bokmål. Bare lær deg gramatikken og du vil bare ta feil når det er unntak.

 

Det som er vanskelig er å få mye bedre nynorskkarakter enn du får i bokmål. Det er fordi deler av karakteren handler om hvor bra du skriver og ikke hvor korrekt nynorsken er.

 

Så ja, om man stryker, eller en gang får dårligere karakter i nynorsk enn i bokmål er det fordi man er lat og lat er ikke en god egenskap i ingeniørstudiet, selv om man kan forandre seg.

Nei, Camlon, det er ingenting som tilsier at det er noe naturlig i det. Vil du påstå jeg har et forholdsvis brukbart bokmål? Jeg syns det selv, lærerne mine har gjort det de siste ti årene, og jeg er journalist. Jeg forsøkte å lære meg nynorsk. Fra første år på videregående likte jeg nynorsk, for faen. Jeg gikk ut av videregående med 3 i nynorsk, og det er ikke fordi jeg ikke gadd å prøve å lære meg maule hennar mor, det er fordi jeg ikke fikk det til. Det samme gjelder matematikk, og det kommer fra en elev som klarer 5ere på en eksamen uten å sitte å pugge som en idiot før eksamensdagen.

 

Det er STOR forskjell på at du klarer å gjøre dette og at alle andre klarer det. Nå høres du mest ut som fattern, som klarte å stoppe å røyke over natta, og tidvis later til å tro at alle kan klare det. Folk er forskjellige.

 

Om du syns jeg er litt frekk får det være så sin sak, du kalte nettopp ganske mange hardarbeidende elever LATE fordi de ikke klarer det du klarer, det er arrogant.

Du har et bra bokmål, men for meg virker det som om du har samme problem som en jeg kjenner. Du jobber ikke i fag du misliker. Det er problemet ditt. Hvis du tar i dag en titt på hvor mange regler det er i nynorsk vil du se at det ikke er mange og kan lett læres med 2-3 dagers effektiv jobbing. Kan du pugge? Da kan du lære deg nynorsk. Pugg alle reglene, og slå opp på ord du er usikker på. På den måten ville du ha fått sannsynligvis 5 i nynorsk. Hva var det som hindret deg? Hvis du virkelig ville sette deg ned å lære deg nynorsk kunne du ha pugget hvert eneste ord som er vanlig å bruke. Hadde du jobbet i gjennomsnitt 1 time effektiv jobbing med nynorsk hver dag fra 8-klasse til 3-klasse tror jeg det ville vært få ord du ikke kunne.

 

Istedenfor å finne på unnskyldninger, innrømm dine feil. Jeg har vært lat jeg også. Jeg var veldig lat på barneskolen, og det er sannsynligvis grunnen til at jeg ikke var særlig flink i språk når jeg startet på ungdomskolen. På ungdomskolen var jeg også lat, men andre var latere enn jeg var så jeg begynte å forbedre meg. Jeg gikk ut av videregående med en 6 ut av 7 i fysikk HL. Grunnen til at jeg ikke fikk 7 var fordi jeg var lat. Hadde jeg faktisk satt meg ned og jobbet 3-4 timer effektiv hver dag som jeg skulle hadde jeg fått 7 i fysikk. Slutt å skyld på andre, skyld på deg selv.

 

De færreste er hardtarbeidene, de fleste er late, noen er mer late enn andre.

 

Hva er poenget ditt, Camlon?

 

Hvis man står på og jobber hardt med det, så kan man også blir skikkelig flink til å spille gitar. Betyr det at det bør være obligatorisk med gitaropplæring i skolen? Er det bare late folk som ikke vil ha obligatorisk gitaropplæring på skolen?

Jeg er imot obligatorisk nynorsk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvor lett det er å få noe ut av sidemål når man bestemmer seg på forhånd at det er unødvendig og elendig kan man spørre seg om. Selv tror jeg man får mye ut av det rent språklig, flere impulser og inntrykk er alltid bra.

