Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Uff. Jeg kom opp i Nynorsk idag, og av alle fag så er det det siste jeg vil opp i. Vi kunne komme opp i både matte og nynorsk, 50/50. Jeg er fast bestemt på at jeg skal bli ingeniør, om jeg ikke klarer det så vil jeg hvertfall satse på matte. I matte ligger jeg på 5, og i nynorsk 2. Bokmål 4. Jeg liker verken bokmål eller nynorsk. Jeg tror engelsk/tysk/fransk som et eneste verdenspråk hadde hvert det beste.

Å lære bokmål eller nynorsk er helt OK for meg, men begge!? Hvorfor det? Det er jo TOTALT meningsløst. Jeg er delvis oppvokst i Telemark og har en nynorsk familie. Jeg har ikkeno imot verken nynorsk eller bokmål, men det holder med et skriftspråk god damn!

 

Hvorfor må jeg opp i nynorsk og kanskje stryke og dermed få et enormt studielån. Jeg opplever det som urettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg si meg helt enig i. Obligatorisk norsk sidemål er et overgrep mot elevene.

 

Edit: dette var svar til Zonked

Dårlige skoler, dårlige lærere, manglende undervisning og mangel på forståelse for det man lærer. Det er et overgrep mot elevene. Sidemål er en ypperlig måte for å øke språkforståelsen sin.

Lenke til kommentar

Tja, jeg vil si at alle bør kunne lese og forstå sidemålet. Om skriving er et virkemiddel for å øke leseforståelsen så får man ta med det også. Men å lære folk å skrive for å kunne skrive sidemålet godt mener jeg er tullete bruk av folks skoletid. Man bør heller se litt på samfunnsnytten av ulike deler av læreplanen og prioritere de områdene det trengs mer av. Landet skriker blant annet etter flere ingeniører samtidig som det utdannes alt for mange innen dans/drama og tegning/form/farge.

 

Jeg synes man burde undersøkt hvilke utdannelser som blir kastet bort ved at studentene tar seg urelavante jobber etter endt eller avbrutt studie. Hvem har vel ikke hørt om kassadamer/menn og renholdere med en eller annen universitetsgrad? Det er offentlig sløsing på høyt nivå.

Lenke til kommentar

Engelsk, tysk og norsk > engelsk, norsk og norsk sidemål.

 

Jeg har mer bruk for tysk. Jeg må ikke kunne Tysk, men det gir nok en bedre kompetanse enn nynorsk på CV. Men jeg er enig i at et språk i flere varianter kan gi en bedre forståelse av språket.

Lenke til kommentar

Dårlige skoler, dårlige lærere, manglende undervisning og mangel på forståelse for det man lærer. Det er et overgrep mot elevene.

Ja, men det gjøres i hvert fall ikke med overlegg. Lærerne prøver ikke å være dårlige.

 

Sidemål er en ypperlig måte for å øke språkforståelsen sin.

Å bruke mer tid på hovedmålet, eller et annet språk som engelsk, fransk, tysk, etc, vil jeg tippe er en langt mer fornuftig måte for å øke språkforståelsen.

Lenke til kommentar

Se på det heller som en mulighet til å forbedre en karakter, sett deg ned med noe nynorsk stoff og les/lær.

 

Om man fokuserer hele livet på å lære bare det man kunne, blir det veldig lite å prate om rundt middagsbordet.

Hvorfor lærer man? Jo, for å få seg en jobb. That's it! Alt annet er helt irrelevant. Dermed blir alt som ikke har noe med en fremtidig jobb å gjøre, bortkastet tid og energi. Problemet med ungdomsskole/allmenfag/generell studiekompetanse der man blir offer for nynorsken, er jo at man ikke er direkte i opplæring for en fremtidig jobb. Dermed kommer argumentet om at man i en offentlig stilling kan risikere å måtte svare på nynorsk i brevform. Så det er de som lager de idiotiske lovene som er problemet, ikke nynorsken i seg selv.

Lenke til kommentar

Det der er propaganda fra norsk målungdom, det stemmer ikke i praksis. Aldri hørt om noen som ikke får jobb pga manglende nynorskutdannelse. Selv om staten har ett krav på 25%nynorsk så følger de ikke alltid den regelen. Vet bl.a at udi har ansatt folk der deres eneste oppgave er å oversette fra bokmål til nynorsk.

Lenke til kommentar

Se på det heller som en mulighet til å forbedre en karakter, sett deg ned med noe nynorsk stoff og les/lær.

 

Om man fokuserer hele livet på å lære bare det man kunne, blir det veldig lite å prate om rundt middagsbordet.

Hvorfor lærer man? Jo, for å få seg en jobb. That's it! Alt annet er helt irrelevant. Dermed blir alt som ikke har noe med en fremtidig jobb å gjøre, bortkastet tid og energi.

Høres ut som et fascistisk diktatur.

Lenke til kommentar

Hvorfor lærer man? Jo, for å få seg en jobb. That's it! Alt annet er helt irrelevant. Dermed blir alt som ikke har noe med en fremtidig jobb å gjøre, bortkastet tid og energi.

For et forferdelig snevert syn på livet du må ha for å kunne lire av deg en sånn uttalelse. Å betrakte kunnskap som noe uten egenverdi blir helt absurd for meg, men deg om det.

