Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - k.n.b - Nikkor 180mm f/2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Fine blader (er det kanskje fotoblader?) - må si at du har fått dreisen på teknikken - du brukte kanskje blits på det siste der, for å fryse bevegelsen nedover elva?

 

Likte ellers detaljene og gnistene ved møllefossen - gleder meg til å skyte ND-vann jeg også etterhvert. :)

 

Ellers et tips for å unngå fordyring (enkelt - ikke for dyrene!) - hvis du skyter fisk i forurenset vann, og treffer på en bom, så husk avgift i elve-toll-tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kaian: Jeg måtte sende hjem aspirantene, for det er ikke sikkert de ville tålt så sterke scener uten at det gikk ut over senere elvekarriere. At det måtte gis avkall på festlige festbilder er et lite offer i den sammenheng. Ellers takk for den "enkle og nøkterne" analysen.

 

RandiA: Takker. Den eneste følgen jeg har registert så langt er et solid skrubbsår på leggen etter et ublidt møte med en skarp iskant i et litt overivrig forsøk på å fravriste elveslammet dets rettmessige bytte.

 

Bykatt: Godt. Kanskje det ligger an til forfremmelse til genuint interressert elvevandrer (G.I. Bykatt) ved neste elvemøte.

 

Trondster: Skulle jeg brukt blits ville det nok blitt mer snakk om forfryse enn fryse. Kaldt var det i hvert fall. Det ville ingen ND ta. Skulle jeg få nye bomskudd, lover jeg å resitere alle de toll buddha.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

24. Oktober

Ved Gjersjøelvas slutt

 

post-166172-1287945276,6452_thumb.jpg

f/11, 1/13s

 

Kjørte uansett Gamle Mossevei av vikarierende grunner, så et kjapt besøk i Gjersjøelva lå i kortene. Vurderte et bilde fra nedre sag, men det ble ekstremt likt et tidligere bilde. Derfor valgte jeg et bilde der elva umerkelig glir over i Oslofjorden i et udramatisk, subtilt møte.

Lenke til kommentar

Det ble tydeligvis dramatisk utpå lørdagen. Er usikker på om det er trygt å la deg vandre på egenhånd ;) Mange detaljer i det frosne bladet.

 

En fin høststemning i bilde fra Gjersjøen begynnelse (eller slutt?) Har kjørt forbi den sjøen en del ganger - har til og med badet i den ... men aldri tatt bilde.

 

Meget velkomponert detalj av Frognerelven - et klassisk høst + elv bilde du kan være godt fornøyd med.

Lenke til kommentar

HelenaN: Hadde det egentlig styggtravelt på vei til jobb, men hadde på forhånd bestemt meg for hvor jeg skulle gå. Mange takk for overstrømmende kommentar.

 

RandiA: Takker. Jeg har jo lagt ut lukkertiden på alle bildene, det er et greit utgangspunkt. I fullt dagslys kan man fort trenge et filter for å komme dit. Polariseringsfilter (som også stjeler litt lys) er hendig når man tar bilder av vann, hvis det ikke er nok må man spe på med ND-filter eller vente til det blir mørkere.

 

a_aa: Takk for at du både tok deg tid til å se gjennom hele tråden, og at du kommenterte opplevelsen. Så er det jo bare en bonus at opplevelsen var bra. Men det er klart at kommentarene fra de andre deltakerne ikke minst har bidratt til at det har blitt mer liv enn bare et galleri kan tilby.

 

tomsi42: Da er det bra du ikke så meg ved iskanten når jeg tok det presenterte bildet :whistle: . Har aldri badet i Gjersjøen, men bildet er fra utløpet i Oslofjorden. Takker for kommentar.

 

bareanton: Takk for det.

 

kaian: Takker. Vi gikk jo elva nesten ned tidlig i oktober, men ikke helt ned. Dette er fra utløpet i Oslofjorden. Bad tror jeg helst fristet isbaderne mest.

Lenke til kommentar

Takker for det Euklid. Jeg forsøker å få litt variasjon, selv om det nødvendigvis blir noen gjentagende elementer. Jeg synes dette har vært (og er) interessant selv, siden jeg får dra på oppdagerferd omtrent hver dag.

 

 

28. Oktober

Nydalsfossen

 

post-166172-1288371730,7613_thumb.jpg

f/2.8, 1/4s

 

For ordens skyld: Det er ikke hvitbalansen som er totalt ute å kjøre, men snarere lyseffektene som er installert her (som er ute å kjøre altså). Fargen på lysene endret seg hele tiden, men her altså mest i blått. For de ikke så lokalkjente så er dette Akerselva øverst i Nydalen.

 

Jeg burde antakelig ha benyttet polafilter for å ta vekk noen av refleksene i steinene her. Men det var bare så vidt jeg fikk kort nok lukkertid, selv med oktoberfestens desidert største blender til nå. Å gå opp i ISO er som kjent juks. ;)

 

Jeg røper vel ikke for mye når jeg sier at det var temmelig mørkt på dette tidspunktet.

 

 

 

29. Oktober

Bekkedalen

 

post-166172-1288372200,5845_thumb.jpg

f/11, 3s, polafilter

 

Dette ytterst severdige dalsøkket mellom Årvoll og Trondheimsveien kan bare anbefales. Følelsen av å gå i urskog var til "å ta og føle på" som det heter. Det er altså Hovinbekken som er avbildet, og med det har jeg besøkt samtlige av Oslos ti hovedvassdrag i denne oktoberfesten.

 

Dermed er et av hovedmålene nådd, men ingen grunn til å mure seg inne bak døra hjemme for det. Det er myriarder av bekkefar som ikke har blitt utforsket ennå, og for de fleste av elvene er det mange ugåtte strekninger til overs.

 

Dette bildet er antakelig det mest kaotiske jeg har presentert så langt, men slik var også følelsen i dette korte dalsøkket (selv om det var en vel anlagt tursti der). Turen gikk i striregn, og det formelig gnistret i farger. Ved hjelp av polafilteret var det mulig å gjenskape dette noenlunde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...