 

Og til Simon: jeg tror ikke du er dummere enn at du hadde klart å lære deg kursorisk nynorsk - det er viljen det står på.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer på at utlendinger i "vanskelige" situasjoner brettes ut med navn og bilde i norske tabloider mens nordmenn beskyttes (ihvertfall i større grad)? Den stakkars gutten som overlevde flystyrten fortjener ikke å få livet og bildet sitt dokumentert i media. Ei heller gjør utlendinger som blir voldtatt, misbrukt osv (Natascha Kampusch f.eks.). Jeg lurer på om norske journalister i det hele tatt har empati nok til å tenke over dette?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Du har et bra bokmål, men for meg virker det som om du har samme problem som en jeg kjenner. Du jobber ikke i fag du misliker. Det er problemet ditt. Hvis du tar i dag en titt på hvor mange regler det er i nynorsk vil du se at det ikke er mange og kan lett læres med 2-3 dagers effektiv jobbing. Kan du pugge? Da kan du lære deg nynorsk. Pugg alle reglene, og slå opp på ord du er usikker på. På den måten ville du ha fått sannsynligvis 5 i nynorsk. Hva var det som hindret deg? Hvis du virkelig ville sette deg ned å lære deg nynorsk kunne du ha pugget hvert eneste ord som er vanlig å bruke. Hadde du jobbet i gjennomsnitt 1 time effektiv jobbing med nynorsk hver dag fra 8-klasse til 3-klasse tror jeg det ville vært få ord du ikke kunne.

Jeg kan ikke engang gramatikk i bokmål. Noe kan jeg selvfølgelig, men jeg er ikke sterk i gramatikk i noe språk, ikke engelsk heller for den saks skyld. Jeg har et språkøre som sansynligvis er utrolig mye mer sensitivt for nyansene og ordlydene i et språk, men svært lite sensitivt for de gramatiske reglene. For min del er det ikke vanskelig å skrive nynorsk mer eller mindre bra, ord til ord. Ordene minner ikke rent lite om dialekten min, for å si det slik. Forskjellene er ikke store, men de er der, det er likevel lite essensielt. Det som er problemet mitt med nynorsk er bl.a. endinger, ordenes skjønn, for å nevne noe. Altså; mens jeg har lært bokmål ved å bruke det nærmest hver eneste dag, og flere timer for dag, og dermed har forstått språkets tone og flyt, er det noe jeg ikke har hatt mulighet for å gjøre i nynorsk.

 

Angående timetall antar jeg vi hadde rundt regnet en time undervisning i måneden ila. ungdomsskolen, mer på videregående skole, men fortsatt lite.

 

En times pugging hver eneste dag i seks år kunne muligens endret litt på det, men en time daglig i seks år for å lære grunnleggende nynorsk er helt urealistisk, noe du også vet. Det har man rett og slett ikke tid til, med mindre man vil isolere seg fullstendig fra alle andre. Du spør om jeg kan pugge, svaret er nei. Jeg kan ikke pugge. Jeg har aldri hatt noen form for fotografisk hukommelse (selv om jeg er fotograf, knegg knegg), pugging er noe jeg ikke bare ikke kan gjøre, det er noe jeg ser på som dårlig for læring. Dessverre forbinder jeg nok pugging med tåpene som pugger pensum i to dager før eksamen, gjør eksamen og glemmer det, men meg om det.

 

Men jeg vil faktisk ikke høre at du vet noe som helst om meg, det vet du ikke.

 

Istedenfor å finne på unnskyldninger, innrømm dine feil. Jeg har vært lat jeg også. Jeg var veldig lat på barneskolen, og det er sannsynligvis grunnen til at jeg ikke var særlig flink i språk når jeg startet på ungdomskolen. På ungdomskolen var jeg også lat, men andre var latere enn jeg var så jeg begynte å forbedre meg. Jeg gikk ut av videregående med en 6 ut av 7 i fysikk HL. Grunnen til at jeg ikke fikk 7 var fordi jeg var lat. Hadde jeg faktisk satt meg ned og jobbet 3-4 timer effektiv hver dag som jeg skulle hadde jeg fått 7 i fysikk. Slutt å skyld på andre, skyld på deg selv.

