Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - k.n.b - Nikkor 180mm f/2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Igjen et vakkert bilde. Ser du har fått med Draugen også i venstre billedkant :ohmy:

 

Liker lukkervalget her som gir sukkerspinn. Selv om jeg også får leie assosiasjoner til hvit glassull som jeg fortsatt napper ut av huden etter å ha fjernet isolasjon fra 1957 i shorts og t skjorte for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SR-L: Høres ut som en temmelig ugrei opplevelse (grøss). Draugen er nok alltid med i disse elvebildene, men dette er visst første gang han har vist seg på selve bildet. Takker.

 

ventle: Takk for det. En grunn til at dette ser ut som bust fra en piasavakost (eller sukkerspinn som SR-L assosierte det med), er at de lampene som belyser fossen formodentlig blinker i takt med 50Hz vekselstrømmen. Dette gir en slags stiplet effekt i vannet. Lukkertiden spiller selvfølgelig også inn.

Lenke til kommentar

k.n.b kan du ikke overraske alle en av Oktober-fest dagene og komme med et mislykket bilde :hmm::roll::innocent:

 

Ser ikke ut som du ble bønnhørt denne gangen heller, for 21 oktober bilde holdt like høyt nivå som resten av festen. Det blir en imponerende samling bilder fra et bestemt miljø k.n.b sitter igjen med når oktober er over.

Lenke til kommentar

k.n.b kan du ikke overraske alle en av Oktober-fest dagene og komme med et mislykket bilde :hmm::roll::innocent:

 

Ser ikke ut som du ble bønnhørt denne gangen heller, for 21 oktober bilde holdt like høyt nivå som resten av festen. Det blir en imponerende samling bilder fra et bestemt miljø k.n.b sitter igjen med når oktober er over.

Tror han sparer den til 32 oktober. ;~)

Lenke til kommentar

Nå går det over alle støvleskafter her, og da vet enhver elvevandrer at man blir våt på beina. Det er ikke _helt_ uvanlig at jeg tar mer enn det ene bildet jeg legger ut i denne tråden her, men jeg velger gjerne ikke ut det mest mislykkede da.

 

Takker ellers for ymse seriøse og ikke riktig så seriøse kommentarer.

 

 

22. Oktober

Et blad klamrer seg fast

 

post-166172-1287766225,8731_thumb.jpg

f/8, 1/2s, polafilter

 

Et blad falt for høstens grep, men nektet å gi opp. Dermed bestemte det seg for å klamre seg fast i en stein i Mærradalsbekken, mens vannet konstant forsøkte å skylle det vekk. Jeg tok kjapt noen bilder før jeg måtte forlate åstedet for dette ulidelig hjerteskjærende dramaet. Lettere sjokkert sjanglet kameraet og jeg oss nedover stien igjen mot Radiumhospitalet for en røntgen og to Cola.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Mja, jeg fortjener vel egentlig mistanke om bladjuks etter fjorårets oktoberfest. Da "hjalp" jeg et blad under vindusviskeren på bilen. Men her tok jeg bildet fordi bladet lå akkurat der det lå.

Jøss, ja, det bildet husker jeg...det var også flott. (Så du begynte egentlig da, for ett år siden :yes: )

Lenke til kommentar

23. Oktober

Innefrosset blad

 

post-166172-1287882566,1211_thumb.jpg

f/11, 6s, polafilter

 

For å spare eventuelt publikum for enda et bilde av sløret vann, falt dagens valg på et fastfrosset blad i den delvis islagte Hølaløkkas nedre dam, en del av Alnavassdraget.

 

Jeg hadde i dag følge av elveaspirantene Tomsi42 og Bykatt, samt den etter hvert mer elvevante Kaian, langs de mytiske øvre deler av Alna. Eksotiske Grorud var base for dagens utforskning oppstrøms og nedstrøms. De billedlige utskeielsene kan ellers observeres i tråden for elvevandring langs Alna.

 

I den øvre delen ligger elva til dels i vegetasjon i et dalsøkk, noe som gir lite sollys. Dette merktes godt på en ellers kjølig dag. Aspirantene markerte seg tidlig med dristige forseringer ned bratte og glatte elveskrenter. Gode motiver måtte ikke unnslippe CMOS-brikkenes lengtende piksler. Vi fant etter hvert også en flokk stillits som mesket seg blant inntørkede tistler. Men selv en 180mm kommer sørgelig til kort mot disse småtassene, hvor er 500-millimeter'n når man trenger'n?

 

Etter en passelig økt i det kjølige været ble det kaffe/kakao og vafler på Grorudsenteret, en oase i dalens barske natur. De øvrige deltakerne takket av etter inntaket av tiltrengte oppvarmede kalorier, mens elvefotografenes engere krets fortsatte nedstrøms. Lite ante den nedbemannede delen av dagens ekspedisjon hva som lå i vente.

 

Rett på nedsiden av Trondheimsveien ligger Groruddammen, eller det vil si _lå_ Groruddammen. Den er nå tappet ned i forbindelse med generell opprusting av det lokale området langs Alna. Selv om det var en behørlig inngjerding, og knapt en vanndråpe å se, måtte elvefotografenes utskremte selvfølgelig uansett rekognosere. Etter en kjapp tur oppå demningen med tilhørende knipsing, var det bare å runde en jordhaug før retretten var sikret. Bare, ja. Det som så ut som tørt land viste seg å være et ytterst usikkert isdekke, behendig kamuflert under et flortynt snølag. Som usikre isdekker flest brast også dette på et dårlig valgt tidspunkt.

 

Oisann. Samt fankern. Veien fra eplekjekk frisk gange til avgrunnen var kort. På et øyeblikk sto jeg med begge beina i svart, stinkende elveslam til over anklene. Aldri noe godt partytriks iført joggesko. Elvevandrerens beste venn, gummistøvlene, lå selvfølgelig hjemme. Men den nå ikke fullt så glade vandrer kunne ikke la seg affisere for mye av slike detaljer, resten av stien ned til Hølaløkka sto fremdeles for tur. Om gytjebad skal virke så forskjønnende som det hevdes, så ville jo dette i alle fall gi penere føtter. Resten av turen forløp uten ytterligere krisemaksimering, men på vei hjem antar jeg at T-banens øvrige passasjerer stilte seg noe undrende til fottøyets tilstand. Heldigvis har fremskrittet kommet så langt at jeg har innlagt varmtvann.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Enda et bilde der du utnytter kraften i separasjon, så minimalistis, så potent. Kult. Fantastiske teksturer og lys, detaljer, enkel og stram komposisjon - veggmat! :yes:

 

Ikke rart du sendte aspirantene hjem før du gikk over i delen for ekstremt viderekommende. Skjønt, det blir jo en avveinging mellom å ikke utsette oss for mer om gangen enn vi kan vokse videre på, og å frarane oss muligheten for et ustyrtelig festlig bilde til samletråden :hrm:

 

Det må ha vært litt godt å komme hjem til varmtvannet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...