Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - k.n.b - Nikkor 180mm f/2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Noggie: Jeg innrømmer i hvert fall at jeg valgte en lukkertid som ga en smule "impresjonistisk" preg. Og det er helt klart en balansegang når det gjelder skarphet. Skarpt nok til at man kan ane krusningene i overflaten, men ikke så skarpt at det ødelegger det maleriske uttrykket.

 

pybalto: Takker. Må jo innrømme at jeg var heldig med tid og sted, men hvorfor skal man ikke være det?

 

Randi: Mja, det er i alle fall et forsøk på å fange naturens farger på "lerretet".

 

KSolfjeld: Det er jo godt å høre fra en som behersker store naturpanorama...

 

bareanton: Var over tåkeskyene i hvert fall. Ikke så veldig høyt, men på en ås litt over 800m. Kanskje ikke uventet liker jeg også både minimalisme og tåke. Er fornøyd med at jeg kan gjøre noen fornøyd.

 

arnold_layne: Veeeel, kanskje jeg må tone ned utenbysturene mine heretter for å dempe forventingene. Det er ingen automatikk her i hvert fall. Men takk for overstrømmende kommentar.

 

iamluka: Takk for det. Hyggelig at dette fenget.

 

kaian: Hmm, hva kan jeg si, annet enn takk igjen for interessen. Må innrømme at 10. egentlig er en slags dagslysvariant av "Elvesølv".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12. Oktober

Tåke i Ekebergskrenten

 

post-166172-1286919056,7724_thumb.jpg

f/8, 1/3200s

 

Måtte bare knipse noen kjappe på vei til jobb i dag. Visste at jeg ikke fikk særlig med tid senere, så jeg tillot meg den alvorlige forseelsen å ta nok et ikke-elverelatert bilde i dag. Det eneste forsvar jeg har er at jeg sto i Bjørvika like ved Akerselvas utløp.

 

 

Trondster: Takker og bukker. Tenkte for så vidt ikke på Narnia her, men hvorfor ikke? Liker et godt eventyr jeg. Står man opp tidlig nok, er det for øvrig ikke så vanskelig å få tatt bilde av glassmalerier nå om dagen.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Takker for alt tåkeprat. Hadde egentlig ikke noe valg, måtte bare stoppe når jeg så dette. Og ja, 180mm var slett ingen ulempe her.

 

 

13. Oktober

Nedre Frognerdam

 

post-166172-1287009220,8595_thumb.jpg

f/8, 4s

 

Begynte å bli mørkt før jeg fikk satt opp stativet, og mørkere ble det. Egentlig et litt "rotete" bilde til meg å være, men det var dette eller ikke noe bilde i det hele tatt. Med dette fikk i alle fall Frognerelva et besøk.

Lenke til kommentar

Noggie: Takk for det. Nei, det er vel ikke ekstremt rotete akkurat, men ikke totalt ryddig og rent heller.

 

Randi: Vel, vel. Jeg får jo si takk, men dette er stort sett basert på tilfeldigheter (som Ekebergskrenten) og oppsøkende aktivitet (som Frognerdammen). Har nok lært mer her på Akam enn i fotobøker. Men øve, øve, er sentralt ja.

 

 

14. Oktober

Salamanderdammen

 

post-166172-1287063171,3138_thumb.jpg

f/8, 1/3s, polafilter

 

En liten tribute til Andreasfe denne gangen (se lengre opp i tråden). Så vidt jeg har fått med meg regnes Salamanderdammen ved Berg gård som Bislettbekkens kilde. Jeg så ingen salamandere eller andre amfibier der i dag, så de har vel dratt sørover for vinteren eller noe sånt. Ellers syntes jeg det var vanskelig å finne et motiv her, dammen er ganske rotete med grønske og generell overgroddhet, samt tett i tett med nedramlede blader.

 

Dammen har ikke noe synlig utløp, men Bislettbekken er vel ikke så synlig lenger i det hele tatt, så da er det vel som det skal være. Bislettbekken skulle visstnok ha temmelig stor vannføring i sine velmaktsdager, så jeg regner med at det var en del trøbling nedover i byen i forbindelse med nedgraving og bygging.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Nedre Frognerdam framstår som interiøret rundt altertavla i en katedral her. Stram og fin komposisjon, jeg liker dette godt.

 

Og Salamanderdammen er kult, flott hvordan du har fått det som kunne blitt et veldig rotete inntrykk av bunnvekstene til å bli en spennende bakgrunn for det flott grafiske bladet. Vakkert!

Lenke til kommentar

kaian: Når du sier det, så kan for så vidt deler av speilingen se ut som orgelpiper eller noe. Jeg må innrømme at jeg herjet litt med Salamanderdammen i etterbehandlingen ja. Takk for kommentar.

 

pybalto: Mange takk.

 

Bykatt: Her hadde jeg ikke så stort slingringsmonn egentlig. Det hadde blitt såpass mørkt at det måtte bli lang lukkertid uansett. Men jeg hadde selvfølgelig mulighet for en enda lenger eksponering, usikkert om det hadde gjort særlig forskjell. Takk for kommentar.

 

Trondster: Vigecraft kanskje. Inspirert av stor salamander tro? Hvem vet...

Lenke til kommentar

15. Oktober

Gold strike in Klondike

 

post-166172-1287156641,3452_thumb.jpg

f/11, 1/3s, polafilter

 

Eller (blad)gullfunn i Hoffselva. Bildet er tatt like nedenfor fossen etter utløpet fra Nedre Smedstaddammen. Her var det om å gjøre og tune polarisasjonsfilteret slik at det ble passe mye refleksjon fra himmel og bladverk i overflaten, samt passe mye gjennomsikt i vannet til bladene på bunnen.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...