 

De færreste er hardtarbeidene, de fleste er late, noen er mer late enn andre.

Camlon, med respekt å melde, nå syns jeg du prater dritt. Jeg har ikke skylt på noen som helst (med unntak for den referansen jeg i dette innlegget gjør til timetall, men det er uansett ikke noen ansvarsfraskrivelse, det er en konstatering av faktiske forhold), og jeg syns ikke du bør legge ord i munnen min.

 

Du overser fullstendig at enkelte har lettere for å lære enkelte ting enn andre, og at enkelte ting faller lettere enn andre ting for den enkelte. Jeg hadde femmere eller seksere i Religion, et fag jeg hater mer enn noe annet, så at jeg kun klarer å arbeide med fag jeg interesserer meg for er rett og slett galt. Og om du faktisk hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev ville du oppdage at jeg i minst ett innlegg påpeker at jeg faktisk LIKER nynorsk. Jeg syns nynorsk er fordømt vakkert, kall meg gammeldags, men slik tenker jeg. Og jeg ville lære nynorsk, men jeg fikk det ikke til.

 

Jeg skal ikke nekte deg å kalle meg lat, det er galt, men jeg skal ikke nekte deg å gjøre det. Men da må jeg få kalle deg arrogant.

 

:)

 

Og til Simon: jeg tror ikke du er dummere enn at du hadde klart å lære deg kursorisk nynorsk - det er viljen det står på.

Siterer mitt svar til Camlon ovenfor;

"Og om du faktisk hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev ville du oppdage at jeg i minst ett innlegg påpeker at jeg faktisk LIKER nynorsk. Jeg syns nynorsk er fordømt vakkert, kall meg gammeldags, men slik tenker jeg. Og jeg ville lære nynorsk, men jeg fikk det ikke til."

 

Spar meg.

 

Er det bare jeg som reagerer på at utlendinger i "vanskelige" situasjoner brettes ut med navn og bilde i norske tabloider mens nordmenn beskyttes (ihvertfall i større grad)? Den stakkars gutten som overlevde flystyrten fortjener ikke å få livet og bildet sitt dokumentert i media. Ei heller gjør utlendinger som blir voldtatt, misbrukt osv (Natascha Kampusch f.eks.). Jeg lurer på om norske journalister i det hele tatt har empati nok til å tenke over dette?

Jeg tror det er Mælnes som beskriver en sak Se og Hør skrev om Michael Jackson for mange år siden. Saken var i høyeste grad injurierende, til dette påpekte redaktøren at "Michael Jackson leser ikke Se og Hør". Det hører med til historien at Jacksons plateselskap i Norge leser Se og Hør, noe Se og Hør oppdaget et par dager etter trykkedagen.

 

Norsk presse differensierer mellom nordmenn og utlendinger. Det har sin logikk i eksemplet jeg viste til overfor; gutten som overlevde flystyrten leser faktisk ikke Dagbladet, det gjør ikke Natascha Kampusch heller.

 

Bildene selger, og om noe selger kjører pressen det. Det har ikke noe med mangel på empati å gjøre, det handler om synkende annonseinntekter og pæng, som en av mine gamle lærere fra Gjøvik ville sagt det.

 

Og hva med døde soldater? Fotojournalistikk forteller historier, selvsensur i så måte kan være risikabelt. Jeg er ikke helt fjern for det du snakker om, jeg forstår definitivt hva du mener, men hva kan man gjøre med det? Ingenting.

Lenke til kommentar

Vel, når man er identifisert på nettet så er skaden gjort. Da er det tilgjengelig for alle i all fremtid. Jeg vet ikke hvordan jussen er, men jeg ville tro at man burde kunne bringe en sak inn for retten i det landet noe er publisert ihht personvernslovgivningen der. Det er vanskelig å gjøre noe med ting som havner på nettet, såklart, men det betyr ikke at man bør gi opp heller.

