Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - k.n.b - Nikkor 180mm f/2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Bruker: k.n.b

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Nikon D700, Nikkor 180mm f/2.8 AIS, diverse filtre

Tilleggsutfordring: Utforske Oslo's elver

 

Aktiv i Oslo opererer med 7 elver: Lysakerelva, Mærradalsbekken, Hoffselva, Frognerelva, Akerselva, Alna og Ljanselva. Oslo Elveforum har ytterligere 3 stk. på sin liste: Hovinbekken, Ellingsrudelva og Gjersjøelva.

 

Her er en liten kartoversikt rappet fra Oslo Elveforum:

post-166172-1288606685,1475_thumb.jpg

 

 

Nummereringen jeg har lagt inn på kartet går på dato for når bildet ble tatt på det enkelte sted, så hvis det er huller i nummereringen, betyr det at det var en dag uten elvebesøk.

 

Bortsett fra Akerselva så kjenner jeg ikke disse i detalj fra før, så det er en fin unnskyldning for å dra på oppdagerferd. Nå kommer nok ikke alle bildene i oktoberfesten til å være fra disse elvene, men jeg forsøker å få besøkt flest mulig av de i hvert fall.

 

Så de som lett får utslett og kløe av sløret vann, bør ikke oppsøke denne tråden altfor hyppig uten samråd med lege. Advarsel herved gitt.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Oktober

Ministryk i Lysakerelva

 

post-166172-1285953385,5631_thumb.jpg

f/8, 1.6s, polariseringsfilter

Det var dunkle lysforhold i dag, samtidig som filteret gjorde det enda dunklere. Skulle kanskje hatt enda mindre blender for å få mer dybdeskarphet, men lukkertiden var lang nok som den var.

 

Bildet er tatt like nedenfor Jarfossen, kanskje dukker den "mektige" fossen opp senere i tråden. Jeg forsøker å oppdatere omtrent hvor bildet er tatt på kartet i førsteposten.

 

Er det noen som har lyst til å slå følge på noen av disse dristige elveekspedisjonene, så er det bare å melde interesse.

 

Edit: Lurer egentlig på hva jeg tenkte på når jeg valgte et objektiv med så trang billedvinkel, fikk ganske kjapt erfare at det ikke er lett å finne gode utsnitt i trange elvefar. Dette kommer til å leve opp til underkategoriens navn.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

1. Oktober

Ministryk i Lysakerelva

 

'''

 

Edit: Lurer egentlig på hva jeg tenkte på når jeg valgte et objektiv med så trang billedvinkel, fikk ganske kjapt erfare at det ikke er lett å finne gode utsnitt i trange elvefar. Dette kommer til å leve opp til underkategoriens navn.

 

Akkurat det samme tenkte jeg på når jeg leste hva du hadde satt deg som utfordring, men hvis forsettelsen er like god som begynnelsen så blir det bra. Vi er vel vant til det kommer bilder som holder høy kvalitet fra deg, så det passet kanskje at du utfordret deg litt.

:)

Lenke til kommentar

Mange takk for hyggelige kommentarer fra dere alle.

 

kaian: Det kan ordnes, jeg tar med løypestreng.

 

Noggie: Ja jeg ser det andre som har valgt kombinasjoner med enda trangere utsnitt enn meg. Fikk bare litt klaus i søkeren oppover elvesvingene.

 

bareanton: Jadda, prestasjonsangst på toppen av det hele var akkurat det jeg trengte nå.

 

 

 

2. Oktober

Ved Ellingsrud mølle

 

post-166172-1286046585,7969_thumb.jpg

f/22, 151s, polafilter

 

Tatt i Ellingsrudelva (det nedverdigende navnet Elvågabekken stod det på et skilt), ved fundamentene til sagbruket rett nedenfor mølla. I den fåfengte jakten på dybdeskarphet (med diffraksjonsuskarphet på kjøpet), samt svinnende dagslys, ble det litt tid å vente på eksponeringen.

 

Litt nedenfor, etter å ha kjempet meg gjennom kratt og buskas, sto jeg ved et svært grunt stryk med noen mosekledde trestammer på rekke og rad som dannet irrgrønne broforbindelser for maur og annet kryp. Her kom det et par feite og fine ørreter som nærmest svømte over tærne mine der jeg stod, det var så grunt i selve stryket at nesten halvparten av fisken stakk opp av vannet. Men dette gikk så fort at det var umulig å få tatt noe bilde. En diger frosk kom også hoppende forbi meg, et sunnhetstegn for den lokale biotopen. Det er fint å gå litt utenfor allfarvei av og til, det gir andre opplevelser enn bytrafikken utenfor døra hjemme.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Som Oslo-entusiast liker jeg utfordringen din veldig godt. Skal bli særdeles hyggelig å følge tråden din. Hittils to meget gode bilder :)

 

Bislettbekken blir ofte glemt. Det er kanskje ikke så rart da mesteparten av den har blitt gravd ned i forbindelse med urbaniseringen av byen. Men den den har sitt lille utspring i dagslys i et visst urbant og opplysende strøk. Jeg spanderer en halvliter dersom du finner ut hvor og dokumenterer dette.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

 

Noggie: Ja jeg ser det andre som har valgt kombinasjoner med enda trangere utsnitt enn meg. Fikk bare litt klaus i søkeren oppover elvesvingene.

 

 

Klaus i D700 sökern? Du maa ha en annen D700 en det jeg har. Pröv D40 sökern. ;~)

 

Finner dag 2 vellykket, og gleder meg til aa se flere elver, etter som du blir vant til landskap med 180mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...