Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - k.n.b - Nikkor 180mm f/2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen, takk for mange inspirerende kommentarer.

 

arnold_layne: Ja, det er en tvangstrøye, men jeg gikk jo inn i det med åpne øyne. Det kan jo faktisk gi noen muligheter også, så det er ikke helt svart.

 

Andreasfe: Det kan nok hende jeg må ty til bekker også når elvemotivene er "brukt opp". Det du nevner er jo et kjempeproblem, byen har vært svært flink til å bygge ned vassdrag. Vi får se hva det blir til med den halvliteren.

 

Noggie: Jeg har prøvd søkeren til D70, D200 og D300. FX-søkeren er uten tvil overlegen, men det var billedvinkelen objektivet ga som var det klaustrofobiske selvsagt.

 

Bykatt: Jeg bruker stativ ja. Kunne ikke klart meg uten, spesielt ikke her som jeg hele tiden tilpasser lukkertiden.

Lenke til kommentar

3. Oktober

Foss ved øvresaga i Gjersjøelva

 

post-166172-1286122596,6181_thumb.jpg

f/8, 1/4s, variabelt gråfilter

 

Valgte å gå for sort/hvitt i dag. Om noen skulle tro jeg har herset voldsomt i etterbehandlingen for å få frem den grafiske virkningen, kan jeg herved avkrefte det. Dette er et resultat av lukkertiden og fossens generelle beskaffenhet.

 

På dagens elveekspedisjon fikk jeg selskap av kaian. Hyggelig med turfølge i regnværet. Etter som klær og utstyr ble våtere og våtere hadde det nok vært enkelt å finne en unnskyldning for å dra hjem, om ikke den standaftige medfotografen hadde hjulpet til med motivasjonen. Det tok flere timers basking i steinrøyser og krattskog før vi ble enige om at _nå_ var det på tide med en kaffekopp på Tyrigrava. Håper det ga nok mersmak til å delta på en elvevandring senere også. Til de fraværende: det er fullt mulig å slenge seg med på en av turene.

 

Funfact: Alle de tre elvene jeg har besøkt så langt er grenseelver til Oslo's nabokommuner.

Lenke til kommentar

netrex: Kan for så vidt si meg enig i at det er en viss abstraksjon her, selv om det altså så omtrent slik ut i virkeligheten. Takker.

 

Randi: Det er en sammenheng med at når du tråkker rundt lenge nok, så snubler du over motivet til slutt. Ellers hjalp brennvidden meg i dag ved at jeg fikk et godt utsnitt.

 

arnold_layne: Eh, takk. :blush: Hadde du vært med i dag kan jeg garantere at du ikke hadde funnet noe støv. Regnet begynte sammen med elvevandringen, og økte gradvis på.

 

bareanton: Det var et visst sug der, det skal sies. Takker.

 

kaian: Du er ikke lettskremt i hvert fall. Ser ikke bort fra at det havner på en vegg. Takk for følge og kommentar.

 

trondster: Ja, det var utrolig skarpe teksturer i det fossefallet. Takk for den.

 

Bykatt: Takk. Kaian og jeg sto omtrent oppi denne fossen da han tok sitt oktoberfestbilde for dagen. Men det ble for nært for meg med 180mm. Bildet ble tatt fra en høyde litt over fossen. Blir dessverre neppe noen elvevandring til helgen, skal utenbys. Men forsøker igjen de gjenværende helgene i måneden. Har du lyst til å være med og tråkke elvelangs er det bare å bli med.

 

SR-L: Takk for den. Det er nok dette jeg er mest fornøyd med selv også så langt. Men det er nok ikke mulig å treffe på såpass supre motiver hver gang man er ute. Pingletendenser skal du nok få se etter hvert, klarer neppe å levere hver dag i hvert fall.

 

Euklid: Klisjeene kommer nok etter hvert, klarer neppe å unngå de. Var nok ekstra heldig med dagens motiv. Takk for kommentar.

 

iamluka: Takker. Jeg gleder meg selv faktisk, morsomt å tråkke opp ukjent terreng.

Lenke til kommentar

Lisa-Mari: Hyggelig du likte det.

 

azathosk: Det er klart jeg skal oppsøke Oslo's lengste elv. Må nok ha flere turer for å komme over alt her. Er du nabo av bandidos, eller holder du til lenger oppover? Jeg kan jo sende en PM når jeg planlegger en tur, bare hyggelig at flere ønsker å oppdage disse elvene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...