Lenke til kommentar

Vel, når man er identifisert på nettet så er skaden gjort. Da er det tilgjengelig for alle i all fremtid. Jeg vet ikke hvordan jussen er, men jeg ville tro at man burde kunne bringe en sak inn for retten i det landet noe er publisert ihht personvernslovgivningen der. Det er vanskelig å gjøre noe med ting som havner på nettet, såklart, men det betyr ikke at man bør gi opp heller.

Jussen er klar nok, det er helt lovlig. Det som er relevant juridisk sett i slike saker er retten til eget ansikt. For å kunne publisere et bilde vil man på generell basis måtte ha samtykke fra den avbildede, med mindre det er snakk om tre eller flere personer i bildet, og ingen er spesielt i fokus på bildet. Angående samtykke må samtykke innhentes fra foreldre under visse aldre, men nok om akkurat det. Det er et par juridiske unntak som spiller inn i, namely:

 

1) Dersom du fotograferes i offentlig opptog eller demonstrasjon har du ikke rett til å nekte publisering, dersom du deltar i offentlig opptog eller demonstrasjon må du være klar over at du kan fotograferes, og til og med komme på forsida av Norges største avis.

 

2) Dersom bildet har offentlig interesse kan det publiseres med eller uten samtykke, uansett situasjon. Unntak for nasjonal sikkerhet og statshemmeligheter, men det er sjeldne unntak.

 

Det er ingen realistisk mulighet for å rettsforfølge dette i Norge. Angående etikk er det en bedre innfallsvinkel, her kan en klage til PFU være relevant. PFU kan rent teoretisk komme med en negativ dom i en slik sak, men det er usedvanlig lite trolig. Det vil ha så store prinsippielle implikasjoner at det nærmest er garantert at de ikke vil komme til at det er brudd på god presseskikk.

 

Og for ordens skyld er vi bedre på dette enn nesten noe annet sammenlignbart land. Sverige er værre, Storbritannia er tusen ganger værre.

Lenke til kommentar

Jepp, er klar over at det er verre andre steder. Men det gjør det ikke riktig av den grunn (det er igrunnen bare enda mer deprimerende). Men jeg skjønner ikke helt hvilke implikasjoner som kan være så prinsipielle av å klare å få en dom mot media. Det er jo snakk om helt unødvendig grafsing i personline detaljer og identifisering av folk som uforskyldt har havnet i medienes søkelys. Hvordan skal det være "prinsipielt" farlig for en fri presse å måtte respektere privatlivet til personer i ekstremt sårbare situasojner?

Lenke til kommentar

Det prinsippielle spørsmålet går først og fremst på om man kan sette en presedens om at det ikker er lov å grafse i privatliv. Det vil nødvendigvis være mange relevanse spørsmål og spesielle omstendigheter som spiller inn, men det vil definitivt være en prinsippiell dom, og jeg tror ikke PFU vil komme til en slik konklusjon, jeg er også ikke sikker på om intensjonene ved Vær Varsom brytes av publisering, all den tid vern mot publisering primært er beregnet for å hindre uthenging, påtrenging o.l., noe en vanskelig kan si at en norsk sak om en gutt som neppe vil komme til Norge og heller ikke forstår språket skal være til noen konkret sjenanse for gutten.

 

At det er værre andre steder er definitivt ikke noen unnskyldning, men det er lurt å huske at alt er relativt. Det var egentlig bare det jeg ville frem til.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke engang gramatikk i bokmål. Noe kan jeg selvfølgelig, men jeg er ikke sterk i gramatikk i noe språk, ikke engelsk heller for den saks skyld. Jeg har et språkøre som sansynligvis er utrolig mye mer sensitivt for nyansene og ordlydene i et språk, men svært lite sensitivt for de gramatiske reglene. For min del er det ikke vanskelig å skrive nynorsk mer eller mindre bra, ord til ord. Ordene minner ikke rent lite om dialekten min, for å si det slik. Forskjellene er ikke store, men de er der, det er likevel lite essensielt. Det som er problemet mitt med nynorsk er bl.a. endinger, ordenes skjønn, for å nevne noe. Altså; mens jeg har lært bokmål ved å bruke det nærmest hver eneste dag, og flere timer for dag, og dermed har forstått språkets tone og flyt, er det noe jeg ikke har hatt mulighet for å gjøre i nynorsk.