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, jeg er på sett å vis enig i at man aldri skal si nei takk til lærdom, men Kalinken; kunnskap kommer i mange former. Hva om jeg om mange herrens år blir Utdanningsminister og finner ut at alle elever i norske skoler skal lære historien bak spillserien Rainbow Six? Det er tross alt lærdom, men mener du det i seg selv rettferdiggjør at alle norske elever skal lære det?

 

Dette er bare rent hypotetisk, det forstår du, men at kunnskap er bra er ikke et argument for å innføre et fag, det er kun et argument for at kunnskap er bra. Man må være pragmatiske nok til å begrense skoledagen til det som rent rasjonelt er mer nødvendig enn andre ting. Eksempelvis kan det vel knapt være noen tvil om at det er mer matnyttig å sørge for at alle elevene lærer hovedmålet sitt korrekt, og dermed bruke flere timer på det?

 

Jeg sier ikke "nei takk" til sidemålet, jeg liker det, elever bør lære om sidemålet sitt, de bør kunne lese det, og de kan gjerne lese en og annen bok på nynorsk (sa noen Are Kalvø?), men å skulle lære elever å skrive sidemålet er bortkastet tid. Det eneste behovet man har for nynorsk i arbeidslivet er mer eller mindre bokstavelig talt om man jobber i forvaltningen. Dersom jeg er byråkrat og får et brev på nynorsk må jeg svare på nynorsk. Men det er en lite konstruktiv tenkemåte. Om jeg sender et brev til en byråkrat som skriver nynorsk foretrekker jeg at han svarer meg på sitt hovedmål, som han tross alt behersker, heller enn at han skal knote seg gjennom et lengre brev på et mål han ikke behersker like godt.

 

Det ville ikke plage meg i det hele tatt om jeg fikk et brev på nynorsk. Og jeg tror det er overkommelig for nynorskbrukere å motta et brev på bokmål. Regelen om målformer i forvaltning kan like greit droppes i mine øyne.

 

:)

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, jeg er på sett å vis enig i at man aldri skal si nei takk til lærdom, men Kalinken; kunnskap kommer i mange former. Hva om jeg om mange herrens år blir Utdanningsminister og finner ut at alle elever i norske skoler skal lære historien bak spillserien Rainbow Six? Det er tross alt lærdom, men mener du det i seg selv rettferdiggjør at alle norske elever skal lære det?

Ser ikke noe problem med at historiefortelling i dataspill blir endel av pensum i Norsk/Engelsk. Det er ikke "nødvendig" å lære, men skolen har heldigvis et noe bredere formål enn å produsere fremtidige arbeidsmaur.

Lenke til kommentar

Men en har bare 24 timer i døgnet og 10 år grunnleggende skolegang. Da spørs det om rainbow six er det mest nyttige å lære, uansett om en skal bli arbeidsmaur eller ikke. Verden består av så mye informasjon at 1000 år med skolegang hadde ikke vært nok for å komme igjennom det pensumet.

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, jeg er på sett å vis enig i at man aldri skal si nei takk til lærdom, men Kalinken; kunnskap kommer i mange former. Hva om jeg om mange herrens år blir Utdanningsminister og finner ut at alle elever i norske skoler skal lære historien bak spillserien Rainbow Six? Det er tross alt lærdom, men mener du det i seg selv rettferdiggjør at alle norske elever skal lære det?

Ser ikke noe problem med at historiefortelling i dataspill blir endel av pensum i Norsk/Engelsk. Det er ikke "nødvendig" å lære, men skolen har heldigvis et noe bredere formål enn å produsere fremtidige arbeidsmaur.

Men bør vi heller lære om det enn f.eks. historisk gode tegneserier? Det tror jeg faktisk vil være en bedre prioritering. Spørsmålet er hva man har tid til, og hva man prøver å presse inn på tross av at det ikke er tid til det.

 

:)

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige, jeg er på sett å vis enig i at man aldri skal si nei takk til lærdom, men Kalinken; kunnskap kommer i mange former. Hva om jeg om mange herrens år blir Utdanningsminister og finner ut at alle elever i norske skoler skal lære historien bak spillserien Rainbow Six? Det er tross alt lærdom, men mener du det i seg selv rettferdiggjør at alle norske elever skal lære det?

Ser ikke noe problem med at historiefortelling i dataspill blir endel av pensum i Norsk/Engelsk. Det er ikke "nødvendig" å lære, men skolen har heldigvis et noe bredere formål enn å produsere fremtidige arbeidsmaur.

Men bør vi heller lære om det enn f.eks. historisk gode tegneserier? Det tror jeg faktisk vil være en bedre prioritering. Spørsmålet er hva man har tid til, og hva man prøver å presse inn på tross av at det ikke er tid til det.

 

:)

Kan du argumentere for at det er viktigere å lære om historisk gode tegneserier (hva nå enn det er), enn å lære om historiefortelling i dataspill? Er tegneserier rasjonelt sett viktigere enn dataspill?

 

(Nuvel, å diskutere et hypotetisk pensum løsrevet fra all kontekst på denne måten er lite matnyttig, så jeg setter en strek for diskusjonen for min egen del her.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...