Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - k.n.b - Nikkor 180mm f/2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Polafilter er genialt til å ta bilder av regnbuer. Regnbuer er, som du sier, polarisert lys, brutt i utallige vanndråper. Polafilter gjør alt ikke-polarisert lys litt over ett blendertrinn mørkere. Når du ser en regnbue kan du rotere polafilteret så det blokkerer lyset fra regnbuen (så den forsvinner), eller du kan rotere det så regnbuelyset går rett igjennom nesten uten å bli svakere. "Nøytralt" ville vært å vri polafilteret så regnbuen blir ett stopp mørkere, akkurat som bakgrunnen. Det du har gjort her er å vri polafilterer så regnbuen blir sterkest mulig. Så ender du opp med et bilde hvor regnbuen er ett stopp lysere og sterkere (i forhold til bakgrunnen, og du justerer jo derfor eksponeringen tilsvarende) enn om du ikke hadde brukt polafilter.

 

Så - her er det ingen grunn til å unnskylde bruk av polafilter - det er nettopp det som gjør regnbuen så klar og sterk! :cool:

 

Bakgrunnen, steinene og vannet ser nesten malt ut - som et maleri fra åttitallet. Mmmmh - me like!

 

 

Spennende med flytende ting 6. Oktober - litt underlig pixellert effekt på tingene som flyter - tok litt tid før jeg skjønte hva det var..

 

Det er nok strømningene i vannet, som gir interferensmønster med bølging i løpet av eksponeringen. Tror jeg da.

 

 

Ad flytende ting - kanskje ta bilde av en sigarett - uten filter! ;)

 

 

(Og bildet, som ser malt ut - nå fikk jeg lyst på en god whisky! :fun: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

abraxa: Takk for oppløftende ord.

 

Trondster: Ja det med polafilter og regnbue har du jo rett i, godt du minnet meg på det. Skal risse det inn i hjernebarken. Det synes dessuten som du er inne på noe når du sier det likner på et maleri også. Jeg tenkte det samme da jeg la det ut. Det var nok ingen bølger i vannet 6. oktober, men bevegelse var det helt klart. For øvrig forsøker jeg å unngå å ta bilde av noe uten filter, det kan være helseskadelig. Whisky-sølet kan dere for øvrig ha for dere selv, det er konjakk som gjelder.

 

Randi: I hvert fall var det våt-fotografering. Den fossen produserte bra menger med vanntåke, men litt må man jo betale for å få med en regnbue.

 

lessis: Ja, det ser ut som jeg var heldig med tidspunktet. Ikke bare var det første soldag i oktoberfesten, men sola stod akkurat perfekt til for å lage den regnbuen også.

 

Tom: Det er flere som har meldt interesse for det, kaian har allerede vært med en tur. Lysakerelva ligger jo lett tilgjengelig for oss begge nå, med hensyn på jobbsted. Men med bil er det ikke særlig mye bry å nå de andre heller.

 

KSolfjeld: Takker.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Både Elvesølv og Fåbrofossen imponerer meg. Overrasket over at du lurte på Elvesølv, men sånn er det jo innimellom, at det er vanskelig å bedømme hva som er egne og hva som kan bli andres darlings...

 

Så bra du ikke er mer skvetten enn at du fikk fiksa kameraet kjapt og greit, det kjentes småguffent ut.

 

Klatrer gjerne litt elv til uka, eller neste helg... :yes:

Lenke til kommentar

kaian: Takker. Jeg ble vel bare litt småskuffet, for jeg syntes det så bedre ut på kameraets skjerm. Men det er jo helt klart forskjellige meninger ute å går, og det er egentlig bra. Satser på elv utover i uka og evt. til helgen. Da kan det bli muligheter...

 

HelenaN: Takk. Det er klart at andre vil kunne se disse utsnittene på en annen måte enn det jeg gjør, siden jeg vet hva som er på utsiden. Det kan for så vidt slå i alle retninger.

 

iamluka: Det fristet ikke så veldig, for elva var ganske flomstor og vill. Takk for kommentar.

 

bareanton: Kajakkmannen er dessverre litt sjenert, og synes derfor kun i thumbnails.

Lenke til kommentar

9. Oktober

Kveld over tåkehavet

 

post-166172-1286749536,0742_thumb.jpg

f/11, 1/13s

 

Var utenbys i helgen, så jeg tillater meg et bilde som ikke er elverelatert av den grunn.

 

 

 

10. Oktober

Refleksjoner over høst

 

post-166172-1286749685,4635_thumb.jpg

f/11, 1s, polafilter montert, men i nøytral posisjon

 

Stakk innom øvre del av Ljanselva på vei hjem etter helgetur. Dette er tatt litt ovenfor "Elvesølv", rett nedenfor utløpet av Skraperudtjernet.

 

Jeg kommer forhåpentligvis a jour med de andre trådene etter hvert også, der har det sikkert skjedd litt av hvert mens jeg var uten nettilgang et par dager...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...