 

Angående timetall antar jeg vi hadde rundt regnet en time undervisning i måneden ila. ungdomsskolen, mer på videregående skole, men fortsatt lite.

Så prinsippene treffer deg også, pugging er kanskje noe som blir brukt av tåpene, men det er også noe du trenger for å kunne lære deg gramatikk. Du trenger å lære gramatikken i nynorsk, hvis du ikke kan gramatikken er det ikke rart du fikk 3 i nynorsk fordi nynorsk kommer ikke til å være noe du bruker ofte som engelsk og norsk.

 

Heldigvis er det sånn at når du kan gramatikken er det ikke mye igjen å lære, annet enn noen ord.

 

En times pugging hver eneste dag i seks år kunne muligens endret litt på det, men en time daglig i seks år for å lære grunnleggende nynorsk er helt urealistisk, noe du også vet. Det har man rett og slett ikke tid til, med mindre man vil isolere seg fullstendig fra alle andre. Du spør om jeg kan pugge, svaret er nei. Jeg kan ikke pugge. Jeg har aldri hatt noen form for fotografisk hukommelse (selv om jeg er fotograf, knegg knegg), pugging er noe jeg ikke bare ikke kan gjøre, det er noe jeg ser på som dårlig for læring. Dessverre forbinder jeg nok pugging med tåpene som pugger pensum i to dager før eksamen, gjør eksamen og glemmer det, men meg om det.

 

Men jeg vil faktisk ikke høre at du vet noe som helst om meg, det vet du ikke.

En times pugging hver dag er ikke urealistisk i det hele tatt. Du slutter på skolen klokken klokken 2-3. Da har du hele tiden fra klokken 3-11 til å jobbe. Hvis man trekker fra 2 timer for middag og andre ting vil det bli 6 timer som du kan bruke på hjemlekser. I tilegg har du helgene hvor du har rundt 12 timer du kan jobbe om du trenger det. Jeg vil forvente at du jobber circa 3-4 timer effektiv jobbing hver dag på hverdagene, hvis ikke karakterene dine er på topp allerede og at du jobber mer i fag du ikke er flink i. Dette gir plenty med tid for andre ting. Du verken jobbet, eller lærte deg gramatikken. Ikke rart at det gikk dårlig.

 

Og selvfølgelig kan du pugge. Jeg har ihvertfall ikke fotografisk hukommelse, men jeg kan forsatt pugge. Bare ikke like fort som alle andre. Hvis du ikke kan pugge, så klarer du ikke å lære noen navn eller telefonnummeret ditt. Det er bare å sette seg ned og skrive ned reglene og teste deg etterpå. Hvorfor er dette umoralskt, det er masse fag hvor man må pugge mye. F.eks. biologi.

 

Camlon, med respekt å melde, nå syns jeg du prater dritt. Jeg har ikke skylt på noen som helst (med unntak for den referansen jeg i dette innlegget gjør til timetall, men det er uansett ikke noen ansvarsfraskrivelse, det er en konstatering av faktiske forhold), og jeg syns ikke du bør legge ord i munnen min.

 

Du overser fullstendig at enkelte har lettere for å lære enkelte ting enn andre, og at enkelte ting faller lettere enn andre ting for den enkelte. Jeg hadde femmere eller seksere i Religion, et fag jeg hater mer enn noe annet, så at jeg kun klarer å arbeide med fag jeg interesserer meg for er rett og slett galt. Og om du faktisk hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev ville du oppdage at jeg i minst ett innlegg påpeker at jeg faktisk LIKER nynorsk. Jeg syns nynorsk er fordømt vakkert, kall meg gammeldags, men slik tenker jeg. Og jeg ville lære nynorsk, men jeg fikk det ikke til.

 

Jeg skal ikke nekte deg å kalle meg lat, det er galt, men jeg skal ikke nekte deg å gjøre det. Men da må jeg få kalle deg arrogant.

Jo, du har skyldt på talent for at du ikke fikk god karakter i nynorsk fordi da kan du fraskrive deg ansvaret for dine handlinger, når det egentlig bare handler om at du ikke satt deg ned å jobbet med nynorsk og at du nektet å pugge reglene. Du er ikke et dårligere menneske fordi du ikke viste enn innsats, jeg kjenner svært få som aldri er late, men du må også forstå at det var din feil.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

...

 

Camlon, du har ingen forutsetninger i det hele tatt for å skrive noe som helst av det du skriver. Det er uten unntak ukorrekt; det er motstridende til det jeg selv skriver; det er tidvis forulempende; og du fremstår selv som en litt arrogant besserwisser.

 

Det er et ordtak, there's nothing more annoying than a recovering addict. For min del er det ingenting jeg finner mer irriterende enn folk som klarer ting, og derfor mener det er så lett som bare faen og satans oldemor for absolutt alle andre å klare absolutt alt. Få det inn i hodet ditt at nei, dine konklusjoner er IKKE almenngyldige for andre mennesker.

 

Jeg er ferdig med denne diskusjonen, du kan fortsette om du ønsker, men jeg kommer neppe til å svare igjen. Jeg har sagt det som trenger å sies i sakens anledning, og orker ikke kverulere mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Camlon, du har ingen forutsetninger i det hele tatt for å skrive noe som helst av det du skriver. Det er uten unntak ukorrekt; det er motstridende til det jeg selv skriver; det er tidvis forulempende; og du fremstår selv som en litt arrogant besserwisser.

 

Det er et ordtak, there's nothing more annoying than a recovering addict. For min del er det ingenting jeg finner mer irriterende enn folk som klarer ting, og derfor mener det er så lett som bare faen og satans oldemor for absolutt alle andre å klare absolutt alt. Få det inn i hodet ditt at nei, dine konklusjoner er IKKE almenngyldige for andre mennesker.

 

Jeg er ferdig med denne diskusjonen, du kan fortsette om du ønsker, men jeg kommer neppe til å svare igjen. Jeg har sagt det som trenger å sies i sakens anledning, og orker ikke kverulere mer.

Er det med unntak ukorrekt at du har fra 3-11 å jobbe hver dag, men man må trekke fra et par timer for å spise og at du da kunne lett ha jobbet 3-4 timers effektiv jobbing på hverdagene. Hvis du gjorde dårlig i nynorsk hadde det ikke vært en dum ide å sette seg ned og jobbe 1 time på hverdagene for å forbedre nynorsken. Tror du ville se at nynorsken din ble drastisk mye bedre iløpet av de første månedene om du hadde gjort det.

 

Det jeg forteller deg er at grunnen til at du gjorde dårlig i nynorsk var ikke fordi du manglet talent, men fordi du ikke jobbet med nynorsk. Jeg tror ikke du liker det argumentet fordi da legger jeg skylden over fra noe du ikke kunne gjøre noe med til noe du kunne ha gjort noe med. Altså, det var din feil, ingen andres.

 

Det er ikke lett som bare faen, men du kan få til det meste med hardt arbeid. Til og med i fag som norsk kan man jobbe seg oppover, men det er et fag hvor man må jobbe seg oppover langsiktig fordi norsk krever langt flere timer effektiv jobbing enn f.eks. matte og da hjelper det å være interesert.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er ganske latterlig. Hvorvidt noe er enkelt eller ikke har overhodet ingenting å si for om det burde ha en plass i pensumet. Det finnes millioner av evner som er lette å lære, men som man ikke burde bruke tid på å lære den jevne elev. Kan ikke dere som støtter obligatorisk nynorsk faktisk komme med argumenter om hvorfor det vil være relevant nok i det videre liv til at det burde prioriteres som det gjør idag? Andre momenter er irrelevante.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...